Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

Sv: Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

Ja säkert går det att knaggla fram men då min hjärna alltid låser sig då det gäller att prata, har dessutom väldigt svårt att förstå finska.. :crazy:

Men nåja, här har ni nya bilder nu då, så ni får mer att klaga på! Och som sagt, jag försökte säga att ta kortast möjliga i tå och trakter den här gången, men ja..
Ur den vita bakhoven trillade inte hela biten iallafall, det var bara på utsidan det var på loss, ifall det ser konstigt ut där.

Framhovar

26586511.jpg

Bakhovarna

26586527.jpg

26586504.jpg

Ja säkert går det att knaggla fram men då min hjärna alltid låser sig då det gäller att prata, har dessutom väldigt svårt att förstå finska.. :crazy:

Men nåja, här har ni nya bilder nu då, så ni får mer att klaga på!

Jag vill inte klaga på dig i detta fall men herregud.

Kan du inte skriva vilken utbildning och kunskap din hovis har på ämnet fångrehabelitering??

Hovväggen är ju inte ens bearbetad i vägghornets riktning!!! Hur fasen ska då hela den innre strukturen kunna komma i balans???

Delge gärna din hovis synsett och arbets strategi för detta för jag fattar ingen ting av vad "min" kollega har för plan.

Hej skruttan jag kommer att PM:a dig kramiz malin...;)

Ingen aning. Han har bara sagt att han har verkat "många fånghästar".

Jag tycker själv att han borde ha gjort något åt hovväggen, alltså nedanför fångranden. Men det var detsamma vad jag sade så var det bara "nejnej, det där tror jag inte på" och "var har du läst och hittat det där nu då?" så jag hade visst inte så mycket att säga till om..

Tja, vad finns det att säga.. han tycker att han gjorde "vad han kunde" för denna gång, och att det bara är att vänta tills fångranden har vuxit ner helt och hållet och verka bort vartefter.

Men som jag har sagt, en annan hovis jag brukar ha kommer att komma hem snart och då tänker jag börja anlita henne. Jag får lov och ta ut henne då hon kommer hem. Det var hon som fick hovarna att börja se lite mer mänskliga ut förra sommaren.

Men nåja, här har ni nya bilder nu då, så ni får mer att klaga på!

Kanske låter som att jag bara vill klaga när jag anmärkte på att du tog så lätt på saken men vill bara hjälpa till, inte bara klaga! Tack för nya bilder!

Tagit lätt på saken ja... jag har sedan sommaren frågat hovis om hon inte ska verkas annorlunda då hon har haft fång och då man ser på hovarna att det inte är som det ska. Men hovis har bara viftat bort det, jag har litat på hovis då men det vet jag att jag inte borde ha gjort.

Bättre men kommer ta tid att åtgärda helt och hållet! (han kunde gått ha vågat ta mer tå)
Du gör självklart rätt i att byta tillbaka till din gamla hovslagare nu när han kommer hem.
Tänk på att sko lite oftare än vanligt så hinner inte hovarna växa iväg en massa.

Jo jag tycker att han skulle ha kunnat ta lika kort som på den hov där det lossnade, den ser nästan bäst ut nu.
Ja hon måste nog börja skos oftare nu när hennes hovar har börjat växa snabbare igen sedan hon fick på sig skor i höstas. När hon gick barfota fanns det nästan inget att ta fast det gick 8 veckor mellan gångerna.

:eek: fy så otäckt. Tårna på bilden är alldeles för långa. Hovis bruka korta tårna på fånghästen för att undvika belastning där och en snabbare överrullning som skona hästen.

Förlåt men jag måste bara fråga- är alla hovslagare/hästmänniskor i Finland efterblivna och kan ingen engelska? Kan du inte kommunicera på svenska så ta språk nr. 2- engelska!

Och hur efterbliven är du själv? I Finland lärdes det tidigare ut enbart finska och svenska i grundskolan, det finns gott om finnar som inte kan det minsta engelska och många förstår knappt svenska heller. Jag har träffat finnar i 20-års åldern som kan varken svenska eller engelska utan man måste ha tolk, så ditt inlägg var otroligt korkat, snudd på efterblivet! :crazy:

har verkligen hästen en bakvänd sko? eller är det en ringsko?

Förlåt men jag måste bara fråga- är alla hovslagare/hästmänniskor i Finland efterblivna och kan ingen engelska? Kan du inte kommunicera på svenska så ta språk nr. 2- engelska!

Är man otrevlig mot någon, så tycker jag att man ska försöka hålla sig borta tills man är på bättre humör.

Knapplån

Jag tycker att det är oroväckande att vem som helst kan kalla sig för hovslagare. En legitimation vore önskvärt men fram tills dess så är det väl så att man som hästägare måste ta reda på om den som kallar sig hovslagare har utbildning och att be om referenser. Det måste väl också handla om att det är brist på hovslagare annars skulle väl inte dom som gör ett dåligt hantverk finnas kvar. Varför utbildar man inte fler hovslagare så att de som inte har adekvat utbildning försvinner?

Jag tycker att det skulle vara självklart att om man anlitar en hovslagare så ska man kunna lita på att det görs ett korrekt arbete. Man ska inte behöva vara så kunnig i hovslageri att man ska bedöma om en fångskoning är korrekt gjord eller inte. Alla hästägare har inte erfarenhet av fångskoning (som tur är).
Så TS du borde inte ha behövt hamna i den här situationen. Hoppas att det går bra för din häst den verkar i alla fall inte ha ont längre.

Tagit lätt på saken ja... jag har sedan sommaren frågat hovis om hon inte ska verkas annorlunda då hon har haft fång och då man ser på hovarna att det inte är som det ska. Men hovis har bara viftat bort det, jag har litat på hovis då men det vet jag att jag inte borde ha gjort.

Det finns tyvärr så många dåliga hovslagare så man bara blir rädd, uppenbarligen behöver man vara utbildad hovslagare själv för att kunna se vad de pysslar med och veta att det blir rätt.

sen ska man vara utbildad sadelutprovare, foderrådgivare,bonde, veterinär, ridlärare....osv osv.

Nej men det finns inget värre än hovslagare som inte bryr sig om det man säger åt dem, hade en sån för inte så länge sedan, när jag anmärkte på att tårna var alldeles för långa och trakten alldeles för låg så sa hon bara "det ska vara så" vad har man då att sätta emot??? De ska ju föreställa vara utbildade och veta bäst...
men det enda man kan göra är att byta hovslagare när man känner att känslan inte är den rätta och man måste ju givevis kunna se lite själv hur det ser ut men det är nog de personerna som klantarna till hovslagare lever på.

men jag bytte till en ny hovsagare 3e i raden och han lyssnar på vad jag säger och vi kan disskutera om det och han kan korrigera det som jag säger om han tycker det verkar vettigt givetvis men han lyssnar på hästägaren och man känner ju bla när man rider om hästen blivit ordentligt skodd eller inte, man kan även känna/se det på gallor osv.
iaf i mitt fall.

jag håller helt med dej egentligen ska ju hästägaren inte behöva veta ett skit det är ju därför det finns en hovslagarutbildning annars kan väl vilken tok som helst verka ens hästar??? eller så kan man ju göra det själv helt utan kunskap, ibland kan man ju undra om inte det resultat t.o.m blivit bättre...suck.

är man osäker är det nog mkt viktigt att ta kvitto iaf...jag undrar jag hur många som gör det???

har t.o.m hört om snubbar som kör ut och verkar ner hästarna så det börjar blöda "det ska vara så" och hästägarna har trott dem och inte kunnat rida på flera veckor(detta är inte strasser lr liknande barfota verkning utan skoningar alltså).

Jag tycker att det skulle vara självklart att om man anlitar en hovslagare så ska man kunna lita på att det görs ett korrekt arbete. Man ska inte behöva vara så kunnig i hovslageri att man ska bedöma om en fångskoning är korrekt gjord eller inte. Alla hästägare har inte erfarenhet av fångskoning (som tur är).

Jag håller helt med dig. Jag förstår inte alls resonemanget att man som hästägare måste kunna bedöma en hovslagares arbete. Då hade man ju kunnat göra det själv (lite överdrivet). Det finns väl inte ngn annan yrkesgrupp man anlitar där man måste kunna mer än de som ska utföra själva arbetet?

Till ts jag hoppas att du snart får tag på den andra hovslagaren och att det blir bra med din häst.

Tyvärr är det så ja, att de hovslagare som enbart kan finska tvivlar jag starkt på att de kan någon engelska. Som någon annan sa så finns det många äldre människor här som inte kan engelska så bra, beroende på om de har velat lära sig det eller inte. Dessutom är jag ingen stjärna själv på engelska fastän jag har läst engelska i skolan, det fastnar inte då det inte är ett språk som intresserar mig..

Liknande trådar

S
Hästvård Fodervärden åt min ponny ringde just åt mig och berättade att ponnyn har trampat av sig skon, men inte nog med det, en jättebit hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 495
Senast: soffii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar