Halvblodshingst till arabsto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wanilj
  • Startdatum Startdatum
W

Wanilj

Hingst till arabsto?

Hej på er!

Vet inte om ni är rätt grupp att fråga då man ibland stöter på patrull om man vill "korsa".. Vet dock att vi får en avkomma med gröna papper om stoet är reggat i arab..

Saken är den att jag precis har fått en förfråga om vårt ena sto.. Min kusin undrade om vi kunde låta betäcka vårt sto mot att hon står för alla kostnader.
Söker en hingst med god hoppkapacitet samt mkt bra ben samt att han ofta lämnar stort.
Hon är visad med mkt höga poäng (guld motsv klass1-diplom) hon har lång rygg, inåtåad( inte helt ovanligt tyvärr- dock korrekt som ett och två-åring samt de avkommor jag sett har varit korrekta!?!?) Hon är 153 i mankhöjd, lämnat 159 med 149 hingst.
Hon har mkt bra hals och bog rör sig mkt bra, hon får ju plats tack vare sin rygg;) Så det får inte bli en hingst med lång rygg!

Jag känner till en hel del hingstar och linjer skulle dock behöva lite tips gällande henne då jag inte har den erfarenheten..
Hon har gått som avelssto sen hon var ung, vi köpte henne i höstas så inga direkta prestationer. på ridbanan. Hon har avkommor som har visats med guldpoäng samt bla en son som rids i distans av en av våra bästa distansryttare! Hon har en mkt mkt bra härstamning.
Jag har kikat på flera olika hingstar samt ringt runt lite...
Jag är hemskt tacksam för svar med lite tips och råd!!!
Tack på förhand!!

Mvh Wanilj

Sv: Halvblodshingst till arabsto?

För att kunna ge tips och råd behöver vi veta vad du har tänkt att avkomman ska användas till - vad är avelsmålet? :)

/Cecilia

Det finns flera framstående halvblodshingstar som har ett arabsto som stammor. Både Donauwind och Immer har det, och säkert fler som jag inte kommer ihåg just nu. Så jag hoppas verkligen inte att du stöter på patrull, för då handlar det om okunskap!

Främst hoppning men givetvis gärna med lite gång;) Det är svårt att veta stoets "starka sida" då hon har gått som fölsto i många år, då känns det säkrast med en hopphingst då de måste ha godkända gångartspoäng. Har sett dressyrhingstar med inte allt för övertygande hoppoäng:cool:
Det är dock inte aktuellt med en hingst i Robin Z prisklassen!

Görel- Kul att höra! Vårt sto är av gedigen polsk stam med flera avelsmatadorer men främst med ett mkt bra möderne.. Inom arabaveln läggs mkt stor vikt vid stona vilket är mkt kul!

Hon är stoet på bilden.. Bilden är gammal och hon står lite knepigt. Har längre hals:)

Ja, då finns det ju många hingstar att välja mellan :)

Du får helt enkelt väga stoets fördelar och nackdelar i förhållande till olika hingstar, och sätta det i relation till vad du vill åstadkomma med din avel och hur mycket du vill betala. Enkelt? ;)

Glöm inte att kolla hingstarnas fertilitet, en del har väldigt låga siffror :crazy:

/Cecilia - som väntar hispanoarabéföl i år (PRE-arab) :)

Va kul! Hispanoaraber är mkt fina!

Kul med arabblod!
Jag tänkte bara tipsa om att kolla upp Dionysos 1038 på Ängagården: http://www.angagarden.com/
Jag tycker han är ursnygg iallafall och tänkte just att hans korta rygg, långa ben, fantastiska typ och höga poäng på temperament och ridbarhet kan vara bra att lägga på ditt sto. Hans fullblodsinslag kanske kan matcha arabblodet, eller kan det bli för mycket fullblod?
Han är visserligen dressyrhingst, men med 8:or på hoppanlag.

Lämnar helt upp till dig att bedöma om det är något som kan passa ditt sto eller ej, ville bara tipsa lite!

Jag måste tyvärr vara negativ... tycker inte om att vara det.
Har själv en arab. Men! jag tycker inte du ska korsa arab och halvblod, isf så måste helvblodet vara mkt högställd med ordentlig överlinje! Och starka framkotor! var försiktig med det tänkandet! Det KAN bli fint men det är svårt... vill du ha ett halvblod tycker ja du ska köpa det i stället och betäcka ditt arabsto med en riktigt fin arabhingst, du tjänar på det om du sedan ska sälja din avkomma. Bara så du har tänkt på det. Men det är min personliga åsikt. Lycka till ändå! Fölisar kan ju aldrig bli osöta!

Tack för tips!! Hon är efter Etat och ue: Rosseau hennes mor har lämnar många guldston och även hennes mormor. Grojor, Wspartero och Exelsjor förekommer också på mödernet!
Hon kommer senare att betäckas med arabhingst dock var det en förfrågan av en släkting. Tycker att det idag finns många hingstar som är högresta och med mkt xx blod.. När det gäller lönsamheten inom ren arabavel och avel men hblhingst så är det mer lönsamt överlag att betäcka med en hbl hingst.. En "ordinär" liten arabhingst inbringar runt 15000 inkl moms om man har tur och då kostar hingstarna från 6000 exkl moms.. Finns bla fler hingstar som kostar 10 000> exkl moms och jag har sett fler avkommor som är "billiga"... Hade vi velat ha rent halvblod så hade vi köpt det;)
Sen får avkomman gröna papper hos ASVH och klassas som halvblod...
Tack tack! Mvh Wanilj

Jag har ett halvblod men rätt mycke arab i + lite lippizanare han är mycket ädel i ansiktet och vettig i hvudet..tycker dom lir vettigare i skallen av att ha lite arab i sig..Det är vad jag tycker..har själv funderingar på att betäcka ett arabsto i år;)..

Skrållan: Wow! Vilken enormt fin hingst! Ska nog prata lite med dem då de hade fler fina hingstar.. Men när jag läste deras avelsråd så skulle nästan vår fyra åring passa bättre att betäcka med halvblod då hon har de rörelserna samt mkt prestation bakom sig!
Tack för tråden!

Wanilj skrev:
Tack för tips!! Hon är efter Etat och ue: Rosseau hennes mor har lämnar många guldston och även hennes mormor. Grojor, Wspartero och Exelsjor förekommer också på mödernet!
Hon kommer senare att betäckas med arabhingst dock var det en förfrågan av en släkting. Tycker att det idag finns många hingstar som är högresta och med mkt xx blod.. När det gäller lönsamheten inom ren arabavel och avel men hblhingst så är det mer lönsamt överlag att betäcka med en hbl hingst.. En "ordinär" liten arabhingst inbringar runt 15000 inkl moms om man har tur och då kostar hingstarna från 6000 exkl moms.. Finns bla fler hingstar som kostar 10 000> exkl moms och jag har sett fler avkommor som är "billiga"... Hade vi velat ha rent halvblod så hade vi köpt det;)
Sen får avkomman gröna papper hos ASVH och klassas som halvblod...
Tack tack! Mvh Wanilj

Ja du har´så rätt så! Jag har sett många avkommor med ox långt bak i stammen och de hästarna får det där lilla extra ibland!
Det är ju bra att den får gröna papper, annars skulle det ju inte kännas bra. Men det låter som om du tänkt på det! Kul! har också arab som sagt.:)

Lycka till!

Den får ju bara gröna papper hos ASVH om arabhingsten i fråga är godkänd inom halvblodsaveln. Vad jag vet finns det bara en eller två sådana hingstar (tror det var Espartero?)

Enligt ASVH får avkomma undan sto som är registerad i ARAB och godkänd halvblodshingst gröna papper!
Flyinges hingstar tar emot arabston!!!

Jag tror du får ett bättre resultat om du använder en fullblodshingst.
Som exempel på den blandningen kan du kolla in hingsten här:www.branneback.com.
Hans pappa är fullblod och morfar är arab.
Jag tycker iallafall han är jättefin.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 043
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
667
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 956
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar