Sv: Hamsteravel!
jag köpte två dvärghamstrar som jag
inte skulle avla på, de kom från en djuraffär och jag trodde det var två hanar, men det visade sig att det var en hane och en hona. honan födde sin första kull ca 2 veckor efter att vi fick hem dom och i allaa böcker jag läste stog det att hanen skulle vara med och uppfostra ungarna, det sa dom även i djuraffären, så vi lät honom vara kvar, ungarna blev stora och fick flytta,
men då födde honan en till kull och då frågade vi en annan hamsterkunnig person som sa att hanen
inteskulle vara kvar. men innan vi hann flytta honom så hann dom para sig igen. så det tog väldigt hårt på honan. men sedan så vart det inget mer och nu lever dom i varsin bur. men vad jag försöker säga är att man ska skaffa sig så mkt kunskap man bara kan innan man börjar avla. vi har även katter och en av dom har fått ungar ett par gånger sista gången råkade hon smita ut när hon löpte och det blev en tjuvparning.
3 ungar födde hon, en var död från början, en hade gomspalt och den tredje var helt frisk.
det var verkligen inte kul att se hur hon stötte bort den sjuka ungen och det var heller inte kul att sitta och flaskmata henne. vi fick åka till vetrinären och avliva den.
det tar alltid väldigt hårt på en när det händer sånt, och många tror att det bara är att para två djur och vips! så blir det gulliga ungar.
men det är faktiskt svårare än så!
förlåt för långt inlägg..
(du kan alltid fråga mej om det är något du undrar över när det gäller hamster kanin eller marsvin, Jag har lärt mej att ta hand om hamstrarna bättre nu, det som jag berättade om var länge sen!)