Han har våldtagit min dotter i nästan tio år

Sv: Han har våldtagit min dotter i nästan tio år

Fast min häst brukar bli ett tröttsamt nervvrak när jag inte är i mental balans.

Katter är MYCKET bättre på det viset, våra kan alltid trösta den som är ledsen! Och de klarar av det mycket bättre mentalt.

Lycka till med CSN, Citron! Nog sjutton borde det räknas som att pappan är frånvarande när han sitter häktad, och som misstänkt för det brottet dessutom! Hoppas att du orkar ringa dem idag och vara saklig och lugn och övertygande.

Socionomen på barnahus har ordnat fram alla papper på underhåll och liknande och skickat de till häktet. Hon pratade med CSN åt mig och de bad om ursäkt men jag vet inte om de ändrade beslutet direkt. Men de hade tydligen diskuterat lite mera efter samtalet och kommit fram till att de nog kunde ha hanterat situationen på ett bättre sätt. No shit säger jag bara...

Målsägarbiträdet ringde idag och berättade att han ska genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning. Den beräknas ta 4-6 veckor så jag vet i alla fall att han inte kommer komma ut och störa oss den närmaste tiden.

Sen fick vi möjlighet att flytta redan första veckan i januari så nu ska det packas för fulla lass.

Men det var ju ändå goda nyheter! Det måste var första gången i världshistorien som CSN erkänner att det är de som har gjort fel. :p Skönt att ni får flytta tidigare, också!

Vet du något om vilket straff åklagaren tänker sig för den så kallade pappan? Jag menar, med tanke på tidsperspektivet och hur länge ni kan vara säkra på att få vara ifred?

Vad skönt att det rör sig åt rätt håll för er! Bra att socionomen tar tag i en del, lämna över så mycket som möjligt så du bara gör det nödvändigaste för dig och dina barn!

Jag har ingen aning om vad åklagaren kommer yrka på, så det lär väl framtiden få utvisa...

Målsägarbiträdet ringde idag och berättade att han ska genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning.

Va, redan innan ens åtal är väckt?

Jag är visserligen inte insatt i sånt här men det kan inte vara rutin. Han måste ha gett ett intryck av att vara störd..?

"vet" att många som sitter i häkte och vet att dom troligen kommer åka dit "spelar" störd... Dom tror det kommer hjälpa dem. Framförallt sexbrottslingar för dom är rädd att hamna i fängelse.

(har ingen statestik på detta).

Beslut om rättspsykiatriska undersökningar kommer ofta först under rättegången. Jag trodde nog att det krävs ett domstolsbeslut på det. Men antingen är det fel, eller också kan rätten fatta ett sådant beslut vid häktningsförhandlingen. Det var det som gjorde att jag reagerade.

Beslut om rättspsykiatriska undersökningar kommer ofta först under rättegången. Jag trodde nog att det krävs ett domstolsbeslut på det. Men antingen är det fel, eller också kan rätten fatta ett sådant beslut vid häktningsförhandlingen. Det var det som gjorde att jag reagerade.

Jag har också fått lära mig det. Beslutet om RPU kommer ju ofta innan straffet utdelas (men alltid i samband med rättegången), och tyder ofta på att den misstänkte anses skyldig, annars vore det ju ingen poäng i att göra RPU'n som tar mycket resurser i anspråk. Det krävs ett domstolsbeslut:

"I brottsmål där påföljden inte bedöms kunna stanna vid böter och det finns skäl att anta att psykisk störning kan ha ett direkt samband med att brottet begicks, kan domstolen förordna om rättspsykiatrisk undersökning. För beslut om rättspsykiatrisk undersökning krävs att den misstänkte antingen har erkänt gärningen eller att annan övertygande bevisning finns. Den juridiska skuldfrågan ska alltså vara klargjord och ingår inte som en del av det rättspsykiatriska uppdraget." Från Handbok i rättspsykologi (Christianson & Granhag 2008:454)

Han har väl erkänt gärningen? Det jag kan tänka mig är att domstolen skyndar på den kommande rättegången (och därmed straffet) genom att utföra RPU'n redan nu. Jag har aldrig hört om det innan, men det brukar ju alltid tas extra hänsyn om det finns barn med i åtalet, kanske det är fallet nu och åklagaren anser det så pass styrkt att han gått till domstolen och ansökt om RPU i förhand?

Jo jag vet oc förstog vad du reagerade på. Men eftersom beslutet tagits innan så tänkte jag att han gjort något inne i häktet som fått dom tagit beslutet i förväg.

"vet" att många som sitter i häkte och vet att dom troligen kommer åka dit "spelar" störd... Dom tror det kommer hjälpa dem. Framförallt sexbrottslingar för dom är rädd att hamna i fängelse.

(har ingen statestik på detta).

Nej, det har du uppenbarligen inte. Aktuell forskning tyder nämligen på det motsatta, vad jag förstått av bekanta som jobbar med just dessa frågor. Brottslingar vet mycket väl att rättspsykiatrisk vård kommer att innebära en massa terapi (om man inte är så psykotisk att man inte kan tillgodogöra sig terapi) och andra jobbiga behandlingsmoment, som man lätt kan undkomma när man sitter i fängelse. Just därför vill dessa brottslingar ofta inte hamna på rättspsyk. Det är inte heller så att de som begått sexbrott mot barn har särskilt mycket högre status på rättspsyk än i fängelse. Dessutom blir behandlingstiden ofta längre än vad fängelsetiden skulle ha blivit. Vårdtiden är inte tidsbegränsad, vilket ju fängelsestraff är.

Det får hursomhelst anses omöjligt eller så gott som omöjligt att spela störd så att det övertygar utredarna. Precis som det får anses omöjligt att spela frisk om man faktiskt hamnar på rättspsyk.

Han har gjort vissa medgivanden som det heter men det var precis i början. Så jag vet inte om han har lagt alla kort på bordet men det känns troligt att han har gjort det.

Mina åsikter om störningar eller inte handlar inte om han skulle vara det utan i vilken grad. Manipulerar man hela sin omgivning våldtar och utnyttjar sina barn så är man störd. Men det är ju min åsikt, inte en korrekt psykologisk utvärdering.

Jag vet inte vilket resultat jag vill det ska bli...

Hur resultatet än blir - försök hålla i minnet att psykiskt störd i juridisk mening är något helt annat än det vi uppfattar som störning eller psykisk sjukdom. De där reglerna finns egentligen för att skydda t ex utvecklingsstörda från fängelse.

Så även en person som begår de värsta av brott kan bedömas som psykiskt frisk - i lagens mening.

Jag läste på om det direkt jag måste ha koll, dels för egen del, dels för att om jag inte vet så kan jag inte förklara för barnen. Om undersökningen kommer fram till att han lider av en allvarlig psykisk störning så är det ett juridiskt begrepp ingen diagnos.

Men ja...helt korrekt kan det aldrig vara i huvudet på en sån, det vägrar jag tro. Sen vad det beror på, elakhet eller makt skiter jag i, inget av det är friskt i alla fall.

Socionomen på barnahus har ordnat fram alla papper på underhåll och liknande och skickat de till häktet. Hon pratade med CSN åt mig och de bad om ursäkt men jag vet inte om de ändrade beslutet direkt. Men de hade tydligen diskuterat lite mera efter samtalet och kommit fram till att de nog kunde ha hanterat situationen på ett bättre sätt. No shit säger jag bara...

Målsägarbiträdet ringde idag och berättade att han ska genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning. Den beräknas ta 4-6 veckor så jag vet i alla fall att han inte kommer komma ut och störa oss den närmaste tiden.

Sen fick vi möjlighet att flytta redan första veckan i januari så nu ska det packas för fulla lass.

Härligt att höra! Hoppas ni får en fin jul tillsammans. :)

*kl* och liten uppdatering...

Han har skrivit på alla papper gällande flytt, underhåll och csn...

Dessutom får han tydligen skicka brev...det trillande in ett till mig i min brevlåda igår från honom.

Var på yngsta dotterns lucia igår och grät mig igenom hela föreställningen. Alla vackra sånger om ljus, värme och julefrid...

Han har förstört allt, han har slagit den här familjen i spillror, krossat allt, gjort oss så illa så det inte går att beskriva...

Måtte fan ta honom i all evighet!

Vad skönt att läsa att han har skrivit på alla papper som ni behövde. Det praktiska kanske löser sig snart då. Verkligen skönt.

Liknande trådar

Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 300
Senast: krambanan
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 654
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama