Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

Sv: Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

Det är nog bakvända skor hon har på alla hovar.

Och hur efterbliven är du själv? I Finland lärdes det tidigare ut enbart finska och svenska i grundskolan, det finns gott om finnar som inte kan det minsta engelska och många förstår knappt svenska heller. Jag har träffat finnar i 20-års åldern som kan varken svenska eller engelska utan man måste ha tolk, så ditt inlägg var otroligt korkat, snudd på efterblivet! :crazy:

Nej svenska förstår jag att de inte kan men nu (tyvärr) antog jag att ett land som finland faktiskt lär ut engelska i sina skolor, eller att de har gjort det tidigare. Självklart är ingen efterbliven om språket aldrig lärts ut, vilket jag trodde då jag inte någonsin i mitt liv varit intresserad av finsk historia, tyvärr.

Känner en finsk kille född -76 , han kom hit som 20 åring och kunde då ingen engelska, förstod svenska lite men annars bara finsk språkig.
Idag talar han flytande svenska med lite brytning men engelska kan han fortfarande inte. Så nej, engelska ingick inte i läroboken förr.

Man behöver inte vara intresserad av finsk historia för att ha så pass allmänbildning att man inte antar att alla är efterblivna om de inte kan engelska. Jag ska erkänna att jag var mycket förvånad då jag träffade en 23-årig finska som läst på högskola och ändå inte kunde ett ord engelska, för jag antog att högskolestudier även innebar en viss kunskap i det engelska språket, jag har däremot aldrig trott att hon var efterbliven pga avsaknaden av språket. :crazy:

Knapplån

Jag tycker att det är oroväckande att vem som helst kan kalla sig för hovslagare. En legitimation vore önskvärt men fram tills dess så är det väl så att man som hästägare måste ta reda på om den som kallar sig hovslagare har utbildning och att be om referenser. Det måste väl också handla om att det är brist på hovslagare annars skulle väl inte dom som gör ett dåligt hantverk finnas kvar. Varför utbildar man inte fler hovslagare så att de som inte har adekvat utbildning försvinner?

Jag tycker också att man skall kunna lita på att en yrkesman/kvinna kan sitt yrke.

Vad det gäller utbildning inom hovslageri så är det så att Finland tillsammans med Schweiz, Storbritanien, Holland, Österrike samt Danmark har en utbildning
som är godkänd av EFFA och därmed leder fram till titeln CERTIFIED EUROFERRIER.

Att sedan inte alla dessa länder inklusive Sverige inte har lagar som kräver att en hovslagare har någon som helst utbildning gör ju att vem som helst kan utöva yrket oavsett om man är certifierad eller inte.

Hovslagarföreningarna i medlemsländerna kräver med andra ord mer än respektive lands lagar.

skall ännu en gång fråga var du bor :) iom att vi faktist e flera "finnar" här inne, så är ju chansen stor att nån råkar bo nära, och då kan hjälpa till

Bor du i Jakobstad? Isåfall bor vi inte så många 100 km från varandra, jag bor ca 25 km söder om Vasa.

Skicka gärna PM om du vet av några svenskspråkiga hovslagare hitåt? Men förstås, jag tror nog jag får det upprett nu när hovslagaren jag hade förra sommaren kommer hem.

Om du tittar längst upp till höger så ser du till vem ett inlägg är riktat till. Jag ville höra vad en viss person menade med vad han/hon skrev.

Om du tittar längst upp till höger så ser du till vem ett inlägg är riktat till. Jag ville höra vad en viss person menade med vad han/hon skrev.

Jag ber 1000 ggr om ursäkt! :o
Men om man enbart vill ha svar från en viss person så måste ju PM funktionen vara ett bättre alternativ eller? :idea:

Tyvärr är det så ja, att de hovslagare som enbart kan finska tvivlar jag starkt på att de kan någon engelska. Som någon annan sa så finns det många äldre människor här som inte kan engelska så bra, beroende på om de har velat lära sig det eller inte. Dessutom är jag ingen stjärna själv på engelska fastän jag har läst engelska i skolan, det fastnar inte då det inte är ett språk som intresserar mig..

Bor inte du i Finland eller har jag missat ngt???

I så fall borde väl språk 1 vara finska.

Det finns en tråd som heter fysiologisk verkning/skoning som ger förklaringen i "stora drag".

Använd sökfunktionen för den tråden har inte med detta ämne att göra.

Eh jo? Men vi diskuterade om att prata engelska med hovslagare istället då jag ej kan finska, eftersom där jag bor är många uppvuxna i icke-finsktalande hem.

Eh jo? Men vi diskuterade om att prata engelska med hovslagare istället då jag ej kan finska, eftersom där jag bor är många uppvuxna i icke-finsktalande hem.

Är du född i Finland men kan inte finska? Vilket språk använder ni i skolan? Trodde att det var finska :o

Eller är det som i Canada antingen engelska eller franska

Haha ;)
Jag är född i Österbotten, alltså här på västra kusten, bara vatten mellan Sverige och där jag bor typ. En stor del av Österbotten är svenskspråkigt, alltså vi talar svenska i skolorna. Visst, vi har läst finska sedan trean i lågstadiet men det är ett ganska svårt språk som mååånga har svårt med, om de inte har haft turen att vara uppvuxen i ett tvåspråkigt hem förstås. Men det är jag inte, både min mamma och min pappa är urusla på finska.. :p Så finska här läser vi ungefär lika mycket som engelska i skolan, bara att finska är mycket svårare än engelska.

Men det här var lite OT nu då, får väl hålla oss till ämnet.

Jag tror att din hovis nu har tänkt rätt, men blivit hindrad :angel:- utifrån sin utbildning hur fånghovar ska skötas. Han har slaviskt följt den gamla devisen att yttre hovväggen ej får röras.:crazy: men har raspat en del i ej längsgående med lamellerna- vågrätt.
Hade den raspats till utifrån den friska övre delen- rak linje- hade dett sett ganska bra ut- för att den ska kunna bli bra.

Som det ser ut nu är risken stor för ytterligare brytning, även om den har öppen tå. Svårt att se på bilderna.

Det är faktiskt många hovisar än idag som bara kapar tvärtå- längst ner.

Hovarna ser nu bättre ut än tidigare men ej bra....
Trakterna ser ut att ha sänkts ganska bra men han skulle ha raspat tillbaka den främre hovväggen ( gamla delen under fångranden ) i nivå med den nya övre delen. Om man tittar på hoven från sidan ska den alltså ha en normal vinkel efter denna åtgärd.

Hovarna ser nu bättre ut än tidigare men ej bra....
Trakterna ser ut att ha sänkts ganska bra men han skulle ha raspat tillbaka den främre hovväggen ( gamla delen under fångranden ) i nivå med den nya övre delen. Om man tittar på hoven från sidan ska den alltså ha en normal vinkel efter denna åtgärd.

Dags igen för ännu en knasig hovfråga - ursäkta - jag försöker att förstå detta.
Denna gången tror jag att jag förstår hur ni menar.
Men kan man verkligen skära/fila bort så mkt av hovväggen att hovkapseln får en rät linje hela vägen upp och ner? Måste man inte ta mer än bara det yttersta lagret (dvs det som är typ hornvävnad eller vad det nu heter)i så fall?
Fast lamellerna innanför är kanske inte mkt att spara på?

Om du inte får till en rät linje kommer troligen fortsatt brytning/ dragning av lamellerna att ske. Tänk på hur fånghovar såg ut förr eller det som inte får tillbakaraspad sjuk vägg
Idag måste man veta vad man ska titta efter för att SE om den har haft fång.

Det är ett villkor för att undvika snara "återfall" o att hovbenet ska få nytt fäste till lamellerna.

Om du inte får till en rät linje kommer troligen fortsatt brytning/ dragning av lamellerna att ske. Tänk på hur fånghovar såg ut förr eller det som inte får tillbakaraspad sjuk vägg
Idag måste man veta vad man ska titta efter för att SE om den har haft fång.

Det är ett villkor för att undvika snara "återfall" o att hovbenet ska få nytt fäste till lamellerna.

Till ts ursäkta lite trådkapning men tycker att det är viktigt att diskutera detta.
Jag förstår vad du menar men tycker ändå att det ser ut som om det skulle vara en hel del att ta bort på ngn av de mörkare hovarna.
Jag har inte en aning om hur fånghovar såg ut förr och tror inte att jag vill veta det heller. Men jag tänkte på detta senast nu på em. Min häst hade ändå ett ganska rejält fånganfall i julas. Hon hade i alla fall ganska så ont ganska länge :cry:. Men när man ser på hennes hovar så måste man nog studera dem mkt noga och nästan känna på dem för att upptäcka att hon har haft fång nyligen. Det enda som märks är en "kant" som inte syns annat än på mkt nära håll man måste nästan känna på hoven. Men jag är ganska säker på att det inte är ngn som har raspat dem så mkt (eller också har jag missat det pga all oro och alla knasiga frågor jag ställt till alla vi mött). :crazy: Hon har ändå både rotation och sänkning, Jag tror i alla fall att det har gått tillräckligt lång tid för att det skulle kunna synas.

Liknande trådar

S
Hästvård Fodervärden åt min ponny ringde just åt mig och berättade att ponnyn har trampat av sig skon, men inte nog med det, en jättebit hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 495
Senast: soffii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar