Han har KS... :o(

Sv: Han har KS... :o(

Jag är skeptisk till veterinärer och folk som lovar att det inte är ärftligt, hur skulle det annars ha uppkommit, du har ju knappast ridit dit det!! Jag menar eftersom dom föds med en disposion att få kissing spines, med för närliggande tornutskott, då måste det väl finnas en ärftlighet i det!!
Menar din vet att det bara är slump eller?!? Förlåt om jag låter upprörd men jag tycker det rent ut sagt är skit taskigt att lova något sådant och nu står du här med problem igen hur kul är det...

Vet fler som avlar på ks ston för att sälja fölen och jag tycker det är oansvarigt både mot köparen och mot det lilla livet som man sätter till världen :mad:

Tycker att det vore på sin plats med en liten rensning av aveln i sverige, fram för lite hårdare regler för registrering av föl i avelsförbund såsom krav på friröntgade föräldrar som det är i hundvärlden när det gäller dom tyngre rasernas problem med höftledsfel och armbågsfel!! Annars är det ju en stor risk att problemen bara kommer att eskalera!

Förlåt för lite trådkapning men detta med ryggproblem känns viktigt eftersom jag vet vad det vill säga att ha en rygghäst!

Här avlas det på ett KS-sto som har hovbroskförbening och av hennes tre avkommor så har ingen varken KS eller hovbroskförbening (3, 4 resp. 6 år) Chansartat javisst, men med hennes stam och psyke så kan man knappt låta bli. Alla de hästarna är röntgade på klinkik för att verkligen se så det inte är några fel. Det kanske uppkommer senare, vem vet. Den som lever får väl se. Väljer man rätt hingstar så kan det bli riktigt bra.

Jag tycker faktiskt att det är lite upp till köparen att höra om mamman också. Det är inte bara säljarens ansvar. De tre köparna till dessa föl är dock väl medvetna om felen hos deras mor.

Senast ändrad:

Okej, tack för infot!:bow: .. jag återkommer om resultatet av vet. bes. om drygt 2 veckor då den är genomförd:)
Ingen vet. bes. ännu men hon har svårt att sätta under sig med bakdelen - går knappt(även när min tränare har ridit henne).. endast vid skänkelvikningar så släpper det litegrann.
Men sen de senast två dagarna har hon varit öm om ryggen(bakom sadelstaden och innan korsets börjat).

Detta märktes alltså efter första ordentliga träningspasset.

Pratade med en annan dressyrtränare och hon menar på att hästen kan ha en kraftig låsning i ryggen..men nu verkar hon ju ha lite ont också så det tyder väl allt mer på Kissing spines:crazy:
Men det var innan vi mräket att hon är lite öm om ryggen.
Och hade det varit sadeln så skulle det ömma där sadeln ligger, ellerhur?

Besiktning om en vecka..

Här avlas det på ett KS-sto som har hovbroskförbening och av hennes tre avkommor så har ingen varken KS eller hovbroskförbening (3, 4 resp. 6 år) Chansartat javisst, men med hennes stam och psyke så kan man knappt låta bli. Alla de hästarna är röntgade på klinkik för att verkligen se så det inte är några fel. Det kanske uppkommer senare, vem vet. Den som lever får väl se. Väljer man rätt hingstar så kan det bli riktigt bra.

Jag tycker faktiskt att det är lite upp till köparen att höra om mamman också. Det är inte bara säljarens ansvar. De tre köparna till dessa föl är dock väl medvetna om felen hos deras mor.

Förstå mig RÄTT nu.
Uppenbarligen har du ju kollat upp och är mycket noggrann ang. din avel och dina avkommor. så i den bemärkelsen är det ju bara att gratulera och säga att du tar ditt ansvar. :bow:
MEN: ang. att det skulle vara upp till köparen att höra sig för. Det är ju lite som att säga att är man "dum" nog att inte fråga, så får man skylla sig själv. typ. :eek::crazy: Det resonemanget känns lite skrämmande och inte helt klockrent i min värld.

Förlåt men jag tycker det är oseriöst av dig som uppfödare. Bara för att du har haft tur med dina föl betyder inte att saken är ur världen, du för ju fortfarande dom felande generna vidare sas. För att kunna utrota detta problem så krävs det ju en långsiktig avel och seriösa uppfödare som tänker långsiktigt. Det finns ju inget som säger att inte dina föl i sin tur kommer, om man avlar på dom, att få avkommor som i sin tur lider av kissing spines..

Jag tycker också absolut att trazel verkar vara mycket nogrann i sitt avelsarbete och i uppföljningen av avkommorna.

Men jag håller inte med super riktigt...
Det är ju faktiskt inte alls säkert att dessa avkommor kommer föra detta vidare.
Det kan ju vara olika hur KS har uppkommit.
Det kan ju vara en exteriör avvikelse som jag tror är fallet för mina, då bådas problem uppdagats tidigt. Men det kan ju även vara så att förändringarna på ryggkotorna är arbets/förslitningsuppkommet och då är det ju inte direkt genetiskt.
Finns ju massor av "defekta" ston som det avlas på och som ger friska och hållbara avkommor. Att ett sto genom en olycka sliter av en sena som sen kanske läker felaktigt gör ju inte att hon kommer ge avkommor med dåliga senor. Resonerar vi så är där ju inte mycket kvar att avla på.

Men jag håller absolut med om att det inte enbart är upp till köparen att höra sig för om eventuella "avvikelser" som mamman har.
Frågan är om det skulle kunna räknas som ett dolt fel om man vet med sig att man avlar på ett ks-sto men inte informerar avkommans köpare om detta??
Alltså om jag skulle sälja min som tvååring, oröntgad? (men med mina egna funderingar/misstankar, som jag håller för mig själv)
Det är ju svårt att sätta en gräns på vad man ska informera köpare om.

Rena funderingar från min sida..

Fast jag kan inte se att hon har skrivit någonstans att skadan har uppkommit med yttre våld! Hon skriver dessutom att stoet har hovbroskförbening som man vet är ärftligt, nu brukar ju hovbroskförbening sällan ge problem på våra lättare hästar men ibland händer det ju ändå..

Är man absolut säker på att kissing spines har kommit dit av yttre våld så självklart så sätter jag mig inte emot att avla på dom, men hur ofta är det så?? Mig veterligen så är typ 99% av fallen i alla fall predisponerade att få det genom tätliggande tornutskott. Jag tycker att man ofta inte tar detta problem på allvar utan är hästen fin då ser man gärna mellan fingrarna.

Eftersom kissing spines är ett problem som blir allt vanligare så är det väl på tiden att man tar ett krafttag mot det och bara avlar på dokumenterat friröntgade hästar?
Annars kanske vi har ett jätteproblem på halsen om sisådär 20 år.

Jag förstår oxå att det är frestande att avla på ett fint sto som har allt, stam, psyke och är exteriört snygg men vill vi som framtida hästköpare ställas inför det faktum att risken att vi köper en kissing spines häst är mer en regel än ett undantag i framtiden?

Senast ändrad:

"Dolt fel" är ju inte den bemärkelsen som folk ofta tolkar det att vara dvs det handlar inte om att säljaren "dolt" fakta. Ett dolt fel är helt rätt och slätt en defekt/skada som uppdagas efter köp, och som kan härledas till att ha existerat redan innan köp.

Men din fråga är ju fortfarande relevant oavsett.

dock kan du ju INTE jämföra en genom olycka avsliten sena, med en defekt som misstänks nedärvas. det är ju helt olika saker.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 021
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka