Halv- eller heldörr ut?

Sv: Halv- eller heldörr ut?

nja det blir inte så vacker med en massa dörrar runt hela stallet...

jag har istället fönster där man kan ta bort gallret i mitten, så hästarna kan sticka ut huvudet när jag öppnar fönstret. dock blir det ju korsdrag så jag kan inte ha alla fönster uppe samtidigt, då får det vara helt vindstilla ute.. öppnar mest om nån häst måste stå inne. dom är inte intresserade av att titta ut när jag är i stallet, då följer dom med på vad jag gör. och sen går dom ju ut i hagen..

på skjutdörrerna inne i stallet så är boxgallret öppningsbart. ingen har försökt hoppa ut.. men det är ganska högt och inte så stor öppning.

Så här hade jag fixat det i en box i mitt gamla stall (stallet var tyvärr för lågt i tak och används därför inte längre).
Jättemysigt, tyckte mitt gamla sto! Hon älskade att stå och titta ut över nejden. Hon var dessutom en hosthäst, så det här var en bra lösning.

Strix2-1.jpg

I mitt nya stall har jag boxar med fönster där man kan ta bort en del av gallret (som ett V) så att hästarna kan sticka ut huvudet.

vilket harmoniskt fint foto! Måste vara super lösning för att hålla en hosthäst symptomfri. Man vet ju aldrig vad man råkar ut för i framtiden.

Nej, en massa dörrar blir nog inte så snyggt, en bra poäng.

Kolla här, det tycker jag var en bra lösning, något jag kan tänka mej om jag ska bygga stall någon gång. www.bruksbalken.se tänker på bruksboxen fast jag vill ha stallgång inne med!

Tjusigt! Såg trevligt och hälsosamt ut för hästarna (fast inte när det är mycket knott och insekter). Jag vill också ha en stallgång inne.

Just nu är tanken att det blir ett litet stall med två boxar och vanlig stallgång mellan boxarna. Dörr ut förstås från stallgången. Från boxarna även dörrar direkt ut utöver den traditionella boxdörren ut till stallgången. Dörren ut i två delar så vid behov kan övre delen vara öppen och hästarna titta ut där med (även fönster att titta ut genom). Dörren ut känns praktisk i det lilla stallet med få hästar att man då på väg till jobb/dagis enkelt kan släppa ut hästarna utan att byta kläder (=rejält tidsbesparande) när man inte behöver gå in i stallet utan bara öppna dörren. Också möjlighet vid behov att använda den egna boxen som lösdriftsbox, t.ex. om hästen skall stå ensam i sjukhage så kan den få en liten sjukhage i anslutning till den egna boxen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 049
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt