hamster allergi?

Nera

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en hamster men jag har ett problem.
Pojkvännen min är allergisk mot katter, INTE kundar, hästar, kor m.m utan bara katter av våra pälsbeklädda vänner.

Min fråga är då om någon vet om hamstarar brukar vara allergiframkallande?

Sv: hamster allergi?

Bäst vore väl att han fick testa att vara med en hamster så att säga...
Man brukar ju oftast säga att det är från person till person vilka djur man tål... Men jag har då inte upplevt hamstern som det "värsta" sortens allergi djur...
Min mamma reagerar på marsvin & kanin och har inte märkt av hamstern. Och jag reagerar på råttor och har inte heller märkt av den...
Men det är ju som sagt individuellt....

Den stora fördelen med hamstrar tror jag kan bero på att dom inte luktar (i alla fall inte dom jag haft) och dom är relativt renliga av sig (brukade ha en sandlåda åt den att pinka i)....

ja och han e ju som sagt bara allergisk mot katter, men det blir väl att dra med honom till första bästa djuraffär och låta honom sniffa.... :D

Jag är testad allergisk mot katter, liiite mot hund och ingenting mot häst. Pojkvännen har två guldhamstrar som jag klarar jättebra (de bor i "heltäckande" plastburar med galler längst upp, så de sprätter och dammar inte runt omkring sig).

Tål däremot inte spånet de går på, så jag städar inte åt dem så ofta, men det är ju bara att använda annat bottenströ egentligen. Själva hamstrarna kan jag kela och pyssla med, men är alltid noga med att tvätta händerna efteråt - dumt att utsätta sig för allergener mer än man behöver.

Har ni någon lite mer "personlig" djuraffär nära er (eller hur man nu ska säga)? Vi fick nämligen låna hamster ett par veckor för att testa om vi var allergiska, det var ett gammalt avelspar som inte gav ungar längre som vi fick låna med bur och allt - jättebra! :) En snabbtitt i djuraffären kan ju även en allergiker klara, eller så blir det kanske tvärtom att han börjar nysa för att han reagerar på nåt annat av djuren, så då vet ni ju inte säkert... Eller om ni kan låna hamster av nån annan ni känner? Det är ju tokigt att skaffa djur om det sedan skulle skita sig, menar jag...

Jo det var just en sån bur jag har funderat på, får en begagnad för halva priset.... :banana:

För visso tror jag inte att han kommer att kela med dej speciellt mycket så han kanske skulle klara av det ändå.

Jo det har du rätt i men nu har det kommit fram att hans kusin hade en kanin som han inte kände något av så det borde ju funkamed en hamster:D

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 080
Senast: Lyan
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 934
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Lego 5 årig kille