Halvblodhingstarnas betäckningssiffror 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Clintan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 89
  • Visningar Visningar 8 099
Sv: Halvblodhingstarnas betäckningssiffror 2007

Tycker ändå att valet du gjorde var bra.
Dessutom vet man ju aldrig hur länge Hip Hop stannar i landet...
Niklas har alltid fått oförtjänt dåligt med ston.
mvh

Ang. att Don Primero har haft "alldeles för många ston genom åren" kan jag inte hålla med om! Jag (min högst personliga åsikt) tycker att han är en avelsgigant på samma nivå som t ex Cardento och Robin Z som väl ändå haft betydligt fler ston i Sverige genom åren än Don Primero?:confused:

Jag är helt ny inom avelssfären. Jag vill ha kvalité men verkar resonera tvärtom mot många andra.... Eftersom jag är så pass ny inom detta väljer jag hellre en gammal beprövad hingst som jag VET lämnar bra avkommor... Don Primeros BLUP säger väl det mesta där:angel:

First Wish är en väldigt snygg hingst med många kvaliteér men jag vet inte hur och vilka av dom kvalitérna som han nedärver till sina avkommor. Jag "kör säkert" helt enkelt tills jag känner att jag vågar chansa - just nu vågar jag inte det för jag vill ha mer "garanti" på bra avkommor! Chansningarna kanske inte kommer förrän jag känner mina ston bättre - tills det är dags för barnbarnen att producera alltså;)

Sedan hoppas jag att tävlingsryttarna också söker kvalitet och inte bara ett föl e "innehingsten detta året". Jag hoppas kunna sälja mina uppfödningar till bättre vetande ryttare än så:devil: Tycker oxå att tävlingsryttarna inte bara borde kolla efter fölets pappa utan även mödernet:D

:bow: Jag håller fullständigt med

Samma sak med Impuls, vart gick hans ston ?

Min gick till Hermes, men det var mest för att hon haft lite svårt att bli dräktig tidigare och stod på stationen där de verkar, ville vara så säker man kan bli att det skulle ta sig.

Och mitt sto som skulle betäckas med Impuls gick till Rambo istället...

Det är synd när en hingst som presterat och lämnat presterande avkommor inte få så många ston. Tycker det är lite synd att Roven xx inte fick fler. Det gäller att passa på när det finns bra fullblod att tillgå.

Med tanke på att man väl var tvungen att köra stoet till Flyinge för att få inseminera och de dessutom varnade för dålig fertilitet så förstår jag om han inte fick så många ston. För det första har ju inte alla möjlighet att köra stoet till Flyinge, för det andra vågar man kanske inte chansa med erkänt dålig fertilitet - särskilt när Jaguar Mail, som nästan är rent fullblod, stod till buds för hoppaveln och har fått mycket uppmärksamhet.

Vad trist, jag har samma erfarenhet och har förstått att fertiliteten inte är på topp gällande Alcatraz,synd på "så rara ärtor"...

Hur många ston fick Corlensky föresten?

Vore intressant att veta eftersom han hade flest ston förra året..
Han fick väl ett rejält tapp jämnfört med förra året gissar jag..

Fölungarna jag sett födda i år har visserligen sett riktigt trevliga ut, han är intressant för min del om några år eftersom jag har unga ston.

*K-L*

Jag blev mest förundrad över att sådana hingstar som Lord Alberth (26 ston),Hamilton ( 37 ston) och Haydn o Advokat (vardera 25 ston) fått så pass många ston...

Då menar jag inte att de är sämre hingstar än många andra - men de står på naturlig betäckning och är kanske inte så "omtalade" soom många andra.

Att Alligatorn inte fått mer ston är ändå det som förvånar mig allra mest:crazy:kanske inte den "stora massan":smirk: är "mogna" för de franska hingstarna ännu...föruton Jaguaren då såklart, men lite undrar jag hur mkt hans populäritet har med ryttaren att göra...:devil: -samma sak med honom - det betyder inte att han är en sämre hingst än många andra...

förutom Jaguaren då såklart, men lite undrar jag hur mkt hans populäritet har med ryttaren att göra...:devil: -samma sak med honom - det betyder inte att han är en sämre hingst än många andra...

Hoppsan...:o:eek: jag syftar på Jaguaren alltså...vad ryttaren har för "hingst-klass" överlåter jag åt andra att bedöma:o;)

*K-L*

Jag blev mest förundrad över att sådana hingstar som Lord Alberth (26 ston),Hamilton ( 37 ston) och Haydn o Advokat (vardera 25 ston) fått så pass många ston...

Då menar jag inte att de är sämre hingstar än många andra - men de står på naturlig betäckning och är kanske inte så "omtalade" soom många andra.

Att Alligatorn inte fått mer ston är ändå det som förvånar mig allra mest:crazy:kanske inte den "stora massan":smirk: är "mogna" för de franska hingstarna ännu...föruton Jaguaren då såklart, men lite undrar jag hur mkt hans populäritet har med ryttaren att göra...:devil: -samma sak med honom - det betyder inte att han är en sämre hingst än många andra...

Jag håller med om det sista. Undrar hur många som tänker rent avelsmässigt och inte bara tittar på vem som rider eller vinner championat etc

jag är också besviken på att Alligatorn inte fick mer ston. Tyvärr tror jag detta gör att han kommer att åka tillbaka :( och det är väldigt tråkigt. Men om han skulle vara kvar så är jag först i kön

Tyckte det var kul att Advokat fick så pass många ston trots att han kom i avel senare på säsongen. Tycker däremot att det är synd att hans släkting Acacio inte får fler ston, 16 st i år. Har sett flera trevliga avkommor efter honom, men det verkar som en del stirrar sig blind på själva hingsten och inte tittar på vad han lämnat.

Lägger in en länk till ASVHs hemsida så kan de som vill kolla betäckningresultatet gå in där, tänkte inte på det ifrån början:

Betäckningsresultat 2007

Såg du att De la Gardie fick 53 ston på naturlig betäckning!
Han är ju inte heller så omtalad.

Donnerfly som höjdes till A i år fick 7 ston. Ytterligare en avkommeprövad hingst som inte fick så många ston.

Håller med Clintan om att det var tråkigt att Acacio inte fick fler ston, fast han har tredubblat stoantalet från förra året...

Advokat började betäcka ganska tidigt, det var bara just vid den tiden då alla papper om stationer, liscensansökningar osv som de var sena pga att han köptes in i samma veva.

Men visst är det kul att en bruksprovsvinnare några år tillbaka, utan ngn som helst annonsering (i princip) kan få ihop så pass många ston!!!

Jag såg det- och det förvånade mig en del, men jag hade hört "ryktesvägen" att en del äldre uppfödare i närområdet där han står använder honom en hel del, men visst är det ett stort antal ston han fått.

Acacio är en gåta för mig.
Han är elegant, har bra stam, hoppar kanon OCH presterar på banan...
MEN hans nackdel ligger säkert i hans storlek...
Konstigt med alla stora märrar av traktortyp som ännu finns kvar här i landet:angel:

Jag förstår inte heller varför Acacio inte änvänds mer. Jag har sett mycket väldigt trevligt efter honom.

En annan hingst jag funderat över är A-Dur. Han har bara fått sammanlagt 91 ston under sina 7 betäckningssäsonger i Sverige. Intressant stam, mycket goda egna prestationer och avkommor som presterar väl. Förutom hoppningen har han segrar i LA dressyr i Danmark, där han är elitpremierad. Är det benställningen som spökar? I Sverige har han inga siffror men i Danmark fick han 6 7 på benen. Trots det har han 98 på framben och 112 i exteriörindex 2006.

Det är mycket man inte förstår;)

Håller med dig ang A-Dur. Såg honom live första gången i våras, möjligtvis har jag sett honom på tävling innan, men glömt av och blev verkligen imponerad och han har ju lämnat bra avkommor också. De nämnde på visningen att han bl a lämnat en avkomma som går höga klasser i dressyr i Danmark och många allroundavkommor samt några som lyckats riktigt bra i hoppningen bl a Andiamo (tror jag han heter :o). Är det inte du Ancan som betäckt med honom eller har jag fel för mig?

Liknande trådar

C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 287
Senast: Mabuse
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 797
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka