Hålväggar i hovarna...?

Sv: Hålväggar i hovarna...?

Saken med strålen och verkningen är följande; när han har gått mera på sin stråle har han inte gått att rida. Han har varit för ömfotad. När strålen avlastas (antingen genom högre trakter eller skoning) så kliver han nöjt på igen. Jag förstår problemet med att strålen behöver stimuleras men det är svårt när han inte ens vill gå ut på grusvägen och bort till hagen då. Det finns liksom inget att skära bort på strålen för den är inte förväxt utan snarare tillbakabildad.... Men kort tå och lägre trakter har han varit garanterat oridbar. Men absolut! Jag är med på resonemanget! Så har alltid våra ridhästar verkats och skotts (kortare tå och rullar över lätt, bättre hovvinkel)

Jag har samma åsikt som “raggsock”. Det gör ont att belasta en stråle med röta och därför går hästen på tårna för att undvika smärta. När hästen går på tårna fungerar inte hovmekanismen och om inte strålen belastas får den ingen näring och kommer att atrofieras.

Vanligtvis så skär man ren strålen och sen behandlar man med något bakterie- och svampdödande medel så att hästen kan börja att belasta strålen igen. Finns det ingenting att skära bort så får du hoppa över det momentet. Boots med pads är ett bra hjälpmedel. Man kan prova olika pads för att få lagom tryck på strålen, dvs. ett tryck som hästen accepterar.

Om du vill ha din häst frisk så får du acceptera att det kanske inte går att rida honom under en tid.

Det är klart att målet är att hovarna ska bli bra igen och jag ska följa era råd.
Är verkligen jättetacksam för att ni tar er tid att svara och följa tråden.:bow:

Boots med pads låter som ett bra förslag. Men eftersom jag inte har varit med om detta förut så kommer det massa frågor för att det ska bli rätt.... Alltså för att skydda strålen? Är det boots som på något vis går under hoven då? Kanske samma som jag menade när jag skrev galoscher? Säljs det i ridsportaffärer eller någon annanstans?

Som du skriver Raggsock så är det en ond cirkel. Jag har funderat på att ställa honom inne mera under hösten för att undvika att han står i hösthagar med hovarna. Ute halva dagen eller så, men samtidigt så förstår jag ju att det inte heller är en bra lösning. Han behöver gå på sina hovar samtidigt som han behöver skydda dem och hålla dem torra...

Ingen med åsikter om hovtjära?

En annan fråga är om mineralbrist/brist på något spårämne kan ha bidragit till fickorna och kanske även problemen med strålen?

Jag tror att hovarna blir bra om den verkas mkt bättre o oftare.

Den får inte bli så hög i trakten att strålen blir inaktiverad o då "sjuk".

Man hittar visst alltid det man söker när man slutar leta.

Min häst har också fått fickor vid lamellranden, eller lamellrandsseparation som de kallade det. Blev lite orolig när jag läste om laminitis, för han är tyvärr i riskgruppen (håller på och bantas).

Det har bara varit som grunda fåror, men nu har det blivit en lite djupare på ena sidan där det hade kommit in lite smågrus.

Har tvättat med jodopax och diskborste. Det har blivit lite bättre på bakhovarna, men nu hade det kommit lite på framhovarna med, där har det inte varit nåt innan.
Han har nyligen fått ett par barfotaboots, eftersom han ömmat på grus, och det förstår jag ju nu att det måste bero på detta. De har han bara på framhovarna, men det har funkat bra.

Hovslagaren har inte nämnt något om detta utan det var en annan som kom för att titta på hans hovar när han ömmade som nämnde lamellrandseparationen och att jag skulle tvätta.

Våra hästar går fortfarande ute dygnet runt, och det börjar ju bli lite blött nu.
Borde jag ställa in honom någon timma om dagen eller går det att få honom bra igen fast han går ute (hade helt klart föredragit om det var ett alternativ, men det viktigaste är ju att han blir bra)

Finns det något mer jag kan göra?

Har haft hålväggar på min shettis och har nu efter mycket funderande kommit fram till att hennes oskodda hovar inte kan gå på gruset vi har i hagen. Det är kross grus 0-8 hårt platt och torrt underlag men ganska vassa små små korn skvaver sin in i lamellrandn och blir inkörs port för bärandsrötan. Det kommer att bli natur grus ovan på vår grusade hagedel. Det är mjuka kanter på natur gruset och skall för hopnings vis inte skava sig in i bäranden.

Vi noga med att ta in henne tidigt om det regnar eller är blött i hagen. Gör rent hovarna noga och sen badas hovarna i kopparsulfat blandat med vatten. Använd plast hanskar! Det är uttorkande och har fungerat bra här på hovarna. Varannan var tredje dag om det är torrt ute och var dag om det är regningt och blött. Så får hon stå inne mer när det är blötväder ute. Har spån eller halm som strö och här har det fungerat bra.

Vi fick operera bort hålväggarna på shettisen förra hösten. Då hon hade ont av det och det var djupa fickor. Men efter mycket pyssel och boxvistelse har det mycket bättre och hovväggen har växt ner utan hålväggar. Änn så länge.

Kan du köra hästarna/ponnyerna till hovslagaren? Du skrev att dom tycker att det ofta är för långt att köra för din hästar/ponnyer. Så kan det var ett alternativ att komma till hovslagaren i stället.

Elina8 skrev: "Han har nyligen fått ett par barfotaboots, eftersom han ömmat på grus, och det förstår jag ju nu att det måste bero på detta. De har han bara på framhovarna, men det har funkat bra."

Vad för barfotaboots är det? Kan du kanske skicka mig något meddelande i min inbox om var du köpt dem, om du inte vill skriva ut fabrikatet eller affärens namn här?

Min häst fick en hålvägg förra hösten. Dessvärre märkte vi ingenting fören det gått väldigt långt. Ingångshålet var i tån, knappt stort som en knapplån. Hästen var dessutom skodd med tåkappor så det var en ganska stor bedrift. Som synes fick allt horn verkas bort och resultatet blev så här:
S5000253.jpg

I våras hade hon ytterligare en hålvägg som dock aldrig hann bli alls så stor, vi gjorde ett försök att plasta men det höll inte. Jag har tvättat de angripna partierna med virkonlösning, sedan låtit det torka och på med tjära. Jag har tvättat med en tandborste för att verkligen få bort att skit.

Liknande trådar

Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 496
Senast: Speedway
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 567
Senast: skuggi
·
Hästvård Långt inlägg... En delvis fortsättning på Understuckna trakter-tråden. I tisdags började pålla sparkas "på riktigt" när jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 551
Senast: Constance
·
S
Hästvård Skämt åsido med rubriken.. men har någon varit med om något liknande?! Igår då jag var ute och gick med ponnyn klirrade det till och det...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
18 578
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar