Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

Sv: Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

Nej svenska förstår jag att de inte kan men nu (tyvärr) antog jag att ett land som finland faktiskt lär ut engelska i sina skolor, eller att de har gjort det tidigare. Självklart är ingen efterbliven om språket aldrig lärts ut, vilket jag trodde då jag inte någonsin i mitt liv varit intresserad av finsk historia, tyvärr.

I Europa är det nästintill bara Sverige och Holland som har obligatoriskt, och så bra på att lära ut engelska.

det var ju de låga trakterna som han höll med om? ibland tror jag folk härinne läser det dom vill läsa för att få kasta lite skit utan konsekvens..

Men herregud, jag bad om förlåtelse direkt när jag blev rättad :grin::grin:
Vad tjänar jag på att "kasta skit" på nån hovslagare från Finland??? Just det, inte ett skit. Jag är inte ens hovslagare själv, och saknar i stort sett teoretiskt utbildning i ämnet skoning, dock har jag hyfsade kunskaper i verkning och hovens anatomi.
Anledningen till att jag överhuvudtaget skriver i denna tråden är att jag vill HÄSTENS bästa, annars struntar jag helt å hållet i det. Det är ett levande djur det handlar om, därför vill jag hjälpa TS. Jag tjänar ignenting på det. Om du läser mina tidigare inlägg så kan du nog se att jag knappast varit så mordisk i mina toner heller....

Jag läste självklart inte fel med vilja, jag var mitt uppe i tentaperiod och borde egentligen inte fastnat i någon tråd då eftersom jag inte hade tid (jag var för stressad när jag läste helt enkelt), men eftersom denna tråden grep mig lite kände jag att jag var tvungen att följa den.

Om du tittar på röntgenbilderna så ser du ju hur stort avstånd som det har blivit mellan hovvägg- hovben, från vad som är normalt. Därför kan man raspa mer o i vissa fall behöva göra en större resektion.

När ny röntgen görs ser man den friska delen överst, men för att det ska hålla ihop så bör den inte belastas förrän halva hoven är frisk. Ännu längre för större o tyngre hästar. Ponny- stor häst. Och givetvis beroende av hur stora förändringar den har fått, samt från den dagen rotationen har gått tillbaka.

Om du tittar på röntgenbilderna så ser du ju hur stort avstånd som det har blivit mellan hovvägg- hovben, från vad som är normalt. Därför kan man raspa mer o i vissa fall behöva göra en större resektion.

Med risk att vara lite envis. :angel:har nog lätt för att bli det.
Men resektion innebär väl att man raspar ner till levande vävnad med de risker för infektioner som sedan kan uppstå? Det är lite det jag vill komma åt med mina frågor. Det är just detta "stora" avstånd jag undrar över. Jag tycker fortfarande att det verkar lite småläskigt och undrar nog egentligen fortfarande om detta med att raspa ner hovväggen så pass mkt är ngt som en hovslagare gör i "hemmiljö" ?

Hemmamiljö är ju egentligen bäst. Men jag tror att man gör sdnt mest på kliniker för att hela tiden kunna kolla med röntgen.

TROR oxå att sdnt sker i undantagsfall. mkt grava fall.

Smärre resektion som är vanligast sker till vita linjen. Bara det gör att hoven kan bli av med det tryck som kan uppstå iom blödningen, Som jag tror ger smärta. En större resektion kan givetvis medföra större smärta- tillfälligt.

Nu tror jag att ngn hovis få ta över här innan jag kommer med mer felaktigheter:angel:

Senast ändrad:

Du menar, tillföra smärta? -Medvetet?
Smärre resektion? Är det bra? -Vem kan göra det? Inte hovslagare va? Dom får väl inte gå in till levande vävnad?

Bor inte du i Finland eller har jag missat ngt???

I så fall borde väl språk 1 vara finska.
Allvarligt talat, vad fan är det med folk? Hur obildade får man vara egentligen?! :eek: Nu på kort tid har du, Mitra och Belethien uttalat er om hovar men har absolut noll koll på ett grannland så nära som Finland? Är ni neanderthalare eller primater? :crazy:

Får man vara så obildad som hovis, ska man inte kunna allt? :angel:

Du menar, tillföra smärta? -Medvetet?
Smärre resektion? Är det bra? -Vem kan göra det? Inte hovslagare va? Dom får väl inte gå in till levande vävnad?
Om det behövs- måste man tyvärr ibland tillfoga större smärta för att få sjukdomen att bli bra- som med alla operationer.

En smärre resektion är som att fila lite på nageln- ej levande vävnad.

Allvarligt talat, vad fan är det med folk? Hur obildade får man vara egentligen?! :eek: Nu på kort tid har du, Mitra och Belethien uttalat er om hovar men har absolut noll koll på ett grannland så nära som Finland? Är ni neanderthalare eller primater? :crazy:

:confused: när har jag uttalat mig om hovar. Och ja jag erkänner att jag trodde att alla som bodde i Finland fick lära sig finska i skolan. Vet att det pratas både finska och svenska i Finland men trodde att man fick lära sig båda spårken i skolan.

japps, man får lära sig båda språken i skolan, men de behöver inte betyda att man kan dem. samt att kunna hästtermer på ett annat språk är inte lätt.

måna som pratar svenka här så har i princip inte nått "behov" av att prata finska, vi är lite isolerade :)

kan bara ta till mig själv, i 3 klass så börjar man lära ut finska dvs när man är 10 år. inte förens nu, när jag är 15 och har flyttat till en större stad, så måst jag prata.

Om det behövs- måste man tyvärr ibland tillfoga större smärta för att få sjukdomen att bli bra- som med alla operationer.

En smärre resektion är som att fila lite på nageln- ej levande vävnad.

För att uppnå en jämn vinkel från kronranden hela vägen ner till tåspetsen på TS häst så är det enbart redan död, skadad vävnad som bearbetas vilket inte kommer att tillfoga hästen någon som helst smärta. Man bearbetar inte den "nya" friska delen utan utgår från den.

Om man däremot inte gör detta riskerar man att den nya friska hoven och dess inre påverkas negativt.

Det är inte heller ngn större risk att klippa bort redan skadade lameller eftersom sträckta lameller i sig medför en ökad risk för att diverse mikroorganismer skall få fäste.

Grundförutsättningarna för att bli hovslagare är att man har stora händer och liten hjärna alternativt som i mitt fall: Stark i ryggen och svag i sinnet.;)

Tack för alla era svar!

Jag ska givetvis ta upp detta med den andra hovslagaren då hon kommit hem, så hon får rätta till hovväggen på hovarna!

För att uppnå en jämn vinkel från kronranden hela vägen ner till tåspetsen på TS häst så är det enbart redan död, skadad vävnad som bearbetas vilket inte kommer att tillfoga hästen någon som helst smärta.

Håller helt med dig. Det är det redan sjuka/försvagade vägghornet som man tag bort tills man kommer fram till det nya friska vägghornet. Gör man det vid varje skoning så kommer oxå man mkt snart se symetrin mellan hovbenet och vägghornet.

Gör man som i TS:s fall, så blir det många synvillor under resans gång innan plötsligt det sjuka/döda vägghornet "trillar" bort.

Å då e man 2:a

Liknande trådar

S
Hästvård Fodervärden åt min ponny ringde just åt mig och berättade att ponnyn har trampat av sig skon, men inte nog med det, en jättebit hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 495
Senast: soffii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar