Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

Sv: Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

*KL*

081014 la TS in bilder, jag tycker hovarna ser rätt schyssta ut på de bilderna.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=923094

Den här tråden startades 090310, då ser hovarna hemska ut....

Har ts bytt hovslagare? Har missat det isf. Eller är det en annan häst?

Det syns tydligt på hovarna även i tidigare tråden att de är på g att bli rejält dåliga(jag skulle säga att de redan är rejält dåliga, men att det inte fått så stora konsekvenser än).

Varför finns det en hovslagarutbildning om den ändå inte bevisar att hovslagaren är duglig? Och det finns flera hovslagare som säger helt olika saker- vem går man på? Vilken information ska man välja ut?

Det är vi många som undrar... Utbildningen reformerades ganska nyligen pga kritik mot kvalitén, men klarar trots det inte de granskningar som gjordes på regeringens uppdrag i samband med det nya lagförslaget om legitimering av alla djurvårdsyrken. Hovslagarutbildningen håller inte måttet även efter den omfattande omorganisationen. Jag är inte speciellt förvånad...:grin:

Man måste som hästägare inse att hovslagare som alla andra är bara människor, och gör fel. Därför MÅSTE hästägarna ta reda på mer information och läsa in sig även på hovvård- för att kunna avgöra vad som är bra/inte bra hovvård! Det får så pass stora konsekvenser för djuren om de får dålig hovvård att det inte är försvarbart att som hästägare rycka på axlarna och säga att man litade på sin hovslagare.

/Migo

Hovslagarutbildningen håller inte måttet även efter den omfattande omorganisationen. Jag är inte speciellt förvånad...:grin:

Då förstår jag inte riktigt varför den ens är kvar..?

Man måste som hästägare inse att hovslagare som alla andra är bara människor, och gör fel. Därför MÅSTE hästägarna ta reda på mer information och läsa in sig även på hovvård- för att kunna avgöra vad som är bra/inte bra hovvård! Det får så pass stora konsekvenser för djuren om de får dålig hovvård att det inte är försvarbart att som hästägare rycka på axlarna och säga att man litade på sin hovslagare.

Jag har iofs det som en tumregel att, oavsett om det är vet, hovis, ET eller vem det nu kan vara, alltid vara väldigt kritisk eftersom många säger helt olika och i slutändan är det ändå jag som får sålla även om det är fel i grund och botten att jag ska behöva göra det. Speciellt när det gäller veterinärer.

Men "rätt" information undrar jag fortfarande vart man får tag i angående hovslageri? Om nu hela hovslagarutbildningen är åt fanders- vem vänder man sig till om man vill ha rätt information??
Hur ska man veta vad som är bäst om ex. strasser har utförliga beskrivningar på sin hemsida och säger att alla är utbildade och sidan redovisar beräkningar etc. medan andra gapar åt strasser verkare och säger att detta är fel bla bla.
(Och NEJ- detta är inte ett "I hate strasser" utan menat som riktning på deras hemsida och hur den marknadsför sig- många är ju emot strasser och många är för, jag är mer in på hur man då kan välja "fel information" kontra "rätt information")

Det undrar jag också...:crazy:

Problemet är att hovvårdsfrågan idag är så infekterad att det har utvecklats till rent skyttegravskrig. Ingen av sidorna lyssnar på någon annan och den lilla forskning som görs finansieras av skoföretagen:crazy:(jäv, någon?) Det skulle verkligen behövas VETENSKAPLIGA studier på hovar och hovvård, tyvärr finns det inte pengar i sådan forskning så det är låprioriterat. Det som sker idag är att de olika lägren ivrigt snöar in i sin egen tunnel och jag skulle vilja säga att de är okapabla att faktiskt bedriva oberoende forskning. Det skulle behövas biomekaniker, matematiker, biologer och läkare som INTE är hästfolk, för att kunna bedriva forskning som inte färgats av traditioner, skitsnack och tunnelseende.

Man får alltså läsa från alla ursprungskällor, lägga ihop ett och ett och själv avgöra i samrådan med folk man litar på, vad man tror är bäst.

Man får alltså läsa från alla ursprungskällor, lägga ihop ett och ett och själv avgöra i samrådan med folk man litar på, vad man tror är bäst.

Min spontana reaktion när du skrev det var "bläää". Det är mig ganska obehagligt att jag ska behöva avgöra vad som är rätt när det är något som är så viktigt som hästens hovar. Inga hovar ingen häst!
Jag får magknip känner jag.. :crazy:

Senast ändrad:

/Migo

Men jag får magknip.... Anlitade en utbildad hovslagare till min nyköpta häst. Han hade så vitt jag hörde bra rykte. Han verkade min häst så illa att hon fick skrittas i 8 veckor, klinikbesök med röntgen - bara för att konstatera att mitt halvblod hade hovar som passade en c-ponny.... Efter detta har fler fall uppdagats med felverkning av samma hovis.

HUR skall jag som lekman kunna anlita en hovslagare? Jag anlitar en med vit betalning och utbildning men kan fortfarande inte veta om personen är ett dugg vettig. Det är ju omöjligt för mig som hästägare att veta..... Magknip som sagt....

PS. Glömde skriva... Har nu hittat en underbar hovslagare som jag hoppas få behålla -alltid!!

finns det skor som går att limma? det visste inte jag :O isåfall har du nån länk eller något för min ponny är i princip omöjlig att sko hon får panik när man slår i hoven

http://www.soundhorse.com/

Finns flera olika, sök på glue on horse shoe. För övrigt håller jag med flera här att jag skulle ta hästen till klinik om jag inte kunde få tag på bättre hovslagare än så...

Därför MÅSTE hästägarna ta reda på mer information och läsa in sig även på hovvård- för att kunna avgöra vad som är bra/inte bra hovvård! Det får så pass stora konsekvenser för djuren om de får dålig hovvård att det inte är försvarbart att som hästägare rycka på axlarna och säga att man litade på sin hovslagare.

Men sådär ska det inte vara, man ska inte behöva bli hovslagare bara för man köper häst, däremot så ska man ju ifrågasätta om det är något som man tycker ser helt galet ut. Men det är inte heller lätt att stå på sej när en utbildad hovis pratar för sej och hur metoden fungerar och vad som är så bra osv, ska man då stå där outbildad och oerfaren av hovar och säga att nej så är det inte för det har jag läst i en bok..? Säger man då det man tror att man vet så pratar hovisen ofta såpass bra att man inte kan ifrågasätta det. Iallafall är det så för mej.

Jag hade ute en hovis som nästan förstörde min häst helt och hållet, en utbildad som dessutom jobbar på klinik. Nu gick det några månader innan jag faktiskt bytte, visst tänkte jag att hovarna såg galna ut men med tanke på hovisens erfarenhet så trodde jag att den visste vad den gjorde och jag litade på den.

Nu har jag däremot en helt underbar hovis som jag faktiskt litar på till 99,9%, jag har förklarat hur min hästs hovar såg ut förut osv, att jag ville ha dom sådanna igen och nu är hovarna desamma som dom var.

Ska det vara så som du menar så ska man inte köpa häst om man i princip inte kan sko hästen själv och lösa problemen själv ju. Tycker inte att man kan skylla allt på hästägaren, man måste lita på hovslagaren.

Jag tycker faktiskt inte att det ser så väldigt illa ut med den tappade hovbiten. Däremot tycker jag att din pålle har väldigt långa hovar. :(Jag har inte så stor erfarenhet av fånghästar just och vet inte om de kanske verkas annorlunda? Beror väl på hur långt sjukdomen gått antar jag? Hade det varit min häst hade jag nog tagit ut en annan hovslagare i alla fall för att få ytterligare en åsikt.

Ja det är ju kanon om jag har fel! Jag säger bara att JAG hade tagit hästen till klinik för att förhindra att det händer ännu mer. Hellre chansat på en resa än att den går omkring sådär och riskerar mer skador. TS säger ju att hon inte har några bra hovslagare så då tycker jag att det är klinik som gäller. Där finns all hjälp, med hovslagare, specialbeslag röntgen osv som hon inte gjort enl hennes gamla tråd.

Blottar du så där mkt vid en "tvärtå"? En tredjedel av hoven?

Det är absolut ingen större risk att transportera denna häst nu än vad det var innan tådelen släppte. Snarare tvärtom, titta på den ljusa hoven där tån har gett sig iväg, detta tillsammans med skon placering skapar en hävstångs effekt och en ökad påfrestning i hoven.
Att sen tån släppte på den andra foten beror just på denna hävstångseffekt tillsammans med att det inte fanns ngt fast samband mellan tådelen och den nya hovkapseln.

Jag menade inte att Ts inte skall transportera denna häst till en klinik om hon inte kan få kvalificerad hjälp hemma utan att om det var en så stor risk med att hovbenet skulle penetrera sulan som du har skrivit i flera inlägg så skall man vara väldigt försiktig med att transportera en sådan häst eftersom det innebär en väldigt stor påfrestning/belastning och transporten i sig kan provocera fram rotationen.

En breddad lamellrand på en fånghäst kan vara flera ggr bredare än själva hovväggen. Det fasta sambandet har släppt och när lamellerna tänjs ut uppstår denna hävstång och för att motverka det kortar man tån.
Hur skall man korta tån om man inte får klippa bort dessa skadade uttänjda lameller??

Men du... När jag har hovis bokar vi ny tid direkt. Dvs hovis kollar almanackan, räknar 7 alt 8 veckor och bokar ny tid. Jag ser då till att ha MIN almanacka där så att vi kan enas om tid. Funkar det inte sedan (saker kan ju komma emellan) ringer man och bokar om.

Är inte detta självklart förresten?

Undrar lite också; om din hovis kommer tidigare än dig, menar du att han hämtar hästen i hagen? För inte kan du väl ha den stående inne i timmar utifall att?

Det syns tydligt på hovarna även i tidigare tråden att de är på g att bli rejält dåliga(jag skulle säga att de redan är rejält dåliga, men att det inte fått så stora konsekvenser än).

Men det sade ingen åt mig då?! De flesta tyckte att tån var för lång ännu och trakten hög, senare då de såg undersidan tyckte de att det såg bra ut, att man inte kunde korta tån eller trakten mera än vad det var. Inte sade någon då att de var rejält dåliga.. men vad vet jag. :confused:

Undrar lite också; om din hovis kommer tidigare än dig, menar du att han hämtar hästen i hagen? För inte kan du väl ha den stående inne i timmar utifall att?

Han hämtar henne själv i hagen och börjar sko..

Menmen, nu har hovis varit här och skott. Vi hade en mäkta diskussion där jag tydligen hade fel och han rätt. Jag tog upp några saker som ni har sagt här, men det trodde han förstås inte på. Iallafall höll han med om att trakterna ska hållas låga på en fånghäst för att hovbenet ska få rätt vinkel.

Vi fick skor på alla fötterna fast jag inte trodde det skulle gå. Vi satte skorna bakfram istället. Vi trodde båda det skulle lossna på den vita hoven, men det satt fast i ena sidan ännu så allt lossnade inte, så vi fick dit en sko. Får se hur länge den hålls där nu då.

Hovslagaren jag hade förra sommaren kommer väl hem nu i slutet av mars efter att ha bott utomlands så jag börjar väl anlita denne istället nu.

Haha.. jag har just suttit och funderat över om jag ska ta några nya bilder eller inte, orkar inte bli halshuggen flera gånger.. :angel:

Det är vi många som undrar... Utbildningen reformerades ganska nyligen pga kritik mot kvalitén, men klarar trots det inte de granskningar som gjordes på regeringens uppdrag i samband med det nya lagförslaget om legitimering av alla djurvårdsyrken. Hovslagarutbildningen håller inte måttet även efter den omfattande omorganisationen. Jag är inte speciellt förvånad...:grin:

/Migo

Det där med att utbildningen reformerades pga kritik mot kvaliten är inte riktigt sant, det var i första hand ekonomiska intressen, men det kan vi ju diskutera i en annan tråd!

Jag tycker inte att du ska bli halshuggen! Man kan inte veta allt! Jag hoppas bara att denna hovslagare inte har förstört för mycket på din pålle på grund av sin okunnighet!! Jag hade bytt hovslagare direkt om din förra inte kan ta din häst snart! Ännu bättre är att åka till någon klinik där de har en duktig hovis. Vart i landet befinner du dig?? Vilken klinik är närmast dig??

Förstår att du inte gillar att alla starka kommentarer. Men att trakterna ska hållas höga på en fånghäst är en GAMMAL teori och det är ytterst få om nyttjar den idag.
Förr lät man ha dem längre trakter för att minska draget från djupa börjsenan på hovbenet. Senare forsning har dock visat på att djupa böjsenan trodligtvis inte har så stor betydelse och därför har man slutat sko hästarna med höga trakter.
Att hovbenet vinkel skulle blir mer rätt då är ju förkastligt fel!! Det är ju snarare tvärtom!! Det behvöer man varken vara veterinär eller hovslagare för att förstå!!

Jag tycker du bör ta dig en allvarlig funderare på att byta hovslagare innan han har sönder din häst!!!! Jag skämtar inte...

Förstår att du inte gillar att alla starka kommentarer. Men att trakterna ska hållas höga på en fånghäst är en GAMMAL teori och det är ytterst få om nyttjar den idag.
Förr lät man ha dem längre trakter för att minska draget från djupa börjsenan på hovbenet. Senare forsning har dock visat på att djupa böjsenan trodligtvis inte har så stor betydelse och därför har man slutat sko hästarna med höga trakter.
Att hovbenet vinkel skulle blir mer rätt då är ju förkastligt fel!! Det är ju snarare tvärtom!! Det behvöer man varken vara veterinär eller hovslagare för att förstå!!

Jag uppfattade det som om att hålla ner trakterna var en av få saker han faktiskt höll med om...

Liknande trådar

S
Hästvård Fodervärden åt min ponny ringde just åt mig och berättade att ponnyn har trampat av sig skon, men inte nog med det, en jättebit hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 495
Senast: soffii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!