Halvblod - förädlare med gott temperament sökes

Sv: Halvblod - förädlare med gott temperament sökes

Enligt hemsidan finns Florecio på FAI.

Sedan ska det delbetalas vid bokning och sedan är det full betalning vid 45d.
Nog är det en chansning, men det är all avel.

Tips; han fungerar bäst på ston med lite längd i bålen. De avkommor jag stött på har varit trevliga att ha med att göra.

Enligt hemsidan finns Florecio på FAI

Jag gissar att menar TAI och du har ju helt rätt! Det är jag som inte läst ordentligt...:o
Upp på listan med honom också.

Ojojo, nu har jag verkligen en hel hög med härliga hingstar att kolla upp.

Tack snälla alla ni som svarat :bow:

Och kommer någon på mer förslag så tar jag tacksam emot det :)

Synd att Akribori inte finns kvar, annars hade han nog varit toppen. Eller Qalle för den delen. Två hingstar som inte ger superstars som regel, men väl fina hobbyhästar med trevlig typ.

Lambourgini tycker jag känns som en trevlig hobbyhingst, kanske Aerline H-men han kanske lämnar väl mastig modell. Eftersom målet är trevlig hobbyhäst hade jag inte tagit en hingst som ger för mycket gång eller hopp. Hellre en hingst som lämnar nra typ och lagom gångarter och förmåga. Är betydligt lättare att rida:).

köp unghäst istället, mycket billigare, du vet vad du får och även fast du använder världens bästa typförbättrare finns fortfarande risken att avkomman ser precis ut som sin mamma.

Vad kul att du funderar på De Noir, min avkomma blir 3 i år

Bild från släppet till ettårsbetet
Betesslp-1.jpg

Jag tycker att han har ett fantastiskt temprament, fick 9:a på typen på fölvisningen. Modern (Master-Herkules) är också rätt lätt i typen precis som avkomman så där vet jag inte om det blir någon hjälp för dig.

Jag upplever att han är ganska "senväxt" och valpig, jag tror inte att han kommer att excellera på 3-årstestet, det blir nog senare han kommer att vara som bäst. Han är just över 1.60 men säkert 5 cm högre bak, jag tippar på att han kommer att bli just över 1.65 (mamman 1.64).
Han är mer långlinjerad än sin mor.

Han har riktigt bra bakben, rör sig lätt och mjukt, jag hade önskat ännu mer lyft i frambenen i traven men har sett att det finns ordentligt av den varan när han sätter sig. Skritt och galopp är hans bästa gångarter precis som mamman.
Jag tror att han kommer att vara väldigt ridbar (har bara suttit på honom 2 ggr än), är uppmärksam och mån om att vara till lags och verkar väldigt vältempererad, pigg och framåt men inte på något sätt hispig eller stressad.

Lycka till med din avkomma!

denna kuse har De Noir som morfar stammen (Blue Horse Zack-De Noir-Master-Napoleon) han är 1år på denna bild och lite raggig men ädlare än sin mamma.
26235_411231210090_572305090_5466291_3998638_n.jpg

Svårt dock att veta vad som har slagit igenom och gjort han såpass ädel. Mamman är absolut inte grov men grövre än sin son men det kan ändras.

här är han som föl:
68219_1675779209210_1079355928_31808000_6578263_n.jpg

Sperman som vår bekant fick var superbra med gott om sprittliga spermier :D

Synd att Akribori inte finns kvar, annars hade han nog varit toppen. Eller Qalle för den delen. Två hingstar som inte ger superstars som regel, men väl fina hobbyhästar med trevlig typ.

Lambourgini tycker jag känns som en trevlig hobbyhingst, kanske Aerline H-men han kanske lämnar väl mastig modell. Eftersom målet är trevlig hobbyhäst hade jag inte tagit en hingst som ger för mycket gång eller hopp. Hellre en hingst som lämnar nra typ och lagom gångarter och förmåga. Är betydligt lättare att rida:).

Lambourgini är fin, men jag har har inte uppfattat honom som förädlare. Där får jag kanske tänka om....
Du har ju rätt i att det inte ska bli någon elittävlingshäst, men aveln är ju lite lotteri så jag vågar satsa på lite mer gång än min häst har nu och hoppas på det bästa :)

köp unghäst istället, mycket billigare, du vet vad du får och även fast du använder världens bästa typförbättrare finns fortfarande risken att avkomman ser precis ut som sin mamma.

Du har på sätt och vis rätt. Rent ekonomiskt absolut rätt. Men jag ser det som en del av min hobby att ta det här fölet. Enormt spännande att botanisera bland hingstarna, kul med dräktigheten och spännande att få vara med första tiden.
Och ser avkomman exakt ut som sin mamma så är jag helt ok med det. Hon är inte så illa faktiskt ;)

Vad kul att du funderar på De Noir, min avkomma blir 3 i år

Bild från släppet till ettårsbetet

Jag tycker att han har ett fantastiskt temprament, fick 9:a på typen på fölvisningen. Modern (Master-Herkules) är också rätt lätt i typen precis som avkomman så där vet jag inte om det blir någon hjälp för dig.

Jag upplever att han är ganska "senväxt" och valpig, jag tror inte att han kommer att excellera på 3-årstestet, det blir nog senare han kommer att vara som bäst. Han är just över 1.60 men säkert 5 cm högre bak, jag tippar på att han kommer att bli just över 1.65 (mamman 1.64).
Han är mer långlinjerad än sin mor.

Han har riktigt bra bakben, rör sig lätt och mjukt, jag hade önskat ännu mer lyft i frambenen i traven men har sett att det finns ordentligt av den varan när han sätter sig. Skritt och galopp är hans bästa gångarter precis som mamman.
Jag tror att han kommer att vara väldigt ridbar (har bara suttit på honom 2 ggr än), är uppmärksam och mån om att vara till lags och verkar väldigt vältempererad, pigg och framåt men inte på något sätt hispig eller stressad.

Lycka till med din avkomma!

Verkligen jättesnygg! Kul att höra om honom :)
Varmt lycka till med din fina häst!

De Noir är fortfarande mitt förstahandsval bla för at jag hört om hur trevliga de flesta av hans avkommor är. Dessutom är det en kalassnygg hingst!

Kul att se De Noir som Morfar också! Fin fölis verkligen :)

Sperman som vår bekant fick var superbra med gott om sprittliga spermier :D

Han har ju 72% dräktighet enligt språngrulla.se och så det är ju ett antal ston som har blivit dräktiga :)
Men jag är feg med mitt förstagångssto och väljer en hingst med högre procent bara för att ha så bra chanser som möjligt :)

Glömde säga att spermierna (De Noir) var av mkt god kvalité, mamman var maidensto och det tog på första försöket!

:)En riktig snygging det där! En sådan vill jag också ha! Vad bra att det blev bättre med antalet dräktiga för honom (De Noir)!

Jag var i samma situation som TS med äldre förstagångssto som dessutom har en del hopp i generna. Chirlon som blev ungens pappa är dubbeltalang och har gett flera duktiga avkommor som även visat sig hållbara och hade då nästan 90% dräktighet. Därför hamnade bland annat valet på honom. Avkomman däremot kommer kanske att passa med De Noirs gener:d

Här är några bilder på henne och mamman samt lekfarbrorn:

http://www.pixbox.se/usr_show_id184244_page0_order1.html

Det var Sars inlägg jag svarade (samt TS naturligtvis) ;)

:)En riktig snygging det där! En sådan vill jag också ha! Vad bra att det blev bättre med antalet dräktiga för honom (De Noir)!

Jag var i samma situation som TS med äldre förstagångssto som dessutom har en del hopp i generna. Chirlon som blev ungens pappa är dubbeltalang och har gett flera duktiga avkommor som även visat sig hållbara och hade då nästan 90% dräktighet. Därför hamnade bland annat valet på honom. Avkomman däremot kommer kanske att passa med De Noirs gener:d

Här är några bilder på henne och mamman samt lekfarbrorn:

http://www.pixbox.se/usr_show_id184244_page0_order1.html

Så fin hon är din häst! Härlig uppsyn också :love:
Så roligt det måste vara att få en sånt sto om du vill avla vidare i framtiden också :)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat