Halti samt sluta dra i kopplet

Sv: Halti samt sluta dra i kopplet

Varför skulle inte det vara lagligt när halti och gå-fint-selar säljs till höger och vänster?
Stackel är inte förbjudet på något vis enligt svensk lag, däremot inte tillåtet enligt SBK:s dressyrpolicy.

Precis som stackel och elhalsband kan halti vara ett bra tillfälligt hjälpmedel om man vet vad man pysslar med. I ditt fall fungerade det ju och då är allt väl. Jag förstår bara inte varför det gapas till höger och vänster om stackel och sen slänger samma människor på halti på hunden.

Nu har jag ingen som helst personlig erfarenhet av stackel. Men jag vet att Haltin i rätt händer är helt ok för "en stund". Jag var tvungen att rasta min hund och det var omjöligt i bara halsband och koppel. Sen när han lugnade ner sig i temperamentet tog jag genast bort haltin. Jag tycker väl kanske inte att man ska dölja alla sina problem med massa hjälpsaker som en bra allmänlydnad kan råda bot på.
Men i fel händer är Haltin ett farligt verktyg. Det är inget man går och rycker i. Jag var tex. jätterädd för att halka ute, använde spikplattor under skorna bara för Haltins skull :angel: Man kan väl jämföra detta med alla hjälpsaker till häst; graman, tideman, gummisnodd osv. Det kan vara ett bra hjälpmedel i rätt händer under en viss period.

Hur stackel fungerar och hur hunden uppfattar det har jag som sagt ingen koll på alls.

Hejsan.
Jag har en metod som brukar få hundarna att fatta.
Drar hunden åt ett håll går du åt andra. Så tränar du iböjan. Sen när den fattar så brukar dem oftast lyssna mer på dig, lycka till :)

Oj, jag vet knappt var jag ska börja svara....:crazy:
Jag tror nog att jag kan ha varit lite för vänlig när hon var valp, hon drog nog i kopplet med mig efter (man lär så länge man lever :angel: ).

Hon fungerar ju (oftast) utmärkt vare sig hon är lös eller i koppel vid våra lydnadsträningar - så jag planerar att succesivt börja träna där jag vet att det finns tusen harspår. Då får hon göra nåt riktigt roligt trots att där finns spår.
Idag på kursen (vardagslydnad, vad tror ni om det ;) ) så var hon jätteduktig - då passar man på att bli stolt. Vi fick gå förbi varandra utan koppel, hon gick jättefint vid min sida men började sen vika av, ett kommando att hon skulle komma tillbaka och det fungerade :banana: . Visserligen älskar hon träningar, men det gäller ju att berömma när man har chansen!

Vi kämpar vidare med koppelträningen (genom att stanna när hon drar, det verkar vara det som fungerar bäst på henne) - det går ju lite i vågor det där också, har väl lite med åldern att göra (11 mån.).
Tack för alla tips (forsätt gärna ;) )!

(Jadzia:
Halti är jämförbart med stackel. Tror man något annat lurar man sig själv.
- förklara gärna varför du tycker så.)

Hej.
På min ganska stor ablandras hane (35kg) så har jag använbt haltin 2 gånger (grimman alltså) och den gjorde underverk efter det så har han inte dragit alls från att förut ha mig hängandes efter...

Att använda den i en övergång förstår jag inte alls felet med men att alltid ha den är väl en sak.

heylan skrev:
Prova att varje gång hon drar, stanna och när hon (förhoppningsvis!) vänder sig mot dig ska du berömma o låta glad,

Fast jag måste nog ändå protestera lite här... ;) Vad du i grund och botten gör här är att belöna dragbeteendet - varje gång hunden drar i kopplet leder det i förlängningen till belöning. Jag föredrar att belöna det beteendet jag vill ha - i det här fallet att INTE dra.

Inte alla hundar tänker i den kedjan. På en del fungerar det att belöna när de har slutat dra och sen tar upp kontakten. På dessa hundar ser de belöningen som ett resultat av att de har tagit kontakt.

Men många hundar lär sig denna kedja: Dra, resulterar i att matte stannar = belöning! De lär sig då att dragandet belönas.

Ska man köra denna metod så får man bäst resultat om man är helt tyst och gärna tittar på annat när hunden vänder sig om. Belöningen kommer i att man fortsätter fram.

Ja, jag har också sett hundar som det fungerar bra på. Men för mig personligen känns det lite avigt, dels då för att man belönar ett felbeteende, men också för att jag vill belöna när hunden tar kontakt med mig.

Halti korrigerar genom obehag. Stackel korrigerar genom obehag. Så enkelt är det. Gissa tre gånger varför hunden inte darar i halti. Jo, därför att det gör ont när diskar och kotor i nacken pressas mot varandra. En hund är inte en häst och därmed inte byggd på samma vis. På en hund verkar kraften i grimman dessutom uppåt-bakåt till skillnad från en häst där kraften verkar nedåt.

Vet man hur en halti fungerar tror man inte att det är ett så snällt och mjukt hjälpmedel längre. Den bara ser mjuk och trevlig ut. Skenet bedrar. Däremot har stackel fler användningsområden och är därmed lättare att missbruka.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 558
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 863
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama