K

Koppar

Hur gör ni och vad har ni för tankar kring halvhalten.

Målet borde ju vara rätt gemensamt oavsett inriktning, jag tänkte mer på själva utförandet. Kom ju fram lite halvhaltsprat i tråden om att tippa bäckenet.

Jag tänker att det iofs är rätt olika beroende på utbildningsstatus men att en halvhalt på en välskolad häst ultimat bara bör ske genom tygeln på det bakben man vill hästen ska bromsa. Då bör ju halvhalten bli kvittot på att tygeltaget verkligen går ner i bakhoven.

Hur tänker ni som inte blandar in tygeln??
Hur lär ni in halvhalten??

Muy interesante e det iaf.

Sv: Halvhalt

Intressant.
För mig, på en välskolad häst, sker halvhalten genom magen.
På en mindre rutinerad häst, eller om inte halvhalten går igenom på den välskolade hästen sker halvhalten genom magen med förstärkning av tygeln (som ett kramande i tygeln, i båda tyglarna faktiskt).
/Malin

När man lär in är det väldigt viktigt att hästen inte stannar upp i halvhalten utan alltid griper framåt.
Dessutom är det vanligt att man ser att halvhalten bara tas genom att halsen åker ut och in.
Viktigt att man känner att det fortplantar sig genom hela kroppen.
Förstår inte hästen alls så gör man halt.

Tycker oxå att man bör börja med sätet, antingen bara med magen eller om det behövs även med överskänkeln som man stödjer me att krama i tygeln (fast jag tycker ju det ska vara på en tygel :)) varpå drivning följer.

Jag kramar yttertygeln lite samtidigt som jag tänker halvhalt med kroppen. Jag använder mest magen och sätet då, men jag känner att tygeln blir en viktig förstärkning.

Jag har jobbat mycket med det här just nu, och försökt att vara tydlig o få svar på så små signaler som möjligt.

Jag sänker hälen en aningens aning, dvs trampar ner lite till i stigbygeln, det gör att jag stannar upp i sätet en aning, vilket jag TROR bli samma som att spänna till i magen, det känns så.

Direkt efter snabbt vrida handen en aning framåt (tummen framåt, som en kramning) Efter att man värmer upp med mkt tempoväxlinar o halvhalter behövs sen knappt tygeln, hästen svarar på trampet.

Sen direkt upp med hälen igen i "normalläge" = framåt.

Det fungerar väldigt bra, och blir samma princip som om jag rider ute och galopperar tex i hoppsadeln och gör halvhalterna på ungefär samma sätt, samt då även med att räta upp mej en aning bakåt med vikten, om det går lite fortare tex.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också experimenterat lite med att trycka ner hälen, särskilt efter jag såg senaste avg-clinicen.
Tyvärr fick jag inte heja-rop av min tränare då han tyckte att det blev för synligt (min ena häst är lite het och om hon inte svarar när jag trycker ner hälen så blir det lätt att man trycker ner hälen och trycker fram skänkeln lite...)
Jag sitter oftast lite för lätt i sadeln också och i kombination med häl-jobbet så ser det ut som man står i sadeln och det gillade inte tränaren heller:devil: aldrig är de nöjda;)

Där ser man:rofl:

Jag har inte problem med just det, det behövs bara liksom en mkt liten sänkning av hälen, men det i sin tur förutsätter något som JAG har svårt med och det är att inte slarva:cool: Det ena leder till det andra och det här tvingat mej att vara mer noga, vilket funkar si och så, jag är av naturen lite hafsig:o

Men jag måste om det ska fungera rida mängder av tempoväxlingar och övergångar i början av passet för att få lyssnandet och alertheten på hjälperna. Samt återgå till det så fort koncentrationen avtar. Så länge man har hästens uppmärksamhet går det bra. Annars krävs "större" signaler, vilket blir mer vridning i handen, sitta till mer.

Det kräver mycket av mej som jag inte har av naturen :o men det fungerar bra när jag är noga. (och det har blivit mkt bättre halter ur alla gångarter med detta tänk också, äntligen rätt uppställd, i balans, inga petande bakben eller extra kliv, stilla o fint.)

Jag blev inspirerad av bla det du berättade från clinicen:bow::D
och har provat lite av det tänket, också:idea: Men tror det passar denna häst väldigt bra också. Hon är het men när hon fokuserar enormt känslig för minsta signal, då gäller det att inte överarbeta:o

Det handlar om att få längre och längre stunder med den där fokuseringen och alertheten, och att inte hafsa på nän man tappar den, vilket jag gärna gör.

Halvhalterna känns enklare, och bättre...

Senast ändrad av en moderator:

Ja detta med Buke är inte så dumt ibland.
Idag när jag red mitt heta sto så tänkte jag efter riktigt mycket varför jag drar fram skänkeln om hon inte tar att jag trycker ner hälen lite.
Då kom jag på att jag inte stabiliserar upp bålen tillräckligt. Så idag funkade det med hälsänkning ihop med magmuskel. KANSKE jag, om några dagar, kan plocka bort magen??
Har lektion för min kritiska tysk igen till helgen så då får vi se om han märker något eller inte...:angel:;)

Du får finslipa:devil: Nej jag tänker inte på magen längre, men jag tror det blir lite samma sak, det känns så, men det känns som om man gör mkt mindre:idea:

Mitt problem märker jag är att komma ihåg att inte göra mer än just bara lite lite trampa ner hälen, det behövs faktiskt inte, ens idag med rätt sprättig häst som reagerade stort för en massa ljud i omgivningen. :cool: jag är lite fascinerad själv av det. :confused:

Det ska nog inte behöva synas:confused: Får fråga:D

Jag TROR för min del att det är viktigt att kombinera med mängder av snabba övergångar och tempoväxlingar för att få hästen att fokusera och vara lyhörd, särskilt när den är het och/eller spänd.
Man behöver hitta den där beredskapen att svara direkt, som kommer ur noggrannhet och konsekvens, (mina sämsta grenar f ö).

Men då blir jag nyfiken, har du frågat din tysk hur han anser att man skall göra en halvhalt?

Jag frågar faktiskt en mängd saker när jag byter tränare, det har visat sig förnuftigt.

Ja jag har frågat hur han vill ha det och han vill se ridningen i kroppen och inte i hälarna:cool:

Skämt åsido, han tyckte inte det såg bra ut helt enkelt.

Nu håller jag på att träna upp det till att bli i stort sett osynligt så ska jag prova när jag rider för honom i helgen igen. Skam den som ger sig;)

Ovanstående var riktat till Fredrik, inte till mig själv...:o

Men din avatar är ju snyggast av alla :angel:

Min avatar är på min häst, men skall du köpa den får du lära dig göra bättre halvhalter :devil: :rofl:

BARA skoj.
Har tråkigt och tandvärk...

Den va bra:D
Du ska inte straffa mig för att jag är öppenhjärtlig på ett litet hästforum, det är tävlingsresultaten som räknas;)

Efter som att min dressyr ponny är extremt känslig för vikten så räcker det med att höja blicken lite grann för att hon ska sakt ner, Halvblodet där emot måste man sätta sej riktigt djupt och krama tygeln för att han ska göra halvhalt,

ja tyckte själv jag fick till en liten "fiokommentar"...

och det gjorde ju du också :bow:

Underbart

(nu gör det genast mindre ont i tanden :) )

Tackar och bockar :bow:

ja tyckte själv jag fick till en liten "fiokommentar"...

och det gjorde ju du också :bow:

Underbart

(nu gör det genast mindre ont i tanden :) )

Tackar och bockar :bow:

Vad är en "fiokommentar" :confused: Bara nyfiken.

Prova själv med halvhalter med hjälp av att endast sänka hälen en aning, så känner du att du faktiskt inverkar med lite mer än hälen:smirk:
Prova! Det är inte farligt att prova andra sätt att inverka:idea:

Man kan lära sej nåt på kuppen :rofl:

Men du ska inte häva dej upp i stigbyglarna och trampa utan sitta kvar och enbart sänka en aning, vilket leder till att du inverkar med din mellandel på ett mycket lätt men för hästen tydligt sätt, som ger faktiskt mycket bra kvalité i halvhalter, halter och övergångar (DET har jag fått kommentar om, men HUR syntes uppenbarligen inte:p)

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 158
Senast: Alexandra_W
·
Western Förut så fanns det en tråd på g.gnägg (tror jag det var) ang westernridning och vi drog in på hur man gör ett stopp. Jag menade på...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 084
Senast: Ticka
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 570
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar