Halvblod + Connemara

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare My Tonic
  • Startdatum Startdatum
M

My Tonic

Hej!

Jag har alltid varit sugen på en Connemara ponny, men då jag sköt i höjden och blev lång, försvann den drömmen snabbt.
Nu som vuxen och lång, och med en grov halvblodsdam i stallet på ca.158cm, undrar jag, om jag kan förverkliga drömmen om en 'större' connemara ponny genom att betäcka henne med en connemara hingst?

Eller är det dumt?

Förslag?

God Jul! :bump:

Sv: Halvblod + Connemara

Vårt ena sto är connemara x halvblod, i hennes fall en mkt lyckad korsning. Har du inget emot att få en överhöjdare så kör på :laugh: Se bara till att hitta en hingst som matchar ditt sto.

Du kanske kolla efter övervuxna connemaror? Jag har en vän som har en renrasig connemare som ligga uppåt 160 cm över manken, så varför sluta drömma om connemara då. :)
Sen undrar jag vilken storlek du vill ha på din häst? Med ett sto på 158 cm som du lägger en mindre hingst på borde det inte bli så högt (beroende vad som är bakom).

Hej!
Jag har ett sto född -93 som är en väldigt lyckad tjuvbetäckning.
Ett 8-månaders halvblodshingstföl kryper under staketet till ett 2-årigt connemarasto!
Har ägt henne från hon var 2½ års ålder.
Som synes inte planerat, men en riktigt bra avkomma som vi använt till i stort sett allt vi kunnat komma på, och frisk har hon varit också!

Mitt tips är ju då: Go for it! :bump::D

Tack för alla svar!

Vet ni om där finns någon Connemara hingst som står på semin 2010?

Det finns inte många på fryst heller. Jag antar att du vill att den ska lämna något sånär stort också.
Brolötens Grafit RC 70 har en kompis till mig fryst kvar.
Carnaby Patrick Hooligan RC 79 finns på fryst.
Backuddens Rebell RC 104 finns på TAI och AI.
Janus RC 71 finns på fryst.

Det är väl de skimmelfärgade hingstar som finns på semin som jag kommer på nu. Sen finns det ju utomlands förstås, Irland, Frankrike och Danmark t.ex.

Jag har en, han är i formatet jätteponny (159 cm), ser med andra ord inte ut som sin halvblodspappa alls(därtill var hans föräldrar födda på 60- resp 70-talet, så det är gammalt blod).

Jag har träffat på ett par andra som har varit betydligt mer halvblodslika än min.

´Jag skulle gärna ha en hbl/connemara igen när det blir dags.

Kan jag klämma in mig här?

Hur skulle en kombination av ett fullblod och connemara bli tro? Någon som vet?

Finns en i stallet, riktigt trevlig och bra fälttävlanshäst.
Har även läst i böcker att den korsningen just blir en bra fälttävlanshäst som nu var fallet. Självklart kan de ju gå åt andra hållet också.

Finns en i stallet, riktigt trevlig och bra fälttävlanshäst.
Har även läst i böcker att den korsningen just blir en bra fälttävlanshäst som nu var fallet. Självklart kan de ju gå åt andra hållet också.

Oh, låter spännande!
Du kan inte ordna bild på den hästen?? :d
Och hur hög är den?
Vem är fullblod, mamman eller pappan?
Färg? Temperament?
:laugh:

Oh, låter spännande!
Du kan inte ordna bild på den hästen?? :d Kan alltid prova :D
Och hur hög är den? 158 tror jag
Vem är fullblod, mamman eller pappan? Mamman
Färg? Temperament? Brunskimmel eller stickelhårig eller nått. Väldigt nyfiken häst, väldigt positiv men ändå en del nerver. Rätt pigg och har vart väldigt lättlärd. Ser ut som en connemara ungefär men otroligt smidig!
:laugh:

Senast ändrad:

En väldigt lyckad korsning connemara - fullblod är Mustang. Tävlade på yppersta elitnivå i ponnyfälttävlan med Hannes Melin i sadeln och tävlades därefter på yppersta elitnivå i dressyr med lillasyster Tove. Sen blev det ju diskussion om hans mankhöjd och jag tror att den numera tävlas som ridhäst. Mycket fin ponny/häst iaf.
(Och på lite håll släkt med bullen i ugnen på en av mina connemaror :D Fostrets farmor har samma mamma som Mustang.)

Intressant diskussion.

Hur stor är chansen/risken att man får en storhäst när man korsar engelskt fullblod och connemara tror ni?

Om jag skulle betäcka mitt connemarasto med ett fullblod skulle jag ju helst vilja att fölet antingen höll sig inom ponnymåttet eller blev en rejäl bit större - annars inbillar jag mig att priset vid en ev. försäljning sjunker drastiskt. Vad är de generella "oddsen" om man korsar ett fullblod med en D-ponny - vilken höjd brukar avkomman landa på?

Det beror ju på vad föräldrarna har lämnat innan.

Och jag tror inte priset på små stora hästar är så lågt längre.

Men vill du ha "igen" pengarna är nog en övervuxen renrasig connemara mer värd innan den har gjort något.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 705
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 777
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 420
Senast: moonstruck
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag funderar på att skaffa mig en hund, vilket jag drömt om att göra sedan jag var liten. Vi har en hund i familjen, en...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka