Halti samt sluta dra i kopplet

Sv: Halti samt sluta dra i kopplet

Så känner jag med.
Utan koppel så måste de hålla koll på vart man är. Med koppel vet de vart man är, flygandes i andra änden :crazy:

Nåja, hellre att den går att ha lös och inte i koppel än att den inte går att ha lös men i koppel. Jag menar, hur lätt är det att träna en hund som skiter i en fullkomligt när den är lös att just vara lös. I koppel vet man iallafall vart den är även om den beter sig förjävligt :p

Vår ohängde tax drar ibland rejält i kopplet. Jag har lyckats få bukt med problemet delvis, men emellanåt så "glömmer" han av sig.

Jag tog helt sonika och kortade kopplet så kort att han fick gå nästan snett bakom mig. Bara när han uppförde sig så släppte jag fram honom, men så fort han drog så placerade jag honom kort strax bakom mig. Jag höll alltså kopplet i min vänstra hand strax bakom höften.

Till en början var detta inga promenader, han kunde inte nosa och sköta sig på samma gång, för då blev han för exalterad.

Efter en tid så fattade han att han blev bestraffad med att gå bakom så snart han drog och då började han gå lite bättre. Då berömde jag givetvis och han fick tillåtelse att nosa och promenera som vanligt.

Du kan prova och se om det fungerar. Vår hund är envis som en lus, men han förstod och har blivit bättre. Det krävdes inte så många promenader med denna typ av bestraffning för att han skulle förstå.

Återkom gärna!

Jag har tränat ett flertal hundar i just detta att inte dra i koppel. Det som fungerar har varit:

På 2 hundar har det funkat endast genom att byta från halsband till sele.

På 1 hund har jag bytt från sele till läderhalsband.

På flertalet så har denna metod som beskrivs ovan fungerat: Att stanna och vänta ut.

Dock så får hunden inte stanna och nosa, då halar jag långsamt men bestämt in den. När den är inne måste den gå ett varv runt mig innan den får gå vidare framåt igen. Så håller jag på om och om igen. Tillslut inser den att det är jobbigare att gå tillbaka till mig, runt och sedan ut igen, än det är att bara gå fint i kopplet.

Glöm inte att belöna när den gör det allra minsta rätt!

Men innan man börjar träna, oavsett metod, så tänk igenom detta:

+Kan det vara Du som lärt hunden att dra? Tex genom att rycka i kopplet. För att kunna rycka i kopplet måste man för en sek göra kopplet slakt. Då lär sig hunde att slakt koppel = ryck. Vilket en smart hund snabbt räknar ut att det betyder att för att slippa ryck, gäller det att hålla kopplet stramt.

+Hunden kan ha ont i hals,nacke eller rygg och blir stressad och försöker komma ifrån halsbandet.

+ Drar hunden alltid? Eller är det när Du är på dåligt humör? Om matte är på dåligt humör eller arg/ledsen vill hålla sig så lång borta som möjligt.

+Brukar Du använda flexikoppel? Det drar ju lite grann hela tiden och kan ha gjort att hunden lärt sig att man måste ha kopplet lite stramt för att man ska komma någonstans.

+ Har Du någon gång följt efter när hunden/eller när den var valp, velat gå någonstans. Det kan sitta kvar. Får den dra sig fram ens den kortaste, kortaste lilla bit så försöker den gärna igen.

Ja, det är för mig knappt ett problem och inget jag valt att jobba bort. Hade varit en annan sak om hon slitit mig framåt i kopplet. Nu talar hon ju bara om att hon vet vart vi ska. :angel:

hemlig skrev:
... hon kan inte gå lös om det tex. finns harspår, då stänger hon av helt (och ja, det finns en hel del harar här). I övrigt så vågar jag inte ha henne lös innan jag vet att jag har 100% kontroll över henne. Det går bra på lydnadsträningen (även om det går förbi hundar och människor) men annars så fungerar det inte lika bra...

OK... olika metoder passar ju olika människor o hundar. Det här med att gå lös är ju förstås också en träning; man får välja platser o tidpunkter, öva korta pass, utöka längd o svårighetsgrad (lockande saker runtomkring som harspår, andra hundar etc).
Jaja, det var mitt sätt... hoppas det ordnar sig iaf. :)

jag har en Halti till min schäfertik, och jag gillar den skarpt! :banana: sparar min onda nacke, och sparar hundens nacke.
och drar hon inte i kopplet så störs hon inte mer av den än av ett halsband.
Min hund har fattat vinken självmant.. jag har Haltin på om jag vet att vi kommer möta mycke hundar eller om jag är extra dålig i nacken.
sen jag började med haltin har hon börjat gå mycket trevligare i vanligt halsband (halvstryp) ochså. men det kan också bero på att hon börjat känna sej tryggare med mej och omgivningarna här.
Haltin är så som med många andra hjälpmedel; det är inte farligare än händerna som håller i hjälpmedlet.

Haltin är så som med många andra hjälpmedel; det är inte farligare än händerna som håller i hjälpmedlet.

Var det som jag försökte förmedla men inte lyckades så värst bra med :D

*lånar

Ojoj.. orkade inte läsa allt så ursäkta om någon skrivit samma sak tidigare.

Jag hade problem med min 1 års 40 kgs "valp".. Hade jätte ont i armen och orkade inte dra tillbaka..

MEN :idea: en dag så fick jag ett jätte bra tips..
Så fort hunden spänner till i kopplet så drar du till i kopplet sammtidigt som du hoppar bak (så att du rycker till med din tyngd så du inte får ont i armen).. Nu ska du rycka till så hårt att du vänder hunden mot dig samtidigt som hon rycks till din sida (hundne ska få lite ont... du ska liksom "slänga" tillbaka hunden till dig).. När hunden är i det läget så kommer den instingtivt ge dig en blick och då överröser du hunden med "duktig" osv.. verkligen överdriv... när du sedan kommit en liten bit på vägen så börjar du stanna.. stannar hunden inte sammtidigt så gör du om proseduren... Jag fick resultat efter 2 dagar.. Du lär ju hundne att när den har koll på dig så är den duktig och när den drar så får den ont.. Hoppas detta hjälper.. Bättre att du rycker till så att hunden får onte ett par gånger än att du ska ha ont i armen resten av ditt liv och det kan ju inte vara särskilt skönt för hunden att hänga i halsbandet varje dag..

Hoppas detta hjälper

Det där skulle jag aldrig i mitt liv göra, jag skulle vara för rädd att förstöra nacken på hunden.

Fast det beror förstås vad man jobbar med för förstärkning "gör som jag vill ANNARS..." eller "gör som jag vill så får du/belönas du med...".

Senast ändrad av en moderator:

samma här. både hundens nacke och rygg kan ta skada av ryck. sen så kommer den nog inte lika mycket till den som drar för att den vill det som att den vill undvika smärta, kanske inte den bästa motivationen..
Det är min åsikt i alla fall..

Senast ändrad:

hunden inte bara kan, utan tar faktiskt skada av sån behandling. att hänga och dra är däremot inte så farligt för hunden, den spänner ju sina halsmuskler för att skydda kotpelaren. men vid våldsamma ryck har den inte en chans att skydda sig och nacke och rygg tar ordentligt med stryk.

Ang korrigering i kopplet.

En korrigering i koppelt ska inte vara så att hunden får sig en flygtur och man hämtar den på Bahamas nästa vecka :smirk:
Skämtosido, korrigering ska vara en kort snabb markering i kopplet så att hunden hajjar till och ser upp till föraren, där berömmer man.

Om hunden drar och du seg drar hunden bakåtmed koppelt samlar hunden på sig frustration.
Vi använder det mkt i skyddsarbetet, drar tillbaka hunden från figuranten så att hunden samlar på sig mer och mer frustration då blir angreppet kraftfullare. Samma sak med dragande i kopplet. Hunden samlar på sig frustration och vill bara mer och mer framåt.

Det jag lär in på våra hundar och lär ut är att så fort hunden spänner till kopplet markera i kopplet samtidigt som du byter riktning. Fungerar klockrent om man kan korrigera på rätt sätt i koppel.
Det är som GuardianAngel skrev, ge först någon cm koppel innan korrigeringen då får du till den rätta knycken.

Men sen är detta individuellt så man måste kunna läsa av sin hund och se när den tagit det till sig samt om man måste lägga på en högre växel. En del hundar, tex min valp, fungerade det bra att nypa till i rumpan precis när hon spände kopplet och sen belöna när hon gick bra.

Tajmingen är A och O för att inte få en förvirrad hund.

Tippan skrev:
Man behöver ju inte damma i för kung och fosterland heller :) Huvudsaken är att det är obehagligt. Smärta får ju ofta motsatt effekt. Hunden kan börja reagera knepigt istället, medans obehag kan tas som en korrigering. Det fick jag iaf som förklaring när vi pratade stackel vs. snara. Jag har sett snara användas (MYCKET tunt stryp) på rätt sätt och det var jäkligt effektivt. Men jag har inte hjärta att göra det på mina troll :cry: De får hellre vara som de är :bump:

Ingen aning om klaschen var för hård eller inte. Det fungerade iaf :cool:

Det är ett utmärkt sätt att förstöra hundens nacke- rygg på.

Halti är jämförbart med stackel. Tror man något annat lurar man sig själv.

halti = grimma för hundar. finns även som en sorts sele som dras åt under armbågarna.
stackel = halvstrypskedja med piggar mot hundens hals

Jag hade Halti på min unga hane i cirka två veckor. Det gjorde under med min hund! Han kom i en period då han inte ens kunde få vittring av andra hundar utan att explodera. Totalt blockad. Visserligen går man runt problemet, hade föredragit att tagit tag i det istället. Men han var otroligt svår just då, plockade av haltin när han lugnade ner sig i humöret och tränade då istället.

Han drar ALDRIG i koppel.

Tack!
Har faktiskt använt halti en gång då. Jag är dagmatte åt en relativt ouppfostrad dalmatiner som drog en hel del. Fick använda halti en gång till honom, men han såg så olycklig ut så det blev bara en gång.
Numera har jag tränat han en del, han drar fortfarande för mycket ibland, men jag försöker åtgärda det på andra (mildare)sätt.

Stackel kan väl inte vara lagligt i Sverige? :crazy:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 558
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 863
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama