Smurfoff

Trådstartare
någon som har ett halvblod? kan ni berätta lite hur dom är att rida och i humöret? är dom dyra i drift? (mat m.m.) och att köpa dom?

är väldigt sugen på ett halvblod runt 170 :)

Sv: halvblod

Halvblod är underbara:)
Precis som alla raser är alla hästar olika.
Men det är oftast trevliga hästar som är roliga att rida.
Hur mycket dem kostar i underhåll är svårt att säga eftersom alla hästar är individer och har olika behov. Men räkna med, foder, strö, boxhyra om du inte har eget stall, veterinär (vaccinationer och ev skador och sjukdomar) hovslagare, tränare, ev ridhushyra, utrustning, försäkring osv.

dem kostar en del i inköp ja. Mycket beror på vad du vill göra.
Vill du ha en utbildad och kanske även tävlad häst så kan dem kosta från ca: 40-45 000 till typ 100-200 000kr beroende på stam, ålder, meriter osv. Vill du ha en fritids/promenadhäst och fritidsrida med så kan du nog hitta en bra häst för 30-35.000. Tänk på att alla hästar måste ha pass from 1 jan 2006. Men dem flesta hästar har det.

Har två halvblod, underbara o samarbetsvilliga. Kan varmt rekomendera dig men var noga med att kolla upp den häst som du ev. ska köpa . (ska man ju göra med alla) för de är hårt avlad.
Precis som någon sa "alla är hästar är individer" några är lätt att hålla hullet på o vissa är svårare, därav olika foderkostnad. Enligt kraft så räknar man ca 1,5kg hö per hundra kilo häst ungefär. En liten fingervisning sen kommer ju kraftfoder o.s.v. Lycka till

*knappl¨ån

Vad för hästar har du ridit innan då? De är väl som de flesta hästar. Ganska runda och fina. Du kan nog hitta ganska fina stamtavlor och välutbildade hästar att köpa.

jag rider just nu 4 halvblod. Och dom är helt underbara. En nackdel med dom flesta (säger inte att det är så med alla. Det är ju endå individer) är att när man börjar kräva av dom så kan dom sätta sig emot och protestera ganska bra. Det gör två stycken av dom fyra jag rider. den ena bockar när det är dags att jobba ordentligt i galopp, och den ena försöker stegra när den tröttnat på att gå i form. Men det är långt ifrån alla som håller på så.
jag tror att du kan hitta ett bra halvblod runt 35-40 tusen som du kommer stortrivas med. Tänk bara på att provrida flera gånger så att du blir riktigt nöjd!

Lycka till!

:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 375
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar