Halvblod/arab?

Habina

Trådstartare
Då jag lite smått börjar bli sugen på en ny stjärna, undrar jag vad ni erfarna distansryttare säger om korsningen halvblod/arab?

För mig känns den trevlig, för då kan man vara lite mer allround än med en ren arab och samtidigt känns det inte som man knäcker ryggen på hästen om man är lite överviktig. :angel:

Skall man, som vissa säger, välja en dressyrhingst i sådana fall? Eller hur bör man göra för att välja ut "rätt" halvblodshingst? Andra säger ju att man skall välja en halvblodshingst med mycket engelskt fullblod i.

Vad har ni för tankar när man medvetet vill korsa in något annat i araben?

Sv: Halvblod/arab?

Jag har en korsning här hemma som är den perfekta alround hästen, hon har visat sig vara bra på distans med, tyvär fick jag inte händerna på henne förrens hon var 18. men det hör inte hit.

Hon är en "gotlands uppfödning" men hon har både halvblod och arab i sig, men antagligen lite russ med. Hon är nu 24 och still going strong.

Men vad man ska välja för hingstar osv, sådant kan jag inte mycket om i halvblodsaveln.
Men hon är i alla fall:

Grace
u:Raja
e: Gimmic

ue: Tryfex ox
ee: Immer

Gimmic är ju en gammal ridponnyhingst, med 75 % halvblod, 25 % arab i sig. Jag skulle nog satsa på en rejäl ridponnyhingst istället för en halvblodshingst, för att få "rätt" papper.

Halvblod kan jag inte så bra, men ridponnyer kan jag hyfsat. :angel:

Ingen som har någon åsikt eller ingen som vill kännas vid "erfaren"? :crazy:

Hade även Gimmic arab i sig? Visste bara att han blev för liten för att verka på Flyinge.

Nej, det är jag som är snurrig. :angel:

I min bas finns Gimmic med följande härstamning:

e. Immer 359 (Immer Voran 141 x Eroica 4682) u. Comis 7229 (Cosmos xx x Mascot 3718). Så Gimmic är till papperet rent halvblod, 157 cm hög och skimmel.

Jag tar tacksamt emot längre stam på Raja. :bow:

Det jag trodde. Hm, mer stam på Raja har jag faktiskt nog tyvär aldrig sett. Men ska försöka kika lite, är nyfiken själv.

Men om du vill ha en korsning, varför korsar du inte med en ridponny då? Det hade jag tänkt göra med Grace om hon hade vart yngre, men då tagit en arabhingst. Jag tror att det faktiskt skulle ha kunnat blivit en bra korsning.

Immer var 25% arab så Gimmic var 12,5 %. Gimmic köptes in till Flyinge som föl med förhoppningen att bli godkänd hingst. Han ansågs dock för liten och såldes därifrån som treårig hingst.

Arab är en tillåten ras inom halvblodsaveln så en häst med en förälder som är arab och en som är halvblod räknas som renrasigt halvblod.

Immer var 25% arab så Gimmic var 12,5 %. Gimmic köptes in till Flyinge som föl med förhoppningen att bli godkänd hingst. Han ansågs dock för liten och såldes därifrån som treårig hingst.

Arab är en tillåten ras inom halvblodsaveln så en häst med en förälder som är arab och en som är halvblod räknas som renrasigt halvblod.

Jag trodde Immer var 12,5 % arab? :confused: Genom mormors far Mersuch I ox. Stämmer inte det? :crazy:

Jo, att arabsto + halvblodshingst blir halvblod med gröna papper vet jag om, det är en av fördelarna med att korsa tycker jag. :angel:

Men blir det inte grå papper om man har halvblodsmamma och arabpappa??? Om hingsten inte är godk för hbl avel förstås.

Jag har en med hbl som morfar. 75 arab 25 hbl. Raz Ama Naz till pappa och Copain (e Chapman) som morfar. Vi får se hur det går för oss i framtiden. Det känns åtminstonde lovande. Jag gillar helt klart iden med att korsa de båda raserna.

/Linnea

Det finns olika uppgifter om hennes rastillhörighet. En del säger att hon var renrasig arab, andra att hon var "av arabiskt blod". I vilket fall som helst var hon minst 87,5% arab eftersom pappa, morfar och mormorsfar var arab.

Jag bara avundas er kunskap, och suger åt mig så mycket info jag kan om denna stam av personliga själ.

Ni som kan om detta, vart kan jag söka på t.ex Raja stam?

Det finns olika uppgifter om hennes rastillhörighet. En del säger att hon var renrasig arab, andra att hon var "av arabiskt blod". I vilket fall som helst var hon minst 87,5% arab eftersom pappa, morfar och mormorsfar var arab.
Det stämmer, hon var "minst" 87,5% Arab!

Jag har rättat hennes stam på allbreed, har stamboken The Arabian Horse Families of Poland 1790-1987 av Britta Fahlgren. Mersuch I hade fel moder på allbreed!

Sen tycker jag det verkar konstigt med Hanna o mödernet! O´Bajan OA är arab o har reg. avkommor, men ingen 6 O'Bajan.. och Szofia finns det ingen arab som heter!? Står dessa namn i stamboken för Immer??

Kul forskning!:)
Bia

Hej psykskaft !
Har själv en korsning mellan halvblod / arab ue Gimmic.
Vore roligt att höra mer . Min Pommac är still goingstrong 23 år .
Tränar hoppning varje vecka samt lättare tävling.
Han har varit mycket duktig fälttävlanshäst i sina bästa dar.
Maria63

Tar upp en gamal tråd men tänkte bara flika in med lite uppgifter om din häst, Här på Gotland kallas de för Klintebysare eller Klintebyskorsningar!
Det kommer sig av att de föds upp på en gård som heter Klintebys.
Där går de i flock på stora ytor och lever nästan som vilda. De är korsningh mellan Russ, Arab och Halvblod
Gimmic var en av hingstarna som gick med flocken.
Tyvärr så tror jag inte att du kan få en mer precis stam på stoet än den du har. Men du kan ju försöka kontakta Jan Johanesson/ Klintebys gård. Han är ägare av flocken!
Hästarna är kända för att de är trevliga ridponnyer, som är tåliga och är pigga långt upp i åldrarna.
Och förr så kostade de inte så många tusenlappar i inköp, hur det är nu vet jag inte.

Då jag lite smått börjar bli sugen på en ny stjärna, undrar jag vad ni erfarna distansryttare säger om korsningen halvblod/arab?

För mig känns den trevlig, för då kan man vara lite mer allround än med en ren arab och samtidigt känns det inte som man knäcker ryggen på hästen om man är lite överviktig. :angel:

Skall man, som vissa säger, välja en dressyrhingst i sådana fall? Eller hur bör man göra för att välja ut "rätt" halvblodshingst? Andra säger ju att man skall välja en halvblodshingst med mycket engelskt fullblod i.

Vad har ni för tankar när man medvetet vill korsa in något annat i araben?

Jag skulle inte ta fram en häst själv utan köpa en två treåring (eller ännu bättre en sexåring som är grundriden). Speciellt om du vill ha en stor häst så vet man ju aldrig vilket storlek det blir eller om exteriören blir bra.

Skulle jag ta fram en häst själv så skulle jag nog göra tvärtom. Låna ett bra halvblodssto som gjort lite själv och som är hel och frisk framförallt. Behöver inte ha presterat med vinst i hopp och dressyr, utan vara hållbar och med framåtanda. Sedan skulle jag ta stoet till Elcatero.

Eller så skulle jag övertala en uppfödare av araber som har ett trevligt och stort arabsto (gärna fd galoppör) att ta det till en stor lusitano eller andalusier hingst. :) Den korsningen tror jag är en mer hållbar och rolig häst.

Lite korsningar arab och travare finns också om du letar och kan vara oerhört trevliga och stora och fina.

Men det var klart, du hade väl arabstoet och då har jag inga bra råd till dig om vilken halvblodshingst du skall välja.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
67 150
Senast: Hemlig21
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 538
Senast: Stina12
·
Gnägg Hejsan Låt oss "freaka ut" lite och leka med tanken som rubriken säger :) Min man hängde på ett amerikanskt chat-forum för crossåkare...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 015
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar