Sv: Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)
Jisses, här var det stressigt...
Hinner inte vara in 24/7 på datorn då jag är mitt inne i studentskrivningarna i skolan så jag har en del att göra..
För er som har varit legat sömnlösa på nätterna pga det här, ponnyn lever fint ännu kan jag säga. Hon haltar varken med eller utan den hemgjorda kängan vi gjorde åt henne.
Synd är det ju att många tror jag skämtar om det här.. det gör jag alltså INTE! Även om jag lade en såå "skämtsam" rubrik. Jag VET att hovarna ser för JÄVLIGA ut, jag tycker alltså inte att de ser toppen ut som vissa av er kanske tror jag tycker!
Bilderna i som var ut i den förra tråden jag hade var det ju en del åsikter om också, men då jag lade ut bilder på undersidan av hoven var det många som tyckte att hon inte behövde kortas av mer i tån. De bilderna var alltså efter en gång hon blev verkad i höstas. Gången efter det var då vinterskorna skulle sättas på, då hon oturligt nog råkade få fång några dagar innan, säkert pga knaggligt underlag då hon var barfota + en del nytt hö. Hovisen valde då att sätta på skorna iallafall eftersom det började bli hårt i backen ute. Vi började då ge värkmedicin DIREKT och typ två dagar efter var fången som bortblåst. Men då hade en fångrand börjat synas redan på ena framhoven, men inte på de andra. Kanske han den gången tog för lite i både tår och trakter så det inte skulle ta för länge att sko då hon hade ont i hovarna? Jag vet inte, jag var inte själv där då han skodde, han kom tidigare än väntat då jag ännu var i skolan så min en bekant som också har hästar for dit istället. Jag fick alltså veta av det där efteråt, skulle jag ha fått bestämma skulle dom inte ha lagt på några skor den gången heller...
Jag har alltid haft lite otur med när hovslagaren kommer, jag har alltid råkat vara i skolan eller i arbetet då han har kommit. Det var endast nu sist han skodde som jag var med. Alla gånger före sedan maj har jag inte varit med! I somras hade jag också ut en annan hovslagare, jag har lagt fram åt båda jag har haft om hon skulle behöva specialbeslag, verkas som en "riktigt fånghäst" och så, men de har båda tyckt det var onödigt. Samma då jag skulle ha ut veterinären i somras då hon hade fång, jag fick nästan släpa ut honom för han tyckte inte det var nödvändigt att han kom. Men han kom och tittade och skrev ut värkmedicin, och han tyckte inte heller det var nödvändigt med specialbeslag eller andra åtgärder åt hovarna, bara hon hölls kort i tårna.
Hovslagaren kommer idag ja, och jag kommer att framföra det ni har sagt om kortare tå och lägre trakter, så får han lov att göra det då. Kan väl återkomma sedan om någon är intresserad...