Halvblodhingstarnas betäckningssiffror 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Clintan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 89
  • Visningar Visningar 8 099
Sv: Halvblodhingstarnas betäckningssiffror 2007

A-Durs son Amadeus (ue Flamingo DH - Goldfinger) har gått svår dressyri Danmark, liksom Lloyd (ue Dan Senator - Aleksander), Marko (ue Epok - Weinbrand). Höjmosens Avion (ue Dolomit DH - Ibikus) var placerad i Grand Prix i år och Dangrönt Zampano (ue Zenturio - Bergsturm) har startat svåra klasser i år.
Det var några framstående dressyravkommor jag hittade på HesteData:)

Andante tävlas i internationell svår hoppning av Tina Lund, gissar att det är henne du tänker på;)

Naturligtvis är det Andante jag tänker på. Tack.:)

Nä då- du har så rätt så.... jag fortsätter att "gå mina egna" vägar;)
Ett sto dräktigt med A-dur.
Ett dräktigt med Alligator Fontaine och
ett dräktigt med Niveau...

Två säkra kort, och en gambler:angel:

Senast ändrad:

*kl*

Vad är Armitage för hingst? 17 ston för att vara importsperma är rätt så bra!

Inte många som vågar sig på Chicago Zas veka bakkotor heller-bara två ston.

Trodde faktiskt att Danzas skulle få betydligt fler ston! Märkligt att Akribori som är en riktig medelmåtta kan få hundratals ston (ref. till tidigare säsonger) och denna fina gångartshingst bara 41 st.

Hade varit kul att veta hur många av Berlins ston som blev dräktiga efterryktena om den dåliga kvalitén.

Hur många ston har Tornesch haft tidigare? Undrar om hans fina resultat i år (95 ston) har mycket att göra med ryttarbytet. Vilket visar hur viktigt det är med marknadsföreing och "varuplacering". Jag menar alltså inget dåligt-det är en jättefin hingst!!

Armitage f. 1998, e. Argentinus-Grannus-Inschallah tävlar 2007 internationellt med Marcus Ehning och hans sperma importeras av en mycket känd profil inom hoppsporten Sverige.

Tornesch hade 64 ston 2006, jag tillhör i år en av "Tornescharna" och jag fick veckan efter betäckningen reda på ryttarbytet, och jag hoppas såklart att det går riktigt bra för ekipaget i framtiden;)

Ryttarbytet blev väl inte officiellt förrän i början av juni, så jag vet inte hur mycket det påverkade hingstvalet, många hade väl redan valt hingst då antar jag? Tornesch vann liksom Empire år 2006 för sin årgång i Falsterbo och båda dessa hade flertalet framskjutna placeringar i andra tävlingar 2006, jag tror att man delvis väljer efter de resultaten året efter, Empire gick t ex från 40 ston år 2006 till 73 ston år 2007.

Jag förstår inte heller varför Acacio inte änvänds mer. Jag har sett mycket väldigt trevligt efter honom.

En annan hingst jag funderat över är A-Dur. Han har bara fått sammanlagt 91 ston under sina 7 betäckningssäsonger i Sverige. Intressant stam, mycket goda egna prestationer och avkommor som presterar väl. Förutom hoppningen har han segrar i LA dressyr i Danmark, där han är elitpremierad. Är det benställningen som spökar? I Sverige har han inga siffror men i Danmark fick han 6 7 på benen. Trots det har han 98 på framben och 112 i exteriörindex 2006.

Det är mycket man inte förstår;)

Acacio hästarna vi sett här i Skåne har varit rätt små och många av dem rätt istadiga som unga, dock har de blivit väldigt fina när de blivit lita äldre så det kan säkert påverka att folk ser dem när de inte är färdiga.

A-Dur var väl ganska dyr att använda eller har jag fel?? Annars är det ju en jättefin hingst. Dock gillar jag inte Andante och skulle inte vilja ha en sådan själv :crazy:

Acacio hästarna vi sett här i Skåne har varit rätt små och många av dem rätt istadiga som unga, dock har de blivit väldigt fina när de blivit lita äldre så det kan säkert påverka att folk ser dem när de inte är färdiga.

A-Dur var väl ganska dyr att använda eller har jag fel?? Annars är det ju en jättefin hingst. Dock gillar jag inte Andante och skulle inte vilja ha en sådan själv :crazy:

Då ska man kanske rekommendera Acacio till den som vill ha en hopphingst som lämnar smått:idea:

A-Dur kostade 2 500:- + 7 500:- vid 90 dagars dräktighet så jag håller med om att han var ganska dyr. Dessutom är det ju många (inklusive jag själv) som väljer bort hingstar med dräktighetsavgift.

Ja just det så var det.

Ja jag väljer också bort alla som inte har levande föl avg

Vi har två Acacio avkommor ( 2 och 3 år) i stallet samt att jag har fött upp en som nu är 1 år. Alla tre är mycket trevliga i sitt temperament, coola och är med på det mesta, de blir troligen 168-170 cm ( lite osäker på åringen, han är 162 cm nu), så små blir inte dessa. Däremot ser jag Acacio som en förädlare då två av mödrarna är väldigt grova, och deras avkommor är av mycket lättare modell, den tredje är också av lätt modell men där är inte mödernet så grovt heller. Men det är väl som alltid av man har olika erfarenheter, dessa tre avkommor jag känner till på nära håll har alla möderne med mycket gott temperament.

Så Armitage fick endå såpass med ston?? Är det inte han som har ca 5% dräktighet = mycket dåliga simmare????
Tycker att han verkar som en otroligt trevlig hingst med en fördelaktig stam :love: men valde honom inte pga att mitt sto inte nappade på fryst iår, (har troligen lite svårt för det) + den redan låga dräktigheten.

Blir intressant att se hur många föl som föds av dessa 17 :)

Alltså jag menade inte att de var dåliga i temperamentet direkt utan att de på tävling fegstannat och inte velat gå in etc, men väl när de blivit äldre så har de sett jättefina ut.

De jag sett ute på tävling har inte varit speciellt stora, runt 160-165cm jämfört med höghusen på 170+

Ingen nackdel i det alls enligt mig, har ju två som är runt 170-170+ och det är stort tycker jag.

A-Dur kostade 2 500:- + 7 500:- vid 90 dagars dräktighet så jag håller med om att han var ganska dyr. Dessutom är det ju många (inklusive jag själv) som väljer bort hingstar med dräktighetsavgift.

Priset på honom stämmer.
Jag vet inte om det är så dyrt egentligen. Han har presterat en hel del;), fast jag vet ju att du har full koll på det redan.:D

Flyinge tar ju 2000:- + 7000:- eller 8000:- för många av sina hingstar.Och dom brukar ju folk hålla för billiga...

Det som skiljer är ju när man betalar.

A-Dur har betäckningsavgift, Flyinge har 16 dygnsavgift... det är en stor skillnad.
I A- Durs fall betalar du ju även om stoet aldrig ens blir dräktigt, och det tycker jag är lite "surt" om det inte går bra vill säga...

16 dygnsavgift är ju en väldigt fin gest av hingsthållarna tycker jag:bow:

En spontan undran, är det här första året på väldigt länge som det inte finns Flyingehingstar bland de två översta placeringarna?

Vet flera ston som inte tog sig förra året.
Vågar man chansa en gång till kan man fråga sig.
mvh

Har en bekant som betäckt 4 ston med Armitage förra året och inget tog sig. Gissar att de fått rejäl rabatt i år om de vågat försöka igen? Och det är ju en bra hingst.

Torsnesch nollade 1,45 med Malin nu i Stuttgart, och han är ju bara 7 så det verkar lovande! Kul att han fått många ston.

Vi har två Acacio avkommor ( 2 och 3 år) i stallet samt att jag har fött upp en som nu är 1 år. Alla tre är mycket trevliga i sitt temperament, coola och är med på det mesta, de blir troligen 168-170 cm ( lite osäker på åringen, han är 162 cm nu), så små blir inte dessa. Däremot ser jag Acacio som en förädlare då två av mödrarna är väldigt grova, och deras avkommor är av mycket lättare modell, den tredje är också av lätt modell men där är inte mödernet så grovt heller. Men det är väl som alltid av man har olika erfarenheter, dessa tre avkommor jag känner till på nära håll har alla möderne med mycket gott temperament.
låter lovande -vi har i år betäckt vårt cortez-utrillo sto med acacio.

Några bekanta till oss beställde en omgång Armitage-simmare förra året, stoet blev dräktig på första försöket och de har nu en jättetrevlig unge, i år använde de en dos av det som blev kvar til ett annat sto som också blev dräktig på första, så de har fortfarande chans till fler föl på ett och samma skick ;)

Har en bekant som betäckt 4 ston med Armitage förra året och inget tog sig. Gissar att de fått rejäl rabatt i år om de vågat försöka igen? Och det är ju en bra hingst.

Torsnesch nollade 1,45 med Malin nu i Stuttgart, och han är ju bara 7 så det verkar lovande! Kul att han fått många ston.

Jag känner också till ett Armitageföl som fötts i år,stoet blev även där dräktigt på första försöket, så det verkar väldigt ojämnt om det nu är hingsten det strular med.

Kul med Tornesch;)

*KL*
Ang. Don Primero, hade jag vart "dressyrnisse" :D Hade jag velat ha en DP avkomma! Dom jag har sett har vart så läckra! Såg DP "himself" i hagen på MB när jag var där och tränade i helgen, han är så fin :love:

Vad jag vet så är det mkt fördelaktiga villkor på Lord Alberth med endast levandefölavgift på 5000 ( uppgift jag fick när jag pratade med hingsthållaren, tror moms tillkommer annars mkt mkt lågt!)
Sen var det inga höga uppstallningskostnader heller!

Liknande trådar

C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 287
Senast: Mabuse
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 797
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka