Sv: Halvhalter o drivning
*KL*
...och jag fortsätter på denna enormt gamla tråd
VÄLDIGT intressant läsning då jag precis fått börja lära mig rida med sätet, det är faktiskt inte självklart att man förstår det innan någon förklarar och inte heller självklart att man lär sig det på ridskola (har ridit på ridskola över 10 år och ingen har någonsin förklarat detta!) Äger nu en islandshäst och har ridit min första lektion i Centrerad Ridning, den första tränaren som någonsin kommenterat min sits och förklarat hur man gör, men jag är fortfarande lite förvirrad och har några funderingar som jag hoppas någon vill hjälpa mig med
För det första hade jag väldiga problem med halterna när jag köpte min häst eftersom hon inte alls förstod (eller ville förstå?) vad jag menade med mina tygeltag, frågade då tidigare ägare hur hon gjort (pinsamt va
), men hon svarade då att man lägger lite tryck i stigbygeln, och vips fick vi till klockrena halter! Men sedan kom då den här lektionen i CR, i korta drag fick jag förklarat för mig följande, att i "normalläge" ska tyngdpunkten vara mitt i sadeln och kroppen följa med hästens rörelser, vid igångsättning ska tyngdpunkten förskjutas något bakåt vilket även medför att benen/knäna öppnar upp och samtidigt blir det en drivning med vaderna, vid halt ska tyngdpunkten skjutas något framåt istället vilket automatiskt gör att knäna/benen vrids om och ger ett "bromsande" tryck. (hoppas någon förstod
)
Men då till min första fundering som gäller det som så många skrivit här om att sitta till djupare i sadeln, och även så som jag började med genom tyngd i stigbygeln, så tycker jag att denna "rörelse" mer liknar den för ovan beskrivna drivning, har lite svårt att förstå skillnaden med att sitta till jämfört med att flytta tyngdpunkten bakåt, för mig blir det ungefär samma resultat med kroppen. Å andra sidan förstår min häst inte till fullo min stoppsignal när jag flyttar tyngdpunkten framåt och jag får göra något mellanting då, genom att sitta till framåt om man kan säga så, alltså tyngdpunkten framåt och sjunka ner. Men som sagt funkar det mycket bättre att bara lägga tyngden "rakt nedåt", men då blir det alltså inte rätt enligt den CR-instruktör som jag nu börjat rida för...
Är det rätt tolkat att bakåt är drivande och framåt är bromsande, eller har jag tolkat något fel?
En fråga till BRANDYBUS som beskrev det ungefär som jag tänker, hur gör du med kroppen när du driver? Det är det som är mitt största problem just nu, att få driv och stoppsignalerna till att motsätta varandra.
Sen en fråga till alla, som jag klurat lite på:
Så som jag fått lära mig inom NH så ger man en liten signal och om hästen inte lyssnar ökar man på signalen/trycket tills hästen förstår/lyssnar/reagerar/agerar... Men hur gör man när man ska öva på halter tex. Ifall jag ger en liten signal, hästen lyssnar inte och jag förstärker (inte med tygeln) och hästen lyssnar fortfarande inte. Är det då bäst att
1. bibehålla den starkaste signalen man kan ge med kroppen tills hästen ger efter
2. nollställa och börja om från början med liten signal och öka på igen eller
3. Förstärka med tygeln?
nu blev det här rätt rörigt tror jag, men hoppas någon kan lyckas klura ut vad jag menar och dessutom har ett bra svar som kan hjälpa mig