händerna vill inte det jag vill...

blizz

Trådstartare
hej! jag har ett problem...när jag rider är mina händer hela tiden överaktiva- jag tror att jag, nästan utan att vara medveten om det försöker sätta huvudet i "rätt" position genom att såga...:cry: detta är ju något jag absolut inte vill göra, och behöver hjälp att vänja mig av vid! Hästen blir ju också såklart spänd av detta och får mkt svårare att jobba korrekt! så nu vill jag ha ALLA tips ni kan komma på för att få ordning på händer som lever sina egna liv...plus bilder på era idealhänder vore jättebra att få se!

Sv: händerna vill inte det jag vill...

Här får du ett bra knep:

När du rider så ska du ju ha tummarna upp , och de ska peka någorlunda framåt beroende på hur brett isär du har händerna (du ska inte vika dig åt något håll i handleden utan hålla den rak).

Nästa gång du rider tar du med dig en rak, fin och tunn pinne, sisådär 40 cm lång. Och så nyper du fast den under båda tummarna. Och så rider du så ett helt pass utan att fuska, och låter hästen själv hitta till bettet, och så kan du se vad du gör för allmäna iakktagelser av detta. Det är mycket intressant och effektivt.

Ha det så kul, du och hästen! :banana:

Nja att bla få handen att bla... sluta verka bakåt är knappast löst på en ridtimme.
Att skapa nya rörelsemönster lär behövas 10 000 eller tom 100 000 (jag har olika uppgifter) repetitioner...

Men Claires lösning med pinnen är bra, men som sagt det behövs nog mer än en gång

Senast ändrad av en moderator:

Var har jag sagt att det tar en timme att lösa hela problemet?

På en timme kan man dock få en hel del intressanta insikter som dels kan öka förståelsen för problemets art, och dels ge insikt i att det verkligen lönar sig att arbeta hårt på att lösa det.

okej, ska ge mig på det! har redan en ätpinne i åtanke...;)

jag kanske har jäääääättelånga ätpinnar hemma...:smirk:

ta ett vanligt ridspö.
De har de flesta alltid till hands.

Sedan så är du på inget sätt unik, vi människor ÄR 'hand'djur - vi vill lösa saker med handen, det är väldigt ovant för oss människor att lösa det med rumpan. :D

Och OM skall man lösa det med rumpan så behöver man ju lite tips hur...

Så som Claire (Lilley) lär sin elever - att sluta handrida _ är just med denna "pinne".

Hur du skall hantera ditt ridproblem istälelt handlar ju lite om vad som utlöser ditt "handarbete"

Vilket av hästens beteenden försöker du lösa med händerna?

Vill den gå över tygeln?

Vill den hänga på handen?

Det är inte så lätt som att bara hålla i en pinne - utan nån måste tala om hur du skall lösa problemet istället

Senast ändrad av en moderator:

haha eller ett kosrt ridspö?
Jag tycker du ska strunta i hur hästen går och fokusera på händerna hela tiden, till slut behöver du inte tänka på dem längre om det går åt rätt håll. (Då har det istället uppstått något annat du kan jobba med ;) )
Nej men faktiskt. Jag hade jätteproblem med galoppen ett tag. Drog uppskänklarna, spände mig, blev för ivrig med resultatet att hästen såklart bröt av. Då fick jag sitta och tänka "vänta,vänta,vänta,slappna av, långa ben, vänta..." Gav resultat kvickt.
Har man ingen annan som är på en så får man vara på sig själv.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 364
Senast: Googlarn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 880
Senast: mars
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 918
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar