Han fick inte vara med i skolkatalogen.

@MM finns det möjlighet att ta kort på klassen på något annat sätt, så att eleverna kan få något bättre än en skolkatalog? Jag funderar på kalender eller dylikt. Vet inte var du bor men med lite spridning på historien är jag säker på att det går att hitta en fotograf som gärna jobbar med er.

Tillägg: Behövs det pengar går det säkert att ordna det med fundraising eller dylikt. Jag lämnar gärna ett bidrag.

Senast ändrad:
Fast tittar man på DO:s sajt, där de räknar upp vad lagen omfattar, så tror jag inte att det räcker att inte ha fått vara med i skolkatalogen. Så den delen kan vi nog släppa.

Fast jag tycker detta är ett uppenbart missgynnande (katalogen är en så viktig sak för barn i den åldern) och direkt kopplat till en diskrimineringsgrund. Så i princip otillåten diskriminering

Men sen har du rätt i att eftersom sakerna ska gå via domstol och DO bara driver principfall, så är det inte så meningsfullt att agera på. Så håller med om att släppa den delen, ja.

Men fy, vilket uselt agerande! Mitt hjärta blöder för din son. Jag hade kontaktat skolan och varit väldigt tydlig med vad jag tycker om agerandet, samt reklamerat katalogen.

Fast jag tycker detta är ett uppenbart missgynnande (katalogen är en så viktig sak för barn i den åldern) och direkt kopplat till en diskrimineringsgrund. Så i princip otillåten diskriminering

Men sen har du rätt i att eftersom sakerna ska gå via domstol och DO bara driver principfall, så är det inte så meningsfullt att agera på. Så håller med om att släppa den delen, ja.
Visst är det missgynnande, det tycker jag också. Men lagen förutsätter ju diskriminering på något slags samhällsnivå. Om skolan hindrat pojken från att delta i undervisningen pga hans funktionshinder så kunde det troligen vara fråga om diskriminering. Men inte om han inte fick vara med i skolkatalogen. Det är bara hjärtslitande klantigt och jag hade vält skolan om det var min unge.

Så fruktansvärt gräsligt! Jag lider med din son och blir så förtvivlad över att man gör såhär mot barn. Fruktansvärt är det!

Jag hade ställt till ett jävla liv på skolan kan jag säga. Jagat rektorn som en dåre och även vänt mig till media. Sådär bara får det inte gå till.

Skolkatalogen består ju av klassfoton av klasserna på skolan. Min son går på autismskola som är en fristående skola som dock går under den skolan vars skolkatalog vi fick hem. Hade det varit som det skulle så hade dom avslutat med elever från hans skola på sista sidan. Det är ca 8 elever som går i olika klasser. Alla är autistiska men är i olika åldrar.
Dom verkar helt enkelt inte ha orkat bemöda sig med att ha med dessa elever på en sida i katalogen :(

Och ja, trots att dom visste att dom inte var med så såldes den till oss. Jag hade aldrig köpt om jag hade vetat att han inte var med. Vad ska jag med den till liksom, jag köpte den till sonen för att han sa gärna ville ha den, med sig i den.
Jag sitter nästan och gråter. Jag kan inte alls förstå hur de inte kan samla ihop 8 elever för ett foto (jag gissar att alla kanske inte vill vara med ändå). Hur många pedagoger är de per barn?

Jag hade för det första ringt rektorn och frågat vad som hände. Sedan hade jag krävt ett nytt foto. Även om det inte hamnar i skolkatalogen så har alla andra barnen fått ett foto på sin klass. Det borde även din sons klass få. Får de inte ett foto är det definitiv negativ särbehandling, vilket det ju redan är.

Visst är det missgynnande, det tycker jag också. Men lagen förutsätter ju diskriminering på något slags samhällsnivå. Om skolan hindrat pojken från att delta i undervisningen pga hans funktionshinder så kunde det troligen vara fråga om diskriminering. Men inte om han inte fick vara med i skolkatalogen. Det är bara hjärtslitande klantigt och jag hade vält skolan om det var min unge.

Samhällsnivå?:confused: (förstår inte vad du menar eller vilket av kriterierna du läser det ifrån?)

Att individen utsätts för skada, nackdel, lidande pga någons handlande, beslut, beteende. Antingen skolan eller fotoföretaget har gjort det genom att inte låta denna klass vara med när alla andra får det (beroende på vem det var som fattade det beslutet) Både utbildning och varor,tjänster räknas upp som områden där lagen gäller.
Kan inte se att någon "nivå" ska uppnås?

Jag reagerade med ett kort och klart "fy fan!!!" när jag såg detta på fb av @MM och det sammanfattar ungefär det hela rätt bra - det ÄR inte ok över huvud taget som det är gjort

Jag är så jävla ledsen för min sons skull :(

Han hade sett fram emot det så mycket och sken som en sol den dagen som dom skulle ta kort. Dom tog inga kort alls på förra skolan men nu började han på en ny denna terminen och dom meddelade att dom skulle ta skolfoto. Han valde kläder supernoga och blev jätteglad när dom enskilda korten kom sen och väntade med spänning på katalogen.
Så kom den igår och jag kollade igenom den för att hitta honom och han var inte med :cry:

Jag fick givetvis visa honom katalogen och han blev så besviken och ledsen när katalogen tog slut och han inte hittade sig själv :cry:
Ni som sett filmen på fb vet :(

Vi ringde skolan idag för att höra om dom tog gruppfoto men nej, det hade dom inte gjort och varför inte då?
Jo, det är jobbigt att få ihop eleverna för att få ihop ett foto så man utesluter dom istället.
Jag tror dom är 8 st på hans skola. Hade det inte gått att sätta in dom enskilda korten? Eller tagit foto två och två i mindre grupper eller vad fan som helst!?
Nä, skit i att ha med dom istället, det är enklast så :rage:
Jag har försökt nå rekorn utan framgång idag.

Å min son, jag kommer aldrig glömma hur ledsen och besviken han blev när han såg att han inte fick vara med :cry:

Jag mår fan illa.

Var bor ni?
Jag bor i Karlstad, jobbar bland annat med foto och kan plåta gratis om det är i närheten.

Men fyfan, vad arg man blir. :rage:

Min syster har gått i särskola/särklass sedan mellanstadiet (tror hon fick gå med i 2an, nu går hon första året i gymnasiesär), och de har ALLTID fått vara med trots liten klass. Och vilken dålig ursäkt? Det är väl betydligt lättare att få ihop 8 elever på något vänster än de vanliga klasserna med 30 elever i varje?

@MM: Jag är gråtfärdig. Det är helt horribelt och oförståeligt hur en skola kan agera så här.

Tala om för din son att vi är många vuxna här på nätet som blir väldigt upprörda å hans vägnar och tycker det är enormt fel hur han och de andra som inte var med blev behandlade :heart

Vad gäller skolan och rektorn... give them hell :devil:

@MM jag skulle vara lite försiktig med filmen om jag var du. Med tanke på din pojkes integritet. Men du gör förstås som du vill.
Det har du rätt i. Jag fick för mig att det var en "offentlig" film iom att flera här hade sett den och det var bukeidentiteten som inte skulle röjas :o

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
2 000
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama