Halvblod, bästa dressyrhingstarna?

Skuggfaxe12

Trådstartare
Inom halvblod, vilka tycker ni är de bästa dressyrhingstarna?
Vilken dressyrhingst skulle ni helst betäcka med?
Om ni skulle köpt en framtida dressyr tävlingshäst vilken far skulle ni helst velat att den skulle ha?

:)

Sv: Halvblod, bästa dressyrhingstarna?

Mycket svår fråga. Det finns många bra tillgängliga här idag...

Vem jag skulle betäcka med beror på stoet.

Sen är mödernet lika intressant som hingsten om jag skulle köpa dressyrhäst.

Men - den fölungen som Ame köpte (Hohenstein - Davignon - Matcho) har väl bland den bästa stammen man kan hitta idag.

De Niros avkommor är framgångsrika.

Dacaprios också... Med andra ord - D-hingstarna...

Weltmeyer och hans söner såklart...

Och R-hingstarna. Rotspon, Rubinrot osv osv.

Som sagt var - det kryllar av dresyrhingstar idag. Den ena bättre än den andre. Det gäller att få en bra kompination!

/C

Om jag skulle köpa en framtida dressyrtävlingshäst, hade inte brytt mig ett dugg om härstamningen utan helt tittat på individen. Om den var lämplig för vad jag skulle ha den till spelar det inte någon roll vem som är pappa till den.
Köper jag där emot en framtida avelshäst tittar jag på individen och härstamningen för i det här fallet gör härstamningen det lättare och få fram en bra avkomma.

Håller med Cyllene ang. bra hingstar. Sen ska ju hingsten uppfylla mina kriterier för vad jag vill ha. Nu när jag letade efter ett dressyrföl så tycker jag att man var tvungen att kolla på stamtavlan eftersom det är svårt med föl, de växer ju inte alltid i takt med övriga kroppen så gången påverkas, har man däremot beprövade hingstar i stamtavlan är sannolikheten större att det blir något bra. Nu rörde sig min fölis taktmäsigt men hade kanske inte de största rörelserna idag.
Skulle jag köpa en unghäst så skulle jag kolla på stamtavlan, ridbarhet hos föräldrarna m.m. Skulle jag betäcka skulle jag ta någon av de hingstar som Cyllene namngett.
En hingst som är prövad så man kan se om den har säker förärvning är Don Primero, som har lämnat mycket framgångsrika avkommor i Tyskland t.ex. Cherie (Karin R) och här i Sverige har unghästarna gått högt på fölmönstring och treårstest, och han själv har bra ridbarhet.

Bernstein har ju lämnat mycket bra ifrån sig både vad gäller exteriören och gången. Är själv inne på att betäcka med honom nästa år. Problemet är bara att mitt sto fölar så sent....början av juli. Stoet har eg svårklass stam i hoppning, men är själv enbart tävlad i dressyr. Hon har dock löshoppat 150 cm! Placerade sig i LA (dressyr) nästan varje start. Utbildad MSV, men skadades under träning som 7åring och pensionerades tidigt. Hon är stor, 172 cm, och välbyggd, men rör sig lätt och luftigt som en älva. Hon är nog hästarnas motsvarighet till Muhammad Ali!

Briar hmmm... Han är ju väldigt populär utomlands som fadershingst. Kan ev tänka mig honom till mitt xx-sto som själv är byggd i uppförsbacke och rör sig väldigt trevligt.

Liknande trådar

Avel Jag undrar vilka dressyrhingstar (halvblod) det finns som man vet lämnar behagligt temprament. Och gärna lite kvalite för hoppning...
Svar
7
· Visningar
2 474
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 132
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar