Halv- eller heldörr ut?

tgd

Trådstartare
Vilka är nackdelarna med att ha halvdörr ut från hästens box så övre delen vid behov kan vara öppen? Dvs från boxen dels en dörr ut till stallgången samt en dörr direkt ut och denna dörr delad i två så övre delen kan vara öppen och hästen ha ut huvudet. Skulle Du som hästägare uppskatta detta till Din häst? Gillar hästarna det?

Sv: Halv- eller heldörr ut?

Min häst hoppade ut från en box med halvdörr en gång, fastnade halvvägs och fick vila några månader. Not so fun.

Men jag kan tänka mig att vissa hästar tycker det är mysigt att kunna titta ut! Så länge dom inte vill följa efter när kompisen passerar utanför, vilket min ville.

Mina 4 hästar vantrivs när dom blir intängda så ja det SKA vara öppet för dom i boxarna gärna på fler ställen än bara ut i stall gången. På förra stället vi stod var det galler runt hela som ej gick att öppna de slutade med att jag fick binda grimskaft å hänga täcke över det i dörren så dom kunde titta ut. Så ja mina ska ha öppet å ingen har hänt på dom 8 åren jag haft häst. inte ens fölen har klängt på dörrarna när mamma gått ut. bara skrikit.

Min häst hoppade ut från en box med halvdörr en gång, fastnade halvvägs och fick vila några månader. Not so fun.

Men jag kan tänka mig att vissa hästar tycker det är mysigt att kunna titta ut! Så länge dom inte vill följa efter när kompisen passerar utanför, vilket min ville.

Den övre delen av dörren måste alltså vara tillräckligt liten för att inte detta skall vara möjligt? Bara huvudet skall rymmas, inte halva hästen.

Mina 4 hästar vantrivs när dom blir intängda så ja det SKA vara öppet för dom i boxarna gärna på fler ställen än bara ut i stall gången. På förra stället vi stod var det galler runt hela som ej gick att öppna de slutade med att jag fick binda grimskaft å hänga täcke över det i dörren så dom kunde titta ut. Så ja mina ska ha öppet å ingen har hänt på dom 8 åren jag haft häst. inte ens fölen har klängt på dörrarna när mamma gått ut. bara skrikit.

Det går ju att stänga övre dörren också om/när hästen blir lämnad själv om det är lugnare så. hmmm... Roligt att höra att dina hästar trivs med öppet.

ja jag hade sånna dörrar så man kund estänga om i fall att.. å jag hade bara stäng 2 dagar i en av boxarna då jag fick hem en ny hingst å ej viste om han kunde stå med öppet men sedan dess har han stått så han kan titta ut.. Kommer jag någon gång få eget stall elle rbygga eget så kommer det at vara med helt öppna framsidor på boxarna.. hästarna blir lugnast så.. man knaks ekan ha en box i stallet som går att stänga runt om men den kommer troligtvis ara öppen hela tiden ändå.

Det beror lite på vad det är för typ av häst tror jag..
Min häst klarar inte att stå och titta ut i friheten, det blir alldeles för mycket intryck för honom och för mycket att hålla koll på. Han blir väldigt orolig och kan inte slappna av. Men går det att stänga så är det ju inga problem. Inte konstigare än att ha öppningsbart fönster.

Däremot skulle jag inte vilja ha boxar där de inte kan hänga ut i stallgången. Hästarna gillar ju verkligen att vara med och kolla vad som händer...

Det beror lite på vad det är för typ av häst tror jag..
Min häst klarar inte att stå och titta ut i friheten, det blir alldeles för mycket intryck för honom och för mycket att hålla koll på. Han blir väldigt orolig och kan inte slappna av. Men går det att stänga så är det ju inga problem. Inte konstigare än att ha öppningsbart fönster.

Däremot skulle jag inte vilja ha boxar där de inte kan hänga ut i stallgången. Hästarna gillar ju verkligen att vara med och kolla vad som händer...

Ja, lite den funderingen undrade jag över, att det blir för "oroligt" och att hästen därmed inte kan slappna av. Och sommarhalvåret likväl för mycket insekter för att vara öppet utan mygg galler.

Lösningen jag tittar på (leverans av färdigt stall) har två-delade dörrar ut från boxarna så man kan ha dörren stängd som en vanlig traditionell dörr. Men det är ju två dörrar istället för en att öppna/stänga när det är halvdörr... Man kanske lessnar på det extra omaket?

Har superba ute-möjligheter så hästarna är ju i hagen så mycket de önskar (utestall i hagarna). Men kanske om någon häst skall stå på boxvila kan halvdörr ut vara suveränt - en par timmar om dagen istället för den uteblivna utevistelsen?

Lösningen jag tittar på (leverans av färdigt stall) har två-delade dörrar ut från boxarna så man kan ha dörren stängd som en vanlig traditionell dörr. Men det är ju två dörrar istället för en att öppna/stänga när det är halvdörr... Man kanske lessnar på det extra omaket?

Sådana dörrar jag som jag har sett på det viset, går att sätta ihop med en hasp, så att det blir en dör så att säga.. Var det inte det på de du hade tittat på?

Ahhh!! Har bara sett dom på bild än så länge. Men det går ju att säga till om hasp om det inte finns färdigt isåfall! Fast man kanske inte använder den dörren speciellt mycket heller, man kanske ofta ändå går ut genom stallgången?

Vi hade det så här. Hästarna stod i vad man kanske kan kalla uteboxar dvs det fanns ingen stallgång. Alla hästar hade sin dörr ut mot gården. Boxarna gick i 2 rader med bred gång i mellan (utan tak)

Dörren var i en del. På överdelen satt ett slags U format galler där de stack ut huvudet. Ville man kunde man även stänga en sepatat lucka vid dåligt väder.

Det fungerade jättebra! Även när vi hade 4-5 hingstar på gården samtidigt. Aldrig några problem med att någon försökt hoppa ut. Klart dom skriker lite om man går förbi med stona hela tiden med skulle det bli lite mkt kan man ju bara stänga luckan.

Skulle jag bygga eget stall skulle jag lätt ha det så.

Hästarn tycker det e jättekul o står i princip med huvudet utanför hela tiden.

Hej!

Min tjej stå i utebox utan galler i dörren (vi får välja själva om vi vill ha med eller utan galler), så hon kan titta ut så mycket hon vill. Detta funkar super, tom de två veckor hon hade boxvila- hon stog snällt och tittade ut när hon inte åt halm.

Min pålla gillar inte att vara instängd och trvis därför mycket bättre där det inte är galler. Enda nackdelen jag sett är att man måste gömma höpåsen längre bort för att hon inte ska nå den.

/ Lavinia, som trivs super i ett stall där man kan påverka så mycket av hästens liv.

Ja, lite den funderingen undrade jag över, att det blir för "oroligt" och att hästen därmed inte kan slappna av. Och sommarhalvåret likväl för mycket insekter för att vara öppet utan mygg galler.

Har superba ute-möjligheter så hästarna är ju i hagen så mycket de önskar (utestall i hagarna). Men kanske om någon häst skall stå på boxvila kan halvdörr ut vara suveränt - en par timmar om dagen istället för den uteblivna utevistelsen?

Vet att jag har sett den typen av stall du beskriver nästan på pricken, här på buke. Undrar om det inte var i "beskrivning av ditt stall" eller ´"bilder av ditt stall"-tråd

KL
Jag föredrar så öppet som möjligt. Vi har sågat ut fönster i våra stall, utan glas men med luckor som kan stängas vid allt för dåligt väder.
Det ser mysigt ut med halvdörraroch jag ser ingen nackdel med det eftersom de går att koppla ihop vid behov. Har man en häst som inte klarar att stå ''öppet'' använder man bara halvdörrarna hopkopplade till en heldörr.

Kan ju vara värt att fundera på hur stor man ska göra översta halvan för att undvika olyckor.

Vet att jag har sett den typen av stall du beskriver nästan på pricken, här på buke. Undrar om det inte var i "beskrivning av ditt stall" eller ´"bilder av ditt stall"-tråd

jaaa!!! att jag inte tänkt på att gå igenom dom sidorna!!! Tack för påminnelsen om de trådarna! :bump:

Jag hade inte insett det här med att man kunde koppla ihop dörrarna så blev de som en dörr, smart! Vad det gäller storleken på övre luckan verkar "mina" presumtiva tillverkare ha tänkt på den biten för på fotona de skickat mig ser övre delen rätt liten ut, ser inte ut som läge för någon att försöka ta sig över.

För si så där en 15 år sen arbetade jag en period med hästar i England och där var det traditionella engelska boxar med halvdörr och ingen stallgång inne. Där stängdes aldrig luckorna och övre delen var definitivt så stor att det varit rimligt för en häst att försöka ta sig ut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 049
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt