Han har KS... :o(

Sv: Han har KS... :o(

Efter din otur med Missy förstår jag att du inte vågade chansa! Oavsett om hästen går bra nu finns juh risken att den en dag inte håller längre... Själv kommer jag oxå alltid att rönga ryggen på de hästar jag köper o kommer aldrig o köpa en som har något problem från början!

Nä jag ångrar absolut inte mitt beslut trots hästen inte ser ut att ha problem för man vet liksom aldrig:(

Såg nu också att du skrivit initialerna på vilken vetrinär du har och jag har haft henne till både Missy och Doris. Hon är duktig..

Ska hålla tummarna för din häst!

Jag känner precis som du...

Man kämpar och tränar efter konstens(vetenskapens) alla regler, men är också livrädd för ett bakslag.

Samtidigt som man blir otroligt lyhörd för minsta ovanlighet och direkt drar slutsatser till smärta så man blir snudd på nojjig, så tror jag att många andra skador som ks-hästar får kan härledas till deras ryggar i grund och botten. (Men det är ju ingen vetenskap alls utan snarare känslan i min rygg)

Jag hade tidigare en väldigt duktig fältävlanshäst (han gick msv) som fick senskador på bägge fram, blev bra och tävlade igen men efter några år till blev han ostabil och "konstig" (ja, lite som mina ks-hästar).
Det visade sig att han hade pålagringar på halskotpelaren som antgligen kommit från någon form av olycka(gått om kull?) eller annan övertänjning (uppväxt på lösdrift, så där kan ju hänt ett och annat hingstar emellan).
Vet. vågade därefter svära på att hans senskador igrunden kom från hans halsproblematik och den "underrörlighet" han egentligen hade.

Här är det ju svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget...
Usch ja, jobbigt vilket som i alla fall.
Amaretto tänker jag också på när jag försöker fokusera framåt...

Men som du, så har jag nog svårt för att köpa en häst utan röntga hela ryggen...*gärna halskotpelaren också*.
Och avla på min nuvarande ks-häst kommer sannolikt inte ske (om inte forskning och annat tar stora steg framåt och avkomman är tänkt till mig själv).
Man kanske ska gå samma väg som i hundavel och bara avla på två friröntgade föräldrar...

Min häst fick diagnosen ks för 1½ år sedan. Nu, efter väldigt mycket arbete, tid och pengar har jag precis börjat småhoppa lite med honom. Jag ska testa om han håller för hoppning helt enkelt... Vet inte om det kan räknas som en solskenshistoria, men jag har inte gett upp ännu!

Om min häst får en k-s dom eller något annat utdömande .... ja då vet jag inte hur jag ska ta det men jag ska kämpa fast hon är 15 år.
Det rådet ger jag även till andra kämpa o åter kämpa...:bump:
Köpte henne för mindre än ett år sedan ...kanske man kan räkna det in som dolt fel:crazy:

Ja precis, det var han som berättade det för mig också, och Amaretto är inte den enda.

Men som sagt, det går inte att rida på som vanligt, utan man får tänka mycket varannandagsjobb, mycket tömkörning och skrittturer..
Sen vet man ju aldrig hur det kommer gå, men fr oss har det gått stadigt framåt, om än sakta. Men den här hästen är vår ögonsten som vi haft i drygt 8 år, så han är värd det.

Lycka till!

Samtidigt som man blir otroligt lyhörd för minsta ovanlighet och direkt drar slutsatser till smärta så man blir snudd på nojjig, så tror jag att många andra skador som ks-hästar får kan härledas till deras ryggar i grund och botten. (Men det är ju ingen vetenskap alls utan snarare känslan i min rygg)

QUOTE]

Det där känner jag igen, vår har alltid kunnat vara lite spkig och spunkig ute, men nu tar jag minsta grej som att han har ont :crazy:

Och visst ärdet väl ganska väl bevisat att många skador härleds till ryggen? De flesta KS upptäcks väl genom kotlederna fram/knäna bak?

Samtidigt som tanken att inte avla på KS hästar är god så har ju de fakto 70% av alla hästar sammanväxningar någonstans.

Jag känner precis som dig. Vågar inte ta ut nått i förskott förrens jag står här med en häst som är problemfri och går att rida på som vanligt.
Men vet.som är specialutbildad på ryggar var välldigt hoppfull. Tydligen är det många hästar (tävlingshästar) som har sammanväxtningar i ryggen och som tävlar i svåra klasser. Jag vill ju bara hoppträna lite lägre höjder(under 1m) och även träna och utbilda hästen inom dressyren. Och resten av tiden rida ut och ha kul...kanske rida/träna lite fälttävlan då han älskar att hoppa stockar i naturen. Han har en lite feg matte inom hoppning därav kommer vi inte komma upp på nå högre höjder...:p

De va juh tur du hittade Doris sen istället även om hon oxå fick lite problem i början, men nu ser hon ut till o va i toppform juh! Hoppas hennes karriär fortsätter uppåt! Har du betämt dig om du ska behålla henne (tycker absolut du ska göra de om du kan ha 2st... tänk så kul o äga en sån topphäst! ;) )

Ja med tanke på vad man fått höra att så stor del av alla hästar har problem med täta eller sammanväxta kotor så kanske man ska se till hundvärlden o börja avla på friska exemplar.... risken e juh annars att vi avlar fram hästar som håller sämre och sämre... :crazy:

Skönt o höra att du kan börja försöka hoppas iaf! Men 1½ år... de va lång tid... men de e kanske de man har o vänta sig... :confused:

Mm min häst är oxå min ögonsten och jag vill verkligen ge honom en ärlig chans och kan han funger som endast promenadhäst får han bli det isf så får man se hur man löser det isf om man kan ha en hopphäst oxå... I sånna här lägen önskar man att man hade 2 hästar juh så man haft en att rida och hålla igång på iaf!

Kan min häst komma tillbaka o kunna hoppa lägre klasser så gör jag juh gärna det för hans skull! Är oxå feg av mig o kommer ändå aldrig hoppa högre än 120-klasser tror jag men de får väl bli på en annan isf om han inte håller för de höjderna... hoppas iaf att han ska kunna hoppa igen för han älskar de o jag tror inte han skulle trivas med ett liv utan hoppning...

Tror tyvärr att du kan räkna med att det kommer att ta tid, men kanske inte så länge som i mitt fall (jag fick vänta på min nya sadel i ½ år, sen fick min tränare tvinga mig att sitta upp för jag var så rädd att förstöra något). Men var försiktig och ta det lugnt så att musklerna får läka ordentligt och bygga upp styrka.

Jo de e klart, de e bättre o skynda långsamt... Får nog börja kolla möjligheterna till en till häst för att gå så länge utan o kunna rida ordentligt klarar ja inte... :crazy:

Vem vet, du kanske klarar det bättre än du tror? Jag har inte tävlat på 2 år, och tycker att det är helt ok. Jag har lärt mig extremt mycket av allt det här, hur man tömkör, hur hästen fungerar och hur den ska jobba på bästa sätt :bump: Fast jag har som mål att tävla i slutet på juni och det känns ju inte helt fel att vara tillbaka igen :D

Jag har juh precis kommit igång efter att ha varit ifrån hoppningen i över ett år och ridningen i 7-8 månader pga graviditet o barnafödande så jag har lixom haft min brejk redan tycker jag... o de va jobbigt nog då att inte kunna rida! Så att nu behöva gå ytterligare tid o vänta känns vääldigt jobbigt... Men visst har man nog igen ett långsamt igångsättande så man får kanske stå ut i hans fall iaf men för min egen del så behövs de nog en ridbar häst som jag kan sysselsätta mig lite mer med oxå!

Jag har juh precis kommit igång efter att ha varit ifrån hoppningen i över ett år och ridningen i 7-8 månader pga graviditet o barnafödande så jag har lixom haft min brejk redan tycker jag... o de va jobbigt nog då att inte kunna rida! Så att nu behöva gå ytterligare tid o vänta känns vääldigt jobbigt... Men visst har man nog igen ett långsamt igångsättande så man får kanske stå ut i hans fall iaf men för min egen del så behövs de nog en ridbar häst som jag kan sysselsätta mig lite mer med oxå!

"inget är som väntans dagar:angel: ..." eller hur det nu är man säger...

Att vänta är tradigt!
Men blir lättare med tiden!

/ trip (nu med två barn)

hehe tja man skulle kanske passa på o skaffa nr 2 nu när man ändå inte kan rida o bara gå o vänta... hmm.. näää... räcker me lilleman som e 8 mån o kräver ens fulla uppmärksamhet näst intill jämt... inga fler här på ett tag av de tvåbenta släktet iaf... men kanske fler fyrbenta... ;)

så ja då var man hemma ifrån utanför HBG kliniken..... uppe på åsen . Jag hade tur idag det var inte direkt k-s utan det fanns vissa pålagringar på de första kotornar bakom manken viss tilldens till förträngning men inte oroväckande. De gick igenom hela hästen hältprov longering o.s.v. Skulle även titta på tänder...ojdå där var det inte så bra han fick raspa som bara den o knipsade även med en tång. Visst hade jag läst om att tänder skulle kunna göra ryggont men förra ägaren bedyrade att de var raspade.....o vid besiktningen för mindre än ett år sedan sa de att de var fina.... allt ska man gå till botten med själv ..litar inte på någon snart:crazy:
Ska ev tillbaks o rida så vetrinären kan se hur hon går sedan ska de bedöva henne där framme vid manken o se om det blir någon skillnad. men det är bara om detta inte hjälper. Så detta är kanske en halv solskenshistoria:bump:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 021
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka