Han fick inte vara med i skolkatalogen.

What? Jobbigt att få ihop eleverna för ett foto?
Jag gick i skolans "värstingklass" och det var 3 lugna elever på 27 kaotiska. De andra var antingen kriminella, eller hade någon form av psykiska problem. Varje dag fick man bland annat värja sig från stölder och tre elever som kom på att det skulle vara kul att elda upp tjejernas hår. Vi hade två lärare och vi var så stökiga att man i 6e klass kom på att vi nog hunnit komma dit man normalt är i 3e klass och då var vi tvugna att ta igen 3 år på 1 år... Vissa klarade det, andra inte (tror bara 7 av oss fick fortsätta upp i 7an)
Vi var med andra ord Kaos. Varje år tog det minst en timme att få alla att sitta still på samma plats där de skulle för att få till ett gruppfoto. Men trots det fick vi alltid vara med i skolkatalogen, så det där låter i mina öron som ren bullshit. Jag hade blivit svinförbannad.

Skolkatalogen består ju av klassfoton av klasserna på skolan. Min son går på autismskola som är en fristående skola som dock går under den skolan vars skolkatalog vi fick hem. Hade det varit som det skulle så hade dom avslutat med elever från hans skola på sista sidan. Det är ca 8 elever som går i olika klasser. Alla är autistiska men är i olika åldrar.
Dom verkar helt enkelt inte ha orkat bemöda sig med att ha med dessa elever på en sida i katalogen :(

Och ja, trots att dom visste att dom inte var med så såldes den till oss. Jag hade aldrig köpt om jag hade vetat att han inte var med. Vad ska jag med den till liksom, jag köpte den till sonen för att han sa gärna ville ha den, med sig i den.
Går dessa elever i andra klasser också? Ibland tillhör ju man två klasser för att man har vissa ämnen i en stor klass. Är dessa barn inte med i dom klasserna då på fotot?

Går dessa elever i andra klasser också? Ibland tillhör ju man två klasser för att man har vissa ämnen i en stor klass. Är dessa barn inte med i dom klasserna då på fotot?

Jag är inte säker - men jag tror att de går i olika årskurser, men inte i andra klasser så att säga. Det handlar om barn med funktionshinder som gör att de inte går i vanlig klass

Jag är inte säker - men jag tror att de går i olika årskurser, men inte i andra klasser så att säga. Det handlar om barn med funktionshinder som gör att de inte går i vanlig klass
Ok hos oss har vissa barn med funktionshinder klasstillhörighet både i vanlig klass och i specialklass. En del klarar ju vissa saker i större grupper men andra saker i sin lilla grupp. Man hade ju hoppats då att han ficka vara med på kort med sin stora klass. Detta hade aldrig hänt hos oss. Skrämmande.

Det är ju så elakt att det inte finns ord. Om det är några barn som ska vara med i den där katalogen så är det väl ändå de? På dem bara!

Nej, han tillhör ingen större klass men jag förstår hur du menar. Han har inga ämnen alls med dom andra barnen i den större skolan, han äter dock lunch där två ggr i veckan.

Jag sitter nästan och gråter. Jag kan inte alls förstå hur de inte kan samla ihop 8 elever för ett foto (jag gissar att alla kanske inte vill vara med ändå). Hur många pedagoger är de per barn?

Jag hade för det första ringt rektorn och frågat vad som hände. Sedan hade jag krävt ett nytt foto. Även om det inte hamnar i skolkatalogen så har alla andra barnen fått ett foto på sin klass. Det borde även din sons klass få. Får de inte ett foto är det definitiv negativ särbehandling, vilket det ju redan är.

Dom är 1 pedagog per barn. Iaf på min sons våning. Det är två plan på skolan. Ett för dom lite mindre och ett för dom lite äldre tonåringarna (man går förskolan-9 här) Kanske att dom inte har en pedagog per barn på dom äldre, jag är aldrig på den våningen. Så det är inte tre elever på en pedagog.

Jag blir också helt uppgiven och bedrövad av att läsa om det här! Och oavsett hur ni väljer att gå vidare gentemot skolan så tänker jag att @Andromedae hade ett så himla fint förslag ang att göra typ en kalender med de berörda barnen. Jag lämnar mer än gärna ett bidrag också (och är ingen proffsfotograf alls, så som @Blueberry men bor i Halland och hjälper mer än gärna till med om det skulle behövas)

Nu hade min man lunch så han ringde mig och uppdaterade.
Tydligen hade hela redaktionen suttit och tittat på filmen och sagt att så där får det inte gå till och sedan kontaktat min man (eftersom mitt nummer inte finns att hitta) och ville direkt gå vidare med detta.
Min man sa dock att han ville kolla upp vem som är ansvarig innan dom hänger ut någon vilket dom höll med dom. Jag försökte ju nå rektorn utan framgång häromdagen och han ringde fotoföretaget och förhörde dom och dom skulle återkomma med info. Han ska ringa dom igen innan vi går vidare och då skulle GP ringa den ansvariga :devil:

Nu hade min man lunch så han ringde mig och uppdaterade.
Tydligen hade hela redaktionen suttit och tittat på filmen och sagt att så där får det inte gå till och sedan kontaktat min man (eftersom mitt nummer inte finns att hitta) och ville direkt gå vidare med detta.
Min man sa dock att han ville kolla upp vem som är ansvarig innan dom hänger ut någon vilket dom höll med dom. Jag försökte ju nå rektorn utan framgång häromdagen och han ringde fotoföretaget och förhörde dom och dom skulle återkomma med info. Han ska ringa dom igen innan vi går vidare och då skulle GP ringa den ansvariga :devil:

ÅH, vad jag hoppas att din son får upprättelse snart. Kämpa på! Heja!

• Gilla
Reactions: MM
Nu ringde min man igen. Han har pratat med fotoföretaget och den ansvarige är kommunen som sagt att min sons skola inte ska vara med i skolkatalogen. Dom var mycket hjälpsamma och gav honom beställarens namn från kommunen samt en returgrej så vi får lämna tillbaka katalogen.
Sedan ringde han journalisten och dom vill gärna göra ett reportage om det här så vi skulle prata lite om det här hemma ikväll eftersom vi inte kunnat prata något idag, så ni får väl se filmen allihopa snart ;)

Jag lider så med din son, det är rent hjärtskärande och jag hoppas han och hans kamrater snart får upprättelse. Jobbar med autistiska barn och det berör verkligen på djupet :heart

Jag har inte sett filmen men sitter med tårarna i halsen. Hur kan någon göra så?
Sedan vill jag bara tillägga att ett klassfoto i specialklass kan ju anpassas precis som allt annat. Det finns inget som säger att barnen måste sitta som statyer på en bänk!
Man skulle exempelvis kunna göra en bild där barnen är i rörelse (om alla har rörelseförmåga hade ju bild i gympasalen varit jätte roligt -typ alla sitter i ribbstolarna/alla ligger på en madrass/ alla leker med repen eller vad som nu kan passa gruppen och tänk va rolig bild dom då får jämtimot övriga elever).

Att alltid få rätt eller att göra det som känns rätt?

I det här fallet det som känns rätt. Vi har valt att inte gå vidare med det efter att min man idag har fått tag i rektorn. Dennes förklaring till varför man inte har ett skolfoto var för att hälften av eleverna på skolan, dom större tonåringarna på övre våningen, skäms över att dom går på denna skolan och vill inte visa sig på ett skolfoto :(

Jag känner att jag gärna vill ha upprättelse för min son men inte på bekostnad på någon annans mående.
Han får hoppa hoppa över skolkatalogen och istället så ska vi ordna tex en fotobok åt honom med massa bilder med bara honom i åt honom :love:

Jag vill absolut inte att dom andra barnen ska må dåligt för att vi ska få rätt. Det är black friday idag. Jag har shoppat tillräckligt till hans födelsedag om två veckor för att han ska kunna glömma den där dumma katalogen hoppas jag nu :love:

Ok, det var ju en rimlig förklaring.
Så bra att ni valde att ta reda på deras sida av saken också, och inte sprang på snyfthistoriaalarm direkt.

Men fortfarande hanterat totalt under all kritik med informationen när din son får gå med tron att han ska komma i katalogen!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
2 000
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama