Han har KS... :o(

Sv: Han har KS... :o(

Din tokfia hade man inte tagit på en skogstur om man ens fått betalt juh!!! :eek: Fast hon e jäklit läcker o kolla på när hon håller sig i skinnet... Så du har inte bara sånna galenpannor där hemma? Vill minnas att den du skulle sälja va lite äldre va, e nog ute efter något i 5-8 års åldern... o sen måste de vara valack, jag o ston går inte ihop! hehe

Jag måste ha världens otur... Fick precis mail från veterinären att hon är sjuk o inte kommer att vara på djursjukhuset imorgon utan att ja skulle ringa på måndag... På måndag sitter jag i ett flygplan under talefontiden så som de verkar nu får jag inget veta förrens på tisdag... Hur sjutton ska ja kunna gå flera dagar till utan o veta vad som kommer att hända!?!? O kul att sitta nere på Cypern o kanske få reda på att ens häst kanske måste avlivas... :cry:

Jag hade ett sto innan som jag fick diagnosen KS på. Hon blev opererad och kom igång fint. Musklade sig och fick tillbaka hela rörligheten i ryggen. Kom igång och började hoppa och tävla lite. Men nu fyra år senare efter op, är hon såld som triangelmärkt avelsto. Och det är ju skönt att ha den vägen med ett sto, lite värre med en valack. Hon fick knepiga hovledsinflamationer samt pålagringar på strålben, sen om det har ett samband med felbelastningar utav ryggen eller utav yttre våld kan väl ingen svara på. Jag tror tyvärr bara att har en häst KS och den lider av det, så kommer nog följdsjukdomar på den. Säkert beroende på hur länge den gått med problemet. Om man ser till min häst gick hon ett bra tag lika spänt och felbelastad efter op som innan. Vet sa att det satt i huvudet och att det var det största problemet, inte att plocka bort tornutskott utan att få hästen att förstå att dem är borta och att det inte gör ont längre. Så in i helvetes tråkigt bara, känner 100% med dig:(

Det blev tyvärr ett tråkigt slut på detta... min häst är nu utdömd... Jag kommer hem till Sverige imorgon och då ligger där ett brev från veterinären som ska fyllas i till försäkringsbolaget sen är det slut... :cry: Jaket på en ny häst har redan börjat men jag kommer aldrig att glömma min Zimson...

Igår fick min häst sluta sina dagar... Fy va hemskt det var att ta farväl o lämna honom på djursjukhuset... :cry:
Han hade ont på slutet och det var hemskt jobbigt att behöva invänta godkännande från försäkringsbolaget...
Nu slipper han lida mer...

Stackare! Vet precis vad du går igenom. Jag fick ta bort min älskling för snart 3 veckor sedan, han hade oxå fel på ryggen, inte ks men liknande, det är jättekämpigt:cry:
Jag letade oxå ny häst ganska fort och köpte för 1,5 vecka sedan en liten 1 åring och jag upplever att det hjälper, känns i alla fall som man har en framtid nu.
Tröstkramar :cry:

Jag är så hemskt ledsen för din skull, beklagar verkligen.

Vad jobbigt att det skulle sluta så här...:cry:
På vilket sätt visade han sin smärta nu på slutet?
Vad är det för fys som du var hos?
Usch ja, du behöver ju inte svara mig nu, förstår att du har det jättejobbigt, men om du har lust framöver så får du gärna slänga iväg ett pm.
Men skönt trots allt att veta att han nu inte längre har ont!
"Jakten" på en förhoppningsvis fungerande ks-häst går för min del vidare, återbesök/kontroll om en månad.

Håller tummarna för att du hittar en ny trevlig individ om du fortfarande vill det.

Tänker på dig i din svåra stund!!

Vad jag mest undrar över är om man ska våga betäcka???? de andra friska avelsstona är betäckta nu, men med henne velar jag ännu. vill ju inte att ett ev föl ska få samma problem, enligt KB så är det en ridgrej, inte ärftligt. Är det ngn som har erfarenheter av detta?

Mitt råd är; betäck inte på en KS-häst, framför allt inte om den inte har fungerat fullt och presterat mkt. bra.
Enligt min förra vet. så var det ju inte ärftligt och så länge jag använda en halvblodshingst (var ett xx-sto) så var det i princip obefintlig risk. Men nu står jag alltså här med ännu en KS-häst, en oviss framtid och ett ständigt frågande...har hon ont???

Jag är skeptisk till veterinärer och folk som lovar att det inte är ärftligt, hur skulle det annars ha uppkommit, du har ju knappast ridit dit det!! Jag menar eftersom dom föds med en disposion att få kissing spines, med för närliggande tornutskott, då måste det väl finnas en ärftlighet i det!!
Menar din vet att det bara är slump eller?!? Förlåt om jag låter upprörd men jag tycker det rent ut sagt är skit taskigt att lova något sådant och nu står du här med problem igen hur kul är det...

Vet fler som avlar på ks ston för att sälja fölen och jag tycker det är oansvarigt både mot köparen och mot det lilla livet som man sätter till världen :mad:

Tycker att det vore på sin plats med en liten rensning av aveln i sverige, fram för lite hårdare regler för registrering av föl i avelsförbund såsom krav på friröntgade föräldrar som det är i hundvärlden när det gäller dom tyngre rasernas problem med höftledsfel och armbågsfel!! Annars är det ju en stor risk att problemen bara kommer att eskalera!

Förlåt för lite trådkapning men detta med ryggproblem känns viktigt eftersom jag vet vad det vill säga att ha en rygghäst!

Lider med dig. Det är inte roligt att mista en vän men nu lider han inte mer.

Kramar till dig

Ja, jag får nog också be om ursäkt för trådkapning!!

Jag håller absolut med dig. Har också skrivit i någon tråd (denna eller annan låter jag vara osagt), just om att man ska granska aveln bättre och kämpa just för friröntgat avelsmaterial, så som det är på många hundraser.

Jag var ju inte heller (tyvärr kanske:crazy:) så blåögd att jag köpte vet.s uttalande rakt av.
Täta tornutskott är ju trotsallt ngt. exteriört och exteriören är ju i allra högsta grad ärftlig.
Men visst där är ju tydligen en högre andel KS-hästar bland xx-fullbloden, det var väl det han tyckte att jag kom ifrån med att välja halvblod (även om det tydligen ska vara upp mot 70% av dagens ridhästar som har KS- dock är ju en hel del symtomfria(?)).

(Men idag kan jag ju säga att hela tillväga gångs sättet hos denna vet. var något jag idag, med den erfarenhet jag fått, hade ifrågasatt starkt, men plötslig så "fanns" han inte längre i sverige heller och vi fick en mkt. kompetent vet. i stället)

När jag valde hingst så var det avgörande att det var en långlinjerad korrekt hingst, dessutom skulle han vara relativt billig då det ju som synes vara ett chanstagande och avkomman var(är) tänkt att behålla för egen del.

Jag köper inte heller konceptet att det är ridrelaterat, eller en förslitningsgrej då båda mina ks-hästar har haft problemen vid tre års ålder och alltså inte alls börjat tränas.

Ja, jag är ju nog också knäpp i så fall som avlade på mitt ks-sto:o, men än så går det! Och mamman sålde jag ju aldrig som avelssto trots att buden angående detta var flera.

Men man kan nog egentligen hitta fel på de allra flesta hästar, min förre hade äldre pålagringar på halskotpelaren, men lyckades ändå ta runt mig på rundor i msv hopp och fälttävlan!!
Han skulle jag absolut inte ha velat vara förutan vilket det säkert hade blivit om vi hade röntgat halskotpelaren innan köp.
Precis som du skrev så vet du ju nu om att den nya hästen har detta och då kan du ju förhoppningsvis vända det till en fördel och hålla den symtom fri.
Lycka till med nya hästen nu!!
Vad är det för häst? Ålder, eventuella prestationer?

Ann Arvidsson... ska kolla upp var jag kan hitta henne.
Min fröken har varit hos både Jeppson och JS, och än har det ju funkat i alla fall.
(Funderar starkt på att försöka utbilda mig till häst-fys/häst-kiropraktor...)

Så jobbigt att han fick märkbart ont Zimson:cry:, inte kul men på ett sätt i alla fall lättare att handskas med beslutet som måste tas.

Men nu får vi hoppas att både din och min håller sig symtomfria!!!

Än en gång lycka till med nya pållen!

Nya pållen e en KWPN val på 7 år. Inte gjort så mkt fram till i år, tävlats en del i dressyr upp till LA med placeringar o lite lokala hopptävlingar med bra resultat men sen februari har en hoppryttare haft honom o tävlat upp honom till 120 med placering o var väl klar för 130. Men ja får böja om från början för ja e inte klar för dem klasserna i nuläget juh ;) Supertrevlig o kanonpsyke o väldigt lik Zimson på mkt, tom vetr. sa till mig de... Kunde iaf inte motstå honom trots ryggen, fast ja sa faktiskt nä först när vi besiktat honom men dagen efter hade jag ångrat mig efter övertalning av mina föräldrar... de insåg att ja inte skulle hitta någon annan häst efter honom juh, skulle bara jämföra alla med honom o ingen skulle vara lika bra. Men visst e man lite rädd för att han ska få problem han oxå men nu kan man jobba honom efter förutsättningarna o kolla upp ryggen 2 ggr per år så ska man förhoppningsvis klara av de!

Ann jobbar i Helsingborg men jag PM:ar hennes mobilnummer till dig, hon har även mottagning på sin gård i Löberöd!

Det beror väl på hur allvarligt det är?
Min tränares dressyrhäst(på msv nivå) fick den diagnosen men hon opererades och hon är nu hur fräsch som helst.

Ja visst beror det på hur allvarligt det är! Finns juh vissa som har KS på bara 1-2 kotor o andra som kan ha mer eller mindre hela ryggen... Som sagt, det är väldigt många hästar som har KS men som aldrig märker av det! Tyvärr så blev juh min aldrig bra och därför sa jag från början att aldrig mer en häst med KS... men man ska väl aldrig säga aldrig...

Nu har jag läst igenom en stor del av tråden och är rädd att min nyköpta D-ponny kanske har KS.
Vi fick henne betydligt mkt billigare samt på öppet köp pga att hon inte var helt igång efter en kotledsinfl.
Som vi tror berodde på hennes förut utflutna hovar(som gjort att hon fått anstränga kotlederna mkt mer än nödvändigt) och så har vi märkt att hon har spänningar i nacken(så vi skall ta ut kiropraktor för det) som såklart påverkar resten av kroppen också.
Men jag känner ibland i skritten att vänster bakben "försvinner" ibland.
Jag hoppas att det beror på hennes spänningar och inte på KS :crazy:
Om 3 v då hon är igångsatt ska vi åka till kliniken med henne för en slutbesiktning inkl. röntgen ..dvs innan öppen köpt tiden är slut.

Inte det bästa sättet att köpa häst på kanske:crazy:

Men vad tror ni?

Usch din stackare! Hoppas verkligen inte det är KS... Har den problem redan så se till o få de kollat så fort som möjligt! Juh längre tid det går desto sämre kan prognosen bli för hästen...

Ja jag hoppas verkligen det inte är nåt!
Men sen pratade jag med tränaren som jag tränat för vars häst haft(/har?) KS och de tävlar medelsvår dressyr och hon sa iaf att det kan bero på att hon är omusklad, för hennes häst hade inte betett sig så innan hon fick diagnosen.
2 veckor kvar tills besiktningen i alla fall nu..

Nä det finns hästar med KS som aldrig får problem och man kan juh inte veta vart din hästs problem kommer ifrån förrän ni har kollat upp den... Min nya häst har inga problem idag men har oxå KS, detta hade vi juh aldrig märkt om vi inte röntgat ryggen men eftersom min gamla nu blev utdömd så vågade jag inte chansa utan ville kolla ryggen oavsett. Det finns hästar som tävlar svår klass i både hoppning/fälttävlan/dressyr som har KS men som aldrig får problem av det. Det viktigaste är att jobba hästen på rätt sätt och se till att den bygger upp bra med ryggmuskler, den får heller aldrig ställas på vila utan måste hållas igång regelbundet.
Lycka till med besiktningen o hoppas där inte är något allvarligt!

Okej, tack för infot!:bow: .. jag återkommer om resultatet av vet. bes. om drygt 2 veckor då den är genomförd:)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 021
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka