Halvblod om både rids och körs

S

Solisdotter

Undrar om det det ena påverkar det andra. Är det ok att rida dressyr på en häst om körs och tvärtom. Kan det ena skada det andra eller är det rentav bra komplement till varandra?

Sv: Halvblod om både rids och körs

Använder mig av körningen som ett komplement till övriga träningen på mitt halvblodssto. Hon är sju år, tävlad och placerad LA dressyr, utbildas MSV. Att jag kör henne emellanåt, är absolut inte till någon nackdel, snarare tvärtom.
Hon tycker det är kul, och blir glad av det, hon får en sorts träning utan att jag jämt sitter på henne, och det är fruktansvärt kul att köra!!!

Hej!

Jag tror det ena påverkar det andra - men till vilket grad beror ju på lite hur man gör.

Det kan tex bli negativt om du har vanan att ta en genväg i skogen när du rider (en smal stig).
Om du kör förstår oftast inte hästen varför den inte får gå in på den där stigen nu!
Det hände med en häst jag hade men då blev man ju bara mer vaksam på hästen och drev fram den lite extra på utsatta ställen. Men om hästen inte lyssnar kan det ju gå illa!

Genom körning får hästen mer/annan träning av bakben o rygg vilket är positivt! :D Fast inte om den går med sänkt rygg och högt huvud men i regel brukar en körhäst sällan börja gå så utan större anledning!

Det är nyttigt för hästen med omväxling, så som att både ridas och köras!
Att gå på promenad (träna lydnad), tömköra (bygga upp muskler) och longera (träna rötskomandon) nån gång är ju lika nyttigt! :)

Mvh Lisa

Självklart kan man rida en körhäst och virse versa. Min tränare hon både dressyrtränar och hopptränar sina kör hästar. Häromdagen hade hon hoppat 1.20 med körhästen han klarade det galant, inga andra hästar hade klarat det. Han hade gjort kanonfina ryggningar, för när han har en vagn bakom sig måste han göra hel raka ryggningar...

Tack för alla positiva svar. Nu är jag inte längre orolig för att ägaren till hästen jag rider ska ta upp körningen igen. Hästen är inkörd men bara riden sista året. Allt prat in att hästarna blir hårda i munnen är nog just bara prat. Jag rider markarbete och skogsturer växlande och körningen kommer att bli ett komplement till detta.

Solisdotter skrev:
Allt prat in att hästarna blir hårda i munnen är nog just bara prat.
Just precis! Hästen kan omöjligt bli hård i munnen av att ha en vagn bakom sig.

Självklart så är omväxlande arbete bra för hästen. Kör hästen behöver ridutbildas i dressyr för att gå de högre klasserna. Anser att en körhäst i svår klass behöver vara utblidad minst msv i riden dressyr för att fungera bra i ex 8ans program. Detta prat om stela sidor och hårda munnar kommer vi nog att få dras med länge. Det hänger med från förr då man satte hästarna framför förtunga vagnar och inte arbetade dem i dressyr. Idag ser man mer och mer att kuskar väljer och köra på tränsbett i både dressyr och maraton. det har blivit mycket mera finess på körningen idag än för 10 år sedan och den fortsätter att utvecklas...
/M

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 283
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar