Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

Sv: Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

clubman: Jag bor i Finland.. närmaste klinik ligger väl ungefär 200 km härifrån, men det är bara en liten klinik i anslutning till en travbana så där har dom knappast någon hovslagare. Annars är det väl 300 km till någon större klinik.

Tinen: Hmm.. läste du fel? Hovslagaren håller med om att det ska vara LÅGA trakter, inte höga för att hovbenet ska få rätt vinkel.

Jaha aj då...då får du bara hoppas att den hovis du hade innan kan detta bättre än din nuvarande hovis!! Lycka till!

clubman: Jag bor i Finland.. närmaste klinik ligger väl ungefär 200 km härifrån, men det är bara en liten klinik i anslutning till en travbana så där har dom knappast någon hovslagare. Annars är det väl 300 km till någon större klinik.

Tinen: Hmm.. läste du fel? Hovslagaren håller med om att det ska vara LÅGA trakter, inte höga för att hovbenet ska få rätt vinkel.

20-30 mil är det många som åker för expertishjälp.....

30 mil är ju inte speciellt långt.

Hur har det gått med hovarna?

Jag har regelbundna kunder inom längre avstånd än så, 30 mil är ingenting...

Nu menade jag iof till klinik.....men det är ju bra att du har nöjda kunder:)

Jo, det var det jag försökte förstärka- om jag har kunder som kör 30 mil för en standardverkning så är ju 30 mil till en klinik ingenting!

Jag höll alltså med dig:D

Jag har väl inte sagt att det är för långt heller? Det är mer möjligheter att slippa dit och familjens språkkunskaper som ställer till det hela.

Jag uppfattade det som om att hålla ner trakterna var en av få saker han faktiskt höll med om...

Ja!! :crazy::crazy: Förstår inte hur min hjärna kunde byta ut ordet låga mot höga, men det var precis vad som hände. Jag läste fel.. Det var itne meningen, tack för att du såg det, slipper jag bli mindre upprörd ;)

TS. Som sagt, jag läste fel... Kan du inte lägga upp nya bilder nudå när han har sänkt trakterna?

Till vilken nytta? Det ser väl ändå för jävligt ut! Men kanske imorgon...

Jag tar gärna emot på PM och kikar om du inte vill visa för hela befolkningen på buke... Mina kommentarer är för att jag vill väl och vill att det ska GE något, inte för att skälla på någon!

Jag förstår att du inte vill lägga upp bilder på dennes hovar nu efter den nya skoningen. Det e inte ngr roliga kommentarer som du har fått här, men folk försöker hjälpa, fastän att det blir lite väl fel ibland :angel:

Men lägg gärna upp nya bilder.

Svammel,,,:mad: En häst med fång (foderrelaterat) leder till ett sjukdomsförlopp i hovarna. Alla sjukdomsförlopp i hovarna leder till en avsevärt ökad tillväxt i hovarna.

Förstår du inte själv hur detta kunde ske hur den nedre 1/3 delen av hovväggen bröts av??

Så här är det (utifrån dina bilder) Hästen skulle verkas oftare och trakten skulle varit verkad mera. Naturligtvis så "bryts" hovväggen av i tå,tåsidodel om just den delen av hoven får en överbelastning som här skett..

Det måste väl även i Finland finnas hovslagare???

Jag blir fortfarande mörkrädd över att du tar detta med en "klackspark"

För mig låter det som att du har noll koll på hur en fånghäst ska skötas och vem som har ansvaret för individen.

Ville bara kommentera det fetmarekerade....

Det är klart att man bör kolla upp hur en fånghäst ska skötas, men på dig låter det som att den här kunskapen är något som alla hästägare borde ha????
Det är inte så lätt att läsa på om fång, man stöter på många olika teorier och idéer som alla låter lika bra.
Jag tycker ändå att TS har försökt och det är ju det som räknas. Hon har tagit ut veterinär och hovslagare. Om de sedan inte har skött sig så är det dom som ska ha skäll enligt mig. Alla har vi väl någon gång varit nybörjare.... jag vet inte om jag hade varit så mycket klokare än TS om det här hade hänt mig för 20 år sedan....

För oss som kanske har stor erfarenhet och lång vana av hästar och deras skötsel så är det kanske lätt att se eventuella fel och brister hos en hovis eller till och med en veterinär men det är kanske inte så för alla. Det är heller inte lätt att argumentera med en hovis vill jag lova, jag har nyss försökt och det var inte det lättaste....

det var ju de låga trakterna som han höll med om? ibland tror jag folk härinne läser det dom vill läsa för att få kasta lite skit utan konsekvens..

Det är heller inte lätt att argumentera med en hovis vill jag lova, jag har nyss försökt och det var inte det lättaste....

Instämmer, i många fall spelar det ingen roll vad man som påläst mångårig hästmänniska än säger, så har hovslagaren alltid rätt om hur hoven ska verkas och se ut och gör på sitt sätt i alla fall till sist.

Jag har haft kompisar som ringt hovis och sagt att hästen blivit halt en eller två dagar efter skoning, jaha - och? Jaa... Hästen har inte varit halt tidigare och man vill ha hjälp att konstatera om det är sömstick eller hovböld.

Tack och lov, har jag då en hovis som avgudar min häst :love: och är på plats efter en halvtimme om jag andas hälta. Har vi haft en besvärlig verkning för att åtgärda snedhet eller liknande, så har han ringt sju dagar i rad för att höra hur det går och likadant när vi försökte ställa om min häst till barfotagång två somrar. När han hörde att jag lät tveksam efter fjorton dagar, så lade han på luren kom farande och skällde ut mig efter noter :o, för att jag lät min häst gå med svullna ben, värme och ont i fossingarna och skodde henne omedelbums och sen var det inga problem... :bow::love:

/IH

Haha.. jag har just suttit och funderat över om jag ska ta några nya bilder eller inte, orkar inte bli halshuggen flera gånger.. :angel:

Lägg ut nya bilder det är inte du som har gjort fel med hästens hovar utan din hovslagare som du givetvis litade på...

Se till att lägga ut bilder så att du kan få respons på hur hästen ser ut i hovarna nu,så att du vet om du måste ta ut en annan hovslagare omgående;).

Önskar dig lycka till med pållen och en massa beröm för att du vågar ta all kritik här på buke(det är så en riktig hästägare gör,vågar ta skit även när man inte gjort något fel avsiktligt):)

Kramiz :D

Till vilken nytta? Det ser väl ändå för jävligt ut! Men kanske imorgon...

Ps gumman gå nu inte och må skit över det här,det som har hänt har hänt huvudsaken är ju att du vill det bästa för din häst!!!!

Massa kramar igen........

Svar till alla:

Eftersom ni har visat lite vänligare ton nu kan jag väl gå ut och ta några bilder.

Kan ju säga igen att jag HAR försökt argumentera med hovslagarna redan förra sommaren om skild verkning då hon har haft fång men det är så svårt då han är så förbannat envis! Och han säger att han har skott och verkat många fånghästar så jag får väl lov att tro på det då?! Jag har, tro mig, också försökt kolla runt lite om andra hovslagare förut och jag kom över en svenskspråkig som verkade helt okej, men då kom han fram med det att han hade så mycket att göra så han ville inte ta emot fler kunder än de som redan var stamkunder. Andra hovslagare jag har hört om är bara finskspråkiga och jag vill ju kunna DISKUTERA med hovslagaren också, och inte behöva ha med någon stackare som ska vara tolk varenda gång det ska skos...

vet hur de känns med jobbiga hovslagare, har själv försökt knaggla mig fram på min dåliga finska (hovsjukdomar på finska finns inte i mitt ordföråd) tyckte att höger hov såg konstig ut, men den skulle tydligen vara så. beställde ut hovis, som aldrig kom, hade blivit sjuk o "glömt" att meddela. som tur var råkade en annan vara i stallet, frågade om han hann med min häst. de gjorde han.

nå hela höger hov var snett verkad. kommer att ta 2-3 gånger att fixa till den.

men just nu så finns det en belgare som kommer och skor, o då är det engelska som gäller.

så låt inte språket hindra, ta med en ordbok tex

Liknande trådar

S
Hästvård Fodervärden åt min ponny ringde just åt mig och berättade att ponnyn har trampat av sig skon, men inte nog med det, en jättebit hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 495
Senast: soffii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad