"Han är snäll"

Monkie

Trådstartare
Mötte ett par med en lös, jättestor hund, såg ut som en schäfer men mer grå och större. När de närmar sig utan att koppla hunden ropar jag. Jag har hört dem gasta efter hunden på nån kilometers håll så nån jättelydnad kan de inte ha.

Kvinnan ropar på lite avstånd " har du hund". Nä, svarar jag, varpå kvinnan väljer att ha hunden lös och den lyssnar inte på hennes kommando utan kommer mot mig.

Den har rest ragg, spänd hållning och lite höjd, stel svans, stirrar. Jag blir rädd! Kvinnan ropar, "Han är snäll"! Inte ser han särskilt vänlig ut iallafall....

Jag säger med lugn röst Hej till hunden och fortsätter bort, och hunden följer mig. Till slut lyssnar den på kvinnan och lämnar mig.

Förmodligen var den snäll, men jag tyckte det var en obehaglig situation.

Vad betyder egentligen hundens kroppsspråk?

Mötte ett par med en lös, jättestor hund, såg ut som en schäfer men mer grå och större. När de närmar sig utan att koppla hunden ropar jag. Jag har hört dem gasta efter hunden på nån kilometers håll så nån jättelydnad kan de inte ha.

Kvinnan ropar på lite avstånd " har du hund". Nä, svarar jag, varpå kvinnan väljer att ha hunden lös och den lyssnar inte på hennes kommando utan kommer mot mig.

Den har rest ragg, spänd hållning och lite höjd, stel svans, stirrar. Jag blir rädd! Kvinnan ropar, "Han är snäll"! Inte ser han särskilt vänlig ut iallafall....

Jag säger med lugn röst Hej till hunden och fortsätter bort, och hunden följer mig. Till slut lyssnar den på kvinnan och lämnar mig.

Nej den hunden är inte vänligt sinnad! Ägaren menar nog att den inte har bitit någon (än). Ditt agerande är helt korrekt. Var så defensiv som möjligt så triggar du inte igång hunden.

Får du möjlighet så kan du säga till ägaren att du kommer slå/sparka hunden om den kommer tillräckligt nära. Är det en annan ägare än en man som behöver en penisförlängare så kommer de nog ha mer bråttom att få fast hunden. Nackdelen är väl att du kanske får höra att du är en hemsk person. Men det är det kanske värt tänker jag.

Nej den hunden är inte vänligt sinnad! Ägaren menar nog att den inte har bitit någon (än). Ditt agerande är helt korrekt. Var så defensiv som möjligt så triggar du inte igång hunden.

Får du möjlighet så kan du säga till ägaren att du kommer slå/sparka hunden om den kommer tillräckligt nära. Är det en annan ägare än en man som behöver en penisförlängare så kommer de nog ha mer bråttom att få fast hunden. Nackdelen är väl att du kanske får höra att du är en hemsk person. Men det är det kanske värt tänker jag.
Jag vågade inte ens säga ifrån till ägarna, jag vågade inte provocera. Hunden höll sig liksom precis lagom bit ifrån mig, den verkade inte intresserad av att lukta på mig. Jag höll ändå händera hängandes om den skulle vilja lukta. Den stod spänd, stirrandes nån meter, en och en halv kanske, ifrån.

Nu i efterhand undrar jag varför de ens hade hunden lös, de hade garanterat inte kunnat hindra den från att jaga vilt.

Hur reagerar hundar i den sinnesstämningen om man i den situationen sätter sig ner, sträcker fram handen och snällpratar?

Sen inser jag också att jag enbart måste ha träffat snälla hundar! Aldrig känt mig så rädd innan!

Vad jag blir trött på hänsynslösa hundägare! :banghead:
Hur svårt ska det vara att ha hunden kopplad om man inte har pli på den? Det finns många som tycker det är obehagligt med okända hundar som kommer emot en och hur vidrigt ska det inte vara för de som har fobi? :mad:

Jag hade inte satt mig ner och försökt få kontakt utan ignorerat så mycket som möjligt och ingen ögonkontakt.

När jag möter den typen av människor som TS besrkiver så önskar jag alltid att jag hade min häst i näven. Det vore höjden av skadeglädje att säga "den är snäll" till dem. Hästen är verkligen snäll men hur många tycker om att få 450 kg okänd häst i knät? Inte så många precis som jag helst avstår från att få okänd hund i knät.

Har ett par grannar till mitt stall som envisas med att alltid ha sin Jack Russell lös. Den förbannade byrackan springer fram till allt. Jättekul när man har en hundagressiv hund som mer än gärna skulle slita det lilla monstret i stycken om den fick. Den springer verkligen ända fram för att attackera åxå. Ägaren står bara och visslar efter hunden som ger sig efter en stund och springer tillbaks. Då piper idioten iväg in på nån annan stig med sina andra hundar. Hoppas alltid på att hästen ska fota till hund:devil: så man slipper den. Sen har även samma ägare en njuffe som rymmer hela tiden. Den går långt hemifrån dessutom. Det var jättekul att möta den i vintras när det var svart ute och det inte gick att se vad det var. Blev livrätlivrädd och hästarna var helt hysteriska. Gissa om håg blev förbannad när den började skälla och jag förstod att det var en hund:rage:. Eng gång hade den sällskap av en annan njuffe som skällde och var riktigt hotfull och kom rakt emot mej och hästen. Ägaren bara skrattar åt att hund:devil: rymmer. Kan säga att dom är inte poppis bland grannarna.

Har ett par grannar till mitt stall som envisas med att alltid ha sin Jack Russell lös. Den förbannade byrackan springer fram till allt. Jättekul när man har en hundagressiv hund som mer än gärna skulle slita det lilla monstret i stycken om den fick. Den springer verkligen ända fram för att attackera åxå. Ägaren står bara och visslar efter hunden som ger sig efter en stund och springer tillbaks. Då piper idioten iväg in på nån annan stig med sina andra hundar. Hoppas alltid på att hästen ska fota till hund:devil: så man slipper den. Sen har även samma ägare en njuffe som rymmer hela tiden. Den går långt hemifrån dessutom. Det var jättekul att möta den i vintras när det var svart ute och det inte gick att se vad det var. Blev livrätlivrädd och hästarna var helt hysteriska. Gissa om håg blev förbannad när den började skälla och jag förstod att det var en hund:rage:. Eng gång hade den sällskap av en annan njuffe som skällde och var riktigt hotfull och kom rakt emot mej och hästen. Ägaren bara skrattar åt att hund:devil: rymmer. Kan säga att dom är inte poppis bland grannarna.
Jag hade nog tagit fast hundarna och kört dom till närmsta polisstation. Lösspringande byrackor är bland det värsta som finns!! :devil:

Är någon av stallägarna jägare? Man har rätt att freda sina hästar... :devil:

Är någon av stallägarna jägare? Man har rätt att freda sina hästar... :devil:
Ja den ene jagar älg. Skulle även kunna be en annan av grannarna ta hand om det. Är så förbannat trött på detta folk. Säger inget om att en hund smiter nån gång ibland, men när dom jämt är på rymmen eller när folk släpper sina hundar som dom inte har pli på. Då jävlar.... :devil::devil::devil:

Där jag bodde innan sprang två BC-blandisar på vift för jämnan. De var bla inne på en dagisgård och skrämde vettet ur en bunt ungar och jagade en hundrädd joggare. Själv råkade jag på dem när jag var ute med den lille pappis jag var dagmatte åt. Jag fick hiva upp den lille i famnen och jag fick mina kläder helt nerkladdade av mysigt vårslask när de hoppade på mig.
De ville ingen illa, var nog mest leksugna och glada men det var då ingen som råkade ut för dem som tyckte det var trevligt. Det spelade ingen roll hur mycket folk klagade på hundarna, ägarna bara ryckte på axlarna och sa att de var ju snälla :meh:
En dag såg jag ett Facebookinlägg på den lokala köp och säljgruppen. Hundarna hade inte kommit tillbaka efter sin senaste "rymning". (De vistades lösa på tomten som saknade staket...)
De kom aldrig tillbaka heller. Inte en kotte såg någon av hundarna mer. Lite konstigt, oftast görs ju någon observation och detta var ändå två sociala hundar mitt i ett samhälle.
Jag tror någon fick nog av dem. Det är synd om hundar som har ärthjärnor till ägare :(

Där jag bodde innan sprang två BC-blandisar på vift för jämnan. De var bla inne på en dagisgård och skrämde vettet ur en bunt ungar och jagade en hundrädd joggare. Själv råkade jag på dem när jag var ute med den lille pappis jag var dagmatte åt. Jag fick hiva upp den lille i famnen och jag fick mina kläder helt nerkladdade av mysigt vårslask när de hoppade på mig.
De ville ingen illa, var nog mest leksugna och glada men det var då ingen som råkade ut för dem som tyckte det var trevligt. Det spelade ingen roll hur mycket folk klagade på hundarna, ägarna bara ryckte på axlarna och sa att de var ju snälla :meh:
En dag såg jag ett Facebookinlägg på den lokala köp och säljgruppen. Hundarna hade inte kommit tillbaka efter sin senaste "rymning". (De vistades lösa på tomten som saknade staket...)
De kom aldrig tillbaka heller. Inte en kotte såg någon av hundarna mer. Lite konstigt, oftast görs ju någon observation och detta var ändå två sociala hundar mitt i ett samhälle.
Jag tror någon fick nog av dem. Det är synd om hundar som har ärthjärnor till ägare :(
:crazy::cry:

Eller sa gjorde nagon som en kompis till mig i Florida. Han laste hastvagnen nar hundarna var inne i den (efter att en av dem hade bitit ihjal hans jack russell som var i sin hundgard ... men med staket lagom for jack Russel ... inte labbar) och korde ivag dem till ett shelter ett par timmar bort.
De tva hundarna saga aldrig till igen vid hans gard heller.:devil:

Hur reagerar hundar i den sinnesstämningen om man i den situationen sätter sig ner, sträcker fram
Jobbig situation. Men jag uppskattar verkligen att du inte bara skrev ett inlägg för att tycka synd om dig själv utan intresserar dig för vad DU kan göra.
För det är ju faktiskt så att världen är full av idioter, och det går inte att ändra på dem allihop. Det enda man kan ändra på är sig själv. Tror mycket hade varit bättre i samhället och livet om folk var bättre på att tänka så.

Ang. hunden: han såg dig som ett hot. Han sa att han var beredd att försvara sig.
Det är långt ifrån att vara på väg att attackera, och inte alls ovanligt.
De flesta som blir bitna blir det i händerna. Det beror nog inte på att hundar har en instinkt att sikta på händerna utan på att folk gör nått med händerna.

För att säga till hunden att du inte är ett hot: titta bort så tydligt du kan, alltså vänd bort hela ansiktet. Rör dig mycket långsamt. Visa tydligt med din kroppshållning vart du är påväg och det ska inte vara mot hunden. Beroende på situation kan du vända om, eller bara gå i en båge förbi. Det viktiga är att du inte tar enda steg RAKT emot en sån hund.
Ofta kommer hunden inte vika undan så länge du står still och kanske rent av ser på den, den är spänd tills den tror att du kommer skita i den.
Tänk dig att du teatraliskt ska visa nån att det är under din värdighet att ge hen en blick ens.
Då skulle jag säga att risken att bli biten är extremt liten.

En sån hund vill förmodligen inte bli gullad med eller att du ska visa att du inte är farlig. Den kan också gå igång på ryckiga rörelser som är svåra att förutse. Den vill bli lämnad ifred.
Sen kan de flesta hundar slå över och bli jätteglada väldigt snabbt om den kommer fram till att du inte var farlig. Men det finns ju ingen anledning att prova liksom.

När jag vill bli av med lösa hundar tar jag ett (1) tydligt steg rakt mot den (landa hårt på foten) samtidigt som jag slängde fram handen som att jag skulle kasta nått mot den och sagt "gå bort" med myndig röst. Det funkar på de flesta hundar. Men då måste man ju kunna läsa av situationen och inte göra det vid fel tillfälle.

Jag kan verkligen bli TOKIG på hundägare som inte har koll. Min hund blev överfallen av tre lösa hundar och biten så pass att hon fick opereras. Efter det var hon av förståeliga skäl lite rädd för andra hundar, något som många hundar snappade upp på och blev aggressiva mot henne. Så många gångar som jag fick höra "nej, jag kommer inte att koppla min hund, den är så snäll". Jag fick höra det av ägaren till hunden som bet henne (bet för att döda), jag fick höra det av en schäferägare vars lösa hund gjorde precis som hunden du säger, med enda skillnaden att den morrandes gick i små cirklar runt oss (jag hade min hund i famnen). Då säger ägaren "den är snäll, sätt ner din hund du!" och jag tänkte är folk dumma i huvudet?! Jag var mer inne på att jag skulle få skydda min hund med livet. Sen har jag haft stora hanhundar som har hoppat upp på mig för att försöka nå min tik när hon löper, utan att ägaren har någon som helst kontroll och inte ens vett att be om ursäkt när dom ser hur deras hund beter sig.

Nej, USCH för respektlösa hundägare.

Som hundagare som har sten koll pa mina hundar aven om de ar losa hatar jag VERKLIGEN de som inte har koll. Forst och framst ger det oss andra med stora powerful hundar daligt rykte och spader pa forutfattade meningar om hundar och hundagare.
Dessutom sa kommer deras losa hundar springande till mina (rottisar och Malle) och muckar ocksa ... och DET skrammer mig verkligen. Mandy har blivit pahoppad flera, flera ganger mest av sma hundar, bade kopplad och okopplad, men ocksa av storre hundar. Problemet ar att om en Rottis forsvarar sig kan det ga riktigt illa for den hunden som hoppar pa henne och som rottis agare ar jag oerhort medveten om det.
Hon har alltid lytt nar jag sager at henne att "leave it" ... och aven den gangen en yorkshire terrier hangde fran hennes bog forsvarade hon sig inte, eller den Maltese som var pa vag och hon la munnen over ryggen pa, men slappte utan att gora nagot annat an blota ner den.
Hon ar sa saker pa sig sjalv att jag alltid kunnat lita pa henne ... Nar hon blev attakerad av storre hundar slutade hon sa fort den andra hundens agare fatt tag pa den ... Hon vill verkligen inte slass.
Diva och Tate ar helt annorlunda ... och jag tror inte att jag skulle fa Diva att sluta slass om hon blir anfallen. Medan Tate skulle springa bort om han inte kan gomma sig bakom mig, men om han blir anfallen undrar jag verkligen vad han skulle gora.

När jag vill bli av med lösa hundar tar jag ett (1) tydligt steg rakt mot den (landa hårt på foten) samtidigt som jag slängde fram handen som att jag skulle kasta nått mot den och sagt "gå bort" med myndig röst. Det funkar på de flesta hundar. Men då måste man ju kunna läsa av situationen och inte göra det vid fel tillfälle.
De skulle jag inte våga. Om det är en osäker hund kan den mycket väl bli rädd av det uppförandet och attackera pga rädsla.

Kl
Jag antingen fortsätter gå framåt som vanligt eller står still och väntar på ägaren och låtsas som det regnar mot hunden, beroende på situationen

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 638
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 933
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 066
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 346
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar