Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

Sv: Gårdagens skapelse! (halv hov i sko)

Det du kallar sprickor är inget annat än den s.k "fångranden" alltså skarven mellan den nya och gamla hovkapseln.

Det verkar tyvärr som din hovslagare inte vet något alls om fånghovar och dess skötsel . Har du ingen klinik med en duktig hovslagare i närheten?

Om hoven med den tappade hovkapseln sänks ordentligt i trakten så kommer det genast se bättre ut. Som vinkeln ser ut nu pekar hovbensspetsen direkt ner i sulan....

Jag skulle oroa mig mer för den höga trakten än att den gamla hovkapseln brutits av:crazy:

Ja det var därför jag skrev här, för att få tips. Givetvis ska jag framföra era kommentarer till hovslagaren på torsdag så får vi se vad han tycker. Han får lov att göra som jag säger då.

Du kan läsa vad jag skrev åt coari med vad många sade i den andra tråden. Trakterna hinner växa en del mellan varje gång, de växer mer än tårna. Kan hända att de lämnar lite höga men den här ponnyn har alltid haft ganska höga trakter, också innan hon blev sjuk.

Ser som många redan har sagt inte så kul ut!
Att du försöker skämta om det hoppas jag beror på att du är nervös o orolig över det som hänt och att det bara är ditt sätt att försöka hantera situationen för roligt är det inte!

"Sprickan" eller separationen började redan vid fånganfallet som en störning i tillväxtzonen. "Sprickan" syns därefter mer o mer ju längre ner den kommer när hoven växer.

Eftersom det inte har verkats tvärtå bröts den tillslut av. Det är helt garanterat inget fast samband bakom "tån" i den ljusa hoven heller så det är bara till att plocka bort den också!

Om ni därefter ser till att hålla efter trakterna och givetvis ser till att hästen får ordentlig/korrekt hovvård i fortsättningen så skall nog allt gå bra trots allt.

Om allt går bra vilket jag tror så har ni haft tur att få en andra chans, men se till att sköta det på ett bättre sätt från o med nu, annars var det kanske sista chansen.

Lycka till!

*kl*

Vill bara stämma in i kören av chockade människor.

De där hovarna kan INTE vara "normalt" verkade. Trakten är galet hög och tån galet lång. Med en sån där brytning som blivit efter fånganfallet borde man verkligen kortat tån för att undvika att den bröts av :mad:

Om det är så att ponnyns trakter "växer ovanligt snabbt" så får man ta till en kortare skoperiod, så de kan hållas på en normal höjd!

En skadad hov sätter igång att racerväxa, då kan man inte räkna med normala skointervaller. Min tvååring fick en hovböld innan jul och den hoven har växt typ dubbelt så snabbt som de andra efter det, för att reparera skadan.

Säger som andra, ta hästen till en klinik NU, innan för mycket av de andra hovarna trillar av eller innan hovbenet penetrerar sulan... Se till att få röntgenbilder på hovarna så att man kan sko efter dem. Är hästen röntgad efter fånganfallet? vet din hovis om hästen fått en rotation eller inte?

Hovarna ser gravt vanvårdade ut tycker jag. Som hästägare är man ansvarig för att hästen får korrekt hovvård, så tyvärr är det vårat ansvar att lära oss såpass mycket om hovar att vi kan avgöra om hästen får en bra hovvård av hovisen. Detta faller helt klart inom ramen för vad du borde kunnat avgöra som felaktig hovvård.

Ställ in hästen tills ni kan komma till klinik, låt den INTE kuta runt i hagen som en tok, den kan ju bryta sönder resterande hovar fullständigt!!!

:eek::eek:

Jag tycker fortfarande du ska ge den hovslagaren sparken, och ta hästen till en klinik.

Hästen har väldigt höga trakter och långa tår...vad jag vet av min arfarenhet ska en fång häst verkas med så kort tå som möjligt!! och inte sååå höga trakter...detta var de värsta hovar jag sett på länge även min egen medräknad när jag köpte henne för två år sen..

Men fy, har aldrig sett något liknande. Instämmer med många här, skulle ta hästen till klinik. Ser inte kul ut.....

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har detta även hänt min häst .
Han har alltid haft dålig hovkvalite´ och inte blev det bättre av fången !

Jag gick då hos en Hovis med "mästarbrev" , och ringde honom självklart
direkt och fick en tid .
Han fixade detta, inga komplikationer inträffade .

Min Häst skoddes alltså av :
En mycket Duktig Hovslagare och ofta ! + en mycket observant matte :angel:
Trots det så hände alltså detta !!

Hoppas att du får tag i en hovis som fixar detta !

Hej från Hambo

Men såg din hästs hovar ut som på bilderna då?

Kan tänka mig att det kan brytas då hovväggen blivit försvagad osv, oasvett hur bra man skott.. men detta ser verkligen inte bra ut någonstans...

Hmmmmm Jag förstorade bilden för att se ordentligt.... och Nej du har rätt Skuggi, det var inte likadant på min häst !
Nu först såg jag hur det såg ut !
Jag tittade bara på första bilden där skon och biten av hov var:confused:

Hej från hambo

Jag kan garantera att om du skulle åka till en klinik så skulle de inte skicka hem dig och säga: "vänta till torsdag och be hovslagaren ta lite mer i tån på de andra".

Nej, det skulle bli ett ganska stort pådrag med röntgen, gipsning, specialbeslag mm. De skulle ge dig mediciner för att förhindra infektioner osv.

Risken är som sagt jättestor att allt innanför släpper från "höljet", hornet och går rätt igenom sulan. Då är det tack och godnatt, avlivning som gäller! Det är precis det här vi med fånghästar oroar oss för och försöker förhindra! Snacka om bakslag i läkningsprocessen.

Jag kan garantera att om du skulle åka till en klinik så skulle de inte skicka hem dig och säga: "vänta till torsdag och be hovslagaren ta lite mer i tån på de andra".

Nej, det skulle bli ett ganska stort pådrag med röntgen, gipsning, specialbeslag mm. De skulle ge dig mediciner för att förhindra infektioner osv.

Risken är som sagt jättestor att allt innanför släpper från "höljet", hornet och går rätt igenom sulan. Då är det tack och godnatt, avlivning som gäller! Det är precis det här vi med fånghästar oroar oss för och försöker förhindra! Snacka om bakslag i läkningsprocessen.

Varför tror du att det finns en infektionsrisk? eller att gips skulle behövas? Risken för att hovbenet skall penetrera sulan är inte större nu än tidigare. Det är snarare en fördel att tådelen är borta.... Dock måste trakten snarast sänkas!

Jag skrev det tidigare den delen som lossat hade med all säkerhet ingen stödjande funktion för hovbenet.

Man kan verkligen förfära sig över att en hovslagslagare är så okunnig att han misskött hovarna på detta vis. Jag blir mer förskräckt över det än av den avbrutna hovkapseln.

LÄS också inlägget av VAT (nr 42 ) så förstår du kanske mer. Det är INTE kötthoven som är blottad på bilden!

Senast ändrad:

Varför tror du att det finns en infektionsrisk? eller att gips skulle behövas? Risken för att hovbenet skulle penetrera sulan är inte större nu än tidigare. Det är snarare en fördel att tådelen är borta.... Dock måste trakten snarast sänkas!

Jag skrev det tidigare den delen som lossat hade med all säkerhet ingen stödjande funktion för hovbenet.

Man kan verkligen förfära sig över att en hovslagslagare är så okunnig att han misskött hovarna på detta vis. Jag blir mer förskräckt över det än den avbrutna gamla hovkapseln.

LÄS också inlägget av VAT så förstår du kanske mer. Det är INTE kötthoven som är blottad på bilden!

Du kan läsa vad jag skrev åt coari med vad många sade i den andra tråden. Trakterna hinner växa en del mellan varje gång, de växer mer än tårna. Kan hända att de lämnar lite höga men den här ponnyn har alltid haft ganska höga trakter, också innan hon blev sjuk.

Men om hovarna växer så mycket mellan verkningarna så måste man ha tätare intervaller, SPECIELLT på en fånghäst!

De bilder du visar upp är rena vanvårdshovar!

Och att "den alltid har haft höga trakter" gör det inte mer rätt- det säger bara att den varit felverkad länge!

/Migo

Jag har aldrig påstått att det är kötthoven du ser på bilden. När den uppluckrade lamellranden är blottad kommer bakterier och smuts lättare in, det var det enda jag skrev.

Läs bla hovslagare Coaris inlägg, risken är större! Tänk efter: finns inget som tar upp hästens vikt mer än lilla bärranden längst bak. Därtill är ju lamellranden som håller "skalet" fast i resten inkl hovbenet skadad och uppluckrad.

Men men, alla gör ju som dom vill. Jag hade tagit hästen till veterinär.

Fast den uppluckrade lamellranden fanns ju också FÖRE tån bröts av....

Men om hovarna växer så mycket mellan verkningarna så måste man ha tätare intervaller, SPECIELLT på en fånghäst!

De bilder du visar upp är rena vanvårdshovar!

Och att "den alltid har haft höga trakter" gör det inte mer rätt- det säger bara att den varit felverkad länge!

/Migo

instämmar, min häst fick verkas (raspas) minimum varannan vecka efter fånget. det är verkligen inte okej att komma med ursäktar och undandflykter här, detta är ren vanvård. :crazy:

påminner om ganska groteska bilder på fånghästar som genomgår strassermetoden..

Att du påstår att det där liknar en strasserverkad hov säger mer om din okunskap än något annat:grin:
Strasserverkare SÄNKER TRAKTEN och KORTAR TÅN på fånghästar, samt verkar med bara någon veckas intervaller tills läget är stabilt. Ser du låg trakt och kort tå på bilderna?
Eller kan det vara så att du bara drar till med namnet strasser utan att faktiskt ha en jävla aning om vad det är du pratar om:idea:

/Migo
inte strasserverkare- men bekant med många

Läskigt:eek::eek:.

Jag hade fått panik och ringt veterinär ordnat en ordentligt utbildad hovslagare som kom ut och fixade det värsta och även åkt in till hästklinik...

Tack gode gud att jag har en riktigt,riktigt duktig hovslagare;).

Han kommer även att vara med i tidningsartiklar angående nya rön på fång fronten:bow::bow:

Liknande trådar

S
Hästvård Fodervärden åt min ponny ringde just åt mig och berättade att ponnyn har trampat av sig skon, men inte nog med det, en jättebit hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 495
Senast: soffii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.