Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

Sv: Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

Ja det är klart! Gissa varför hoven inte klarade av belastningen och knäcktes?!

Det är just det som gör fånghästar ibland får hovbenet rakt igenom sulan! För att lamellranden är uppluckrad! Men nu är det ännu värre, för lamellranden som är "limmet" mellan de innre delarna och höljet har ingenting att fästa upp kötthov, hovben mot. Risken är stor att hoven inte klarar belastningen.

Det är just det som gör fånghästar ibland får hovbenet rakt igenom sulan! För att lamellranden är uppluckrad! Men nu är det ännu värre, för lamellranden som är "limmet" mellan de innre delarna och höljet har ingenting att fästa upp kötthov, hovben mot Risken är stor att hoven inte klarar belastningen.

Jag är inte med på hur du menar i det jag strukit under.
Anledningen till att hoven knäcktes är väl pga felaktig verkning och den vinkel som har varit mellan den "gamla" hoven och den nya? Det har väl inte direkt ngt med uppluckrade lameller att göra annat än att de är anledningen till att hoven har fått just denna vinkel.
Om lamellerna har släppt så kan de ju inte fästa upp hoven mot hovkapseln ändå även om den hade funnits där?

Men jag kanske missförstår ditt resonemang helt. Det är lite svårt att se exakt vilket inlägg du kommenterar.

Risken för att hovbenet skall penetrera sulan är inte större nu än tidigare. Det är snarare en fördel att tådelen är borta.... Dock måste trakten snarast sänkas!

Av bilderna att dömma är jag inne på samma spår som du (snarare skönt flr hästen att tådelen är borta), plus att hästen inte verkar vara besvärad.
Men däremot kankse det inte var så skönt för hästen när tån lossnade... på den kvarbliva skon ser man ju sömmar som suttit i den "andra" hoven.
Hur som helst.. Det som hände var inte bra. hur fallet hanterades innan och efter var inte bra...
Som sagt av så många andra, trakterna bör sänkas och tån bör kortas snarast möjligt.

Det är just det som gör fånghästar ibland får hovbenet rakt igenom sulan! För att lamellranden är uppluckrad! Men nu är det ännu värre, för lamellranden som är "limmet" mellan de innre delarna och höljet har ingenting att fästa upp kötthov, hovben mot. Risken är stor att hoven inte klarar belastningen.

Om du tittat på bilderna på hovarna som fortfarande har långa tår så kan du tydligt se den nya hovkapseln som växer ut från kronranden. Den tar slut vid det som trådskaparen kallar "sprickan". Den växer ner efter hovbenets nya riktning efter rotationen.

Det av hovkapseln som finns under är den "gamla delen " av hovkapseln ( som fanns före fånganfallet ) Den har en helt annan riktning än den övre delen då den INTE längre, som du beskriver det, limmar fast de inre delarna i hoven.

Det är alltså endast delen över den s.k fångranden ( sprickan ) som "utgör" lim på dessa hovar. Den delen av tån som gick av har ingen som helst funktion som stöd för hovbenet och skulle för en korrekt vinkel verkats bort av hovslagare om den inte hade lossat själv.

Kanske någon annan som kan förklara på ett ännu enklare sätt?

Den delen av tån som gick av har ingen som helst funktion som stöd för hovbenet och skulle för en korrekt vinkel verkats bort av hovslagare om den inte hade lossat själv.

Håller faktiskt inte med. Hästen bär nu upp all sin vikt på två cm bärrand bak och sen går den direkt på sulan i tån och på sidorna. Klart det blir en större påfrestning i främre delen av hoven som nu hamnat i en brytvinkel.

Jag vill bara säga att; så som det är nu hade JAG åkt till veterinär. Men alla är ju olika.

Håller faktiskt inte med. Hästen bär nu upp all sin vikt på två cm bärrand bak och sen går den direkt på sulan i tån och på sidorna. Klart det blir en större påfrestning i främre delen av hoven som nu hamnat i en brytvinkel.

Jag vill bara säga att; så som det är nu hade JAG åkt till veterinär. Men alla är ju olika.

Det den här hästen behöver nu är en skicklig hovslagare.....

Då hovväggen växer ner helt så fixar det sig med bärranden :) förutsatt att rätt verkning genomförs snarast. Risken med så höga trakter är att det blir en tryckatrofi av hovbensspetsen.

Själv är jag från Finland och vi har nog både bra hovslagare och kliniker.. Jag tycker det är viktigare att du får en bra hovslagare än en hovslagare på svenska, du känner säkert någon som kan hjälpa med att översätta isf :)

Hoppas du hittar en bra hovslagare så ni får detta fixat.
Lycka till

När man verkar tvärtå på en fånghäst med breddad lamellrand så kortar man av tån framifrån in till normal bredd på lamellerna. Man blottar med andra ord lamellerna medvetet bla just för att undvika en brytvinkel.

Att tån släppte av sig själv på den ena hoven var med andra ord bara bra och tån på den ljusa foten kommer garanterat att göra det samma när man ska plocka av skon.

Om det nu hade varit en så överhängande risk för att hovbenet skulle penetrera sulan förstår jag inte varför du tjatar om att ta hästen till en klinik, att transportera en häst i det stadiet är nog det sämsta man kan göra ur belastningssynpunkt.

Quinn har helt rätt i det hon/han säger!

Laddar förhoppningsvis inför besöket med hovis som jag tror var IDAG??

Ja det är ju kanon om jag har fel! Jag säger bara att JAG hade tagit hästen till klinik för att förhindra att det händer ännu mer. Hellre chansat på en resa än att den går omkring sådär och riskerar mer skador. TS säger ju att hon inte har några bra hovslagare så då tycker jag att det är klinik som gäller. Där finns all hjälp, med hovslagare, specialbeslag röntgen osv som hon inte gjort enl hennes gamla tråd.

Blottar du så där mkt vid en "tvärtå"? En tredjedel av hoven?

Jag undar också var TS tog vägen?

Blottar du så där mkt vid en "tvärtå"? En tredjedel av hoven?

Vid akuta sjukdomssituationer krävs drastisk verkning. Om någon minns den snabeltåade shettisen som det lades upp bilder på? En sån häst skulle GARANTERAT kortas en bra bit in så att lamellerna syntes. TS häst är nästan lika illa faktiskt.

*kl*

Var inte alltför hårda mot TS. Om hon (förhoppningsvis) använt en vit, utbildad hovslagare, så förväntar man ju sig att människan kan sitt eftersom han gått en flerårig utbildning. Hur ska TS veta hur en fånghov ska se ut om hovslagaren beter sig som att han vet sitt och det inte finns fånghästar överallt som man kan jämföra hovarna med? TS måste ju vara förvirrad.
Jag är framförallt förbannad på den idiot som verkat detta och trugat i ägaren att det ska vara så. Han är ju den som är skyldig till vanvård- inte skulle väl någon attackera hästägaren om en legitimerad veterinär gav en häst ett preparat som var helt fel och orsakade skador till hästarna? Då är det väl den utbildade veterinären som gjort fel- vi litar ju på att de har kunskapen när vi inte har det..
Däremot blir jag ledsen över hut TS hanterar situationen- skojjar bort det och vägrar ringa veterinären. Jag hade nog skrikit rakt ut och kastat mig över telefonen så fort jag sett det. SPECIELLT om min hovslagare berättar att han aldrig sett fenomenet tidigare!

Det är skillnad på felbehandling från en legitimerad veterinär eller en hovslagare. Hovslagare är INTE ett licensierat yrke och det är ALLTID djurägaren som har ansvar för att djuret sköts som det ska. Har man (fång)häst så får man banne mig läsa på lite!

TS fick dessutom MASSOR av input om hovvården på den här hästen för flera månader sedan, utan att bry sig alls.

Jisses, här var det stressigt...
Hinner inte vara in 24/7 på datorn då jag är mitt inne i studentskrivningarna i skolan så jag har en del att göra..

För er som har varit legat sömnlösa på nätterna pga det här, ponnyn lever fint ännu kan jag säga. Hon haltar varken med eller utan den hemgjorda kängan vi gjorde åt henne.

Synd är det ju att många tror jag skämtar om det här.. det gör jag alltså INTE! Även om jag lade en såå "skämtsam" rubrik. Jag VET att hovarna ser för JÄVLIGA ut, jag tycker alltså inte att de ser toppen ut som vissa av er kanske tror jag tycker!
Bilderna i som var ut i den förra tråden jag hade var det ju en del åsikter om också, men då jag lade ut bilder på undersidan av hoven var det många som tyckte att hon inte behövde kortas av mer i tån. De bilderna var alltså efter en gång hon blev verkad i höstas. Gången efter det var då vinterskorna skulle sättas på, då hon oturligt nog råkade få fång några dagar innan, säkert pga knaggligt underlag då hon var barfota + en del nytt hö. Hovisen valde då att sätta på skorna iallafall eftersom det började bli hårt i backen ute. Vi började då ge värkmedicin DIREKT och typ två dagar efter var fången som bortblåst. Men då hade en fångrand börjat synas redan på ena framhoven, men inte på de andra. Kanske han den gången tog för lite i både tår och trakter så det inte skulle ta för länge att sko då hon hade ont i hovarna? Jag vet inte, jag var inte själv där då han skodde, han kom tidigare än väntat då jag ännu var i skolan så min en bekant som också har hästar for dit istället. Jag fick alltså veta av det där efteråt, skulle jag ha fått bestämma skulle dom inte ha lagt på några skor den gången heller...

Jag har alltid haft lite otur med när hovslagaren kommer, jag har alltid råkat vara i skolan eller i arbetet då han har kommit. Det var endast nu sist han skodde som jag var med. Alla gånger före sedan maj har jag inte varit med! I somras hade jag också ut en annan hovslagare, jag har lagt fram åt båda jag har haft om hon skulle behöva specialbeslag, verkas som en "riktigt fånghäst" och så, men de har båda tyckt det var onödigt. Samma då jag skulle ha ut veterinären i somras då hon hade fång, jag fick nästan släpa ut honom för han tyckte inte det var nödvändigt att han kom. Men han kom och tittade och skrev ut värkmedicin, och han tyckte inte heller det var nödvändigt med specialbeslag eller andra åtgärder åt hovarna, bara hon hölls kort i tårna.

Hovslagaren kommer idag ja, och jag kommer att framföra det ni har sagt om kortare tå och lägre trakter, så får han lov att göra det då. Kan väl återkomma sedan om någon är intresserad...

Jag har alltid haft lite otur med när hovslagaren kommer, jag har alltid råkat vara i skolan eller i arbetet då han har kommit. Det var endast nu sist han skodde som jag var med. Alla gånger före sedan maj har jag inte varit med!

Men du... varför i allsindar ser du inte till att du kan vara med när hovis kommer? Hos oss bestämmer vi en tid, när JAG och HAN kan och då träffas vi. Ibland vill hovis ha en ca tid... och då väntar jag tills han kommer. När han skor/verkar tittar jag på, intresserar mig och frågar.

För att jag och en bekant brukar ta ut hovslagaren på samma gång, eftersom han vill kombinera flera på samma gång då han kommer, det är hon som ringer så det kan bli när det passar för hovslagaren då. Han har ganska mycket att göra så ibland måste man iallafall vänta flera veckor. Då har det råkat sig flera gånger att jag skulle ha hunnit hem från jobbet/skolan innan han egentligen skulle ha kommit, men har han kommit tidigare då har jag inte hunnit hem.

då tycker jag att du ska ringa och boka hovslagaren själv! Ring även till en annan som vet vad han sysslar med. Det är fruktansvärt oansvarigt av dig att låta din häst gå runt sådär och dessutom inte ens närvara för att försöka få en bättring.

Det är skillnad på felbehandling från en legitimerad veterinär eller en hovslagare. Hovslagare är INTE ett licensierat yrke och det är ALLTID djurägaren som har ansvar för att djuret sköts som det ska. Har man (fång)häst så får man banne mig läsa på lite!

Varför finns det en hovslagarutbildning om den ändå inte bevisar att hovslagaren är duglig? Och det finns flera hovslagare som säger helt olika saker- vem går man på? Vilken information ska man välja ut?

Jag förstår vad du menar men jag förstår TS situation också- om det är så att hovslagaren har sagt att det ska vara så, kommit med massa argument om varför det är si och så, så blir man oftast övertygad. Tro mig, jag känner massor med människor som får sina hästar skodda på ett kasst vis och de anser att det är fullt normalt för att "alla skos av denna hovslagare". Och denna hovslagare, som jag pratat med, har en bunt med argument till varför han skor så och jag kan ju inget annat än att nicka och välja någon annan för jag kan bara se (genom att titta på hästens fysiologi och vinklar) att det inte stämmer. Men jag kan inte förklara varför och det finns många hästägare som inte ens kan se felet i skoningen. De litar på sin hovslagare för att han har en utbildning bakom sig och kan sälja is till eskimåerna om han så ville.

TS fick dessutom MASSOR av input om hovvården på den här hästen för flera månader sedan, utan att bry sig alls.

Och detta visste jag inte om. Då får ju hon stå för det. Men alla kanske inte tror att man behöver argumentera med en utbildad hovslagare utan hoppas på att människan faktiskt lärt sig något av sin utbildning.

Liknande trådar

S
Hästvård Fodervärden åt min ponny ringde just åt mig och berättade att ponnyn har trampat av sig skon, men inte nog med det, en jättebit hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 495
Senast: soffii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar