Hamsteravel!

K

kaninuppfodare

min kompis vill sälja sin 1 åriga hamsterhona till mej:love:, det är en dvärghamster, jag undrar om det går att ta en kull på den eller är den för gammal?:confused:
jag vill ha många svar :P:D

Sv: Hamsteravel!

jag huller ju redan på med kaninaveln en hel del nu:D och får in fina djur i kaningården:love:,med marsvinen tänkte jag bara några kullar:angel:, och hamstern bara nån kull?:bump:
jag har ju en stor gård hemma, det funkar :bump::D:d;):idea:

Men du skrev ju en tråd om förut om att du inte visste hur du skulle göra med kaninungarna... Och nu så frågar du både om marsvin och hamster...
Vore det inte bättre om du höll dig till en art och lärde dig om djuren först innan du funderar på att avla?
Du måste ju lära dig massor om själva djuren innan du sätter dig in i aveln...

Jag tycker inte ens att du ska avla på kaniner, har sett dina trådar och du verkar alltför okunnig för det. Så läs på mer om kaniner och håll dig till dom.

Har du inte läst alla skräckhistorier om okunniga folk som avlar på bl.a zoodjur av olika slag för dom inte visste bättre?

Jag vill själv börja avla på råttor, har haft råttor i några år men det räcker inte ändå, det ska läsas genetik och man ska förstå det också bara det i sig är ett helt uppslagsverk. Sen så ska man verkligen inte ta första bästa råtta man hittar och bara avla, det är inte så enkelt som du verkar tro.

Tycker du ska ligga lågt ett tag, studera mer istället och avla för guds skull inte på djur du inte vet något om dess bakgrund..

Ska du avla så vore det ju dessutom trevligt om du hade kunskapen att öht nämna vilken sorts dvärghamster det är också. Det säger ju sig självt att olika arter inte nödvändigtvis är precis likadana bara för att de är hamstrar i miniformat allihop.

Men - nu skrev du inte ens ner vilken art det är så iaf jag utgår från att du inte kan ett endaste dugg och således inte borde avla varesig det är bra avelsdjur eller inte. Det är inga leksaker.

Sv: Hamsteravel! blir till kaninavel isället

hejhej!
ni kanske har rätt med marsvin och hamsteravelen:idea::bow:
men jag ska iallfall köpa tre marsvin och inte avla på dom.. det är kul att ha marsvin inne i den stora kaningården, det kan inte göra mkt besvärr. okej jag skiter i den där hamstern, inte ens uppfödaren till hamstern vet vad det är för ras, hur ska jag veta det då?
:confused:

jag håller mej någ till mina 95or kaniner som jag ska ha ungar på:D, kan nog skicka bild på ungarna sedan om jag förstår hur man gör när man sätter in bilden i denna hemsida:D
jag har studerat kaninavel i ett halvår nu och jag har alltid vetat att detta är en HOBBY INGEN LEKSAK.
mvh/ hermelindvärgvädursuppfödaren kristin:D

Senast ändrad av en moderator:

Inte för att vara sån, men om du studerat kaninavel i ett halvår, varför skapa trådar om det? Förutsatt att du varit aktiv och tagit reda på det man behöver veta.

Väldigt offtopic, kom bara att tänka på det...

Säger som du, tror inte att ett halvår var tillräckligt lång tid.

Mina hamstrar har sammanlagt haft 27 ungar tsm xD 2 kullar alltså. Men 1 år är för gammalt. Då finns det risk att hamsterhonan dör, Och det vill du vell inte?:confused:

jag köpte två dvärghamstrar som jag inte skulle avla på, de kom från en djuraffär och jag trodde det var två hanar, men det visade sig att det var en hane och en hona. honan födde sin första kull ca 2 veckor efter att vi fick hem dom och i allaa böcker jag läste stog det att hanen skulle vara med och uppfostra ungarna, det sa dom även i djuraffären, så vi lät honom vara kvar, ungarna blev stora och fick flytta, men då födde honan en till kull och då frågade vi en annan hamsterkunnig person som sa att hanen inteskulle vara kvar. men innan vi hann flytta honom så hann dom para sig igen. så det tog väldigt hårt på honan. men sedan så vart det inget mer och nu lever dom i varsin bur. men vad jag försöker säga är att man ska skaffa sig så mkt kunskap man bara kan innan man börjar avla. vi har även katter och en av dom har fått ungar ett par gånger sista gången råkade hon smita ut när hon löpte och det blev en tjuvparning.

3 ungar födde hon, en var död från början, en hade gomspalt och den tredje var helt frisk.
det var verkligen inte kul att se hur hon stötte bort den sjuka ungen och det var heller inte kul att sitta och flaskmata henne. vi fick åka till vetrinären och avliva den.

det tar alltid väldigt hårt på en när det händer sånt, och många tror att det bara är att para två djur och vips! så blir det gulliga ungar.
men det är faktiskt svårare än så!

förlåt för långt inlägg.. :angel: (du kan alltid fråga mej om det är något du undrar över när det gäller hamster kanin eller marsvin, Jag har lärt mej att ta hand om hamstrarna bättre nu, det som jag berättade om var länge sen!)

Snälla flicka.
Bra att du tagit ditt förnuft tillfånga vad gällande hamstern och marsvinen. Men snälla sluta med kaninaveln också.
Berätta för mig, vad vet du om genetik?
Läst om kaninavel ett halvår?
Säg mig, är du mogen för att skaffa barn?
Du måste ju ha läst lite om barn eller hur? Ja men då kan du ju skaffa barn, har ni stor gård är de ju lugnt. Skaffa gärna flera stycken så kan dom leka med varandra.
Vem pappan är och vad han har o brås på är ju inte så mycket att bry sig om även om han har far/morföräldrar som dött av hjärtattack, fetma, stroke, hjärnblödning eller dyl.. Det är ju bara en "hobby"

Nu jäklar anacka skärper du dig och inser att Hobby o lek, är i princip samma sak. Avel är en sak som bara "proffs" ska hålla på med. Sådana som läst genetik, avel och studerar gärna även praktiserat hos en bra uppfödare.
Inser du inte att det är liv du leker med?

Zelda_83
Kravlare

Reg.dat: May 2007

Sv: Marsvin tips!
Hur kan folk gå in och vara så negativa.. Ni vet ju inte hur gammal hon är..

Hon har ju haft marsvin förut och vet nog vad hon ger sig in på, och det hon inte vet frågar hon ju om här. Så varför kan ni då inte bara ge henne dom svar hon söker istället för att vara så nedlåtande mot henne..

"Det finns inga duma frågor, bara duma svar!!"

Så lite skärpnig

kaninuppfodare: somma sak med denna tråden

skulle jag också ha tippat på...

till TS: jag skulle aldrig avla på nått som jag inte vet nått om, och om du visste det du behövde så skulle du aldrig behöva fråga.. visst kan man fråga om tips även om man är ganska insatt men sånt du frågar om här borde du veta innan du börjar...

tjaa, om ni kikar in på hemsidan står det ju faktiskt i slutet på en mailadress "95" så 12 borde väl vara en bra gissning.

Tänk realistiskt nu. Med all avel som du funderar att hålla på med. Det är liv det handlar om.

Kaniner och hamstrar kan få väldigt många ungar per kull. Marsvin och andra hand har hög dödlighet på både honor och ungar om man inte har kunskapen. Kaniner måste dessutom vara vaccinerade mot flertalet sjukdommar innan man parar dem så att ungarna kan få lite skydd.

Men inte nog med det. Tänk om det föds en kull med 5-6 hanar. Eller om alla i kullen är "albinos". Då är det ultra svårt att "bli av med" ungarna. Har du inte tänkt på hitta nya hem aspekten innan och redan parat om dina honor så har du snart fler kaniner/marsvin/hamstrar än vad man kan ha. Många djur av hankön kan inte dela bur med andra handjur och då måste de sättas in i en egen bur. Har du verkligen pengar att köpa/göra fler burar och kanske framförallt plats?

Djuråtgången är inte jätte stor i Sverige. Djuraffärerna är den (tyvärr) främsta djurförsäljaren. Och de som är kloka att köpa från annat håll, finns det inte många av. Vad det däremot finns fler av är sådana som föder upp djur, omedvetet är det väl okej, men medveten avel kan vara ytterst osmart. Om man nu inte avlar på rasrena djur som är registrerade och går att ställa ut, då finns det nästan alltid någon som i alla fall kan tänka sig att köpa dem. De som avlar på djuraffärsdjur eller djur köpta på blocket eller liknande, kors och tvärs och skapar blandraser får ofta mycket svårt att få hem till djuren.

Jag förstår att det är kul att ha djurungar, och väldigt många djur. För jag har också haft det. Registrerad marsvinsuppfödning (har slutat föda upp). När vi skulle sälja marsvinen så gick det bara inte, hur det än annonserades. Ungar blev vuxna innan vi började ge upp och la all avel på hyllan. För att "bli av med" djuren stod det mellan avlivning och bortgivelse.

På tal om bortgivelse så finns det folk som alltid letar efter smådjur att ge ett "hem", nåväl det är ett hem tills djuren kommer till vad som hemmet erbjuder främst. En säker död. För hamster "omplacering" är nog reptilägare det enda säkra sättet att bli av med djuren. För kaniner och marsvin finns alltid större djurparker som använder dem som utfodring till rovdjuren.

Men åter till "ämnet". JAG tycker inte att du ska avla på några djur, inte över hela taget. Inte ännu i alla fall. MEN om du vill ha många djur att ta hand om, göra hemsidor om och så vidare. Så gör djuren en jätte tjänst (förutom att låta bli att avla), och ha "omplaceringshem". Där du och din familj tar hand om djur som ingen annan vill ha. För sådana djur finns det tusentals av.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara. 1 Var i Sverige har du hästen? 2 Hur...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 525
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka