Han hotar!

K

korsningsponny

Har en 6 -årig valack på prov, har haft han i 5 dagar än så länge och problemet är att han hotar när man är på backen, i tre situationer: När man står utanför boxen, borstar i boxen, Hagen samt litelite i gången.

Första dagen han var här så var han inte alls hotfull, sur utan glad, kom fram i hagen :) m.m. Inte speciellt nyfiken på dom andra då han kom in i stallet, dock var han kanske trött då han hade åkt transport i 4 tim. Utan problemen har kommet efter att han varit här i 3 dagar och jag känner att det nog är bra om jag tar tag i det på en gång, men hur? Känner att det inte längre är kul att gå ut i stallet och pyssla med honom...:cry:

*I boxen om man står utanför och inte ger han godis (har gett honom äpplen m.m. Han kanske är en häst man inte kan ge godsaker?) även om man just gett han hösilage så är han inte nöjd med det. Kan nog bero på att det står fruktlådor ca 2 meter ifrån hans box, frustrerad? Dock har vi flyttat ut dom ur stallet nu...Han blev verkligen arg och typ stod och stampade på stället (såg ut som han skulle resa sig) och öronen platt bakåt...

*Han är även sur och lägger öronen bakåt i boxen när man står och borstar om det inte passar, typ när man nästan borstat klart eller precis i början, då backar han och ser väldigt sur/förnärmad ut. Gör dock inget men om man säger åt honom så antigen slutar han eller så blir han ännu surare. Han har iaf inte försökt bitas (än).

*I stallgången så håller han upp ett av frambenen (alltid samma sida) och viftar när man borstar vid bogen, vad betyder det? Ska jag låta honom hålla upp benet?

*I hagen går det bra att hämta honom på kvällen när han ska få kraftfoder, då står han snäll och väntar vid grindhålet. Likadant när man leder honom är han som en ängel. Men om man ska bara hälsa på honom i hagen så kommer han inte fram utan står bara och kollar. Går man fram till honom så antingen går han iväg eller så ser han sur ut och svänger med huvudet samt kan ibland hugga i luften eller ta något steg fram och givetvis så backar (vet inte om han menar allvar) man och säger NEJ till honom. Vet inte om jag ska fortsätta och gå in och hälsa på honom i hagen (som jag gjorde med min förra häst) eller låta honom vara i fred? Detta är inte när han äter.
Har fodrat lunch den första dagen han var här och det var inga problem och enligt min mamma är det heller inga problem när man ska fodra. Snarare är det hagkompisen (väldigt ranglåg i vanliga fall) som ser till att den nya inte får äta innan han hittat "sin" hög.

Blev kanske lite långt och utsvävande men undrar hur jag ska hantera honom när han hotar, har en känsla av att han bli ännu argare om man tar med ett spö eller utmanar honom:confused: ...Känner honom ju inte riktigt än men ägaren säger att han inte gillar när någon bestämmer över honom, bla har dom inte kunnat longerat då han sprungit på dom (attackerat):devil: . verkar vara medfött då hans bror är likadan (dom gick tillsammans). Har bara haft en snäll äldre häst innan som inte ställ till med något så jag behöver tips och råd.

Han står inte still när man hoppar på, backar och har sig men är verkligen glad och positiv i ridningen:love: så där är det inga problem, har bara ridit 2 gr än så länge men får bli lite nogrannare med att han ska står stilla? Några tips där också?

Bara att fråga om ni inte fattar, skulle bli jättetacksam om ni hade några råd?
 
Sv: Han hotar!

Jag skulle gissa på att han vill sätta dig på plats.

I hagen så skulle jag inte backa undan för honom. Det är så ranghöga hästar gör mot de låga, flyttar dem. Låt honom flytta sig för dig iställlet. Minsta lilla man gör ser de, och har då en sån häst som din chansen att ta kommandot så gör de det.

När han surar inne så skulle jag helt enkelt nonchalera hans beteende, låta honom se att han inte kan skrämmas.

Andra dagen jag hade min nya häst så attackerade han mig för att jaga mig från höbalen. Det jag gjorde då var att blåsa upp mig och attackera tillbaka, och jaga honom några varv runt i hagen. jag satt honom på plats då och har aldrig behövt göra om det sen.

Men ska du göra nåt sånt så ska du inte vara själv helst, och fullföljer hästen sin attack och går på dig så tar du dig ut ur hagen fort som tusan!
Hästar vill man inte bråka handgripligen med, för då förlorar man.
 
Sv: Han hotar!

Låt inte honom bestämma över dig. Det är DU som är flockledaren inte han. Har han väl fått makten över dig så kommer du att ha stora problem framöver. Det enda är att sätta honom på plats och bygga upp ett förtroende mellan dig och och din häst.
 
Sv: Han hotar!

Han testar dig, så eneklt är det. Han vill se om han kan ta komandot över dig, vilket han under inga omständigheter får göra!

När han börjar hota i hagen, när du arbetar från marken mm, få honom att rygga, eftersom ryggning är ett ett att visa att man är underlägsen. Du måste visa honom klart och tyligt att det är fullkommligt oaxeptabelt att han hotar dig, du är flockledare och han måste visa respekt mot dig, i alla lägen, oavsett vad man gör.
 
Sv: Han hotar!

korsningsponny skrev:
Har en 6 -årig valack på prov, har haft han i 5 dagar än så länge och problemet är att han hotar när man är på backen, i tre situationer: När man står utanför boxen, borstar i boxen, Hagen samt litelite i gången.

Första dagen han var här så var han inte alls hotfull, sur utan glad, kom fram i hagen :) m.m. Inte speciellt nyfiken på dom andra då han kom in i stallet, dock var han kanske trött då han hade åkt transport i 4 tim. Utan problemen har kommet efter att han varit här i 3 dagar och jag känner att det nog är bra om jag tar tag i det på en gång, men hur? Känner att det inte längre är kul att gå ut i stallet och pyssla med honom...:cry:

*I boxen om man står utanför och inte ger han godis (har gett honom äpplen m.m. Han kanske är en häst man inte kan ge godsaker?) även om man just gett han hösilage så är han inte nöjd med det. Kan nog bero på att det står fruktlådor ca 2 meter ifrån hans box, frustrerad? Dock har vi flyttat ut dom ur stallet nu...Han blev verkligen arg och typ stod och stampade på stället (såg ut som han skulle resa sig) och öronen platt bakåt...

*Han är även sur och lägger öronen bakåt i boxen när man står och borstar om det inte passar, typ när man nästan borstat klart eller precis i början, då backar han och ser väldigt sur/förnärmad ut. Gör dock inget men om man säger åt honom så antigen slutar han eller så blir han ännu surare. Han har iaf inte försökt bitas (än).

*I stallgången så håller han upp ett av frambenen (alltid samma sida) och viftar när man borstar vid bogen, vad betyder det? Ska jag låta honom hålla upp benet?

*I hagen går det bra att hämta honom på kvällen när han ska få kraftfoder, då står han snäll och väntar vid grindhålet. Likadant när man leder honom är han som en ängel. Men om man ska bara hälsa på honom i hagen så kommer han inte fram utan står bara och kollar. Går man fram till honom så antingen går han iväg eller så ser han sur ut och svänger med huvudet samt kan ibland hugga i luften eller ta något steg fram och givetvis så backar (vet inte om han menar allvar) man och säger NEJ till honom. Vet inte om jag ska fortsätta och gå in och hälsa på honom i hagen (som jag gjorde med min förra häst) eller låta honom vara i fred? Detta är inte när han äter.
Har fodrat lunch den första dagen han var här och det var inga problem och enligt min mamma är det heller inga problem när man ska fodra. Snarare är det hagkompisen (väldigt ranglåg i vanliga fall) som ser till att den nya inte får äta innan han hittat "sin" hög.

Blev kanske lite långt och utsvävande men undrar hur jag ska hantera honom när han hotar, har en känsla av att han bli ännu argare om man tar med ett spö eller utmanar honom:confused: ...Känner honom ju inte riktigt än men ägaren säger att han inte gillar när någon bestämmer över honom, bla har dom inte kunnat longerat då han sprungit på dom (attackerat):devil: . verkar vara medfött då hans bror är likadan (dom gick tillsammans). Har bara haft en snäll äldre häst innan som inte ställ till med något så jag behöver tips och råd.

Han står inte still när man hoppar på, backar och har sig men är verkligen glad och positiv i ridningen:love: så där är det inga problem, har bara ridit 2 gr än så länge men får bli lite nogrannare med att han ska står stilla? Några tips där också?

Bara att fråga om ni inte fattar, skulle bli jättetacksam om ni hade några råd?


Hej!
Har du någon som hjälper dej? Om hästen har varit likadan med ägarna och de inte har kommit tillrätta med det (tex longeringen) så har du ett tufft jobb framför dej, skulle jag tro. Kanske är du inte så jätteerfaren och då är det här inte rätt häst. Jag tycker du ska fundera allvarligt på om du är villig att ta den här hästen, med allt vad det innebär, eller inte. För din egen skull.
Om du har bra erfarna människor omkring dej som kan ge råd, så kanske. Men å andra sidan, det är uppenbarligen en häst som inte är så lätt, och kanske måste fler än du hantera honom och då kan du få problem där också, även om du själv skulle lyckas.


Du känner ju inte alls hästen och vet inte hur den reagerar när du ska markera att du bestämmer och därför tycker jag att du ska fundera igen eftersom det ännu inte är din häst. Det finns massor av lätthanterligare hästar när man inte är så erfaren. Det ska vara roligt att gå till stallet och pyssla med hästen och har du en gång hamnat i "underläge" så kan det vara svårt att komma ifrån den känslan i förhållande till hästen.
 
Sv: Han hotar!

Jag håller med många av de ovanstående svaren, förmodligen är han en dominant individ som vill se om han även rår på dig. Det jag reagerar över är dock att du hanterar din häst så mycket i boxen, jag personligen anser att boxen är hästens "hem", så där undviker jag att hantera hästarna, det är deras plats. Det enda jag gör därinne är att ge dem kraftfoder, all övrig hantering sker på stallgången. Och där är det jag som bestämmer.

En del hästar kräver inte så mycket "lull o gull" för att ändå må bra, så du kanske ska sluta att "tassa" efter honom i hagen och låta honom vara. Han har ju som du själv skrev inte varit hos dig i särskilt många dagar, och du har redan ridit, det kanske går lite för fort fram för honom?
Låt honom få göra sig lite bekväm i sitt nya hem, det tar olika tid för olika hästar. En del känner sig hemma direkt medan andra behöver månader på sig för att acceptera sitt nya hem.
 
Sv: Han hotar!

Hmm.. det du säger om att:
Snarare är det hagkompisen (väldigt ranglåg i vanliga fall) som ser till att den nya inte får äta innan han hittat "sin" hög.
kan också indikera att din nya häst inte är speciellt ranghög.. och därför kan hans sura beteende tex bero på att han känner sig osäker..

Så länge han inte skadar dig så skulle jag om jag varit du vara noga med att inte brusa upp utan att ta det lugnt o fint. (Inte dalta naturligtvis!)
Men när du fodrar, se helt enkelt till att han måste vänta tills du säger "varsågod" innan han börjar äta... när du hanterar honom i boxen - ignorera hans surhet och hans "hot", flytta lite på honom och låssas som om att det regnar (om han inte går till "attack" vill säga)...

Innan du börjar "korrigera" hans beteende så bör du tareda på VARFÖR han gör som han gör.. är det för att han vill ta överhanden och behöver sättas på plats? Är det för att han är osäker och helt enkelt behöver tid? Eller är det nått annat?

Det är inget som vi kan bedömma över nätet... det enda du kan göra om du själv inte är kapabel att lista ut orsaken är att ta hjälp av någon som kan, eller helt enkelt vänta o se... ofta så brukar sånt visas sig tydligt nog efter ett tag. =)

Hur som helts - lycka till.
 
Sv: Han hotar!

BJÖRKIS skrev:
En del hästar kräver inte så mycket "lull o gull" för att ändå må bra, så du kanske ska sluta att "tassa" efter honom i hagen och låta honom vara. Han har ju som du själv skrev inte varit hos dig i särskilt många dagar, och du har redan ridit, det kanske går lite för fort fram för honom?
Låt honom få göra sig lite bekväm i sitt nya hem, det tar olika tid för olika hästar. En del känner sig hemma direkt medan andra behöver månader på sig för att acceptera sitt nya hem.

Håller med..
 
Sv: Han hotar!

Håller med!

ang de som skriver om att vara flockledare över hästen.... Nej - flockledare blir man aldrig. däremot ska hästen respektera människor som en individ man inte går på, alltså INTE hanterar som en flock medlem i det att man ifrågasätter/testar rang osv...
 
Sv: Han hotar!

BJÖRKIS skrev:
En del hästar kräver inte så mycket "lull o gull" för att ändå må bra, så du kanske ska sluta att "tassa" efter honom i hagen och låta honom vara.
:bow:

Hej!

Har en sådan själv, han har samma beteende som trådskaparens häst. Han är dock min egen uppfödning och stenhård i psyket. Oerhört dominant (om han får) och ranghögst. Han är dock en mycket bra flockledare.
Men till sak..... Min häst kan bli agressiv om man går innanför hans "gräns". "Lull o gull" är inget för honom. Jag vet om det och respekterar det. Jag är hans "ledare" - han har accepterat det men tycker inte om det. Med en del hästar kan faktiskt bli oerhört farliga vid viss behandling.

Vad tycker ni, ska man låta bli att gå innanför en sådan hästs gräns eller ska man "provocera" fram en konflikt man försöker lösa? Hoppas ni förstår vad jag menar? Vad ska man tillåta och vad ska man inte tillåta?

Till trådskaparen: Har du möjlighet så leta efter en annan häst, jag vet av erfarenhet att det krävs mycket för att ha en sådan häst!

Mvh / Fia
 
Sv: Han hotar!

Personligen anser jag inte att man ska provocera fram något, eftersom du redan vet att din häst inte behöver en massa "onödigt" gulligull är det bara till att acceptera. Jag har själv en 5-årig arabhingst, har haft honom sedan han var 8 månader, en supertrevlig häst med kanonpsyke! Dock gillar han inte att det ska klappas och kramas "för mycket", lagom är bäst. Han har alltid varit sådan. Däremot finns det vissa dagar som han bara måste bli kliad, då passar vi på att mysa och kela, det är på hans vilkor. Jag har aldrig haft några problem med denna häst, han är underbar. Vill han kramas, ja då kramas vi, vill han inte, nähä, då skiter vi väl i det. Inget märkvärdigt alls.
 
Sv: Han hotar!

Ja känner att jag nog vill ha en häst som jag kan gulla och borsta på länge, hälsa på i hagen som gillar att man pysslar då jag även tycker att det ska vara ett roligt inslag i hästägandet även vardagssysslor, inte bara ridningen då man inte hinner rida varje dag.

Men han har alla kvaliter i ridningen att bli en bra ridhäst men vardagshanteringen är INTE kul, men han kanske blir bättre, får väl kämpa på månaden vi har honom på prov iaf. Har ju inte ens haft honom i en vecka ens...
 
Sv: Han hotar!

Håller med tidigare talare i tråden.

Prova du månaden ut. Och ta det lite lugnt, han kanske har svårt för förändringar och nya ställen. Vissa hästar tar tid att aklimatisera sig och bli sig själva igen.
Kanske istället för att rida en massa, gå ut och gå med honom och umgås med honom från marken och då inte i hagen eller i boxen där han kan förknippa det med mat. Försök lära känna honom och bara ta det lugnt. Kanske är det bäst att låta honom vara ifred i hagen till en början för att han ska hinna lära känna omgivningen, hagkompisar och hur alla rutiner är och så.

Sen är han inte bättre om en månad så tycker jag att du ska lämna tillbaka honom. Det finns fler hästar som är trevliga ridhästar och som även är mysiga i hanteringen.
 
Sv: Han hotar!

Du har fått olika förslag på vad du kan göra, och jag hoppas att det går fint för dig och din häst.

När jag skaffar en ny häst så brukar jag försöka ta reda på så mycket som möjligt om hur hästen har fungerat hos tidigare ägare i olika situationer, miljöer och med olika människor. Jag brukar också ta det väldigt lugnt i början och skapa trygga rutiner för nya hästar.

Känner du till hästens bakgrund? Kan du få fram ärliga uppgifter om hur den har haft det och hur den har varit hanterad?

Om inte, så är det svårt att säga om hästens beteende är övergående eller inte.

Om du har möjlighet att få tag i en person med stor kunskap om hästar, antingen genom lång erfarenhet (av många olika hästar), eller genom utbildning, som kan träffa dig och din häst, så kan du få hjälp att göra en säkrare bedömning. Den personen skulle också kunna se på ditt och hästens samspel.

Det låter ju bra att du har hästen på prov, det kan ta tid innan man lär känna varandra, och innan man kan bygga upp en tillitsfull relation med sin häst.

Och du, om beslutet känns svårt; det finns inga rätt eller fel i om du lämnar tillbaka eller inte, det är bara du som kan avgöra om det känns rätt för dig!:)

Hälsningar Esther, som både har lämnat tillbaka och behållit bråkstakar och tjurputtar!


LYCKA TILL!
 
Sv: Han hotar!

Hej!

Vilka bra svar du fått!
Vill bara tillägga en sak: kom ihåg att alltid fullfölja det du påbörjat. Om du tar tag i en "konflikt" är det viktigt att du vet vad du ger dig in på, och har reservplaner om det inte går som du tänkt. Har du bjudit upp till kamp, och inte fullföljer så har hästen vunnit.

Jag hade en häst på foder som till slut sparkade mot mig i hagen, i boxen , högg och hade sig. Jag gav tillbaks med samma mynt, och i det här fallet tror jag att det var helt fel. Jag svälde stoltheten och lämnade tillbaks hästen innan någonting allvarligt hann inträffa. Jag har i efterhand fått reda på att hon är en riktig supersubba när hon är brunstig, och troligvis var det just detta som var anledningen till hennes beteende. Men jag vet inte. Vad jag vet är att jag flera gånger var livrädd, och gjorde helt fel.

Lycka till. Jag hoppas att ni snart kommer överens och får lite balans i ert samspel!
 
Sv: Han hotar!

Faktiskt en ganska intressant sak det här med brunster, jag hade en diskussion med min ET igår angående ston, jag har väldigt svårt att kunna ha ston i min ägo, de är alldeles för lika mig, tro det eller ej.
Och just vid brunst upplever många ägare att deras ston är griniga och "putta" små djävlar som bara ska bråka, men hur många stoägare är det som tänker på att även ston har mensvärk precis som vi människor? Det är nog inte många på den listan. Men så är det faktiskt, även våra små älskade småtanter har emellanåt mensvärk, det drar, krampar och känns för jävligt, ett typiskt beteende vid brunster är även att en del ston "tappar" sin ben och blir snubbliga. De mår helt enkelt inte bra, det skulle vara kul om några stoägare kollade upp sina hästar vid brunst och antecknade små detaljer som hästen annars inte gör, man kan ofta se ett mönster som förekommer vid ägglossning.
Bara en liten tanke för alla de ägare med ston, jag hade inte varit sugen på att ut och springa om jag haft mensvärk, likadant för våra "pantertanter".
 
Sv: Han hotar!

om min häst skulle hota mig så skulle jag gå på henne (ja, med våld om det behövdes!) Vad skulle en flockledare ha gjort? :smirk:
 
Sv: Han hotar!

Man kan ge munkpeppar till hingstar som är väldigt "hingstiga". Likaså kan man ge ston munkpeppar för att lugna ner dem under brunsten! I detta fall fungerade det inte, åtminstone inte tillräckligt. Men jag vet andra som gett med gott resultat...!
 
Sv: Han hotar!

hanoirocks skrev:
om min häst skulle hota mig så skulle jag gå på henne (ja, med våld om det behövdes!) Vad skulle en flockledare ha gjort? :smirk:

Såhär tänker jag, MEN det är givetvis beroende på anledningen till att hästen "hotar" ledaren samt vilken individ det är.

All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet, för den som vill ha uppmärksamheten. Oavsett om det innebär ris eller ros. Att ignorera det felaktiga beteendet och belöna (med uppmärksamhet) det önskvärda beteendet anser jag vara det enda riktiga sättet. Om jag spöar upp hästen så har den bara fått ytterligare en anledning till att vara stökig och inte lita på "ledaren". Om ledaren istället väljer att inte ta konfliken, kan hästen heller inte vinna den.

(jag är trött, därför kanske jag uttrycker mig lite klantigt. jag hoppas du förstår)
 
Sv: Han hotar!

korsningsponny skrev:
Ja känner att jag nog vill ha en häst som jag kan gulla och borsta på länge, hälsa på i hagen som gillar att man pysslar då jag även tycker att det ska vara ett roligt inslag i hästägandet även vardagssysslor, inte bara ridningen då man inte hinner rida varje dag.

Men han har alla kvaliter i ridningen att bli en bra ridhäst men vardagshanteringen är INTE kul, men han kanske blir bättre, får väl kämpa på månaden vi har honom på prov iaf. Har ju inte ens haft honom i en vecka ens...
Fundera under tiden du har honom, men man ska aldrig skaffa en häst om man tvekar det minsta, och definitivt inte om det tar emot att åka till stallet.
Vad är det för stam i hästen?
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 191
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 828
Senast: Sel
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 510
Senast: Badger
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
481
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp