Halteravlade anabolamonster!

Seabaz

Trådstartare
Ibland surfar jag på Halterhästar och man får ju se det ena monstret efter det andra ;)
Jag undrar, rids dessa hästar också? Eller ställs dom bara ut från en viss ålder till en ålder och sedan går i avel?

Jag har nog aldrig sett en ryttare på dom på någon bild från hemsidor liksom, alltid bilder från haltershower enbart.

Och redan som föl är dom ju dubbelt så biffiga än vad som kan sägas är "normalt"?

:bump:

Sv: Halteravlade anabolamonster!

Ibland surfar jag på Halterhästar och man får ju se det ena monstret efter det andra ;)
Jag undrar, rids dessa hästar också? Eller ställs dom bara ut från en viss ålder till en ålder och sedan går i avel?

Jag har nog aldrig sett en ryttare på dom på någon bild från hemsidor liksom, alltid bilder från haltershower enbart.

Och redan som föl är dom ju dubbelt så biffiga än vad som kan sägas är "normalt"?

:bump:

Många avlagda halterhästar blir alldeles utmärkta ridhästar.
De är miljötränade och coola i psyket. De kanske inte blir reininghästar på elitnivå men alla vill ju inte ha det.
Det blir fel muskler om man rider en halterhäst som är under uppbyggnad. Bodybuilders är ju inte ute och maratontränar heller.:laugh:

ahaa i see

om man skaffar ett föl då som är halteravlad?
Den är ju mycket större i massa än ett reiningavlat föl... Kan man träna och rida dom sen som vanliga hästar om man inte har för avsikt att använda den enbart till halterklasser?

dumma frågor känns det som....

och en fråga till; hur bygger man upp en halterhäst utan att rida den?

välpumpade muskler fås me högprotein foder..
och dessa så kallade halters föds redan välmusklade.
Vår Quarter är inte en ren halter men var dock ändå en välmusklad buddy bilder redan som 6 mån föl..:D

ahaa i see

om man skaffar ett föl då som är halteravlad?
Den är ju mycket större i massa än ett reiningavlat föl... Kan man träna och rida dom sen som vanliga hästar om man inte har för avsikt att använda den enbart till halterklasser?

dumma frågor känns det som....

I sverige finns det öht inte några absolut renavlade halterhästar, så de föl med tex mycket halterblod du kan köpa här är lika bra ridhästar som vilka andra.

Många i USA också, det är inte bara gener bakom de stora hästarna utan utfodring och speciell träning. Om man inte broilar dom och föder på dom så blir dom inte i närheten av lika stora.... Finns många som rider sina halterhästar, och många som inte gör det också.

Mycket träning på rakt spår, tex med fyrhjuling som är vanligt i USA (Man kör, hästen springer brevid/bakpå). Sedan har det mycket med foder o tillskott att göra.....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 282
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 805
Senast: Fraegd
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?

Hästrelaterat