Halvblod - förädlare med gott temperament sökes

Sv: Halvblod - förädlare med gott temperament sökes

Tack!:bow: Jag är alldeles pirrig nu för jag travade på honom för första gången idag!:bump: Och han var helt lugn och tillfreds med situationen och rörde sig så fantastiskt mjukt, kändes som att sitta på smör! Åh, så kul, håller på att längta ihjäl mig till första galoppen!!!:banana:

Har en kompis med en 1-årig hingst e. Zuidenwind - Cortez, hur mysig som helst! En riktig social liten charmknutte ;)

Om man nu är inne på temperament, vad tror ni om Saigon? Hans avkommor är ju i regel supercoola i huvudet! :bump:

Zuidenwind-Cortez! Intressant! Av det jag sett från Z så är det väldigt elektriska föl, snabba å rörliga så jag räknade bort honom till mitt UE Cortez sto, tänkte det blir nog för mycket elekrticitet där, men då kankse jag kan ta tillbaka honom i kankse-högen :)

Jag har sett några mindre lyckade exemplar från Saigon så för mig hade han inte varit intressant.

Har en kompis med en 1-årig hingst e. Zuidenwind - Cortez, hur mysig som helst! En riktig social liten charmknutte ;)

Om man nu är inne på temperament, vad tror ni om Saigon? Hans avkommor är ju i regel supercoola i huvudet! :bump:

De Saigon avkommor jag har träffat har alla varit vackra och haft ett stabilt temperament. Rörelserna har också varit av god kvalite.

Vad kul att du funderar på De Noir, min avkomma blir 3 i år

Bild från släppet till ettårsbetet
Betesslp-1.jpg

Jag tycker att han har ett fantastiskt temprament, fick 9:a på typen på fölvisningen. Modern (Master-Herkules) är också rätt lätt i typen precis som avkomman så där vet jag inte om det blir någon hjälp för dig.

Jag upplever att han är ganska "senväxt" och valpig, jag tror inte att han kommer att excellera på 3-årstestet, det blir nog senare han kommer att vara som bäst. Han är just över 1.60 men säkert 5 cm högre bak, jag tippar på att han kommer att bli just över 1.65 (mamman 1.64).
Han är mer långlinjerad än sin mor.

Han har riktigt bra bakben, rör sig lätt och mjukt, jag hade önskat ännu mer lyft i frambenen i traven men har sett att det finns ordentligt av den varan när han sätter sig. Skritt och galopp är hans bästa gångarter precis som mamman.
Jag tror att han kommer att vara väldigt ridbar (har bara suttit på honom 2 ggr än), är uppmärksam och mån om att vara till lags och verkar väldigt vältempererad, pigg och framåt men inte på något sätt hispig eller stressad.

Lycka till med din avkomma!

Jösses vilken snygging!!:bow:

Det måste vara en underbar känsla att få rida sin egna uppfödning! :laugh:
Och känna att det känns så där RÄTT!

Men du har ju rena lyxen som får RIDA på din, min har ju inte ens kommit ut än, jag är helt sprickfärdig av nyfikenhet på vad som finns därinne i min pålles stora mage! :love:

Tack!:bow: Jag är alldeles pirrig nu för jag travade på honom för första gången idag!:bump: Och han var helt lugn och tillfreds med situationen och rörde sig så fantastiskt mjukt, kändes som att sitta på smör! Åh, så kul, håller på att längta ihjäl mig till första galoppen!!!:banana:

Sicken supervacker pålle :love: Jag förstår att du längtar :D

Sicken supervacker pålle :love: Jag förstår att du längtar :D

Jösses vilken snygging!!:bow:

Tack för de snälla orden! När han var så där riktigt tvåårsful att bara en mor kunde älska honom (som min kompis så diplomatiskt uttryckte sig!:D) så var det en tröst att veta att han faktiskt var en rätt snygg åring i alla fall.;)

Det måste vara en underbar känsla att få rida sin egna uppfödning! :laugh:
Och känna att det känns så där RÄTT!

Men du har ju rena lyxen som får RIDA på din, min har ju inte ens kommit ut än, jag är helt sprickfärdig av nyfikenhet på vad som finns därinne i min pålles stora mage! :love:

Lugn bara, du kommer att få ut en superhäst!

Nu ska jag inte kidnappa ts tråd mer, ville bara visa en avkomma och att jag inte tror att hon behöver oroa sig över temprament på De Noiravkommorna, det är nog det jag är mest nöjd över.

Trakehnarnas temperament kan jag också skriva under på! Märren här hemma är ren trakehner, hon är helt fantastisk att rida! En riktig "tänka-häst" som man knappt hinner ge några hjälper innan hon gör vad man vill! Känslig och otroligt alert och ambitiös.
Har hennes två avkommor här hemma, en e. Cortus (-08) som är helt fantastisk i skallen, även han otroligt ambitiös och lättlärd, väldigt vaken och alltid lika rolig att jobba med! Riden i alla gångarter efter bara fyra(!) gånger i sadeln!
Hingsten född 2010 är e. Highcruiser och alltså ca 87% trakehner, har hittills varit precis lika som de andra två, väldigt lättlärd och mjuk men känslig! Väldigt bra i skallen!
Förra året gjorde jag ett försök att å ut en hel trakehner till, med Insterburg, men hon tog sig tyvärr inte på två försök. Bytte då hingst till Saigon. Men hade jag vetat om utgången tidigare hade jag gjort ett helsyskon till Highcruiserungen.

Kan med värme rekommendera Highcruiser till TS! Min nämnda -10a är modernare än mamman i typen och har fått bättre galopp. Har över lag mycket goda gångarter och har som sagt ett väldigt härligt temperament! Highcruiser har även mycket hög dräktighet.

Senast ändrad:

Det är sant, Hohenstein är väl överlag en som ger ädla å högställda föl i några generationer, så kankse någon med Hohenstein som far är ingen dålig ide.

Highcruiser, ingen dålig häst! Du har ingen bild på fölet :angel:

Jo, massor! :D Tyvärr ingen ny som ger honom riktig rättvisa, det är så mycket snö överallt! Men jag kan slänga in ett par stycken...

Ute första gången, en dag gammal!
30907195.jpg

Nästan tre månader.
31382698.jpg

Nästan fyra månader, har alltid varit svårt att få en bra travbild på honom!
31525055.jpg

Fyra månader.
31583545.jpg

Åtta månader.
31999104.jpg

31999108.jpg

Måste se till att få lite bättre bilder på honom...

Så fiiin! Hihi, lite överväxt? Typsikt trakhare som växer lite när de tycker ;) Man kan se hur fin modell han kommer få, fin placering av hals å låååånga ben :) En tjej har en efter Highlander i stallet, hon har en jättefin typ, är väl 3 år nu, lååånga ben å nätt i typen, de ser ut att vara av samma typ. Roligt att se!!! Åååå sen fux :love:

Trakehnarnas temperament kan jag också skriva under på! Märren här hemma är ren trakehner, hon är helt fantastisk att rida! En riktig "tänka-häst" som man knappt hinner ge några hjälper innan hon gör vad man vill! Känslig och otroligt alert och ambitiös.
Har hennes två avkommor här hemma, en e. Cortus (-08) som är helt fantastisk i skallen, även han otroligt ambitiös och lättlärd, väldigt vaken och alltid lika rolig att jobba med! Riden i alla gångarter efter bara fyra(!) gånger i sadeln!
Hingsten född 2010 är e. Highcruiser och alltså ca 87% trakehner, har hittills varit precis lika som de andra två, väldigt lättlärd och mjuk men känslig! Väldigt bra i skallen!
Förra året gjorde jag ett försök att å ut en hel trakehner till, med Insterburg, men hon tog sig tyvärr inte på två försök. Bytte då hingst till Saigon. Men hade jag vetat om utgången tidigare hade jag gjort ett helsyskon till Highcruiserungen.

Kan med värme rekommendera Highcruiser till TS! Min nämnda -10a är modernare än mamman i typen och har fått bättre galopp. Har över lag mycket goda gångarter och har som sagt ett väldigt härligt temperament! Highcruiser har även mycket hög dräktighet.

Måste erkänna att Highcruiser finns där på min lista redan!
Jag tycker det är en väldigt trevlig typ :)
Det enda jag funderar lite på vad gäller honom så är det halsansättningen. Nu tycker jag att han på bilderna jag kan hitta på nätet ser ut att ha en bra halsansättning, men när jag läste på hans betyg på exteriören på bruksprovet så skriver de att han har något bred halsaansättning. Just halsen på min häst behöver förbättras. Han har också en 6a på skritten, men där kunde man ju hoppas på mitt stos skritt som är bra.

100% dräktighet på så många ston är en fantastisk siffra!

Ser jättefin ut din fölis :d

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka