hältundersökning?

snigelfarmor

Trådstartare
hejsan.

Jag vill skicka min häst på undersökning för jag tycker det går lite knaggligt, och hovisen sa idag att han tyckte hon reagerade i framkotorna!

Hur gör man rent praktiskt med försäkring, måste jag stå för allt själv om jag tar initiativet o bokar en tid på atg, eller måste jag ta ut en veterinär först som remitterar?

Man är ju inte rik..men nåt måste ju göras känner jag.
Har aldrig haft en halt häst eller ponny förr så alla tips mottages.
Mvh jenny, umeå

Sv: hältundersökning?

försäkringen brukar alltid direktregleras (dvs du bet bara självrisk) när du far till klinik. ta med försäkringsbrevet bara.

och fråga när du ringer och bokar tid, och för att vara på säkra sidan, ring förs.bolaget oxå och hör dig för.

lycka till!

Det brukar direktregleras på dom flästa kliniker och Djursjukhus.
Fast för att vara på den säkra sidan kan du ju höra med dom när du bokar tid.

Om du tycker att hästen inte är ren och tar in den till klinik så får du ersättning på det som överstiger självrisken om det visar sig att det verkligen ÄR något som är fel.

Tar du in hästen och den inte reagerar på böjprov eller det i övrigt ser ut att vara nåt fel så kommer kostnaden knappast upp i självrisksbeloppet så då kan det ju kvitta att försäkringsbolaget inte ersätter (såvida hästen inte skadar sig en vecka senare för då blir det att betala självrisken från scratch igen, men det är väl hyfsat långsökt).

Såhär har jag för mig att det funkar, men ring och fråga ditt bolag för säkerhets skull.

Man bokar själv tid på en klinik. Har din häst veterinärvård, så betalar du självrisken och försäkringsbolaget resterande.

Ring kliniken och boka tid, ta med försäkringsbrev och hästpasset (om du har hunnit få det ännu).
På kliniken så direktreglerar dom med försäkringsbolaget om du kommer upp över självriskbeloppet. Då får du en faktura på självrisken. På vissa försäkringsbolag får man även stå för 20% av kostnaden ex Sveland.
Hoppas att hästen är ok, alltid bättre att kolla. Erfarenheten säger mig att många gånger har hovis rätt.
/M

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar