Halvblod - förädlare med gott temperament sökes

jennyjenny

Trådstartare
Mitt sto ska betäckas till våren och jag har fastnat för De Noir som verkar förädla och som verkar bidra med fint temperament.

Men jag måste ha en reserv ifall det inte skulle ta sig med De Noir eller kanske jag rent av skulle hitta en ännu bättre hingst än De Noir :d med hjälp av er.

Någon som har bra förslag på förädlare?

Sv: Halvblod - förädlare med gott temperament sökes

Underlättar om man får veta stammen och typen på stoet + vad du vill att avkomman ska bli.

Jag utelämnar stammen(Gammal halvblodsstam) för tillfället om det går bra eftersom jag är ute efter lite generella råd om vilka hingstar som anses som förädlare.

Men fölet ska bli dressyrhäst. Jag planerar att behålla den.

Stoet är lågställd och har grovt ansatt hals. Bra ben och överlinje. I gångarterna behöver är det traven som mest behöver förbättras med lite mer aktiva bakben.
Stoet är tuff i temperamentet, men inte elak. Jag vill gärna ha en lite mer medgörlig avkomma men gärna lika modig :)

Jag tar gärna emot lite förslag och letar gärna vidare mer själv, men behöver för bli pekad i lite rätt riktning :idea:

Kolla på JJ Rayban eller Zuidenwind,dom båda borde förbättra typen och ge mer högställda avkommor. Jag har själv en Zuidenwind son som jag är väldigt nöjd med:).

Jag har inte sett några e: De Noir men har bara goda erfarenheter av De Niroblod.

Jätteintressant! :)
Men det är ganska unga hingstar så jag undrar lite om du vet något om vad deras blod kan bidra med vad gäller temperament?

Jag har två JJ RayBan avkommor som bägge har fått utseende efter pappa och humör efter mamma. Ja så mycket man nu kan säga om som ungar som är födda 2010 förstås.

Hohenstaufen II förädlar.
Har själv fått två efter honom -09 och -10, båda eleganta och lätta i typen, bra trav och fint temperament. Modern efter Bernstein - Neapel, något gammal modell men med mkt trav.

Överlag trakhener kankse? Finns ju en hel del fina nu :-) Trakehener är ju förädlare som ras. Hohenstaufen, Instenburg, Connery. Har bara hört fina grejer om deras temp. Sen finns ju drömhingsten stundtals att få tag på: Kostolany! Han är ju "lite mer" testad, Totilas farfar.

En del anser att trakehner har ett besvärligt temperament, själv anser jag att det är intelligenta hästar och uppskattar temperamentet mycket!

Något jag funderat en del över är om jag behöver en förädlare eller typförbättrare till mitt sto av äldre modell, jag kom fram till att jag inte önskar en ädlare avkomma men mer högställd. Mitt sto är hyfsat ädel och egentligen väl ihopkommen men lite kortbent..
Som förädlare och typförbättrare fick jag bla rekommenderat Herzendieb och hans avkommor ser kanonfina ut. Tror det hade kunnat bli spännande till mitt sto.
Jag valde själv Zuidenwind 2009 eftersom han kändes som ett enklare alternativ till ett nyinköpt sto jag inte kände. Oprövad hingst med otroligt spännande stamtavla, och bla. temperament och en rörelsemekanik och typ som tilltalar mig. Avkomman blev, precis som stoets andra avkommor av fin modell, alla visade har fått minst 8:a på typen, även denna(får räkna in även fölvisning här). Avkomman är coolare än morsan som är lite stressad, även om morsan faktiskt blir mer och mer harmonisk hela tiden. Reaktionssnabb och elastisk precis som mor. En riktig social kelgris.
I år valde jag en hingst som ser helt fantastisk ut under ryttare, kanske inte lika snygg uppställd. Flera liknande starka sidor, bla. elasticiteten och reaktionssnabbheten. Kan tänka mig att det kan bli typförbättring om avkomman ärver iallafall lite av farsans långa ben.
Det jag vill ha sagt med mitt inlägg är att jag inbillar mig att det är bakvänt att börja sortera fram de hingstar som kan tänkas förädla, jag hade funderat över vilka egenskaper som stoet har som avkomman extra gärna får ha och vilka egenskaper som inte ska förstärkas. Kanske finns det någon linjeavel eller golden cross som kunde vara spännande..

Jag röstar för zuidenwind!:D

Har själv ett sto av gammal svensk stam, hon är dräktig med ZW och förväntas föla i april om allt går vägen. Vad jag sett av avkommorna som föddes 2010, så tycker jag dom överlag såg väldigt trevliga ut!

Har du någon bild att visa på ditt sto?

Visst är de :) Har själv en efter Schwadroneur å måste säga att jag håller med dig! Otroligt smart, nyfiken å arbetsvillig. Blir aldrig tråkigt med trakhener!

Jag har två JJ RayBan avkommor som bägge har fått utseende efter pappa och humör efter mamma. Ja så mycket man nu kan säga om som ungar som är födda 2010 förstås.

Alltid intressant att veta så här långt :)

Hohenstaufen II förädlar.
Har själv fått två efter honom -09 och -10, båda eleganta och lätta i typen, bra trav och fint temperament. Modern efter Bernstein - Neapel, något gammal modell men med mkt trav.

Väldigt elegant hingst! Honom hade jag inte tänkt på alls!

Och vilken vacker fölunge ue Bernstein du har fått. I like :love:

Överlag trakhener kankse? Finns ju en hel del fina nu :-) Trakehener är ju förädlare som ras. Hohenstaufen, Instenburg, Connery. Har bara hört fina grejer om deras temp. Sen finns ju drömhingsten stundtals att få tag på: Kostolany! Han är ju "lite mer" testad, Totilas farfar.

Ja, trakenarna hade jag faktiskt inte tänkt på egentligen. Det öppnar ju upp för en massa hingstar - spännande!!
Kostolany hade faktiskt kanske varit ett alternativ om det gick, men jag vågar mig nog inte på fryst sperma nu på mitt förstagångssto. Snacka om prestationshingst :D

En del anser att trakehner har ett besvärligt temperament, själv anser jag att det är intelligenta hästar och uppskattar temperamentet mycket!

Jag har ju också hört en del om trakehnarnas temperament, men ju mer jag läser här på buke och generellt på nätet om det så undrar jag om inte det dåliga ryktet är ganska oförtjänt...
Kul att du är med och dementerar ryktet :)

Vad tror du om Bellagio ?

Jag tycker att han är helt otroligt fin ! Såg honom på championaten och är definitivt en ädel herre.

Något jag funderat en del över är om jag behöver en förädlare eller typförbättrare till mitt sto av äldre modell, jag kom fram till att jag inte önskar en ädlare avkomma men mer högställd. Mitt sto är hyfsat ädel och egentligen väl ihopkommen men lite kortbent..
Som förädlare och typförbättrare fick jag bla rekommenderat Herzendieb och hans avkommor ser kanonfina ut. Tror det hade kunnat bli spännande till mitt sto.
Jag valde själv Zuidenwind 2009 eftersom han kändes som ett enklare alternativ till ett nyinköpt sto jag inte kände. Oprövad hingst med otroligt spännande stamtavla, och bla. temperament och en rörelsemekanik och typ som tilltalar mig. Avkomman blev, precis som stoets andra avkommor av fin modell, alla visade har fått minst 8:a på typen, även denna(får räkna in även fölvisning här). Avkomman är coolare än morsan som är lite stressad, även om morsan faktiskt blir mer och mer harmonisk hela tiden. Reaktionssnabb och elastisk precis som mor. En riktig social kelgris.
I år valde jag en hingst som ser helt fantastisk ut under ryttare, kanske inte lika snygg uppställd. Flera liknande starka sidor, bla. elasticiteten och reaktionssnabbheten. Kan tänka mig att det kan bli typförbättring om avkomman ärver iallafall lite av farsans långa ben.
Det jag vill ha sagt med mitt inlägg är att jag inbillar mig att det är bakvänt att börja sortera fram de hingstar som kan tänkas förädla, jag hade funderat över vilka egenskaper som stoet har som avkomman extra gärna får ha och vilka egenskaper som inte ska förstärkas. Kanske finns det någon linjeavel eller golden cross som kunde vara spännande..

Du har verkligen en poäng med din fundering här!
Jag fick tänka till ett extra varv på hur jag tänker med förädlingen.
Men jag kan nog tycka att min häst är lite för biffig generellt sett för mig. Jag är kort och lite spenslig och har alltid trivts med de ädla hästraserna. Men jag uppskattar även det kraftfulla som jag upplever att de äldre halvblodstyperna står för. Drömmen är att få både och :D Hoppas på att det kan lyckas i den planerade avkomman.

Herzendieb tar jag med i beräkningen! Zuidenwind är intressant att han kommer på tal igen :)

Jag har själv en Twilight på 2 år nu här hemma som jag är väldigt nöjd med.
Lätt, högställd och väldigt långbent, med lång välansat hals, och detta efter ett relativt grovt kortbent sto, med ett lite het huvud som verkar ha blivit mycket stabilare på avkomman.
Han var ju även en av de som fick sina första blup-siffror i år som såg riktigt bra ut:laugh:

/Camilla

Jag röstar för zuidenwind!:D

Har själv ett sto av gammal svensk stam, hon är dräktig med ZW och förväntas föla i april om allt går vägen. Vad jag sett av avkommorna som föddes 2010, så tycker jag dom överlag såg väldigt trevliga ut!

Har du någon bild att visa på ditt sto?

Tredje rösten för Zuidenwind! Ja, jag måste ju säga att det är en härlig hingst av att döma av bilderna jag sett :)

Jag har ganska lite foton av min häst där man ser hur hon ser ut egentligen. Men en massa bilder på hennes huvud. Himla oanvändbart i detta sammanhanget tyvärr :o

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat