Halvblodhingstarnas betäckningssiffror 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Clintan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 89
  • Visningar Visningar 8 099
Sv: Halvblodhingstarnas betäckningssiffror 2007

Lambourghini fick 23 st. Såg att du hittat det själv på ASVHs sida, men la in det iallafall ifall någon annan är intresserad.
Tycker också att det är konstigt att Niklas och även Master inte får fler ston. Men det verkar som många hellre väljer en oprövad hingst och inte riktigt vågar ta en hingst som har presterat och även lämnat bra avkommor, men inte får så många ston. Det var därför jag blev glad när jag läste att Don Primero hade fått 127 ston, fast jag hade blivit ännu gladare om han hade hamnat upp bland de som fick över 200 ston.

Häftigt. Då blir vår Bayronbebis rätt unik eftersom han exporterades.
Bara två till förutom vår.

Tror folk tänker så att en Don Primero till är inte så lätt att få såld kanske bland ett urval av 100-tals medan om man lyckas pricka in en attraktiv stam med något som inte är så "vanligt" så kanske man kan få iväg den till ett bra pris.
Jag nobbade Don Primero och First Wish t.ex. för att "alla andra" ändå betäckt med dem. Även fast jag inte tänkt sälja i försa läget.

Det jag mest tänkte på var att Don Primero är en prestationshingst och har bevisat att han lämnar bra avkommor, tycker det är bättre en sådan hingst får många avkommor än t ex First Wish, som jag tycker är riktigt trevlig, men än så länge är han ju trots allt ett oprövat kort.

Det jag mest tänkte på var att Don Primero är en prestationshingst och har bevisat att han lämnar bra avkommor, tycker det är bättre en sådan hingst får många avkommor än t ex First Wish, som jag tycker är riktigt trevlig, men än så länge är han ju trots allt ett oprövat kort.

First Wish fick alldeles för många ston med tanke på kvaliten på de föl han har producerat, tycker jag.

Jag hade gärna tagit Master, om det inte vore för att han ger så taskiga ben enligt blup.

Jo det är klart att det är bra att använda en hingst som lämnar bra avkommor. Men vad jag menade är att ibland blir det lite, vad ska man säga, tråkigt att ha samma hingst som alla andra ändå har. Iaf tycker jag så. Jag vill ju ha en hingst jag valt ut som jag tycker passar mitt sto etc. inte bara ta en som alla andra också tar.

Men jag förstår hur du menar, att är det någon som ska ha många ston så är det ju de väl beprövade och fungerande hingstarna.

Jättekul att Caressini L fick upp sitt antal från förra året:).och att gamla Magini fick 30 ston var också kul.

Nu har jag hittat listan på ASVH's sida!

Märkligt att Master bara fick 5 ston när han nu finns med på en lista över välrdens 10 främsta dressyrförvärvare! Fast det är kanske för att han går via importsperma?

Tycker också att det är märkligt att Niklas inte fick ett enda sto trots hans fåtal avkommors framgångar. Var själv inne på att använda honom.

Jag håller fullständigt med.. Jag överväger faktiskt Master om det skall betäckas nästa år. Dock så blir ju semineringen ganska sent på säsongen så jag får nog spåna lite på kvaliteten på simmarna.. Ska se om jag inte hittar listan.
U

Stämmer inte!!! Har precis sålt ett tre-års sto med stammen: Don Primero-Warsteiner till ett BRA pris. Blev totalt ner ringd. Även samtal från England och Tyskland!!!Det var främst tävlingsryttare som ringde med meriter upp till Grand Prix. Folk stod i kö för att få provrida.
Hon såldes till första spekulanten. Hade kunnat sälja ett antal till hur lätt som helst...Så GRATTIS till alla som betäckt med Don Primero!:D

Nu har jag hittat listan på ASVH's sida!

Märkligt att Master bara fick 5 ston när han nu finns med på en lista över välrdens 10 främsta dressyrförvärvare! Fast det är kanske för att han går via importsperma?

Tycker också att det är märkligt att Niklas inte fick ett enda sto trots hans fåtal avkommors framgångar. Var själv inne på att använda honom.

VA? inte ett enda sto?
Jag var länge inne på Niklas till ett av mina xx-ston, och han ligger kvar på listan tills nästa år, kompisen ska ev betäcka sitt sto nästa år och gör hon det är det Niklas som gäller.
Väldigt synd att en så fin hingst inte fick några ston.

Ang. att Don Primero har haft "alldeles för många ston genom åren" kan jag inte hålla med om! Jag (min högst personliga åsikt) tycker att han är en avelsgigant på samma nivå som t ex Cardento och Robin Z som väl ändå haft betydligt fler ston i Sverige genom åren än Don Primero?:confused:

Jag är helt ny inom avelssfären. Jag vill ha kvalité men verkar resonera tvärtom mot många andra.... Eftersom jag är så pass ny inom detta väljer jag hellre en gammal beprövad hingst som jag VET lämnar bra avkommor... Don Primeros BLUP säger väl det mesta där:angel:

First Wish är en väldigt snygg hingst med många kvaliteér men jag vet inte hur och vilka av dom kvalitérna som han nedärver till sina avkommor. Jag "kör säkert" helt enkelt tills jag känner att jag vågar chansa - just nu vågar jag inte det för jag vill ha mer "garanti" på bra avkommor! Chansningarna kanske inte kommer förrän jag känner mina ston bättre - tills det är dags för barnbarnen att producera alltså;)

Sedan hoppas jag att tävlingsryttarna också söker kvalitet och inte bara ett föl e "innehingsten detta året". Jag hoppas kunna sälja mina uppfödningar till bättre vetande ryttare än så:devil: Tycker oxå att tävlingsryttarna inte bara borde kolla efter fölets pappa utan även mödernet:D

/Kristin - vars ena sto är dräktigt med DP och beräkna föla i April 2008...har oxå köpt ett avelssto tillsammans med en kompis e just Bayron:bump: Som vi är väldigt sugna att lägga DP på nästa år:love:

Hur räknas detta ? Är det alla språng ?

Jag tänker på de två som förra året var nygodkända men det visade sig ha svårt med dräktigheten. Jag gissar att många av de som inte fick dräktigt med Fetcher gick till Hip-Hop istället tex. Samma sak med Impuls, vart gick hans ston ?

Det är alla ston som förts in i respekive hingsts språngrulla.

Jag har ett sto som är dräktig med "AKRIBORI" och ett svar för att så många använder honom kan vara att målet inte är att fölis ska bli en elithäst utan en trevlig allroud häst men som ändå har förmåga att prestera hyffsat, ha bra kroppskonstitution och framför allt ett gott temperament.

Jag valde honom för att han passar utmärkt till mitt sto som är efter Eloge. Hon är en mer ädel häst inte så grov och med Akes nedärvning på "god typ" så tror jag att det kommer att bli kanon.

Sen älskar jag hans temprament, han är full av "kräm" (mkt power), auktoritär och rättvis/ärlig.

Ett plus är ju att han såldes till Holland och det innebär ju att de föl som föds 2008 efter Acke är hans sista om man nu inte väljer frusen sperma och det är kul!

M

Kan tänka mig att en del av Impuls (han hade 21 st) gick till Hermes istället eller till Rambo. Vet ett sto som iallafall gjorde det. De sistnämnda fick 52 resp 53 ston.

Din avkomma lär bli än mer "unik", eftersom han förmodligen inte kommer betäcka där heller....
mvh

Håller med om Don Primero.
Det var väl först när han hade varit leasad av Schockemöhle han fick fart på betäckningssiffrorna. :confused:
Han är ju oerhört eftertraktad i Europa.

mvh

Jag har ett sto som är dräktig med "AKRIBORI" och ett svar för att så många använder honom kan vara att målet inte är att fölis ska bli en elithäst utan en trevlig allroud häst men som ändå har förmåga att prestera hyffsat, ha bra kroppskonstitution och framför allt ett gott temperament.

Vilket man förstås inte kan få från en hingst som Don Primero! ;)

Anledningen till att han såldes var alltför dåliga prestationer i avelsboxen. Knappast något jag skulle ha hurrat för. :crazy:

Håller med. Jag kan inte riktigt fatta resonemanget att man inte vill ta en hingst som får många ston om anledningen är att den är riktigt bra. Man ska väl inte välja bort de som är bäst:confused:
Gillar inte heller Akribori, Flyinge är nog bra på att göra reklam därför många ston till honom.

Kan säga att nog stämmer in väldigt bra på de nygodkända hingstarna som inte hade så bra fertilitet, att de gick till någon av de andra hingastarna på stationen. Personligen valde jag själv Fetcher N, men bytte sedan till Hip Hop. Tycker heller egentligen inte om när det blir sånahär "poppishingstar" som får rysligt mycket ston, medans vissa andra får inte en enda... men man får väll finna sig i att det kommer trilla ut en jäklans massa halvsyskon till min nästa år :crazy:
Hade tankarna på Niklas , men tyvärr valde jag ej honom detta år, möjligen nästa om jag ska betäcka om :banana:

Liknande trådar

C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 287
Senast: Mabuse
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 797
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.