Halvgalna ridskoleponnyer

J

Jellyway

Jag går på två ridskolor, en har jag gått ett tag men den andra började jag den här terminen. Den första är jag jättenöjd med, fina, välutbildade ponnyer, man hoppar hyfsat ofta, bra ridlärare, men den andra gillar jag inte så mycket. Ridläraren har en otroligt jobbig röst att lyssna på, inte för att det är själva rösten i sig, utan hon låter så gnällig, och sen så har typ alla hästarna utom en något knäppt för sig, dom håller alltid på och är inte så välutbildade. Men i alla fall. Nästa vecka ska jag hoppa med båda riskolorna, och det ska bli kul på den första, men den andra ridlektion nästan fruktar jag. :crazy: Eftersom man hoppar extremt sällan på den ridskolan, 2 ggr per termin, blir hästarna helt vilda när man ska hoppa, för dom tycker att det är så kul. Som tur är hoppar vi väldigt lågt där, men det är jag bara glad över, jag vet inte hur det skulle kunnat sluta annars.

Som på en lektion hände det här: Det finns en häst där som heter Kalle, och han är ganska så stor, och en gång när det var hoppning så red en kille honom. Och så var det så att dom skulle hoppa ett hinder, det var lågt, kanske 50 cm. Kalle vägrar och hoppar åt sidan, stegrar m.m. till killen ramlar av, då springer han runt i hela ridhuset och sparkar bakut och sådär, han sparkar mot en annan häst som lägger sig ner för att akta sig.

Sen fortsatte lektionen lite sånt där, alla hästarna blev galna och började takta, vissa sprang t.o.m iväg. Dessutom vet jag inte vilken häst jag ska rida, och jag har inte ridit så många där. Okej, tog ett extremexempel nu, men iaf, sånt händer ibland där. Så vad har ni för tips för att hålla en själv och hästen lugn och hindra dom från att få utbrott och bli "galna". Tänk på att det är en ridskolelektion, så jag kan inte tex välja själv vilken väg jag ska rida eller sådär.

Sv: Halvgalna ridskoleponnyer

Undrar också.. Sluta på den ridskolan och börja rida två gånger på den ridskolan som är bra istället. Hade jag gjort...

Håller med. Den ridskolan verkar ju vara en ren fara för både hästar och ryttare.
Om du inte lär dig mycket på de lektionerna så finns det väl ingen anledning att gå där.:crazy:

Håller med övriga..Ridning ska vara kul! Om du går dit med en oroskänsla varenda gång, kan det till och med bli så att det överförs till all din ridning.. Dessutom ska man ALLTID tänka på säkerheten och den ridskolan verkar inte tänka så mycket på det. Rid två gånger på den andra ridskolan istället..Om du har möjlighet..

Svar till alla: Jag ska självklart sluta på den när terminen är slut, eftersom jag inte gillar den, men för tillfället så får jag fortsätta.. :( På den andra ridskolan är det en sak som är dåligt, och det är att dom har bara samma nivå den dagen, om ni förstår hur jag menar. Alla hästarna är inte sådär, och dom är inte så när man rider dressyr, men det kan hända sånt, även om det mest är på storhästlektionerna.

Men iaf, har nån något tips?

Nu tycker jag då att du ska dra från den där andra ridklubben fort som F*n men i övrigt så märker hästen / ponnyn om du hetsar upp dej. Om du är på helspänn mot ett hinder, ja då smittar det lätt av sig på hästen. Ta det bara lugnt och tänk " Nu ska ja hoppa över hindret och allt kommer gå bra", om hästen ändå gör något dumt så MÅSTE du hålla dig lugn, hetsa inte upp dig , då blir allt bara värre.

Okej, tack. :bow: Brukar kunna hålla mig ganska så lugn, men ibland så spänner jag mig om jag känner att hästen hetsar upp sig, men får öva på det.

Det är en godkänd ridskola, så man tycker ju att dom borde ha "ordentligare" hästar än så, men nej, tydligen inte. :crazy:

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 508
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar