Förstörda hovar...

Sv: Förstörda hovar...

Jag började med maxdos av biotin samtidigt som jag smörjde med hovfett och efter ca tre månader började hovarna se riktig bra ut. Nu 6-7 månder senare är hovarna ritigt bra och jag skodde henne i slutet på april. Jag hoppas verkligen att jag kan hålla hovarna i den konditionen. Hon har även fått bvitamin mars-maj men jag visste inte att det var bra för hovarna utan mest fär pälsen.

Biotin är ju just B-vitamin, närmare bestämt vitamin B8.

tycker att du gör bäst i att prova ha hästen oskodd, jag har mina alltid utan skor och deras hovar är mer "levande" än någonsinn. blodcirkiulationen förbättras och även hornbildningen. se till att få hästen verkad mycket ofta i början, fukta marken om den är mycket torrt och låt den gå på olika underlag . B vitamin är alltid bra samt fet, fisklever olja eller anna typ av olja kan ges till foder, bara en liten skvätt varje fodergiva: Lycka till!!:)

Det som jag dock Är säker på är att för kraftigt bete och grovfoder
kan vara en orsak till fång, till den typen av grovfoder räknas ju bland annat luzern
som någon redan påpekat, och havre. (Vad jag dock inte förstår
är hur man kan förneka att proteinet är orsaken när båda dessa
fodersorter är väldigt proteinrika och avråds till fånghästar?

Det som kan ge fång i för kraftigt bete är vad jag förstår kolhydraterna och inte proteinet. Jag förstår därför inte riktigt kopplingen mellan lusern och fång. Jag har läst motsatsen dvs att lusern ska vara bra för fånghästar då det innehåller lättsmälta fibrer som är bra för tarmarna, kalcium som höjer pH i tarmen och då till sist protein som är bra för hovarna.

Havre är inte ngt grovfoder men det menar du nog inte heller.

Men denna diskussionen är kanske utanför tråden och ska kanske vara i den nålade fångtråden?

Det som kan ge fång i för kraftigt bete är vad jag förstår kolhydraterna och inte proteinet. Jag förstår därför inte riktigt kopplingen mellan lusern och fång. Jag har läst motsatsen dvs att lusern ska vara bra för fånghästar då det innehåller lättsmälta fibrer som är bra för tarmarna, kalcium som höjer pH i tarmen och då till sist protein som är bra för hovarna.

Havre är inte ngt grovfoder men det menar du nog inte heller.

Men denna diskussionen är kanske utanför tråden och ska kanske vara i den nålade fångtråden?

Nej, det gick för fort när jag skrev. Havre är såklart ett kraftfoder
och inget annat.
Ang. luzern så har hört att just luzern inte alls är bra för fånghästar,
men där finns det tydligen flera teorier.
Men ja, det här hör hemma i fångtråden som det länkades till
lite högre upp. Så nu återgår vi till TS ämne som heller inte var fång, utan dålig hovkvalité. :)

Hehe, tack för alla svar även om det blev mycket fångdiskussioner här! :D

Jag pratade med hovslagaren igår, och han funderade nog att hon skulle klara sig utan skor om hon inte blev så mycket riden i början, så jag tror jag kör på det! + att jag ska föra upp lite mineraler till fodervärden så hon får börja äta det redan nu tills jag tar hem henne, så kanske hon kan börja stärka sina hovar.

Jag förstår därför inte riktigt kopplingen mellan lusern och fång. Jag har läst motsatsen dvs att lusern ska vara bra för fånghästar då det innehåller lättsmälta fibrer som är bra för tarmarna, kalcium som höjer pH i tarmen och då till sist protein som är bra för hovarna.

Min praktiska erfarenhet är att vissa individer inte tål lusern.Det gäller också att va noga med dosering då nån dl hit eller dit för mkt lätt kan va det som får bägaren att rinna över...

När jag träffar på en kund med akut fånghäst brukar vi diskutera vad som ändrats i foderstaten nyligen ,eller om hästen bytt bete,miljö osv.
Flera ggr har jag varit med om att hästägaren först säger "nää vi har inte ändrat foderstaten nånting...för att sen utbrista :-jo förässten vi ökade på lusernet nån dl eller två!!!" bingo:angel:

För många hästar spec de äldre med sämre tänder är lusern bra,men vissa individer verkar överkänsliga ,och som sagt slarvar man med doseringen och råkar ge för mkt en dag så kan ju tex lusernpelletsen ge rätt mkt extra näring även om man "bara" råkar överdosera givan någon,några deciliter...är hästen känslig så kan det räcka för ett utlöst fånganfallanfall.
Min erfarenhet.
Sen varierar nog olika lusernprodukter sinsemellan också.

Tack för svaret! Hon ska nog raspas varenda år, brukar göra det nu i maj men ännu har det inte skett men jag har sagt åt fodervärden att få det fixat!
.
Låt inte vilken idiot som helst kolla i hästens mun!

Felaktigt utförd raspning kan förstöra hästens emalj och tänder i onödan och förkorta livet på hästen och dessutom utsätta hästen för onödigt lidande,det finns tyvärr en del okunniga som kör in raspen och drar några drag i hästens mun utan att veta vad de gör eller varför.:crazy:

Efter en undersökning skall hästägaren få veta hästens tandstatus,tex har den hakbildningar pga felaktigt bett,(t.ex ett överbett)?,har hästen nedslitna tänder och behöver foderanpassning dvs foder som är lättare att tugga,har den foderinpackningar som ger hästen problem? osv..
Hästägaren bör få råd om lämplig intervall på tandkontroll.
Hästar är individer även i munnen.;)

Min praktiska erfarenhet är att vissa individer inte tål lusern.Det gäller också att va noga med dosering då nån dl hit eller dit för mkt lätt kan va det som får bägaren att rinna över...

och som sagt slarvar man med doseringen och råkar ge för mkt en dag så kan ju tex lusernpelletsen ge rätt mkt extra näring även om man "bara" råkar överdosera givan någon,några deciliter...är hästen känslig så kan det räcka för ett utlöst fånganfallanfall.
Min erfarenhet.
Sen varierar nog olika lusernprodukter sinsemellan också.

Jag inser naturligtvis att du har mkt mer erfarenhet av detta än vad jag har. Det är mkt möjligt att det stämmer men jag är inte helt övertygad för egen del. Men det är min uppfattning och den behöver inte vara den rätta.

Jag kan tycka att det verkar lite tvärtemot vad jag har läst. Jag har gett lusern till mina hästar denna vinter och jag har inte mätt helt exakt hela tiden. En av dem har haft fång. Hon får fortfarande lusern, går på gräs del av dygnet. De har fått lusernpellets utan melass. Men det säger naturligtvis inte så mkt.

Jag vet att jag har läst om det här i trådar om fång och lusern som HelenaHandberg har skrivit i. Det kollade jag i dag. Dessutom har jag läst om det på andra ställen men det har jag inte letat efter nu.

Detta är kanske ett meningslöst inlägg. Den som läser det får ta det för vad det är.

Hon borde klara sig i hagen utan skor tycker jag. Sen finns det "gympadojjor" som du kan köpa och sätta på när du ska rida. Finns lite olika märken och modeller men easy boot är de jag tycker verkar bäst, de är inte så dyra om man jämför med vanliga skor eftersom dessa skor håller längre. Kanske vore något att prova? :)

Min kompis köpte dessa skor till sin häst, som oxå hade dålig hovkvalitet och var barfota efter fång. Totalt värdelösa enligt min mening. Klumpiga, de satt inte ordentligt på hovarna och gav skavsår. Denna hästs hovar totalförstördes av att gå barfota i gräshage. De slets ner och hästen blev så sulöm att sulan gick sönder. Slutade med att hästen fick gå plastad en hel sommar och sedan specialskos efter ca. 5 månader. Skaffa en duktig hovslagare och rådfråga honom/henne om din hästs hovar. Det finns många tillskott du kan ge för att stärka hovarna, men om du har en fånghäst så måste du vara försiktigare.

Min kompis köpte dessa skor till sin häst, som oxå hade dålig hovkvalitet och var barfota efter fång. Totalt värdelösa enligt min mening. Klumpiga, de satt inte ordentligt på hovarna och gav skavsår. Denna hästs hovar totalförstördes av att gå barfota i gräshage. De slets ner och hästen blev så sulöm att sulan gick sönder. Slutade med att hästen fick gå plastad en hel sommar och sedan specialskos efter ca. 5 månader. Skaffa en duktig hovslagare och rådfråga honom/henne om din hästs hovar. Det finns många tillskott du kan ge för att stärka hovarna, men om du har en fånghäst så måste du vara försiktigare.
Bra att du delar med dig av den erfarenheten från din kompis ,man blir rätt irriterad över vissas käcka råd att använda boots,de har många nackdelar som försäljarna glömmer delge eller inte vill kännas vid...:crazy:
Barfota är ju inte alltid passande för alla hästindivider heller tyvärr..

Jo, tack för ditt svar! Jag tänkte kolla med hovslagaren vad han trodde om de där bootsen nu på onsdag då han ska hit och sko min foderhäst. Jag vet en annan bra hovslagare här nära som jag har att sko ibland, och hon rekommenderar inte bootsen då hon också säger att de skaver..

Som sagt tror jag att jag ska prova låta henne vara oskodd nu till en början, så får jag hålla koll varje dag på hur hennes hovar utvecklas. Om hon verkar få ont eller de faller sönder får jag lov att sätta på henne skor igen och försöka med något annat.

Eftersom ingen svarade på den frågan så försöker jag igen.. Jag tänkte börja ge henne ett mineral och vitaminfoder nu, och jag undrar om det kan bli för mycket av något ämne om jag därtill skulle ge biotin? Eller finns det något annat jag kan ge istället för att förbättra hovkvaliteten? Mineralfodret kommer jag att ge året om. Mineralfodret är Black Horse Kivennäinen, näringsämnena finns här:
http://www.biofarm.fi/black_horse_kivennainen.pdf

Alltså det finns ju lite biotin i det redan.. men finns det något annat jag kan ge utöver det?

Bra att du delar med dig av den erfarenheten från din kompis ,man blir rätt irriterad över vissas käcka råd att använda boots,de har många nackdelar som försäljarna glömmer delge eller inte vill kännas vid...:crazy:
Barfota är ju inte alltid passande för alla hästindivider heller tyvärr..

Har själv provat boabootsen till min häst. Dom satt bra, och skavde inte någon gång. Däremot tyckte jag att hästen fick liksom ett knepigt sätt att röra sig, men häste själv verkade inte på något sätt störd utan verkade trivas i sina"gympadojor". Var väldigt lätt att få lösgjord, mjukare och stabilare i sättet hon rörde sig.

Och hon klarade inte gå barfota någon lägre tid ens i hagen så fort det blev för hårt ute så ömmade hon. Men hon klarade det i alla fall så pass länge att hoven växte ut så pass att dom hade något att spika i när dom satte dit dom nya.

/Camilla

Eftersom ingen svarade på den frågan så försöker jag igen.. Jag tänkte börja ge henne ett mineral och vitaminfoder nu, och jag undrar om det kan bli för mycket av något ämne om jag därtill skulle ge biotin? Eller finns det något annat jag kan ge istället för att förbättra hovkvaliteten? Mineralfodret kommer jag att ge året om. Mineralfodret är Black Horse Kivennäinen, näringsämnena finns här:
http://www.biofarm.fi/black_horse_kivennainen.pdf

Alltså det finns ju lite biotin i det redan.. men finns det något annat jag kan ge utöver det?

Enda sättet att säkert veta är ju att göra en uträkning över exakt vad
hon får i sig genom eventuellt kraftfoder och hö. Och därifrån
komplettera med det som fattas. Jag tror jag skulle ta hjälp av en
veterinär för att kolla upp om hon har brist på något. Sen skulle
jag också göra en höanalys för att se vad höet innehåller.
Utifrån det skulle jag tillsammans med någon kunnig pyssla ihop en
foderstat där hon får de tillskottsämnen hon behöver.
Det är väldigt svårt att säga vad hon kan få överskott av, när man
inte vet vad hon får i sig, och om hon har brist av något annat.

Jag kan rekommendera alger annars - är helt suveränt istället för
en massa olika vitaminer och mineraler. Man blötlägger dem och ger
dem i samband med fodring, innehåller vad jag kan minnas också
en hel radda av vitaminer, b-vitamin inkluderat. Jag har kört på
kraftfoder och alger riktigt länge nu till mina hästar, med gott
resultat. www.alg-borje.se , om man nu får hänvisa till ett företag .... Kolla där,
bättre mineral/vitamintillskott kan man enligt mig inte hitta.

Enda sättet att säkert veta är ju att göra en uträkning över exakt vad
hon får i sig genom eventuellt kraftfoder och hö. Och därifrån
komplettera med det som fattas. Jag tror jag skulle ta hjälp av en
veterinär för att kolla upp om hon har brist på något. Sen skulle
jag också göra en höanalys för att se vad höet innehåller.
Utifrån det skulle jag tillsammans med någon kunnig pyssla ihop en
foderstat där hon får de tillskottsämnen hon behöver.
Det är väldigt svårt att säga vad hon kan få överskott av, när man
inte vet vad hon får i sig, och om hon har brist av något annat.

Jag kan rekommendera alger annars - är helt suveränt istället för
en massa olika vitaminer och mineraler. Man blötlägger dem och ger
dem i samband med fodring, innehåller vad jag kan minnas också
en hel radda av vitaminer, b-vitamin inkluderat. Jag har kört på
kraftfoder och alger riktigt länge nu till mina hästar, med gott
resultat. www.alg-borje.se , om man nu får hänvisa till ett företag .... Kolla där,
bättre mineral/vitamintillskott kan man enligt mig inte hitta.

Ah okej! Hon får inget kraftfoder nu just, bara gräs och lite hö.

Är det isländska havsalger du ger? Isåfall säljer min farsa det så det skulle gå bra att få billigare.. :)

Ah okej! Hon får inget kraftfoder nu just, bara gräs och lite hö.

Är det isländska havsalger du ger? Isåfall säljer min farsa det så det skulle gå bra att få billigare.. :)

Isländska havsalger ja, jag köper genom Alg Börje (hemsidan jag
nämnde i mitt förra inlägg), det är helt klart värt ett försök, prova
och se! Blanda i lite morötter eller nåt annat hon tycker är gott, så kanske
det går ner lättare ;), en del hästar gillar inte riktigt algerna, medan
andra inte har några problem alls. :)

Vill poängtera att man alltså inte måste ge kraftfoder för att
man ger dem alger. Kraftfoder är ju i sig bara ett tillskott,
ett bra hö ska egentligen vara tillräckligt om det har rätt innehåll
och sammansättning. Det går alltså utmärkt att fodra med alger
Utan kraftfoder! :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 015
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 762
Senast: ameo
·
Utrustning vilken typ är den bästa för en häst som slår ihop hovarna i trav? jag är rädd att hon ska trampa av sej en sko eller göra sej illa på...
Svar
9
· Visningar
4 923
Senast: Emmahpemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023