Något jag funderat en del över är om jag behöver en förädlare eller typförbättrare till mitt sto av äldre modell, jag kom fram till att jag inte önskar en ädlare avkomma men mer högställd. Mitt sto är hyfsat ädel och egentligen väl ihopkommen men lite kortbent..
Som förädlare och typförbättrare fick jag bla rekommenderat Herzendieb och hans avkommor ser kanonfina ut. Tror det hade kunnat bli spännande till mitt sto.
Jag valde själv Zuidenwind 2009 eftersom han kändes som ett enklare alternativ till ett nyinköpt sto jag inte kände. Oprövad hingst med otroligt spännande stamtavla, och bla. temperament och en rörelsemekanik och typ som tilltalar mig. Avkomman blev, precis som stoets andra avkommor av fin modell, alla visade har fått minst 8:a på typen, även denna(får räkna in även fölvisning här). Avkomman är coolare än morsan som är lite stressad, även om morsan faktiskt blir mer och mer harmonisk hela tiden. Reaktionssnabb och elastisk precis som mor. En riktig social kelgris.
I år valde jag en hingst som ser helt fantastisk ut under ryttare, kanske inte lika snygg uppställd. Flera liknande starka sidor, bla. elasticiteten och reaktionssnabbheten. Kan tänka mig att det kan bli typförbättring om avkomman ärver iallafall lite av farsans långa ben.
Det jag vill ha sagt med mitt inlägg är att jag inbillar mig att det är bakvänt att börja sortera fram de hingstar som kan tänkas förädla, jag hade funderat över vilka egenskaper som stoet har som avkomman extra gärna får ha och vilka egenskaper som inte ska förstärkas. Kanske finns det någon linjeavel eller golden cross som kunde vara spännande..