Hålväggar i hovarna...?

B

biljard

:confused:Vi har en ponny som precis bytt hovslagare. Nya hovslagaren har varit här och verkat 2 ggr och senaste gången påpekades att han hade "murknat" på två ställen under hoven. Det är som att vita linjen har ruttnat en bit inåt. På framhoven gröptes ur en hel del för att få fram frisk hov och på bakhoven har också blivit likadant men det har kommit nu ca de senaste 10 dagarna. Vi sköter det med att fylla i bomull och bakteriedödande medel för att hindra att grus kryper in i hålet när han är ute i hagen. På kvällen gör vi rent med borste och lite vatten om det behövs, sen får han stå med det öppet på natten (han står på tjock spånbädd). Hovslagaren pratade om att det kan leda till hålvägg i hoven. Han är oskodd och äter helfoder och hö och har nu fått tillskott med flytande biotin också.
På den hoven med största hålet är även strålen ful, inte strålröta, men den ser inte helt normal ut. Sulorna runt om ser bra ut och själva hovkvalitén utvändigt också, men problemet är alltså dessa fickor i vita randen.... Hovarna har ingen ökad värme.
Kan du hjälpa oss med tips för att få hans hovar att hålla eller vad vi kan göra för att hjälpa honom. Foder, hovmedel, ja vad som helst! Och gärna lite information om hålvägg, enda hästen jag kände som hade det fick tyvärr tas bort...

Sv: Hålväggar i hovarna...?

Hejsan!
Min pålle har en hålvägg i vänster fram. Min hovslagare hittade det för ca 1 månad sedan. Han gröpte ut en del av hoven så att det är ett stort hål. Jag lägger in en tuss bomull med jodopax varje dag och låter den sitta hela tiden tills nästa dag jag byter den. Min skrutt har skor så tussen trycker jag bara in, så stannar den där. Hovis va ute idag och sa att det blivit bättre så jag kommer att köra på som jag gjort innan. Har ingen dirket aning vad det är för ngt egentligen men jag tror säkert att det går att hitta en del information om det.
/Madi

:confused:Vi har en ponny som precis bytt hovslagare. Nya hovslagaren har varit här och verkat 2 ggr och senaste gången påpekades att han hade "murknat" på två ställen under hoven. Det är som att vita linjen har ruttnat en bit inåt. På framhoven gröptes ur en hel del för att få fram frisk hov och på bakhoven har också blivit likadant men det har kommit nu ca de senaste 10 dagarna.

När "bytte" du hovslagare, under vilka intervaller (veckor) har denna hovslagare verkat denna ponny under dessa 2 ggr i förhållande till din tidigare hovslagare??

Vilka andra förändringar har du gjort???

Det jag ställer mig frågande till är att du skriver Vi har en ponny som precis bytt hovslagare. Nya hovslagaren har varit här och verkat 2 ggr och senaste gången påpekades att han hade "murknat" på två ställen under hoven.

Min tanke går till att om du inte gjort några förändringar i individens dagliga hantering/närmiljö så måste ju din "nya" hovis gjort några förändringar för att detta ska ha uppkommit, eller???

Kan du inte lägga in några bilder??

Vad gäller hovslagaren så är fallet så här; Vi har bytt hovslagare 5 ggr under lika många år.... Vi bor långt ut i ingenting och det dröjer inte många gånger innan de säger att det är för långt att åka eller att de har fullt med kunder åt något annat håll, alla möjliga ursäkter.... Problemet är nog att det inte ger tillräckligt mycket pengar att verka två små ponnyer....
Ponnyn var från början skodd, eftersom han användes mera då, men nu går han barfota. Han var jätteöm i hovarna av att gå utan skor men eftersom han inte reds så fick han gå barfota ändå med hopp om att han skulle vänja sig. När han var nyverkad (oavsett vilken hovslagare som varit här) så var han ännu ömmare i 1-2 veckor!! Jag började att ha längre intervall på verkningarna för han gick mycket bättre på sina fötter när de blev lite längre (inte långa, men längre...). Så hörde jag att en hovslagare som var expert på barfotaverkning bodde i närheten och ringde upp. Tänkte att expert på barfota kunde vara hjälp för hans hovömhet... Första gången xxx var här så var han inte verkad på lite drygt 12 veckor och xxx tyckte att han såg fin ut ändå. Jag skulle hålla den intervallen om han trivdes bäst så. Så efter 3 nya månader kom xxx för att verka igen, men nu hade alla problemen uppstått med de "murkna" hovarna! Han har bara gått på sommarbete hela den tiden, med daglig tillsyn, och jag har inget märkt! Det är ju så man skäms! Eller så är det hela uppförstorat? Jag vet inte vad jag ska tro... Xxx verkar hovarna på ett annorlunda sätt, kan det ha framkallat fickorna i vita linjen? Efter dessa verkningar har han dock inte varit ömfotad alls, så jag uppfattar att han trivs med sättet att verka och hur hovarna formas....
Jag ska försöka ta ett foto i kväll och sätta in....

Så efter 3 nya månader kom xxx för att verka igen, men nu hade alla problemen uppstått med de "murkna" hovarna! Han har bara gått på sommarbete hela den tiden, med daglig tillsyn, och jag har inget märkt! Det är ju så man skäms! Eller så är det hela uppförstorat? Jag vet inte vad jag ska tro... Xxx verkar hovarna på ett annorlunda sätt, kan det ha framkallat fickorna i vita linjen? Efter dessa verkningar har han dock inte varit ömfotad alls, så jag uppfattar att han trivs med sättet att verka och hur hovarna formas....

Om din ponny har haft en spricka eller separation i lamellranden kan mikroorganismer ha kommit in i sprickan och börjat att förstöra keratinet i hoven. Får man inte stopp på angreppet ”äter sig” dessa organismer allt högre upp i hovväggen, dvs. hålrummen blir allt djupare.

Det finns många orsaker till varför en spricka uppkommer i eller invid lamellranden i marknivån. En vanlig orsak är laminitis. Laminitis är ett förstadie till fång och innebär en inflammation i lamellranden som leder till att lamellranden separerar (infästningen mellan de båda lamellskikten släpper). En ponny som går på sommarbete och som inte rids eller motioneras innebär alltid en potentiell fångrisk. En annan orsak kan vara näringsbrist, t.ex. protein- eller mineralbrist.

En del kallar problemet för bärrandsröta eller lamellröta. En del skiljer mellan de båda begreppen.

Det finns i princip två saker man måste göra. Ta reda på orsaken till problemet och åtgärdar detta. Vilket dock inte alltid är så lätt. Orsaken är nästa alltid foderrelaterat och ibland i kombination med en olämplig verkning av hoven (eller avsaknad av regelbunden verkning). Det andra man måste göra är att få stopp på angreppet vilket betyder att du bör rengöra hålrummet och behandla med något bakterie- och svampdödande medel. Du får hålla på med detta tills hålrummen har växt bort.

Tack spader ess! Vilken jättebra information, jag ska genast leta mer efter bärrandsröta/lamellröta. Vad gäller fodret så har han gått på sommarbete men det är en gammal vall där gräset inte är fett. det skulle inte räcka till bete för stora hästar om man säger så.... Mer som naturbete, eller fårahage....Och under den tiden har han inte fått någon extra utfodring. När han fick börja stå inne på nätterna pga hoven så har han fått ca 2 dl pellets och ca 0,5 kg hö (fjolårshö) på kvällen, och gräs ute på dagarna. Men vissa är ju känsliga mot vad de äter så visst kan det vara ett förstadie till fång. Han är 17 år och har aldrig haft fång tidigare dock.
Kika gärna in i tråden i kväll igen när jag har fått hjälp att sätta in bilden!

Du får ju tänka att det hornet som är i marknivå nu, kan ha försvagats av något i foder som hände för minst ett halvår sedan. Kanske för kraftigt vårgräs t e x. Då får lättare rötan fäste nu.

Vilket bra svar :bow:! Väldigt lättbegripligt :). Kommer hålväggar alltid nerifrån eller kan dom komma uppifrån också?

Han var jätteöm i hovarna av att gå utan skor men eftersom han inte reds så fick han gå barfota ändå med hopp om att han skulle vänja sig. När han var nyverkad (oavsett vilken hovslagare som varit här) så var han ännu ömmare i 1-2 veckor!!

bärrandsröta kan vara svåprt att upptäcka i tidigt stadium. Det kan vara bara en liten bagatellartad fläck som är ingången och dolt bakom hovväggen murknar det ändå. Värme, hälta och kanske en hovböld kan ibland avslöja ett angrepp. Troligtvis började det när ni ansåg hästen bara vara *öm*.

Sjukdomen är känd sedan tidigare, inte minst i USA, där den förekommer ganska ofta hos travare. Det finns ett klart samband med anaeroba, syrefattiga miljöer, alltså blött och geggigt underlag utan tillgång på luft.

att få hovarna friska igen är god. Hur lång tid det tar beror i första hand på hur långt angreppet har gått. Man måste ofta ta bort allt förändrat inklusive hovväggen utanpå. det är nämligen viktigt att rengöra ordentligt och att luft kommer åt hela angreppsytan. Till detta behövs en ERFAREN hovslagare som vet vad denna gör. Gör man fel, kan hästen få exempelvis kroniska sprickbildningari hornväggen, hovbensinflammation, hovbensrotation mm.

Den som dagligen har hand om hästen måste hålla en BENHÅRD rengöringsprosess...och får så hålla på tills hoven med bärrand och hovvägg vuxit ut igen.

Jag tycker ni har för klen tvättmetod. pilla bort ALLT svart gojja ni ser, använd tex en söm, därefter häller ni på väteperoxid och låter det bubbla, peta igen, Därefter häller man på jodsprit eller Thrush Buster. Om det går fylls fickan slutligen med bomull, som ska hindra att smuts tränger in.

Jag tycker ni har för klen tvättmetod. pilla bort ALLT svart gojja ni ser, använd tex en söm, därefter häller ni på väteperoxid och låter det bubbla, peta igen, Därefter häller man på jodsprit eller Thrush Buster. Om det går fylls fickan slutligen med bomull, som ska hindra att smuts tränger in.

Hej Mynta. Som jag skrev tidigare så lägger vi i bomull som skydd på morgonen och den är dränkt i bakteriedödande medel (väteperoxid). Det håller all lera ur fickan hela dagen. På kvällen räcker att borsta ur om något har lyckas tränga sig förbi bomullen i kanten och ev tar vi med en diskborste med lite vatten, vill inte slabba med vatten i onödan. På natten står han sedan bar med det i tjock spånbädd. Så jag vågar säga att rengöringen sköts minutiöst. Dock händer det ibland att bomullen far ur sprickan i bakhoven eftersom den inte är så djup, men eftersom den inte är så djup är den inte heller så svår att borsta/tvätta ren. Jag ser nog inte vitsen med både väteperoxid och jodopax utan har valt det ena, alltså väteperoxid.
Väntar nu på sambon som ska hjälpa mig att lägga in en bild tagen idag...... så kolla gärna in om en stund igen.

Tog lite tid med bilden men nu hoppas jag att den ska synas. Klicka på länken. Den visar både fickan (som är urgröpt av hovslagaren) och den dåliga strålen. Tacksam för tips! Är det någon som har använt "galoscher" utanpå hovarna för att skydda dem?
http://www.pixbox.se/pic_show_id29523975.html

Senast ändrad av en moderator:

Har aldrig drabbats av detta men har använt galoscher! Dock inte Old Mac´s. De ska tydligen sitta bra, dock dyra. Galoscher använder jag vid tappsko, men gör numera egna! Lägger bomull (rätt tjockt lager) på sulan eller använder polservadd, därefter Vet-Wraplinda. Avslutar med att "bolla" in hoven medd silvertejp, stärker extra mkt vid kanterna och vid tån. Bör bytas varannan dag pga att det kan smyga in smuts och vatten (luktar då hemskt!)

Senast ändrad av en moderator:

Den hoven kan väl inte vara nyligen verkad?? Behöver verkas i alla fall och strålen är trång och har röta.

Tog lite tid med bilden men nu hoppas jag att den ska synas. Klicka på länken. Den visar både fickan (som är urgröpt av hovslagaren) och den dåliga strålen. Tacksam för tips! Är det någon som har använt "galoscher" utanpå hovarna för att skydda dem?
http://www.pixbox.se/pic_show_id29523975.html

Om hålrummet inte är så djupt så fortsätt att behandla hoven som du gör. Det finns oftast ingen anledning att göra en s.k. resektion dvs. att ta bort utanförliggande hovvägg. De aktuella mikroorganismerna är visserligen anaeroba (dvs. de trivs i syrefattig miljö och kan inte överleva i syrerik miljö) men om man kan ta död på tillräckligt många organismer så att angreppet går långsammare än hovtillväxten så kommer hålrummet med tiden att växa bort. Enligt min mening så görs det på tok för många resektioner i vårt land. En resektion skapar ofta nya problem och även om bärrandsrötan försvinner så brukar angreppet komma tillbaks efter en tid.

Man har gjort laboratorieundersökningar av angripet horn och konstaterat att det förekommer flera olika arter av anaeroba bakterier och svampar. Det är därför inte säkert att ett medel som fungerar på en häst fungerar på en annan häst. Man får pröva olika medel tills man hittar ett som fungerar. Man bör först pröva medel som inte skadar levande vävnad och undvika aggressiva kemiska medel. Jag skulle själv undvika t.ex. “Thrush Buster” som innehåller formaldehyd. Det finns skonsammare alternativ.

På fotot ser det nästan ut som att både den inre- och yttre hovväggen kan vara angripna. Vanligtvis är det bara den yttre hovväggen som angrips. Strålen ser sannerligen inte frisk ut. Du har förmodligen även strålröta. Detta är främst en verkningssak. Strålen måste belastas för att utvecklas och må bra. Detta betyder att strålen måste ha markkontakt, dvs. trakterna får inte vara för höga. Tån måste dessutom hållas kort så att överrullningen inte blir för tung. Hästen ska sätta ner trakten först annars fungerar inte hovmekanismen. Det är dock svårt att ge verkningsråd bara genom att titta på en bild men nog ser det ut som att trakterna skulle kunna tas ner och tån kortas.

Beträffande “galoscher” så har jag hört att kvaliteten inte är den bästa. Det finns dock boots av olika fabrikat som är alldeles utmärkta att använda vid bärrandsröta. Speciellt när hagarna är blöta och leriga är boots ett utmärkt sätt att skydda hoven.

På bilden är det 7 veckor sedan hoven verkades senast...Visst ser den förskräcklig ut!
Och ja, det börjar även bli samma problem på innersidan av hoven, men vi sköter det precis som det större hålet och hoppas att det inte blir djupare. På bilden är det ännu inte rengjort och den fickan är för liten att lägga bomull i på dagen för den far ur...

Tror ni hovtjära är bra på strålen och strålfårorna?

Strålarna bör skuras ur med något först. Prova svag jodopaxlösning eller virkonS eller äppelcidervinäger med vatten.
Gör detta när du sköter hålrummet och kolla hur höga trakterna är. Är de höga som det ser ut på bilden bör de sänkas av hovslagaren så strålen får mer stimulans.

När vi hade lite problem med strålröra skurade jag med skurborste,hela hoven med jodopax varje kväll innan jag stallade in dem på en tjock,torrr bädd av kutterspån.
Ställde ner hela hoven i ett spann med jodopax och sedan gnodde jag.
Klippte först av det ruttna av strålen med en sax.
Det försvann på några dagar.

Dessutom vid problem med hålrum tycker jag du ska korta ner intervallen mellan verkningar/skoningarna till kanske 6 veckors intervall.

Hmmm... jodopaxbad på kvällen...? Ja det ska jag börja med.

Min tanke med hovtjära var att den skulle hålla väta ute ur strålen i hagen på dagen, att jag penslade på det på strålen och strålfårorna (kanske sprickorna också?) för att hindra att han stog med sina murkna hovar i vått gräs hela dagen. Men kanske är hovtjära "ute" eller ofungerande? Dock inte alla gamla metoder som är dåliga ...;)

Min hovslagare har också sagt nej till thrush buster för att det var för kemiskt....Får nog lita på det.

Saken med strålen och verkningen är följande; när han har gått mera på sin stråle har han inte gått att rida. Han har varit för ömfotad. När strålen avlastas (antingen genom högre trakter eller skoning) så kliver han nöjt på igen. Jag förstår problemet med att strålen behöver stimuleras men det är svårt när han inte ens vill gå ut på grusvägen och bort till hagen då. Det finns liksom inget att skära bort på strålen för den är inte förväxt utan snarare tillbakabildad.... Men kort tå och lägre trakter har han varit garanterat oridbar. Men absolut! Jag är med på resonemanget! Så har alltid våra ridhästar verkats och skotts (kortare tå och rullar över lätt, bättre hovvinkel)

Har även funderat på att sko honom igen, kanske med typ pg-beslag eller någon alternativ sko... Har någon något att säga om det?
Ett problem är dock att han är ganska svårskodd för han vill inte vara med mera när hovslagaren börjar slå på skon.... Så liten han är så kan han vara väldigt övertygande när han inte vill mera...

Jag har ägt honom i 4 år och han har gått barfota de senste två åren.

Hoppas ni orkar hänga med i tråden lite till!:bump:

Han är öm i strålarna, för de är infekterade, därför blir han oridbar med låga trakter. Det försvinner när strålarna blir friska. Just nu är du inne i en ond cirkel. Han vill inte belasta strålarna för det gör ont. Samtidigt behöver strålarna belastas för att utvecklas.
En lösning är att behandla strålarna och använda boots med mjuka paddar i när du rider. Då stimuleras strålarna tills de är friska nog att inte behöva bootsen.

Liknande trådar

Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 496
Senast: Speedway
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 567
Senast: skuggi
·
Hästvård Långt inlägg... En delvis fortsättning på Understuckna trakter-tråden. I tisdags började pålla sparkas "på riktigt" när jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 551
Senast: Constance
·
S
Hästvård Skämt åsido med rubriken.. men har någon varit med om något liknande?! Igår då jag var ute och gick med ponnyn klirrade det till och det...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
18 578
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar