Halvhalter o drivning

Sv: Halvhalter o drivning

Jo, det där har jag väl förstått...men HUR GÖR MAN när man "sitter till på hästen med gumpen och resten av kroppen"?
Jag har ingen aning om jag gör rätt eller om jag ens gör det...tänkte att om jag lär mig vad det exakt betyder blir det ju lättare att sedan veta vad det är jag gör... :)

Man gör en räkstjärt :angel:

Bromsa upp hästen med hjälp av din egen kropp, tänk hur en räkstjärt ser ut och sen försöker du efterlikna det med ditt bäcken, stöd upp lite med magen och stoppa upp hästens rörelser.

Jag suger på att förklara ... :o

Förrut så satt jag till framåt i sadeln, alltså satte mig på "bakfickorna" så höfterna sköt framåt, nedåt i sadeln.. Min häst lyssnade på det och tog det som en halvhalt.
Men sen fick jag lära mig att när man gör så så driver man hästen framåt (vilket man kan förstå..) och så fick jag lära mig ett annat sätt.. Så nu spänner jag höfter, mage och lår och sitter till lite, lite bakåt i sadeln och det fungerar mycket bättre, kan göra mycket mindre hjälper fast min häst även lyssnade på det första.. Har faktiskt hört många som har gjort på samma sätt som jag gjorde först..

Man gör en räkstjärt :angel:

Bromsa upp hästen med hjälp av din egen kropp, tänk hur en räkstjärt ser ut och sen försöker du efterlikna det med ditt bäcken, stöd upp lite med magen och stoppa upp hästens rörelser.

Jag suger på att förklara ... :o

Jag tyckte det var rätt bra. :D Jag tror jag gör likadant, men jag tänker att jag ska "upp, in" med naveln. "naveln genom ryggraden" som någon instruktör sa. Då vinklar man ju automatisk bäckenet.

Nåja, detta var ju en något gammal tråd, men halvhalter är ju alltid aktuellt. =)

*KL*
...och jag fortsätter på denna enormt gamla tråd ;)
VÄLDIGT intressant läsning då jag precis fått börja lära mig rida med sätet, det är faktiskt inte självklart att man förstår det innan någon förklarar och inte heller självklart att man lär sig det på ridskola (har ridit på ridskola över 10 år och ingen har någonsin förklarat detta!) Äger nu en islandshäst och har ridit min första lektion i Centrerad Ridning, den första tränaren som någonsin kommenterat min sits och förklarat hur man gör, men jag är fortfarande lite förvirrad och har några funderingar som jag hoppas någon vill hjälpa mig med ;)

För det första hade jag väldiga problem med halterna när jag köpte min häst eftersom hon inte alls förstod (eller ville förstå?) vad jag menade med mina tygeltag, frågade då tidigare ägare hur hon gjort (pinsamt va ;)), men hon svarade då att man lägger lite tryck i stigbygeln, och vips fick vi till klockrena halter! Men sedan kom då den här lektionen i CR, i korta drag fick jag förklarat för mig följande, att i "normalläge" ska tyngdpunkten vara mitt i sadeln och kroppen följa med hästens rörelser, vid igångsättning ska tyngdpunkten förskjutas något bakåt vilket även medför att benen/knäna öppnar upp och samtidigt blir det en drivning med vaderna, vid halt ska tyngdpunkten skjutas något framåt istället vilket automatiskt gör att knäna/benen vrids om och ger ett "bromsande" tryck. (hoppas någon förstod ;))
Men då till min första fundering som gäller det som så många skrivit här om att sitta till djupare i sadeln, och även så som jag började med genom tyngd i stigbygeln, så tycker jag att denna "rörelse" mer liknar den för ovan beskrivna drivning, har lite svårt att förstå skillnaden med att sitta till jämfört med att flytta tyngdpunkten bakåt, för mig blir det ungefär samma resultat med kroppen. Å andra sidan förstår min häst inte till fullo min stoppsignal när jag flyttar tyngdpunkten framåt och jag får göra något mellanting då, genom att sitta till framåt om man kan säga så, alltså tyngdpunkten framåt och sjunka ner. Men som sagt funkar det mycket bättre att bara lägga tyngden "rakt nedåt", men då blir det alltså inte rätt enligt den CR-instruktör som jag nu börjat rida för...
Är det rätt tolkat att bakåt är drivande och framåt är bromsande, eller har jag tolkat något fel?

En fråga till BRANDYBUS som beskrev det ungefär som jag tänker, hur gör du med kroppen när du driver? Det är det som är mitt största problem just nu, att få driv och stoppsignalerna till att motsätta varandra.

Sen en fråga till alla, som jag klurat lite på:
Så som jag fått lära mig inom NH så ger man en liten signal och om hästen inte lyssnar ökar man på signalen/trycket tills hästen förstår/lyssnar/reagerar/agerar... Men hur gör man när man ska öva på halter tex. Ifall jag ger en liten signal, hästen lyssnar inte och jag förstärker (inte med tygeln) och hästen lyssnar fortfarande inte. Är det då bäst att
1. bibehålla den starkaste signalen man kan ge med kroppen tills hästen ger efter
2. nollställa och börja om från början med liten signal och öka på igen eller
3. Förstärka med tygeln?

nu blev det här rätt rörigt tror jag, men hoppas någon kan lyckas klura ut vad jag menar och dessutom har ett bra svar som kan hjälpa mig ;)

Oj, att den här tråden fick liv igen!
Kul att läsa igen, med något år emellan.
Jag rider också för CR-tränare, och detta med halvhalter funkar väl ungefär som när du gör en jordning, centrering, tex innan ett hörn eller före en tempoväxling. Tycker det verkar som att tränaren inte riktigt fillar själva begreppet halvhalt - det är så mycket annat som är viktigt. Eller så har hon inte ansett att jag varit redo för halvhalter, fast det tvivlar jag på...
Enligt vad jag förstått så funkar ju bäckenvinklingen där man så att säga öppnar vinkeln (in m magen mot ryggraden) som drivande. Fast jag tänker mera att bakbenen kommer in bättre då. Vill jag bromsa hästen så slutar jag följa med, mina sittben cyklar inte med hästens rörelse, sedan stannar jag själv, och hästen ska göra likadant. Har hästen en spänd dag, så måste jag ju ta till grövre artilleri, och då kanske jag måste använda tyglarna mer. Försöker dock lära mig att begränsa detta.
Tycker också att allt hänger på min balans. Om jag kan använda bålen som bärare av min tyngd, och vara fri i restenav kroppen, så lyssnar hon mycket bättre på alla hjälper.

Detta med drivningen med skänklarna har jag funderat lite på. Om jag driver med nedre delen, alltså små 'duttar' mot magen på hästen, så får det väl hästen att använda sina magmuskler mer, medan övre delen av skänklarna använder jag mer till att få bogarna där jag vill ha dem. Att lägga till hela skänkeln vid en öppna tex känns ju begränsande av hästen.

Nyttig läsning! Men jag skäms! Har ridit i snart 20 år, och har ALDRIG fått lära mig rida med sätet! På ridskolan nämde inte ens det, och inte så många andra av mina instuktörer heller, jag har ju missat mer än HALVA ridningen! Och nu är man så inkörd på tygel/ben så är svårt att tänka att rumpan påverkar så mkt! Jag har mkt kvar o lära, och jag ska träna o träna..

En halvhalt som jag har fått lära mig, är att driva hästen smått framåt, tänka att du ska suga in magen till ryggraden spänna lite med bäcken/rumpan och göra en liten snabb reaktion i tygeln och släpp efter och gör det du förberedde. Halvhalter kan i stort sett användas till allt. Förbereda hästen för volt, för nedtagning, fattning & voltombyte. I tölt använder jag mkt halvhalter. Och i t.ex trav på volt hjälper halvhalten mig att sitta om och förbereda hästen för att en ny grej är på G - så var lite uppmärksam tack :)

När jag gör halvhalter försöker jag hålla mig till sätet, jag kniper med rumpan/låren. Det funkar om hästen är koncentrerad o lyhörd. Lyssnar de inte på sätet kommer tygeltaget givetvis. O drivandet- ja det kommer ju automatiskt inte samtidigt eftersom jag arbetar med sätet/låren på ett sånt sätt så att skänkla med underbenen inte skulle funka.

Jag vet dock med mig att jag kan låsa mig i halvhaltandet o till slut göra halvhalt på halvhalt utan att invänta svaret. Men det är något jag försöker jobba bort...

Känner igen det där...
Vissa dagar glömmer jag bort mig, och andra håller jag på för mkt med halvhalterna. Stackars häst!
Fast det är klart, hästen är ju inte på samma humör varje dag heller...

Nyttig läsning! Men jag skäms! Har ridit i snart 20 år, och har ALDRIG fått lära mig rida med sätet! På ridskolan nämde inte ens det, och inte så många andra av mina instuktörer heller, jag har ju missat mer än HALVA ridningen! Och nu är man så inkörd på tygel/ben så är svårt att tänka att rumpan påverkar så mkt! Jag har mkt kvar o lära, och jag ska träna o träna..

Jag är väldigt glad att jag hittade denna CR-tränare, hoppas hon kan komma till mig i helgen.

ingen som har lust att försöka svara på mina funderingar? :cry:

*KL*

Är det rätt tolkat att bakåt är drivande och framåt är bromsande, eller har jag tolkat något fel?

Så tolkar jag det också.

En fråga till BRANDYBUS som beskrev det ungefär som jag tänker, hur gör du med kroppen när du driver? Det är det som är mitt största problem just nu, att få driv och stoppsignalerna till att motsätta varandra.

Sen en fråga till alla, som jag klurat lite på:
Så som jag fått lära mig inom NH så ger man en liten signal och om hästen inte lyssnar ökar man på signalen/trycket tills hästen förstår/lyssnar/reagerar/agerar... Men hur gör man när man ska öva på halter tex. Ifall jag ger en liten signal, hästen lyssnar inte och jag förstärker (inte med tygeln) och hästen lyssnar fortfarande inte. Är det då bäst att
1. bibehålla den starkaste signalen man kan ge med kroppen tills hästen ger efter
2. nollställa och börja om från början med liten signal och öka på igen eller
3. Förstärka med tygeln?

Tycker jag också.

;)

Men jag känner lite att det kanske blir som talesättet om när barn lär barn, jag är ju relativ nybörjare fortfarande...

Alltså, jag tror att jag har en lite bättre förklaring på allt nu än när jag skrev tidigare i tråden.

När jag bromsar drar jag upp bäckenet (hm, sa jag att jag hade blivit bättre på att förklara? :angel:) och vill jag driva mer med sätet rider jag snabbar med min kropp, s.a.s. Sedan beror det ju på vilken slags drivning det handlar om, om jag vill ha längre steg, snabbare tempo etc. Men i det stora hela handlar det om att jag rider i den takt och rytm som jag vill att hästen ska gå i, oftast anpassar sig hästen efter den och då är jag följsam.

hmm nu blev det ju ännu svårare, din tidigare förklaring var jättebra tyckte jag ;) men om jag ska tänka mig "dra upp bäckenet" så hamnar väl tyngdpunkten ändå bakåt? Ok ja drivning och igångsättning kanske inte fungerar likadant? Alltså hur gör du när du från stillastående ska få hästen att börja gå framåt? Eller gör man likadant?

cristobal: hihi vad sjukt, när jag skrev frågan med alternativen tänkte jag mig vilket av de 3 som var bäst, men när du skrev sådär ser jag att det bästa kanske är att pröva alla i den ordningen jag skrev ;)

Enligt en gammal "ridlära"-bok som min mamma hade så är definitionen på en halvhalt "övergående samling i rörelse", dvs man ökar hästens samlingsgrad i några steg. Detta görs väl exakt lika oberoende av vilken hästras man sitter på... (däremot kanske man får vara lite försiktig om man sitter på en islandshäst som lätt byter gångart - ökad samling kan få en del hästar med stark tölt att gå över från trav till tölt, till exempel)

För min del gör jag halvhalt genom en "knyck" med bäckenet samtidigt som jag kramar om tygeln och driver en aning med (över-)skänkeln. Reagerar hästen inte på det, så lägger jag till spöt lite på bogen (han är lärd att stanna för spö på bogen). När jag fått önskad respons från hästen rider jag fram igen.

Till er som tycker att sitshjälperna vid halt/halvhalt är lika drivande sitshjälper: Så skall det ju vara! Man kan aldrig få med sig bakdelen in i halten eller halvhalten om man inte driver också. Om man bara gör halvhalt genom att flytta sin tyngdpunkt framåt och/eller ta i tyglarna, så hamnar ju hästen ofelbart på framdelen. "Knycken" med bäckenet är ju det som skall få med bakdelen/bakbenen! Skillnaden mot drivning är väl snarast att efter knycken med bäckenet så blir man neutral med en gång igen (eller flyttar tyngdpunkten ngt framåt) om man vill göra halt/halvhalt, medan om man verkligen vill driva/öka farten, så blir man kvar i den drivande positionen.

Tycker man detta är knepigt/svårt, så rekommenderar jag KF Hempflings "dansa med hästar". Han beskriver mycket ingående och noggrant den där "bäckenknycken".

när jag leker ridlärare, och ska hålla någon lektion för vänner/bekanta så brukar jag förklara såhär;
att alla hästar behöver drivning och halvhalter, spelar ingen roll om det är en jätte pigg häst eller jätte slö.
dom behöver allafall drivning och halvhalter.
när man töltar med en häst, så finns tendensen att hästen "springer" ifrån en.
allså att den försöker krångla sig ur tölten, och kanske lägga sig i grisepass eller liknade.
då behöver den påminnas om att den ska tölta (;
och det kan man göra är först en halvhalt(man sitter till i sadeln, allså kankse lutar sig lite bakåt och försöker göra sig 20kilo tyngre;)
Och sen en liten drivning, man klämmer till lite med vaderna och kanse puttar lite med spöt på baken om det behövs.
(att driva med vaderna är nog dt viktigaste att komma ihåg, för att många som har typ en slö häst drar upp hälarna till baken på hästen och sitter och driver där.
Men om det var meningen att man skulle driva men hälarna på rumpa, så skulle vi nog ha kortare stigläder ;)

Till er som tycker att sitshjälperna vid halt/halvhalt är lika drivande sitshjälper: Så skall det ju vara! Man kan aldrig få med sig bakdelen in i halten eller halvhalten om man inte driver också.

Nämen titta, du har så rätt så ;) det förklarar ju rätt mycket av det jag går och funderar över, men då blir det ju med andra ord inte helt rätt att flytta tyngdpunkten framåt genom att svanka samt vrida underskänkeln inåt när man ska göra halt, så som jag fick det förklarat för mig...??? eller menar du att den "rörelsen" kommer direkt efter halvhalten för halt?
Skillnaden mot drivning är väl snarast att efter knycken med bäckenet så blir man neutral med en gång igen (eller flyttar tyngdpunkten ngt framåt) om man vill göra halt/halvhalt

Tack även för rekommendationen om Hempfling, har ju den boken hemma, men trodde den mest handlade om markarbete, har inte läst den rakt igenom utan bara kollat runt lite!

Nämen titta, du har så rätt så ;) det förklarar ju rätt mycket av det jag går och funderar över, men då blir det ju med andra ord inte helt rätt att flytta tyngdpunkten framåt genom att svanka samt vrida underskänkeln inåt när man ska göra halt, så som jag fick det förklarat för mig...??? eller menar du att den "rörelsen" kommer direkt efter halvhalten för halt?

Nej, svankar och vrider underskänklarna inåt gör jag inte när jag gör halt, aldrig någonsin faktiskt. "Knycken" med bäckenet är ju så att säga motsatsen till att svanka, så när jag blir neutral precis efter den, blir det ju iofs mer svank än innan, men bara "neutralläge". I neutralläget sjunker jag nog ner lite mer i sadeln också, rakt neråt. Och så eventuellt aningen, aningen framåt med överlivet, precis så mycket att tyngdpunkten förflyttas väldigt lite framåt.

Okey tack så väldigt mycket, nu ska jag prova allt det här och tror det kommer funka mycket bättre ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 771
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?