Han fick inte vara med i skolkatalogen.

Det där med särskilda klasser för elever med specialbehov har för- och nackdelar. Det blir ju väldigt tydligt just i en sån här mindre klass vilka elever det är som inte är som alla andra, på ett eller annat vis.
Min spontana undran är om det vore möjligt att låta dessa eleverna åtminstone på pappret tillhöra en vanlig klass i rätt åldersgrupp, så att de kan få vara med i skolkatalogen tillsammans med dem även om de har merparten av sin undervisning helt skild från ordinarie klassen. Då skulle de nog känna sig mindre utpekade.
Om man bortser från den innerliga önskan som ts avkomma hade att få vara med i katalogen, så känner jag mycket väl igen den där krissituationen som uppstår när något inte blev så som avkomman planerat/tänkt sig...

Vi ger bort fotoalmanackor i julklapp varje år på barnen, men en idé är ju att han får sin alldeles egna detta året :)
Jag ska spana in vad för alternativ det finns och se vad som passar han bäst.
Men ett eget gruppfoto i en fotobok med alla möjliga bilder då? Sjysst kamera, vänner/familj osv? Eller är själva gruppbilder inte så viktig egentligen kanske utan mer att få vara med?

Jag tyckte att det rektorn sa var helknäppt. Det låter väldigt påhittat eller som någon sa att om det är sant ligger skolan efter i sitt värdegrundsarbete. Båda delarna är lika pinsamt för skolan men jag förstår att ni inte väljer att gå vidare.

Jag tror nog det rektorn säger kan vara sant.
Att de större barnen känner så, och att det varit grunden för att man beslutade som man gjorde.
Däremot kan ifrågasättas om det var ett rimligt sätt att agera.

1. Hanterar skolan alla situationer när elever skäms och inte vill synas med att bara ta bort dessa moment? :confused::confused::confused: Nog måste man göra något mer arbete kring den frågan än att bara lämna det så.

2. Det verkar saknas problematisering av frågan om hur någras inställning blir styrande för alla i klassen.
Och kring vad som egentligen ska vara elevernas respektive skolans beslut. :meh:
Ska alla klasser där någon vill slippa tas bort helt? Något visst antal? Majoritetsbeslut bland eleverna?;
Skillnad hur man gör för specialgrupper och vanliga klasser?; Konsekvens för andra situationer än foto?

3. Felaktig och bristande information till berörda elever. :mad::mad::mad:
(ytterligare kommentar om detta överflödig...)

Det allra viktigaste för honom var att få vara med i katalogen. Sen hade han struntat i om han var själv på sin sida eller om dom var 100 st. Det allra viktigaste var att få vara med.

Men nu har jag fixat en fotobok som dom tror levereras 6 december, 2 dagar innan hans födelsedag. Jag hoppas dom håller sin leverans så ska han få sig en fin födelsedagspresent :)

Det allra viktigaste för honom var att få vara med i katalogen. Sen hade han struntat i om han var själv på sin sida eller om dom var 100 st. Det allra viktigaste var att få vara med.

Men nu har jag fixat en fotobok som dom tror levereras 6 december, 2 dagar innan hans födelsedag. Jag hoppas dom håller sin leverans så ska han få sig en fin födelsedagspresent :)

Visst hade du kontakt med fotoföretaget?
Jag förstår om det kan vara svårt att återkalla alla kataloger de redan skickat ut.
Kan de kanske ta kort på din son och sätta in bilden bland alla andra klasser? Han får en helt egen katalog men i den får han iallafall vara med.

Jag tänker att klassen kanske kan göra sin egen kalender? Om det kan vara ett alternativ.
Jag hoppas skolan meddelat att de som vill får vara med nästa år, på min grundskola var alla klasser med, oavsett handikapp eller orsak till specialklass.

Nu verkar det löst sig på något sätt för er, men pratade med min mamma om det här idag. Hon är mentor och lärare i en specialklass och blev, precis som majoriteten här, förvånad och upprörd över rektorns agerande.
Hon berättade också att hennes klass bara varit 2 personer i skolkatalogen i år, de andra 8a ville inte vara med på gruppfotot. Helt okej, tyckte skolan och så blev det. Finns ingen anledning att diskriminera klassen för att de är färre.

Uppdaterar tråden.

Denna veckan kom det mail om att det skulle vara skolfotografering igen.
Nu är det lite skillnad från förra året då sonens skola var en fristående särskola och nu i somras gick dom ihop med en större skola och är numera kallad särskild undervisningsgrupp.
Med detta i åtanke så ringde vi upp hans mentor för att dubbelkolla så han också skulle få vara med i katalogen det här året och han svarade att dom ju tagit beslut tidigare om att dom inte ska vara med men vi stod på oss och så att nu tillhör han ju en större klass på en annan skola men går i särskild undervisningsklass och det hade vi ju rätt i sa han. Turligt nog så skulle dom ha möte med rektorn igår på eftermiddagen och skulle ta upp det då och han ringde idag och meddelade att han ju ingår i klassen på den större skolan och ska få vara med i katalogen :banana::bump::banana:

Han kommer bli sååå glad :heart:heart:heart

Vi är båda överens om att han ska ta enskilda kort och sätta in det enskilda kortet på klassidan. Det blir bäst så för alla :)
Han hade faktiskt även frågat sonen om han ville ta enskilda kort och även vara med i katalogen varav han svarat ja på båda frågorna så nu ser dom att det inte är vi föräldrar som trycker på utan är hans alldeles egna vilja och nu äntligen :love:

Men vad är det för jävla klappträn som fattade det där beslutet från börja?

Tur att ni finns. :love:

(OT men jag tänker på din pojke varje gång jag passerar Tesla i Brunnsparken. :):heart)

Stolpskott är vad det är!

Tesla är fortfarande hans favorit :love:
Vi var på Mall Of Skandinavia för en månad sen och det första vi skulle besöka var Teslabutiken och provsitta bilar :D

Stolpskott är vad det är!

Tesla är fortfarande hans favorit :love:
Vi var på Mall Of Skandinavia för en månad sen och det första vi skulle besöka var Teslabutiken och provsitta bilar :D
Ungefär när du skrev det inlägget passerade jag Tesla igen. Din pojke :love:

• Gilla
Reactions: MM
Tänkte ni kanske ville veta.

Men vi fick hem brev idag om att sonens skolfoto är klara så vi loggade in på sidan och skulle kolla hur korten blev då man brukar få några att välja mellan.
Då har dom lyckats få honom med klassen på klassfotot och sitter jättefint i mitten på stolraden :heart:cry::heart

Men vi fick hem brev idag om att sonens skolfoto är klara så vi loggade in på sidan och skulle kolla hur korten blev då man brukar få några att välja mellan.
Då har dom lyckats få honom med klassen på klassfotot och sitter jättefint i mitten på stolraden :heart:cry::heart

Vad glad och rörd jag blir:heart

• Gilla

Dagens lip! :cry::heart

• Gilla

Men åh vad fint :heart Jag blir alldeles gråtig!

• Gilla

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
2 000
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama