Halvblod - förädlare med gott temperament sökes

Sv: Halvblod - förädlare med gott temperament sökes

Vad tror du om Bellagio ?

Jag tycker att han är helt otroligt fin ! Såg honom på championaten och är definitivt en ädel herre.

Jätteflott! Men jag vill nog gärna ha någon som varit med lite längre så jag kan se några avkommor och höra lite om temperamenten på dem :)

Jag har själv en Twilight på 2 år nu här hemma som jag är väldigt nöjd med.
Lätt, högställd och väldigt långbent, med lång välansat hals, och detta efter ett relativt grovt kortbent sto, med ett lite het huvud som verkar ha blivit mycket stabilare på avkomman.
Han var ju även en av de som fick sina första blup-siffror i år som såg riktigt bra ut:laugh:

/Camilla

Twilight har jag ju glömt! Tack! Har sett några finfina avkommor efter honom och som verkade väldigt trevliga. Absolut en kandidat!
Ja, vilka fina blup-siffror han hade :d

Det är synd att vi inte har några trakehnerhingstar kvar i Sverige sen Szkopul dog, men jag hoppas på att någon äldre meriterad blir godkänd i år!

Har en gammal tant med trakehnermorfar som har ett fjolårsföl e Szkopul och alltså är 62,5% trakehner. Hon är vacker och intelligent men inte dum.

Visst är de :) Har själv en efter Schwadroneur å måste säga att jag håller med dig! Otroligt smart, nyfiken å arbetsvillig. Blir aldrig tråkigt med trakhener!

Har ett sto e: Blue Hors Hertug o säjer detsamma. Så underbara :love:

Zuidenwind eller Maserati kanske? Florencio?

Jag har själv en Twilight på 2 år nu här hemma som jag är väldigt nöjd med.
Lätt, högställd och väldigt långbent, med lång välansat hals, och detta efter ett relativt grovt kortbent sto, med ett lite het huvud som verkar ha blivit mycket stabilare på avkomman.
Han var ju även en av de som fick sina första blup-siffror i år som såg riktigt bra ut:laugh:

/Camilla
Twilight är en sådan som jag sorterat bort för att jag inte vet något annat om stammen än vem pappan är (vilken är en favorit). Men hans första blup ser ju riktigt fint ut. Ska bli spännande att se vad det blir av hans avkommor. Har dock inte sett en enda själv..

En hingst som jag tycker verkar förädla och lämnat bra är Kennedy. De avkommor jag har sett (på bild) ser riktigt fina ut. Men det finns många hingstar som verkar lämnar bra typ.

Han är ju inte så jättemycket nyare än till exempel Zuidenwind, godkänd ett år efter bara.

Har du tur så kanske det kommer någon ny fin hingst som blir godkänd iår

Jag har också funderat på De Noir och har sett en superfin avkomma, ett svart sto som fick diplom vid treårstestet:d....så honom tror jag på (har dock för mig att dräktigheten var lite si och så för något år sedan). Han blev väl utnämnd till elithingst redan som 8-åring om jag inte minns fel...
Valet hamnade emellertid hos en annan hingst för egen del och nu har vi en -09:a efter Chirlon och jag måste säga att hon blivit både nätt och modern i typen. Mamman är precis som din av gammal svensk stam men ändå nätt och av fulblodstyp trots de gamla generna. Vad vi var ute efter var just bättre trav och högre resning som du beskriver är önskvärt och det har verkligen slagit väl ut efter vad man kan se så här långt. Hon är mycket lik sin pappa till utseendet och en riktig Kajsa kavat som ska undersöka allt men mycket egen vilja (samt ett gott hjärta).:angel:

Lycka till med valet!

PS/ Twilight ger snygga avkommor, jag har sett flera (bor bara några km från hingsthållaren). Hingsten har blivit snyggare och "lugnare" med åren också!/DS

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle kolla på Insterburg! Förädlar samt har ett underbart temperament!! SKa själv betäcka med honom i år, en kompis till mig fick ett föl e honom 09 och det fölet är ädelt och långbent och är hur trevlig som helst i psyket. Trots rätt grinig mamma och inte särskilt smäcker.

Zuidenwind och Maserati är ju verkligen läckra, men jag ska nog ha en hingst som varit med lite längre så man vet lite hurdana avkommor. Det blir min hästs första avkomma, så jag vet ju inte vad hon ger, så då känns det lite bättre vad fadern kan bidra med.

Så jag fegar ur lite vad gäller dessa hingstarna :)

Zuidenwind eller Maserati kanske? Florencio?

Egentligen var mitt förra inlägg ett svar på detta.
Glömde att kommentera att Florencio går bort för mig eftersom han bara står på fryst och jag vet inte hur lätt mitt sto blir dräktigt. Men jag är nyfiken på om du vet något om vad han lämnar temperamentsmässigt?
Lite OT såg jag att han hade bokningsavgift istället för språngavgift. Betyder det att man bara betala bokningsavgiften 1 gång dvs om man måste betäcka om så kostar det inte mer? :idea:

Twilight är en sådan som jag sorterat bort för att jag inte vet något annat om stammen än vem pappan är (vilken är en favorit). Men hans första blup ser ju riktigt fint ut. Ska bli spännande att se vad det blir av hans avkommor. Har dock inte sett en enda själv..

En hingst som jag tycker verkar förädla och lämnat bra är Kennedy. De avkommor jag har sett (på bild) ser riktigt fina ut. Men det finns många hingstar som verkar lämnar bra typ.

Kennedy är väldigt intressant! Måste höra runt lite om temperament på avkommorna :)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat