Han har KS... :o(

Sv: Han har KS... :o(

Vi får hoppas jag oxå har tur, om en vecka vet jag lite mer förhoppningsvis efter återbesöket... *nervös*

Då var det återbesök idag... Såg redan under longeringen att det inte såg fräscht ut... Vet. kände igenom korset o klämde o hade sig o konstaterade att han inte bara har KS utan oxå problem med sitt bäcken... Sprutade första delen av ryggen idag och ska tillbaka om en vecka o spruta det sista. I 20 dagar ska han äta butta och vi ska om 2 dagar börja longera o tömköra honom i trav o galopp o även över bommar och sen får vi se hur han reagerar på detta...
Hade även tid till tandläkaren o till råga på allt hade grabben början till karies i 2 tänder... när ska det ta slut!?!?

förra ägaren bedyrade att de var raspade.....o vid besiktningen för mindre än ett år sedan sa de att de var fina.... allt ska man gå till botten med själv ..litar inte på någon snart:crazy:

De var nog fina för ett år sedan också..Tänderna växer ju och denna häst kanske behöver lite tätare raspningar för att de inte ska ställa till problem.

Återbesök idag igen... Dock igen förbättring och han blev inte behandlad heller idag... ska träffa kiropraktorn först för o reda ut vart han har ont... hoppas hon kan ge lite klarhet i ovissheten... usch, detta e inte kul...

Fick en tid till kiropraktorn på tisdag redan, skönt att hon hade tid så snabbt! Hoppas hon hittar nåt som går att fixa nu bara...

Har en häst som i sep-okt 06 var på sitt första besök i HBG, fick då konstaterat KS. De behandlade både vet och EQ men det blev inte bättre, hästen var helt odräglig att hålla på med med snudd på fara för sitt liv. Var i HBG varannan vecka i ca 4mån och det blev inte bättre. Vet ville dömma ut hästen men jag var inte nöjd och åkte till annan vet som också sammarbetar med annan EQ. Efter en behandling där var hästen mycket bättre och longerades/tömkördes i 3 veckor ca 5 dagar i veckan och byggde bra med muskler. Vet rekomenderade mig att köpa BOT täcke och det har verkligen hjälpt. Efter två behandlingar till började jag rida varannan dag och longera varannan dag. Nu är hästen helt fräsch och jag har börjat träna för annan tränare för att verkligen få hjälp att bygga "om" hästen så att hennes muskler tar smällen istället för kotorna. Hästen hoppas nu och går hur bra som helst. Har planerat in att starta 1.20 inom några veckor. Hästen är hur snäll som helst, har åkt på några extra koller hos vet bara för att veta att jag inte får bakslag. Det viktiga med KS hästar vad jag har förstått är att verkligen se till så att de inte fryser om ryggen och att se till så att de har bra med muskler. Ge inte upp, åk ev till annan vet. (min erfarenhet av JS i HBG är inte den bästa det finns andra mycket bättre)

Jag känner så väl igen din historia. Det kunde ha varit min häst det gällde. Åkte till klinik för att han inte var sig själv. Ovillig att gå fram, kort i steget och lita allmänt stel. Dock ingen hälta vilket inte heller hittades vid böjprov
Vi började med diagnosen KS med sjukhage och butta som följd. ÅB utan förbättring, det var inte där felet igentligen satt. Ultraljudet visade stora förändingar i SI-led. Enligt vet bland det värsta han sett. Sprutades med cortison samt åt även ganska stora mängder i tablettform plus glucosamin. Vila igen sen igångsättning för hand plus töm. ÅB igen utan förbättring ultraljudet visade ingen förbättring och vet bara skakade på huvudet.
Sen följde flera mpnader föriktiga försök att få honom att åtminstånde fungera som promenadhäst.
Han var fortfarande olik sig. Gjorde tom utfall mot katten när den gick förbi.
Sista gången jag red honom bockade han. Inte av glädje utan av protest. Den hästen har ALDRIG bockat.
Då var mitt mått rågat. ÅB igen och nu visade han lite hälta fram.
Det fanns inte mer att göra.
2007-04-18 kl 06.15 8 månader efter första misstanken om att nåt var fel fick han vandra vidare endast 10 år gammal.
Nånstans inom mig hade jag vetat hela tiden att det skulle sluta på det sättet. Så när han var borta så kännde jag mig lättad. JAg vet att beslutet var rätt och att han nu har det bra.
Tyvärr kan jag inte ge dig någon solskenshistoria men jag håller alla tummar jag har att det ska gå bra för dig.
Har dom gjort något ultraljud?

Min häst är som tur är världens snällaste men e väldigt deppig av o inte få göra något... Fick longera o tömköra honom tills i ons juh men utan resultat, visst var han lite bättre men inte tillräckligt... Jag hoppas att kiropraktorn ska kunna hjälpa oss lite mer men annars litar jag på KG iaf, JS kollade bara på honom första gången vi var uppe så hon e inte inblandad längre, ska be om Jeppson om de blir att han ska till fys fler gånger då ja fått flera som rek. honom iaf! PM:a gärna vilken klinik du åkte till istället om det skulle bli aktuellt med en andra åsikt...

Usch ja jag har oxå en dålig känsla i magen när de gäller min pålle... Han ska dock få alla chanser han kan få så länge han inte mår allt för dåligt! Som det är nu är han dock väldigt deppig o man får dra med honom på den dagliga rundan o i hagen springer han inte lika mkt som förr...

Min dåliga känsla verkade stämma... Var hos kiropratorn idag, han har ont, på massa ställen.. Hon gav honom inte mkt hopp... Väntar nu bara på att veterinären ska ringa så får vi se vad som händer... :cry:

vad tråkigt :(

har nyligen tagit bort en häst pga KS o störningar i halskotepelaren

Min dåliga känsla verkade stämma... Var hos kiropratorn idag, han har ont, på massa ställen.. Hon gav honom inte mkt hopp... Väntar nu bara på att veterinären ska ringa så får vi se vad som händer... :cry:

Har totalt missat denna tråd, undrade just varför man aldrig ser honom i startlistorna. Gud vad tråkigt, hoppasatt det mot förmodan visar sig gå att fixa. Det sitter inte så att det går att operera ? Eller det är för mkt ?
Vill du ha något att rida på så är det bara att PMa har alldeles för många hästar känns det som vissa dagar :angel: är ju inte så långt ut till oss från dig (Häckeberga).

Jag lider ngt fruktansvärt med dig... Tog bort min ponny i KS och kotledsinfalmmationer när han var 8 år. Hade då kämpat i över två år... Intrycket som jag får när du berättar om din häst, att den har haft inflammationer m.m. gör att jag bara vill skrika att det inte är värt det. Att behandla en KS häst tar extremt lång tid och det är fullständigt fruktansvärt.

Det är tyvärr för mkt verkar det som... o när hon fick loss smärtan på ett ställe idag så bara flyttade de sig till ett annat så hela ryggen o bäcknet verkar helt kasst...
Dina galningar! hehe, de vågar man juh inte sitta upp på ;) Har juh kollat efter pålle ett tag redan då jag hoppades att kunna få ha kvar honom som promenadhäst åtminstonde men nu vet vi juh inte om han ens klarar de... Hoppas iaf jag kan hitta nån ny så fort som möjligt, lite lättare o gå vidare då o ja har grym ridabstinens nu!!

Jag kommer inte att låta honom gå o bli behandlad hur länge som helst, jag ser juh på honom att han inte mår bra o han trivs verkligen inte med livet när han bara får gå i hage o små promenader så finns de hopp kvar får han en behandling men vi får se vad veterinären säger när hon ringer...

följer din tråd ännu, läser allt. och är ledsen att det är så illa med din häst, jag hoppas att det löser sig, kanske med en annan ft.
Mitt sto fick ju också diagnosen KS, med sammanväxta kotor från manken till svansen. Hon var röntgad som 3 åring och då satt de inte ens tätt. sedan var hon hos en tjej i 3 år som tydligen inte lyssnade på hennes signaler om att hon hade ont.
Vad jag mest undrar över är om man ska våga betäcka???? de andra friska avelsstona är betäckta nu, men med henne velar jag ännu. vill ju inte att ett ev föl ska få samma problem, enligt KB så är det en ridgrej, inte ärftligt. Är det ngn som har erfarenheter av detta?
Hon funkar bra att ridas på i dressyr, lite spänd i början av passet bara, det är i hoppningen hon inte hoppar med ryggen ordentligt, eller när mans ka korta upp henne emllan hinder.

Det är tyvärr för mkt verkar det som... o när hon fick loss smärtan på ett ställe idag så bara flyttade de sig till ett annat så hela ryggen o bäcknet verkar helt kasst...
Dina galningar! hehe, de vågar man juh inte sitta upp på ;) Har juh kollat efter pålle ett tag redan då jag hoppades att kunna få ha kvar honom som promenadhäst åtminstonde men nu vet vi juh inte om han ens klarar de... Hoppas iaf jag kan hitta nån ny så fort som möjligt, lite lättare o gå vidare då o ja har grym ridabstinens nu!!

Fegis :angel: tänkte att du gärna red ut tokfia så hon fick springa av sig lite i skogen;) nej men jag har faktiskt några som är lite mer stabila här hemma också :cool: (och faktiskt en som skall säljas också som jag aldrig blir färdig att ta tag i, kan kanske vara något :smirk:)

Vi var juh hos en annan idag som inte finns uppe i Hbg o det var juh hon som hittade alla fel på honom... K G hade juh på känn att där var mer som störde honom men eftersom hon går utbildningen för o bli kiropraktor får hon juh inte gå in o manipulera något o skickade mig till den här som verkade kanonduktig. Tyvärr tror jag inte vi kan få en bättre prognos hos någon annan...
Här e juh en i tråden som betäckte sitt KS-sto i tron´om att de inte var ärftligt o hon var mkt noggrann i sitt val av hingst just för o slippa problem med avkomman, tyvärr har avkomman oxå KS så att det inte är ärftligt är nog svårt o säga...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 021
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka