Sv: Han har KS...
(
Här avlas det på ett KS-sto som har hovbroskförbening och av hennes tre avkommor så har ingen varken KS eller hovbroskförbening (3, 4 resp. 6 år) Chansartat javisst, men med hennes stam och psyke så kan man knappt låta bli. Alla de hästarna är röntgade på klinkik för att verkligen se så det inte är några fel. Det kanske uppkommer senare, vem vet. Den som lever får väl se. Väljer man rätt hingstar så kan det bli riktigt bra.
Jag tycker faktiskt att det är lite upp till köparen att höra om mamman också. Det är inte bara säljarens ansvar. De tre köparna till dessa föl är dock väl medvetna om felen hos deras mor.
Jag är skeptisk till veterinärer och folk som lovar att det inte är ärftligt, hur skulle det annars ha uppkommit, du har ju knappast ridit dit det!! Jag menar eftersom dom föds med en disposion att få kissing spines, med för närliggande tornutskott, då måste det väl finnas en ärftlighet i det!!
Menar din vet att det bara är slump eller?!? Förlåt om jag låter upprörd men jag tycker det rent ut sagt är skit taskigt att lova något sådant och nu står du här med problem igen hur kul är det...
Vet fler som avlar på ks ston för att sälja fölen och jag tycker det är oansvarigt både mot köparen och mot det lilla livet som man sätter till världen
Tycker att det vore på sin plats med en liten rensning av aveln i sverige, fram för lite hårdare regler för registrering av föl i avelsförbund såsom krav på friröntgade föräldrar som det är i hundvärlden när det gäller dom tyngre rasernas problem med höftledsfel och armbågsfel!! Annars är det ju en stor risk att problemen bara kommer att eskalera!
Förlåt för lite trådkapning men detta med ryggproblem känns viktigt eftersom jag vet vad det vill säga att ha en rygghäst!
Här avlas det på ett KS-sto som har hovbroskförbening och av hennes tre avkommor så har ingen varken KS eller hovbroskförbening (3, 4 resp. 6 år) Chansartat javisst, men med hennes stam och psyke så kan man knappt låta bli. Alla de hästarna är röntgade på klinkik för att verkligen se så det inte är några fel. Det kanske uppkommer senare, vem vet. Den som lever får väl se. Väljer man rätt hingstar så kan det bli riktigt bra.
Jag tycker faktiskt att det är lite upp till köparen att höra om mamman också. Det är inte bara säljarens ansvar. De tre köparna till dessa föl är dock väl medvetna om felen hos deras mor.
Senast ändrad: