Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

Sv: Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

Eh.. hovarna är ju inte verkade så att sprickan uppstod. Hovarna var bra i höstas men sedan började en spricka uppkomma efter fången i november.

Jo! Sprickan har uppkommit eftersom hästen var felverkad med långa tår. Fången gjorde därefter så att hoven blev ännu mer skör och den tålde inte vikten, då uppkommer sprickan och sen knäcks den av.

rent spontant ser det ju ut som om hoven har "fixat sig själv" om du förstår.. påminner om ganska groteska bilder på fånghästar som genomgår strassermetoden.. tror inte det är akut och det är ju ingen kötthov som tittar ut, men jag skulle nog ta ut en annan hovis som kunde korta av de andra hovarna så att hon inte får problem med att ha en kort tå och tre långa..och så vore det ju fint om dom kunde plocka bort på de andra tårna så att det slipper slitas av på fler, det kan ju ramla av för mycket, och då blir det ju illa..

Jo! Sprickan har uppkommit eftersom hästen var felverkad med långa tår. Fången gjorde därefter så att hoven blev ännu mer skör och den tålde inte vikten, då uppkommer sprickan och sen knäcks den av.

:bow::bow:
Tack för ditt svar åt mig.

TS: Har kollat i din gamla tråd också. Reagerade även på verkningen (hovformen) där, kommenterade dock aldrig den eftersom jag tyckte föregående talare talade för mig. Kommenterade bara ditt intryck av att du tyckte hovarna såg sneda ut på bilderna.

Jo, jag har sagt det där med att tvära tån men hovslagaren tyckte inte det var nödvändigt.. :crazy: bara hoven skulle få växa ut helt skulle det räta upp sig. Men jag ska säga till på torsdag så han får ta ordentligt på alla hovar, problemet är då bara att hon kan bli ömfotad om hon måste gå oskodd ett tag, hon brukar inte bli lika öm om tårna får lämna ungefär "normallånga".

Ett annat problem är också att hovslagare här omkring inte verkar veta så mycket om fång, har även haft en annan utbildad och duktig hovslagare men när det kommer till kritan med fång verkar det inte finnas tillräckligt med kompetens. I Finland överhuvudtaget verkar det klent med kunskaper om fång.

Jag hoppas iallafall att när hoven växer ut blir den "rätt" om man säger så, för där ovanför sprickorna ser det väl inte helt tokigt ut?

Ponnyn går ju inte och haltar och styltar omkring, ikväll nu fick hon flipp och galopperade som ett tok i hagen. Hon kan ju inte ha ont då precis eftersom hon är en väldigt lat dam i vanliga fall. Vi har också fixat en känga åt henne av min en gammal vintersko som jag satt på henne ikväll. Bara den hålls på får hon ha den på i hagen om dagarna och utan i box på nätterna, så är det ungefär lika högt som de andra hovarna med brodd tills hovslagaren kommer.

Ja, och det är nog som du säger, hon går och vänder bakhovarna utåt då hon går. Framhovarna går hon rakare med.

Hur ser bakhovarna ut precis efter hovisens verkning? Ta en bild då och kika om du tycker de är symmetriska.

Som du skrev till Lewina.... Det ju på grund av den långa tån det här hände. Om tån hade hållts kort från början hade den aldrig glidit ut såhär och den hade inte gått av.. Om inte din hovslagare tycker det är viktigt att hålla tån kort och tvär på en fånghäst tycker jag verkligen du borde ifrågasätta hans kompetens...
Finns många olika teorier om hur man bör hålla på med hovarna på en fånghäst, dock håller mig ALLA (mig veterligen) med om att korta tår är av HÖGSTA vikt..

Har haft ut hovis med jämna mellanrum och skott henne (hon fick skor på tills vintern efter att hon hade fången i höstas) och att det har spruckit sådär är ju ingenting man har kunnat göra åt? Inte försvinner ju sprickan även om vi skulle ha skott om henne typ var fjärde vecka inte.

Svammel,,,:mad: En häst med fång (foderrelaterat) leder till ett sjukdomsförlopp i hovarna. Alla sjukdomsförlopp i hovarna leder till en avsevärt ökad tillväxt i hovarna.

Förstår du inte själv hur detta kunde ske hur den nedre 1/3 delen av hovväggen bröts av??

Så här är det (utifrån dina bilder) Hästen skulle verkas oftare och trakten skulle varit verkad mera. Naturligtvis så "bryts" hovväggen av i tå,tåsidodel om just den delen av hoven får en överbelastning som här skett..

Det måste väl även i Finland finnas hovslagare???

Jag blir fortfarande mörkrädd över att du tar detta med en "klackspark"

För mig låter det som att du har noll koll på hur en fånghäst ska skötas och vem som har ansvaret för individen.

När nu detta har hänt, är det inte rätt akut att göra något?

Hästen går ju med all sin tyngd på sula och "innanmäte" ingen bärrand finns kvar? Är inte risken för att hovbenet penetrerar sulan större som det ser ut nu?

JO så är det.

Haha, borde nog spara den och hänga den på väggen eller något.. ;D

Vet du, jag mår faktiskt dåligt över det här.

Du förstår inte allvaret i detta. Sanningen är den att snart är det de enda du har kvar av den här ponnyn. Det du kan hänga på väggen.

Jag har vänner i finland som tävlar och tränar med häst. Kunskapen är lika god där som här, vågar jag hävda. Ta hästen till en klinik. Byt hovslagare.

Tinen: Tån hölls väldigt kort i somras. Tårna behövde nästan inte alls verkas på sommaren för de växte inte. Däremot växte trakten så den fick vi ta av ganska mycket då de blev höga. Mot hösten då hennes hovar blev i så pass bra skick så började de verkas normalt, med längre tå men då hon fick fång igen skulle tån ha kortats av ja, men hovslagaren fortsatte att verka normalt då. En hov hade då fått en liten spricka och nästa gång hade alla hovar en sådan spricka.

coari: Ifall du kollar i den tråden jag länkade till i mitt ursprungsinlägg ser du att det var många som tyckte att hon då också hade för lång tå och för hög trakt. Det tyckte jag själv då också, men då jag satte ut bilderna på undersidan av hoven tyckte många att tån och trakten inte kunde förkortas mera än det då var och så har hovslagaren skott sedan dess.

De här sprickorna har vi kommit fram till att det måste vara sedan hon hade fång förra året i maj. Alltså det som är ovanför sprickan är det som har växt ut sedan dess. Sprickorna har varit mer eller mindre synliga sedan sommaren, vartefter hoven har vuxit ut. Precis som en brytning skulle ha skett uppe vid hovväggen då hon hade fång då. I höstas försvann sprickorna nästan och hovarna var i riktigt bra skick enligt två hovslagare. Tyvärr kom de fram igen då hon fick fång i november.

finns det skor som går att limma? det visste inte jag :O isåfall har du nån länk eller något för min ponny är i princip omöjlig att sko hon får panik när man slår i hoven

Som många andra skrivit, din häst är helt felverkad.

Det som hänt är att det som är kvar av den gamla hovkapseln helt enkelt brutits loss pga fel vinkel mot den nya som växer ut. Jag tror inte du behöver oroa dig för att just detta hänt mer än att du snabbt måste få tag på en hovslagare som korrigerar vinkeln i denna hov då trakten är alldeles för hög. Den del som brutis bort hade nog ändå ingen som helst stödjande funktion för något hovben då den inte kan ha haft något samband alls med den nya hovkapseln eller underliggande lameller.

Normalt skulle denna del av tån raspats tillbaka så att den från sidan sett hade samma vinkel som den nya hovkapseln. Nu har hoven "fixat" det själv....

Se till att få också de andra hovarna verkade snabbt!

Försök hitta en hovslagare som kan verka fånghästar !

Senast ändrad:

Har också sett detta på en fånghäst. Den fick avlivas! Fast det var en ännu större bit som var borta. Det kan ju komma in hur mycket smuts som helst i kötthoven så ta ut en vet som kan lägga gips. Och att h*n är ute i hagen och galopperar är nog inte jättebra, trots att hon inte verkar ha ont

Tinen: Tån hölls väldigt kort i somras. Tårna behövde nästan inte alls verkas på sommaren för de växte inte. Däremot växte trakten så den fick vi ta av ganska mycket då de blev höga. Mot hösten då hennes hovar blev i så pass bra skick så började de verkas normalt, med längre tå men då hon fick fång igen skulle tån ha kortats av ja, men hovslagaren fortsatte att verka normalt då. En hov hade då fått en liten spricka och nästa gång hade alla hovar en sådan spricka..

Vet inte vad jag ska kommentera.. Du har själv insett att tårna har hållits för långa sen senaste anfallet och här är liksom resultatet av det, vare sig du vill inse det eller inte.
Jag vet att det är svårt när man har anförtrott sig en hovis som kanske är jättebra med hsäten i övrigt och bra som person, men man måste tänka på hästens bästa. Det är viktigt att du inser nu att hon inte kan fortsätta verkas på detta sätt. Vi hittar inte på detta för att såra dig! Vi vill bara hjälpa dig och hästen!

Om trakten växte så i somras och hovslagaren verkade ned den mycket då förstår jag inte varför han har låtit dem bli så skyhöga nu... Det är INTE var dag man ser en häst med såna klackar :crazy:

Ja det var därför jag skrev här, för att få tips. Givetvis ska jag framföra era kommentarer till hovslagaren på torsdag så får vi se vad han tycker. Han får lov att göra som jag säger då.

Du kan läsa vad jag skrev åt coari med vad många sade i den andra tråden. Trakterna hinner växa en del mellan varje gång, de växer mer än tårna. Kan hända att de lämnar lite höga men den här ponnyn har alltid haft ganska höga trakter, också innan hon blev sjuk.

herregud som hovarna ser ut, tror jag det att hovväggen lossnade. :eek: du ser väl att vinkeln är bruten på framsidan av hoven?? typisk vid fång men så får och ska det INTE se ut!!! din hovslagare borde ha verkat tillbaka allt det där för längst. om du inte hittar en bättre hovslagare kommer du troligtvis inte ha någon ponny så länge till... :crazy: fång är mkt allvarlig och det måste behandlas av kunnig hovslagare!

Oj, det var nog det äckligaste jag sett på länge, ser ju helt galet ut.

Ta hjälp aw en weterinärklinik, där har de kompetent personal som kan ordna winklarna. Hästen är wanskött i sina howar och du ska byta howslagare. Den how som "gått aw" är det förmodligen ingen större fara med, det är ju nu den finare aw dem. Men hästen kan absolut inte gå och se ut så i sina andra fötter.

jisses.

Warför skrattar du åt detta? Wad är roligt i att upptäcka att man, säkert utan att egentligen förstå det, har wanwårdat sin häst?

Liknande trådar

S
Hästvård Fodervärden åt min ponny ringde just åt mig och berättade att ponnyn har trampat av sig skon, men inte nog med det, en jättebit hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 495
Senast: soffii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.