Han har våldtagit min dotter i nästan tio år

Sv: Han har våldtagit min dotter i nästan tio år

Att jag ska vittna gör ju dessutom att jag inte får vara med inne i rätten, att jag inte genom min närvaro kan stötta mina barn. Nu vet jag inte om de vill ha mig därinne eller inte eller om jag hade fått det. Nu är det helt uteslutet.

Finns det någon annan som kan vara där med dem? Din väninna som var med när de berättade för dig, kanske? Den väninnan verkar ju även barnen ha förtroende för, eftersom de såg till att hon var med när de berättade. Går det att ordna?

Jag kan förstå att barnen tycker att de har gjort sitt nu. De har levt med det här, och de har fått slut på det. Att dessutom vittna... ja, det låter oerhört krävande.

Jag tar för givet att det hela arrangeras så att barnen överhuvudtaget inte behöver se en skymt av honom? Har ni följt Svartfots förslag om att gå och titta på rättssalen i förväg? Kanske kan det vara till hjälp för er alla?

Om det blir lyckta dörrar får nog ingen annan än deras målsägarbiträde vara därinne.

Citron! Du har en stark historia att berätta inför rätten. Du kan berätta precis hur dina döttrar var när de berättade för dig. Det stärker dina flickors trovärdighet ännu mer och det hjälper åklagaren att få honom fälld. Du kanske känner efteråt att det också hjälpte dig - att få berätta hur det var för dem som ska döma honom.

Fråga också målsägarbiträdet om det inte är så att du kommer att få vara kvar inne i rättssalen efter ditt vittnesmål. Jag är inte 100 när det gäller lyckta dörrar - men fråga.

Om det blir lyckta dörrar får nog ingen annan än deras målsägarbiträde vara därinne.

Fråga också målsägarbiträdet om det inte är så att du kommer att få vara kvar inne i rättssalen efter ditt vittnesmål. Jag är inte 100 när det gäller lyckta dörrar - men fråga.

Man får ha med sig en stödperson, det måste dock godkännas men det är inga problem om det inte är uppenbart olämpligt (jag själv, som målsägande, fick välja på en vän, stödperson från brottsofferenheten eller en polis jag hade bra kontakt med och jag har själv varit med som stödperson åt en vän).

Efter att ha hörts så brukar vittnen i såna här mål få lyssna. Men vad jag förstår så kommer Citrons döttrar sitta i medhörningsrum när de inte hörs? Isåfall, Citron, så bör det väl ordnas med någon som sitter där med döttrarna men det har säkert målsägandebiträde tänkt på. Efter att du, Citron, har hörts så får du nog sitta där om du vill.

Fast jag har också fått lära mig det där om stödperson, som Niyama berättar om.

Det jag inte har koll på, är hur pass fritt man kan välja en sådan, med tanke på vilka band personen har till de inblandade och hur personens närvaro kan tänkas påverka personerna etc.

Jag vet inte om barnen vill ha mig därinne, de kanske vill skydda mig från att höra massa detaljer. Men jag ska ta upp om att ha en stödperson med till mig.

Efter det som framkommit nu så blir jag ännu mera illamående av brevet han skrev. Hur i helvete vågar han säga till mig att han älskar barnen, att jag ska hälsa till dom, att han vill kunna prata med mig, skicka brev till barnen och ringa dom...

Jo den 23 ska jag till familjerätten om vårdnadstvisten, jag ringde henne och kollade så dom inte fått för sig att kalla dit honom samtidigt, vilket dom inte hade. Det kommer bli århundradets kortaste möte.

Jag ska ha egen vårdnad, han ska inte ha något umgänge så länge barnen inte ber om det och jag kommer inte samarbeta med honom i en enda sekund.

Det tar mig mindre än en minut att säga det och några andra alternativ finns inte.

Samtidigt som jag mår illa av allting så känner jag mig så oerhört stark, som om jag är tio meter hög och skottsäker. För första gången kommer jag ha honom i underläge, allt han har sagt till mig, allt han har gjort, alla elaka ord och nedtryckande attityd. Det spelar ingen roll längre på något vis, för jag är en miljon gånger så mycket bättre människa och förälder än han någonsin kommer i närheten av. Och alla vänner, ni här på buke, alla som stöttar mig, lyssnar och lyfter mig och hur kan jag inte vara stark med det stödet.

Bara som en liten notering så ser det ut som om jag får sova på soffan...Ett barn, en hund och tre katter har tagit min säng i besittning :P

Tack underbara ni för att ni finns.:bow::bow::bow:

som om jag är tio meter hög och skottsäker.
Det har jag trott hela tiden! Du har bara dina barns bästa, och er gemensamma - trygga framtid för ögonen och jag är helt säker på att du kommer göra vad som behövs för att ni ska få det ni förtjänar, och han...ptja...han får ta sitt skit.

Och så tror jag bestämt du får införskaffa en större säng! :D

Sov gott på soffan !:laugh:

Än en gång - vilka makalösa barn du har ! Vilken fantastiskt mamma du är !

Jag tror att det är viktigt att du får flickorna att förstå tågordningen - DE SKALL INTE SKYDDA DIG - du måste inte veta alla detaljer men du kan göra behöva göra det för eran gemensamma framtids skull. Du har styrkan att hantera det. Som du själv säger - tio meter och skottsäker ! Det är du det ! Han är ingenting, mindre än ingenting ! Allt han sagt och gjort mot dig är absolut ingenting !

Än en gång - behöver du nånting ? en paus komma iväg eller what-so-ever jag bor tillräckligt nära för att husera både dig och alla barnen !

Ja du är sannerligen skottsäker, citron:)! Vilken bra känsla. Försök att hålla kvar den under veckan, du har ju rätt!

En annan sak jag tänkte på: hur jobbig rättegången än blir för dina flickor - det värsta har ju redan hänt. Ingenting kan bli värre än det som han gjorde med dem, och nu är de inte kvar i hans våld längre. Du har ju räddat dem.

Niyama, Petruska: då är det säkert rätt!

Den där så kallade pappan står väl inför ett flera år långt fängelsestraff, om jag inte fattar helt fel. När han kommer ut är väl i alla fall de större barnen myndiga? Apropå vårdnadsfrågan, menar jag.

Jag är så glad att läsa att du känner dig så stark! Håll fast vid den känslan!

Den där så kallade pappan står väl inför ett flera år långt fängelsestraff, om jag inte fattar helt fel.
Det är ju svårt att spekulera när vi inte vet några detaljer och dessutom inte vet hur domarna som sitter den dagen tänker, men Brottsbalken 6:4 reglerar detta:

4§ Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.
Detsamma gäller den som begår en gärning som avses i första stycket mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen skall svara på grund av en myndighets beslut.
Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt mot barn till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om gärningsmannen har använt våld eller hot om brottslig gärning eller om fler än en förgripit sig på barnet eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller barnets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2005:90).

4-10 år beroende på ifall åklagaren lyckas få det att bli grovt. Sen får vi se vad som händer med den andra dottern och vilken rabatt han får där.

Läser man liknande rättsfall så hamnar man någonstans mellan 2-8 år, och det beror på väldigt mycket olika saker, men detaljnivån och familjesituationen är viktig i bedömningen.
De som fått högsta straffet (ca 9-10 år) har varit väldigt grova med inslag av tortyr med redskap, spädbarn, etc.

Jo, det var just det du citerade som jag hade läst. Jag förstår att och varför det varierar från fall till fall.

citron;14927773Samtidigt som jag mår illa av allting så känner jag mig så oerhört stark skrev:
Du är inte bara tio meter hög och skottsäker, du är lika stark, smart och skicklig som vilken krigare som helst.

Skickar varma tankar och kramar!

Efter det som framkommit nu så blir jag ännu mera illamående av brevet han skrev. Hur i helvete vågar han säga till mig att han älskar barnen, att jag ska hälsa till dom, att han vill kunna prata med mig, skicka brev till barnen och ringa dom...
Har du visat det till åklagaren och familjerätten? Kan nog vara bra att göra det för det bevisar ju att han inte alls inser/ångrar vad han gjort.

*krama*

Jag önskar att du snart får en vändning! Håll ut, den kommer!
Önskar även att din yngsta som verkar må sämst snart tar emot hjälp, för jag abtar att det finns experter för henne även i ditt län.

Styrkekramar!!!!!!!

Det här är fruktansvärd läsning, jag lider starkt med dig. Men du verkar hålla ihop det bra så här långt, jag hoppas du har nån ventil där du kan få pysa ut ibland. Jag kan inte föreställa mig hur du måste känna det, men tänker att det är så många känslor, ilska, sorg, besvikelse...

Tänker på dig och dina tjejer i veckan, och hoppas ni kan få fram dessa vidriga händelser på ett sakligt och "bra" sätt, så han får ett ordentligt straff:mad:

Kramar!

Gud så fruktansvärt, stackars barn!

Undrar förresten hur det kommer sig att de inte nämnt någonstans att han är barnens far? Sånt brukar de väl nämna i sådana notiser/artiklar?

Stackars, stackars barn!!

Jag tror att de inte vet om det är hans barn eller inte. För ärendet har högsta sekretess bara den personal som är inblandad i utredning får tillgång till utredningen.

Du är beundransvärd mitt i er katastrof!
Stark och välformulerad och verkar ha läget under kontroll.

Trösta dig med att kräket kommer att tvingas leva isolerad
i fängelset om han inte vill bli misshandlad av sina medinterner.
En pedofil, speciellt en som utnyttjat sina egna barn, står längst
ned i hackordningen på fängelser.

Jag bor för långt bort för att kunna erbjuda handfast hjälp
men vill du ha en semester i norr, kan jag stå till tjänst.
Ska tänka på er alla den 20:e ...
Inget kan bli värre, bara bättre nu!

Lycka till!
mimmipigg.

Han kommer ju att sitta på en anstallt med samma typ av brotslingar. Kan bli svårt att psika skiten ur han.

Har de inte slutat att "klumpa ihop" fångar med samma brott just för att de ska få lite perspektiv på verkligheten?

Liknande trådar

Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 300
Senast: krambanan
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 654
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama