Han fick inte vara med i skolkatalogen.

@MM: Jag förstår fullt ut varför ni väljer att göra som ni gör och all heder åt er för att ni inte bara tänker på er son :heart

MEN jag anser fortfarande att de som är ansvariga på skolan har handlat gräsligt. Dels bristerna i kommunikation men också att de inte verkar jobba ordentligt med värdegrunder för de övriga eleverna i skolan för jag vägrar tro på att de andra tonåringarna skäms av sig själva sas. De måste ha fått höra saker.

Dennes förklaring till varför man inte har ett skolfoto var för att hälften av eleverna på skolan, dom större tonåringarna på övre våningen, skäms över att dom går på denna skolan och vill inte visa sig på ett skolfoto :(
Vad sorgligt om det är så! Men det förklarar ju fortfarande inte varför inte resten fick vara med. Eller varför man inte kontaktade er.

Jag hade inte släppt det där. Hade ditt barn inte haft en särskild diagnos hade man ALDRIG gjort så emot honom, eller hans skolkamrater.

För det första tycker jag det är helt hjärtskärande å er sons vägnar :cry: :rage:
Hur kan man göra så?! :rage:

Men sen köper jag inte alls rektorns förklaring. Har själv gått i skolor som haft specialklasser. Dessa klasser har givetvis tagit gruppfoto och hamnat i skolkatalogen. Har väl hänt någon enstaka gång att någon i typ 8-9an i från de klasserna inte velat vara med på gruppfotot. Samma frekvens har det dock varit i de "vanliga" klasserna, så ingen större skillnad däremellan.
Nej, rektorns förklaring låter väldigt uppstyltad i mina öron!

Rektorns förklaring låter inte som något annat än en efterkonstruktion. Om det nu är så illa att de äldre eleverna skäms, vilket jag verkligen hoppas inte är fallet för ingen av dem har något att skämmas för, så kunde de som ville få vara med i skolkatalogen ändå. Skulle det vara så illa att det finns elever som skäms så har skolan ett stort ansvar här, de har verkligen fallerat i sitt arbete om allas lika värde. De behöver verkligen jobba med sin värdegrund och lära ut att alla är lika mycket värda oavsett funktionshinder eller ntv. Det där är en lika vidrig förklaring som förr då alla som inte var norm sattes på institution för att som man sa, de skulle slippa andras blickar. Jag hade gått vidare med det här. Det finns alltid några individer som inte vill vara med på foton men aldrig att det hade gjort att resten av klassen/skolan inte fick något val och inte fick vara med.

Usch vad jag började gråta när jag läste den här tråden! Och jag håller med de som inte köper rektorns förklaring - men givetvis vill jag inte försöka övertala @MM på något sätt, bara säger att jag inte tror det rektorn sagt riktigt stämmer.

Sen blir det ju väldigt hönan/ägget, de som eventuellt skäms för att vara med i skolkatalogen, hade de gjort det om det hade varit helt normalt och förväntat att de är med - på skolfoto, och allt möjligt annat... Det ger mig väldigt dåliga vibbar om inkluderande, och värdegrund som @TinyWiny skriver om. :(

Jag hoppas verkligen pojken i tråden kan komma över det relativt enkelt, och glädja sig över en ännu bättre egen fotobok istället dock! :)

Jag är så jävla ledsen för min sons skull :(

Han hade sett fram emot det så mycket och sken som en sol den dagen som dom skulle ta kort. Dom tog inga kort alls på förra skolan men nu började han på en ny denna terminen och dom meddelade att dom skulle ta skolfoto. Han valde kläder supernoga och blev jätteglad när dom enskilda korten kom sen och väntade med spänning på katalogen.
Så kom den igår och jag kollade igenom den för att hitta honom och han var inte med :cry:

Jag fick givetvis visa honom katalogen och han blev så besviken och ledsen när katalogen tog slut och han inte hittade sig själv :cry:
Ni som sett filmen på fb vet :(

Vi ringde skolan idag för att höra om dom tog gruppfoto men nej, det hade dom inte gjort och varför inte då?
Jo, det är jobbigt att få ihop eleverna för att få ihop ett foto så man utesluter dom istället.
Jag tror dom är 8 st på hans skola. Hade det inte gått att sätta in dom enskilda korten? Eller tagit foto två och två i mindre grupper eller vad fan som helst!?
Nä, skit i att ha med dom istället, det är enklast så :rage:
Jag har försökt nå rekorn utan framgång idag.

Å min son, jag kommer aldrig glömma hur ledsen och besviken han blev när han såg att han inte fick vara med :cry:

Nä-ä vad ruttet!! :rage: Fy, hur kan ens ansvariga utesluta en hel grupp "för att det är jobbigt" att samla allihopa!! Usch :mad:

Vi vuxna ska väl se till att alla barn och ungdomar får ta del av traditionella företeelser i skola och jag har ALDRIG tidigare hört om en grupp eller enskilda personer som inte fått ta del av det. Blir så JÄVLA ARG!!!! :rage:

Håller med övriga om att detta ska komma fram, inte tystas ner!! Kan inte ens föreställa mig besvikelsen från din son och han undrar säkert varför inte han fick vara med och hur förklarar man det på ett bra sätt utan att få det att låta som att han är mindre viktig :(

Inte heller jag köper skolans förklaring ett ögonblick. Men också jag tycker att det är bra att @MM + man kommit fram till ett beslut som känns rätt för dem.

MM - har ni gjort fotoalmanackor någon gång? T ex smartphoto gör fina sådana, ni skulle kunna ha ett nytt foto på fina pojken och hans syskon varje månad. Om ni gör några stycken blir de ni inte behåller dessutom bra julklappar till t ex mor- och farföräldrar.

Vi köper inte heller rektorns förklaring men om det denne säger är sant om dom äldre eleverna så vill jag inte att dom ska känna sig ännu mer utsatta om det tex kommer i tidningen. Men det är ju helt horribelt (!) om dom känner så för sitt funktionshinder.
Vi skulle vilja gå vidare på något vis men utan att dom andra barnen hamnar i blåsväder.

Filmen kan ni få se. Den är förkortad och tar mest med hans reaktion när katalogen tar slut och han inte är med och är utan ljud.

https://www.instagram.com/p/BNRLv3Rh6FZ83ZmiI8TRE8NdsdvL4zgr4kWlcI0/

Å nu sitter han och bläddrar i den igen å säger att han måste ta ett nytt foto :(

Inte heller jag köper skolans förklaring ett ögonblick. Men också jag tycker att det är bra att @MM + man kommit fram till ett beslut som känns rätt för dem.

MM - har ni gjort fotoalmanackor någon gång? T ex smartphoto gör fina sådana, ni skulle kunna ha ett nytt foto på fina pojken och hans syskon varje månad. Om ni gör några stycken blir de ni inte behåller dessutom bra julklappar till t ex mor- och farföräldrar.

Vi ger bort fotoalmanackor i julklapp varje år på barnen, men en idé är ju att han får sin alldeles egna detta året :)
Jag ska spana in vad för alternativ det finns och se vad som passar han bäst.

Men även om några elever inte ville vara med, varför ta bort en HEL KLASS bara därför när det aldrig ens skulle komma på tal om "vanliga" klasser? Det är ju där det blir fel. So what om bara 4 elever skulle vara med? Det spelar väl mindre roll (har förövrigt hänt några gånger när jag gick i högstadiet. Specialklasserna var inte mer än 6-8 personer på korten).

Förstår dock varför du accepterade det rektorn sa MM, tycker du verkar vara en superbra person och mamma. :) Blir lite frustrerad på skolan bara.

Vi köper inte heller rektorns förklaring men om det denne säger är sant om dom äldre eleverna så vill jag inte att dom ska känna sig ännu mer utsatta om det tex kommer i tidningen. Men det är ju helt horribelt (!) om dom känner så för sitt funktionshinder.
Vi skulle vilja gå vidare på något vis men utan att dom andra barnen hamnar i blåsväder.

Filmen kan ni få se. Den är förkortad och tar mest med hans reaktion när katalogen tar slut och han inte är med och är utan ljud.

https://www.instagram.com/p/BNRLv3Rh6FZ83ZmiI8TRE8NdsdvL4zgr4kWlcI0/

Å nu sitter han och bläddrar i den igen å säger att han måste ta ett nytt foto :(
Fotot som togs på honom, går det att få tag på det från företaget eller är det borta? Jag tänkte att ni kanske kunde trycka upp det åt honom och sätta i katalogen, så han är med?

Jag fattar inte problemet alls och tycker att det hela har hanterats på ett väldigt konstigt sätt. Genom åren har det hänt flera gånger att vissa elever inte har velat vara med på klassfotot av olika anledningar. Lösningen då har INTE varit att ta bort hela klassen utan de som inte har velat vara med har givetvis sluppit.

I min värld verkar det jättekonstigt att ta bort alla för att någon/några inte vill vara med. Så svårt kan det väl ändå inte vara att låta dom som vill vara med få vara det och dom som vill slippa behöver givetvis inte.

Måste vara någon som fått en tankevurpa.

Vad fruktansvärt! :(
Vad är det för slöa lärare som inte låter alla barnen vara med? Förstår att din son blev ledsen :(

Jag förstår inte riktigt, fortfarande?
Barnen som skulle vara med på bilden, VAR med under fotograferingen, men sedan ångrat sig?
Det känns ju som om det skulle ha tagit ett gemensamt beslut, eller i.a.f. gått ut med att det fattats ett beslut på vissa grunder eller att det ens har uppkommit en diskussion.

Måste de andra barnen tas upp då? Det som har hänt har ju hänt just er son, oavsett om andra i en liknande situation hade varit/är nöjda med att "slippa" vara med så diskussionen behöver väl inte handla om dem alls?

Som många andra redan skrivit så stryker man ju inte hela klasser för att några inte är med.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
2 000
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama