Halvhalter o drivning

cristobal

Trådstartare
Jag undrar hur islandsryttare ser på detta med halvhalter, kan ni inte beskriva!
Är det tygeltag, gör ni något med sätet, eller vikten?
Och drivningen, samma där, är det mest skänkel, vikten eller?
Detta apropå att man så ofta får höra "driv o ta"...:confused:

Sv: Halvhalter o drivning

Det är för mig olika från häst till häst. Med "ta" menas ju en halvhalt där vi säger Pass på! och vissa hästar behöver tydligare hjälper än andra. På min häst Throttur behöver man bara sätta sig djupare i sadeln så blir han genast mer uppmärksam, medans på min andra häst Raudur måste man även göra en förhållning i tyglarna för att han ska förstår att nu händer det något.

Jag anser att man ska ta så lite som möjligt i tyglarna, och rida så mkt som möjligt med sätet.

När jag gör en halvhalt sitter jag till med sätet, och då tar "mina" hästar det som en halvhalt...

Drivningen använder jag mig mest av skänklana, men också av rösten om det inte hjälper med skänklar, somen förstärkning licksom...

För övrigt rider jag ganska ofta "mina" hästar utan någonting (utan sadel och träns), det tycker jag är ett bra sett att kontrolera om dem verkligen lyssnar på sätet osv. eller om allt bara sitter i munnen...

För mig går en halvhalt genom min kropp till hästens kropp.
Att bara ta med handen är ingen halvhalt, varken på islandshästar eller på andra ridhästar.

Förstår inte riktigt varför vi skulle göra annorlunda på det sättet. Har själv gått från dressyrryttare till islandshäst och den ridningen jag sysslade med förut sitter fortfarande kvar i den ridningen jag sysslar med nu, den stora skillnaden är väl att jag numera uppskattar ridningen mer än vad jag gjort tidigare. Jag får mer ut av att kunna träna min häst både i dressyr och gångartsmässigt.

Kan ni förklara på nåt annat sätt än "att sitta till med sätet"... Jag vet inte om jag förstår hur man gör det egentligen... :O

För mig är sitta-till en annan variant (ett annat ord) för en halvhalt.

Man sitter till på hästen med gumpen och resten av kroppen. Handen, armen och axeln är allt kvar på samma ställe och följer med den del kroppen som automatiskt rör sig bakåt och framåt när man väl sitter-till.

kanske har jag fel och har missat en del i ridningen, men så är det väl ungefär som jag försöker göra när det väl behövs (dvs nästan hela tiden :angel: )

Jo, det där har jag väl förstått...men HUR GÖR MAN när man "sitter till på hästen med gumpen och resten av kroppen"?
Jag har ingen aning om jag gör rätt eller om jag ens gör det...tänkte att om jag lär mig vad det exakt betyder blir det ju lättare att sedan veta vad det är jag gör... :)

Jag behöver bara sitta till på "bakfickorna" om du förstår. Vinkla om bäckenet lite så vet han att det är halvhalt, kan stanna så också om det behövs.
Vet inte om det är rätt men det funkar.
Inga tygeltag ska behövas om man gör rätt, lätt att säga. Svårt att göra.

oj:o sitter jag till med sätet på "min" gamling blir han livrädd:eek:

Sen har han ju sina skäl..

okej...tack för bra svar!! Typ att man sätter sig mer på "rumpan" en kort sekund eller? Tror ja förstår nu.. :)

Jag anser att man ska ta så lite som möjligt i tyglarna, och rida så mkt som möjligt med sätet.

När jag gör en halvhalt sitter jag till med sätet, och då tar "mina" hästar det som en halvhalt...

Drivningen använder jag mig mest av skänklana, men också av rösten om det inte hjälper med skänklar, somen förstärkning licksom...

För övrigt rider jag ganska ofta "mina" hästar utan någonting (utan sadel och träns), det tycker jag är ett bra sett att kontrolera om dem verkligen lyssnar på sätet osv. eller om allt bara sitter i munnen...

OK, du "sitter till" med sätet. Betyder det att du annars använder sätet i en drivande vinkel? Av ditt svar så tolkar jag in att du inte driver så mycket med sätet, har jag fattat rätt?

Då du rider utan någonting; driver du då med sätet? I så fall hur?

Jag är också ute efter att minimera användningen av tyglarna så mycket som möjligt, men då måste jag ju bli effektivare med de andra medlen...
Därför är jag så frågvis.:smirk:

Är det skillnad på hur ni driver i olika tempon? I så fall hur? Ta tex skritt mot tölt i medeltempo.

Man sitter till på hästen med gumpen och resten av kroppen. Handen, armen och axeln är allt kvar på samma ställe och följer med den del kroppen som automatiskt rör sig bakåt och framåt när man väl sitter-till.

)

Hmm, försöker förstå... Inom isisridning har jag hört att man driver bla genom att flytta tyngdpunkten bakåt. Ibland har jag hört "luta dig bakåt".
Är det så att du i din halvhalt flyttar tyngdpunkten framåt?
Eller tänker du att du sitter djupare i sadeln?

I en annan tråd på dressyr talar fio om att dra skuldrorna lite bakåt i halvhalten (om jag minns exakt rätt vet jag inte riktigt:o ), och därigenom far magen fram mot byxlinningen en aning.
Intressant, och då tänkte jag att det vore spännande att fråga er islandshästryttare om det är samma tänk för er.

OK, du "sitter till" med sätet. Betyder det att du annars använder sätet i en drivande vinkel? Av ditt svar så tolkar jag in att du inte driver så mycket med sätet, har jag fattat rätt?

Då du rider utan någonting; driver du då med sätet? I så fall hur?

Jag är också ute efter att minimera användningen av tyglarna så mycket som möjligt, men då måste jag ju bli effektivare med de andra medlen...
Därför är jag så frågvis.:smirk:

Är det skillnad på hur ni driver i olika tempon? I så fall hur? Ta tex skritt mot tölt i medeltempo.

Ska försöka svara på frågorne:)

Hur pass jag använder sätet som drivande eller inte tror jag att man kan tycka olika om, men jag tänker såhär; När hästen t.ex. skrittar, och jag inte bromsar följer jag med i hästens rörelse, det gör det lätt för den attfortsätta i samma tempo, vill jag däremot bromsa "sitter jag till" (typ klämmer åt med skinkorna:o och låren, samt spänner magmusklerna). det gör att jag nte följer med i hästens rörelse längre, och hästen uppfattar det som bromsande eftersom att det "tar emot" (dåligt förklarat, men jag tror du fattar; har man en klump på ryggen som inte följer med i rörelserna osv. bir det inte lika lätt/behagliht att gå)

När jag rider utan någonting är det precis likadant, när jag tycker att tempot är bra följer jag bara med i rörelserna, går dt för sakta så använder jag skänklar rösten (och eftersom att jag inte rider någon sådan "lat" häst så behövs det oftast inte överdrivas, men dem gångerna det behövs så kan jag även "följa med lite extra" i rörelserna) och bromsa gör jag genom att spånna magmusklerna, skinkorna och låren, sätter mog så djup det går, och om det behövs så använder jag rösten.

Hoppas att jag svarade på alla frågor:p :D

Jag tyckte det där som Brandybus sa om att man skulle ta så lite i tyglarna som möjligt lät ganska vettigt. Själv har jag ju lite problem med att driva med sätet.
Det blir mest att jag driver med benen.

Som jag har lärt mig och som jag använder som grund på alla hästar är att helt enkelt sätta mig lite djupare i sadlen och sluta "gunga med".

Jag skall försöka förklara.

Jag sitter till som jag tidigare nämnt, men pga diverse åkommor med höft, rygg och knä så driver jag nog inte med sätet på samma sätt när jag gör en halvhalt som jag gör i tex traven. Tidigare drev jag med rösten, dvs små ljud som jag visste att min häst förstod att de betydde öka eller häng med.

Numera driver jag mest med skänkel, från knät och neråt. En lätttouch med skänkeln brukar fungera, ibland kan jag behöva visa lite tydligare genom att göra en starkare skänkel eller lägga till ett drivande ljud.

Jag har aldrig själv tänkt på att "sitta ner" betyder att hästen tar det som en ökning, för mig handlar det om att sitta ner för att bli ett med hästen, få mer kontakt och inte hamna framåt och bli framtung (jag har det problemet = kvinnligt välhängd).

har lärt mig att man ska gunga med åt sidorna på sån där "vad det nu heter" ridning. Ni vet, sån förstå och bli ett med hästen.. :crazy: :D

En halvhalt är ju en halvhalt oavsett vad du har för ras mellan dina ben!

Jag rider min islänning precis som jag alltid gjort även då jag red stor häst.
En halvhalt är ju en övning som skall göra hästen uppmärksam på at snart.. snart kommer det att ske något nytt så var lite etra uppmärksam nu!

Jag gör en förhållning mellan sätet och handen kramar liiite liite bara med lillfingret sätter mig lite djupare och så kommer iaf min häst att uppfatta detta som aha snart händer det något bäst och skärpa till sig lite extra!

Halvhalt skall ju göras inför varje ny övning ska man göra en skänkelviking halvhalt innan osv.

En halvhalt är för att förklara för de som inte håller på med hästar du förbereder för att göra halt sen precis innan hästen skall stanna så typ ångrar du dig och manar på hästen igen!
Halvhalter är inte vad många tror de man får hästen att gå i form eftersom en halvhalt går bakåttänkande och inte frammåttänkande..
Formen kommer ju när hästen tänker frammåt och kliver på bra med bakkärran.
Halvhalter får hästen att bli känsligare och mer lyhörd..EN halvhalt sen en liten signal galopp och en bra lyhörd häst fattar galopp påen gång här tack vare halvhaltens lilla varning om att nått skall komma ske snart:D

Låter lätt men de är de ju dock inte he he0)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 771
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?