I

InsaneSpliffwizard

på en sida av en slump idag, J***e Rescue som har hundar för adoption.

Jag är supersugen, och vill höra era erfarenheter av att ha adopterat hundar som inte har haft det så lätt innan.

Sv: Hamnade

Den erfarenheten jag har är att det krävs en väldans massa jobb..Massor med tid och tålamod..Inget jag rekomenderar till någon som inte har hundvana sedan innan..
Har själv en omplaceringstik just nu som gett mig gråa hår.. när hon kom så var hon inte värst rolig.:crazy:

1. hon var inte rumsren
2. ej koppelvan
3. tuggade på allt "ätit upp en" bäddmadrass/tresittssoffa/2 mattor/2 stolar/massor med stumpor/ 1 stycke tröskel och två golvlister och några par skor..och slet sönder ett tio tal av sonens mjukisdjur på 5 min.:mad:
4.kunde inte ett enda komando
5. var överallt och ingenstans..köksbord/diskbänk/vardagrumsbordet .ja överallt var hon.
6. inte kontaktsökande
7. visste inte hur man lekte..
mm.. och det värsta var att hon kunde hinna med mycket av allt ovan på en förmiddag..
tre år senare hon min bästa vän. och jag skulle inte byta bort henne mot någon annan hund i världen :love:

Hadde du tänkt adoptera från annat land ?

Senast ändrad:

Om du tänkt att ta från ett annat land, så sök på detta ämne här på hund. Det har varit uppe många ggr och precis alldeles nyss.
Så jag tror många tycker det är lite uttjatat nu tyvärr :)

Sorry, kollade några sidor tillbaka o sökte på webadressen, men fick inga svar.

All tid i världen har jag, är hemma hela dagarna och hundvana sen tidigare är inget problem, finns redan en i huset.

Ja, hade tänkt adoptera från Spanien, kan pma webadressen om du vill.

Vi har haft en hund som haft det riktigt jobbigt innan vi fick honom. Det var en blandras av större raser och när han kom var det som en sista åtgärd innan avlivning. Han hade bitit, var rädd och morrade mot okända, strykrädd och allmänt konstig.

Att ta emot en liknande hund kräver rätt mycket. Man måste ha tid, kunskap och rätt förutsättningar. I vårt fall så bodde familjen på landet med bar avstånd till närmsta granne. Hunden gillade inte barn med det spelade ingen roll för i omgivningen fanns inga mindre barn utan mest tonåringar eller vuxna. Det hade inte gått att ha denna hund i stan då vi fick honom. Den terapi han fick bestod av att få gå och lufsa på gården och lära känna gårdens människor i lagom takt. I och med flytten till oss tog vi bort många stressmoment som okända människor, barn och annat läskigt. Det var egentligen det enda han behövde, avskildhet och tid att få bli hund igen. Tids nog blev han lika säker och go som vilken annan hund som helst, men det hade inte gått om vi inte kunnat skydda honom från den röriga miljön som ett samhälle innebär.

Min egen är lite koko hon också och där har det krävts mycket mer medveten träning och helt bra bli hon aldrig. Jag bor inne i stan med henne och det är mycket svårare att ha en knepig hund i ettt samhälle än om man bor ensam på landet. Det är så mycket mer som kan gå snett också. det är svårt att ha full kontroll på en så livlig omgivning som det är i ett samhälle och ska man fixa till en trasig hund är det rätt nödvändigt.

Men vill man så kan man, men man ska vara medveten om att det kan ta år.

Jag har haft kontakt med en hund som kom från en organisation med Rescue i namnet och tack och lov räddade de nya ägarna hunden genom att låta den somna in!

Jadiza och Stoppard-->

Jag är medveten om att det kommer kräva mycket jobb, men då jag inte arbetar, har jag mycket tid över. Nu bor jag inte på landet, utan mer centralt. Men jag bor i ett ganska lugnt trevåningsområde i en stor lägenhet (4 rok) utan barn. Har väldigt nära till naturen och skogen. Det finns en hund i huset redan, en ganska ung rottiskorsning.

Stoppard--> Jag är medveten om riskerna att köpa en sådan hund, men det kan väl knappast vara så att alla hundar är så dåliga att de borde tas bort? Visst finns det säkert flera hundar som är så såliga, men det jag har i åtankte är att adoptera någon av dessa som redan finns i jourhem i Sverige, att köpa en hund osedd gör jag nog inte *peppar peppar*

Jag glömde nämna att det förutom tid dessutom kräver mycket kunskap och en rätt stor plånbok. Man kan behöva ta hjälp då och då och den hjälp som kan fixa en problemhund kostar cash. Kunskap är ett måste om man inte råkar ha mycket stor plånbok och kan springa hos Anders Hallgren tre gånger i veckan. Har man inte haft hund förut är det dumt att börja med en hund från ett problemhem. Detta därför att man bör veta hur en normal hund fungerar innan man börjar med en onormal.

Man ska också vara beredd på att man kanske inte kan gå på stan med hunden, att den inte kommer att acceptera främmande i någon större utsträckning, att barn kommer att innebära problem (även dina egna barn) och att stadsmiljön i ett lugnt område fortfarande kan vara för mycket stadsmiljö för vissa hundar. Om man tänker ut det värsta scenariot man kan tänka sig så är man i varje fall beredd och om man kan acceptera det så kan det vara värt att tänka på att skaffa sig en hund med problembakgrund. Om man inte kan tänka sig att ha en hund som i princip alltid kommer att vara knäpp så ska man inte ta en sådan hund. De flesta går att fixa till , men inte alla och det ska man vara medveten om.

När man tar en sådan hund ska dte sessutom vara för hundne skull man gör det och inte för sin egen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama